AI generated music: Udio

Hier in het dorp doet de plaatselijke snackbar het prima zonder.

Je verhaal zou kloppen als mensen bereid zijn om zelf hun eten op te halen. Of even de plaatselijke pizzeria zouden bellen. Maar dat doen ze niet, want ze zijn gewend aan het gemak van al het aanbod in één app. En thuisbezorgd pompt miljoenen en miljoenen in sponsoring van o.a. de Champions League om die boodschap er maar in te rammen. De verliezen die ze al jaren maken worden netjes bijgestort vanuit het Midden-Oosten, want degene met de langste adem wint. Dat je als kleine, lokale partij weerbaar bent tegen dit soort partijen lijkt me een utopie. En deelnemers aan dit systeem doen dit ook echt niet uit angst voor het missen van een paar kruimels. Het gaat (steeds meer) om hun hele voortbestaan.
 
Bij ons zit een haal/brengtent die eerst ook op thuisbezorgd zat en daar toen mee gestopt is en gewoon op eigen kracht is gaan/blijven draaien. Ze zijn populair genoeg want ze bieden betere kwaliteit dan de meeste andere voerboeren en zijn ook redelijk geprijsd (maar niet heel goedkoop ofzo). Dus ze hebben een loyale klantenkring die gewoon via hun eigen site en telefoon bestelt. En het is niet zo dat er weinig keuze is, want thuisbezorgd biedt in ons postcodegebied meerdere schermen scrollen aan diverse hap.
 
In deze en vergelijkbare discussies is het altijd de moeite waard om te lezen hoe experts er over denken.
Ik kan deze man niet altijd makkelijk volgen, maar het feit dat hij a) mede aan de wieg heeft gestaan van Virtual Reality, b) Voor Apple én voor Microsoft gewerkt heeft,
c) prikkelend denkt over onze verhouding tot data en degenen die daar een Bak Geld aan verdienen en d) zelf een zeer verdienstelijk muzikant is, heb ik altijd aandacht voor Jaron Lanier.

 
De tijd dat artiesten (en vooral) de platenmaatschappijen stinkend rijk werden van albums uitbrengen is voorbij en het is zuur als je muzikant bent maar je zal het tegenwoordig meer van optredens moeten heben dan van verkoop.
Het is misschien niet leuk maar het is wel de volgende stap in de ontwikkeling en waar eerst acteurs en actrices nog dachten dat hun niet aan de beurt zouden komen weten ze nu ook dat Hollywood liever een door AI gemaakte film uitbrengt dan eentje met real actors, die tijd komt er aan en dat geldt voor veel beroepen de komende 10 a 15 jaar verwacht ik, AI is the next thing.
Als er maar genoeg overgenomen wordt door AI en automatisering en ook de beroepen waarvoor men eerst een flinke studie nodig had dan komt de tijd dat er steeds meer verzet komt vroeg of laat zal er een discussie over gevoerd gaan worden, dat gebeurt nu al maar zodra de consequenties voor velen merkbaar zijn en ook als de hoger opgeleiden die altijd wel konden ontsnappen aan werkeloosheid het meer en meer gaan merken dan wordt het een belangrijk item.
Daarnaast als je wilt dat een economie blijft draaien heb je naast producenten die steeds meer heel goedkoop kunnen doen door de nieuwe technieken ook consumenten nodig want wie koopt je product als weinig mensen nog een inkomen hebben.
 
Voor de economie, zorg, industrie, bouw, muziek-, film- industrie etc. is ai een zegen maar wat als de machines oorlogen gaan voeren. Er zijn al diversie prototypes ontwikkeld door met name landen die agressie hoog in het vaandel hebben staan. Machines kunnen sneller denken en handelen dan mensen, worden nooit moe en hebben geen morele normen. Een wereldwijd verdrag voor het verbieden van dat soort wapens lijkt onhaalbaar. Ik wil de sfeer niet bederven, maar dan gaat ook die ontwikkeling er zeker op grote schaal komen. Als we al terughoudend moeten zijn voor AI ontwikkelingen dan in ieder geval niet in de muziek :).

 
De verliezen die ze al jaren maken worden netjes bijgestort vanuit het Midden-Oosten, want degene met de langste adem wint.

Dat kan ook niet eeuwig doorgaan.

Als er nu eigenaren van kleine zaakjes zijn die zonder kunnen en dat volhouden, kan best zijn dat die uiteindelijk collectief de langste adem hebben en thuisbezorgd over anderhalve een halve generatie het schoolvoorbeeld is van een platform die ten onder ging omdat ze dachten dat economische principes niet op hen van toepassing waren.
 
De tijd dat artiesten (en vooral) de platenmaatschappijen stinkend rijk werden van albums uitbrengen is voorbij en het is zuur als je muzikant bent maar je zal het tegenwoordig meer van optredens moeten heben dan van verkoop.
Het is misschien niet leuk maar het is wel de volgende stap in de ontwikkeling en waar eerst acteurs en actrices nog dachten dat hun niet aan de beurt zouden komen weten ze nu ook dat Hollywood liever een door AI gemaakte film uitbrengt dan eentje met real actors, die tijd komt er aan en dat geldt voor veel beroepen de komende 10 a 15 jaar verwacht ik, AI is the next thing.
Als er maar genoeg overgenomen wordt door AI en automatisering en ook de beroepen waarvoor men eerst een flinke studie nodig had dan komt de tijd dat er steeds meer verzet komt vroeg of laat zal er een discussie over gevoerd gaan worden, dat gebeurt nu al maar zodra de consequenties voor velen merkbaar zijn en ook als de hoger opgeleiden die altijd wel konden ontsnappen aan werkeloosheid het meer en meer gaan merken dan wordt het een belangrijk item.
Daarnaast als je wilt dat een economie blijft draaien heb je naast producenten die steeds meer heel goedkoop kunnen doen door de nieuwe technieken ook consumenten nodig want wie koopt je product als weinig mensen nog een inkomen hebben.
Ik juich de "overname" van geestdodend werk door technologie toe. Ik ben voor A.I. als ondersteunende tool m.b.t. data-verwerking; daar worden nu in de medische wetenschap al fantastische resultaten mee geboekt.
En vooruit, als iemand zijn/haar/hun kunstuitingen opleukt met A.I., je zult me er niet over horen.

Maar- en misschien is het naïef-romantisch van mij, als wij er straks gezamenlijk voor gaan kiezen onze muziek grotendeels te laten genereren met/door A.I. (en zover kan het inderdaad gaan komen), kom ik toch bij de filosofische vraag uit: waarom zou je de leuke dingen van het leven op die manier "uitbesteden"? Een en ander nog los van de vraag wie nog aan whatever creatieve uitingen gaat/blijft verdienen...want ook voor die live-situatie heeft A.I. vroeg of laat een oplossing: bij de vorige hype heette dat Virtual Reality, weet U nog wel?

Als het pas aan het einde van de disruptie een discussie wordt, is het voor een verdienmodel in de kunsten sowieso te laat.
En iedereen op dit forum is vroeg of laat geïnspireerd, betoverd, aangeraakt door grote voorbeelden, muzikanten, groepen, die artistiek-inhoudelijk met hun (meer of minder dan wel schier on-beperkte) talenten iets "nieuws" deden.
Kunstenaars. Groot woord :)

Deze stelling gooi ik graag in de groep : omdat A.I. werkt met de data die ze tot op moment x ingestoken krijgt, kan zij ongetwijfeld een voor het oor en oog aanvaardbare mix van die data maken. Prima.
Maar voor het verwerken van data op een manier die artistiek inspireert en uitdaagt, is de menselijke ervaring een wezenlijk element: onze nukken, humeuren, onze geilheid en opwinding, onze talenten en ego's,
onze fantasie. Kortom, de dingen die een mens een mens maken. Een mens wil iets. Een computer wil niets.

De grap hierover van Micha Wertheim vond ik aardig.
De zoveelste luie scholier die zijn werkstukje aan A.I. voorlegt, zou van E.I (Echte Intelligentie) het antwoord krijgen: Nee, flapdrol, daar leer je geen reet van als ik het doe, ga zelf maar aan het werk.
 
Laatst gewijzigd:
want ook voor die live-situatie heeft A.I. vroeg of laat een oplossing: bij de vorige hype heette dat Virtual Reality, weet U nog wel?

Ach welnee. In de toekomst blijven artiesten bestaan die live-muziek spelen.

En hoeren.

Beide om dezelfde reden.
 
Maar- en misschien is het naïef-romantisch van mij, als wij er straks gezamenlijk voor gaan kiezen onze muziek grotendeels te laten genereren met/door A.I. (en zover kan het inderdaad gaan komen), kom ik toch bij de filosofische vraag uit: waarom zou je de leuke dingen van het leven op die manier "uitbesteden"? Een en ander nog los van de vraag wie nog aan whatever creatieve uitingen gaat/blijft verdienen...want ook voor die live-situatie heeft A.I. vroeg of laat een oplossing: bij de vorige hype heette dat Virtual Reality, weet U nog wel?

Tijdje terug heb ik daar al 'ns wat over gepost en toen ivm het maken van schilderijen, als je ziet dat AI afbeeldingen en nu in grotere mate ook steeds meer muziek gaat maken op een niveau wat je zelf niet zal halen blijft de vraag over; waar doe je het nog voor en we waren op het forum er al snel over uit dat het vooral om plezier gaat.
Er is niets leuks of bevredigends aan dat je een prompt invoert, op een knop drukt en binnen no time er 5 songs gemaakt zijn.
Uiteindelijk gaat het om het proces van creatief bezig zijn, de leuke en soms frustrende kanten van een track maken en ook een gevoel van bevrediging als je uiteidelijk een leuke track hebt gemaakt, het is een mooie manier van bezig zijn en als het het wat dieper gaat om je gevoelens te laten spreken.
 
En hoeren.
Ben benieuwd hoe ze daar op www punt hoerforum dot com over denken ;) Misschien dat ik me daar onder dezelfde gebruikersnaam eens moet aanmelden?

Vergeet niet dat het live-circuit, daar waar nog écht verdiend wordt, momenteel draait op een paar "jonge" topacts als Taylor Swift (ik weet het, al 16 jaar bezig) en vooral een enorme hoop nostalgie.
Nog even en al die oude rotten zijn uitgespeeld- en uitbekeken.
En waar Kraftwerk of Guns n Roses (heel erg onderhand) op haar verleden nog lang blijven uitverkopen, daar zie ik electro-acts en poppers/ rockers uit meer recente decennia die slag niet meer maken.
 
Voor de economie, zorg, industrie, bouw, muziek-, film- industrie etc. is ai een zegen maar wat als de machines oorlogen gaan voeren. Er zijn al diversie prototypes ontwikkeld door met name landen die agressie hoog in het vaandel hebben staan. Machines kunnen sneller denken en handelen dan mensen, worden nooit moe en hebben geen morele normen. Een wereldwijd verdrag voor het verbieden van dat soort wapens lijkt onhaalbaar. Ik wil de sfeer niet bederven, maar dan gaat ook die ontwikkeling er zeker op grote schaal komen. Als we al terughoudend moeten zijn voor AI ontwikkelingen dan in ieder geval niet in de muziek :).


Dat is precies het punt dat door de voorstanders van AI consequent wordt genegeerd. We zijn zelf de baas is daar het parool, het zijn slechts gereedschappen. Maar er zijn situaties waarbij degenen die de nieuwste technologie gebruiken (waarschijnlijk) winnen, en dan is de keus tussen wel of niet AI toepassen de keuze tussen winnen of verliezen. Kortom dan hebben we eigenlijk geen andere keuze dan om mee te doen in de technologische "vooruitgang" om niet onder de voet gelopen te worden. In de globale economie zie je tot op zekere hoogte hetzelfde. Praktisch gezien zijn we de technologische ontwikkeling al lang niet meer de baas. Het is zo goed als zeker dat AI volop voor criminele en gewelddadige doeleinden zal worden ingezet. En dat de gunstige effecten van AI de kwalijke uiteindelijk zullen overtreffen is allerminst zeker.
 
Hier in het dorp doet de plaatselijke snackbar het prima zonder. In een stad waarbij een eettent zich gedwongen voelt om zich aan te sluiten bij bv. thuisbezorgd.nl kun je je afvragen of dat echt komt door het platform, of omdat er een andere oorzaak is. Bijvoorbeeld omdat er simpelweg te veel zaken zijn. Als het aantal eetgelegenheden kleiner was, dus minder aanbod, dan weet de consument die eetgelegenheden heus wel te vinden zonder thuisbezorgd.nl. Maar als je de koek moet verdelen onder een te groot aantal zaken, de eigenaar van zo'n zaak zal zich inderdaad gedwongen voelen, uit angst om maar een kruimel te missen. Je kunt dat een exces noemen, maar op de langere termijn is die situatie onhoudbaar en moeten vraag en aanbod weer in evenwicht komen. De zaken die overblijven zullen weerbaarder zijn tegen een platform als thuisbezorgd.nl, of hebben het helemaal niet nodig.
Achja en vroeger had men de Gele Gids... en blah blah. Tijden veranderen mensen. Diegenen die het zo frictieloos mogelijk maken voor de consument winnen. Plain and simpel.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Dat is precies het punt dat door de voorstanders van AI consequent wordt genegeerd. We zijn zelf de baas is daar het parool, het zijn slechts gereedschappen. Maar er zijn situaties waarbij degenen die de nieuwste technologie gebruiken (waarschijnlijk) winnen, en dan is de keus tussen wel of niet AI toepassen de keuze tussen winnen of verliezen. Kortom dan hebben we eigenlijk geen andere keuze dan om mee te doen in de technologische "vooruitgang" om niet onder de voet gelopen te worden. In de globale economie zie je tot op zekere hoogte hetzelfde. Praktisch gezien zijn we de technologische ontwikkeling al lang niet meer de baas. Het is zo goed als zeker dat AI volop voor criminele en gewelddadige doeleinden zal worden ingezet. En dat de gunstige effecten van AI de kwalijke uiteindelijk zullen overtreffen is allerminst zeker.
Maar wat is dan het verschil met andere gereedschappen? Het dilemma of je middelen ten goede of ten kwade inzet is letterlijk al een issue sinds we vuur kunnen maken. En de vraag of het te beheersen is ook. Het vuurtje dat je warm houdt en waar je je potje op kunt koken kun je ook gebruiken om je vijanden te verbranden, hun dorpen te verwoesten of catastrofale natuurbranden te veroorzaken. Wat maakt AI zo bijzonder en anders?

Verder is voor- of tegenstander zijn irrelevant. De techniek is er en gaat niet meer weg. De vraag is dus vooral hoe je er mee omgaat en welke regelgeving er eventueel nodig is om het beheersbaar te houden en misbruik te bestraffen.
 
Ik weet ook niet hoe de balans gaat uitvallen. Maar dat AI niet simpelweg een gereedschap is staat als een paal boven water. AI kan slimmer worden dan de gebruiker, en op sommige gebieden is dat ook al zo. Dat creëert een heel nieuw soort gevaren die er voor een mes, hamer of aansteker niet zijn. @Laboratorio Incognito heeft al een voorbeeld gegeven.
 
Uiteraard brengt iedere technologie weer zijn eigen nieuwe uitdagingen en risico's met zich mee. Maar waarom zou een computer die beter is in het oplossen van bepaalde vraagstukken dan wij een grotere bedreiging zijn voor de mensheid dan bijvoorbeeld de instant massavernietiging van een atoombom, de slowmotion massavernietiging van de gevolgen van fossiele brandstoffen of de onvoorspelbare gevolgen van genetische manipulatie? Is het niet gewoon angst voor het nieuwe en onbekende, zoals iedere generatie die denkt dat ze met de 'disruptive' uitvinding van hun era de Doos van Pandora hebben opengetrokken? Persoonlijk heb ik nog altijd meer vrees dat een stel debiele oude machtsgeile mannetjes kernwapens in gaan zetten dan dat Skynet dat doet. De "menselijke fout" is nog altijd de basis van de meeste rampen.
 
De gevaren die je opnoemt zijn ook reëel. Maar die vormen nog geen reden om de specifieke gevaren van AI te negeren.
 
Nee, dat klopt. Er zitten zeker risico's aan AI en dat wil ik ook zeker niet onder het tapijt schuiven. Maar ik vind deze gevaren ook niet per se groter of bedreigender dan van veel andere ontwikkelingen uit de recente(ish) geschiedenis. Voor mij is het vooral dat het moeilijker wordt om nep-content te herkennen (en dat het veel makkelijker te maken is) en inderdaad zaken als het 'paperclip probleem' waarbij AI onbedoeld ontspoort en rare dingen gaat doen door slechte of ambigue opdrachten.

 
Back
Top