We zijn natuurlijk al sinds de komst van de MP3 er aan gewend geraakt dat onze muzikale "content" (uitgezonderd de live optredens) economisch min of meer waardeloos geworden is.
Als professioneel musicus heb ik daar mee MOETEN leren omgaan, je hebt eigenlijk geen keus meer om iets te verkopen of gratis weg te geven....dat is onderhand volledig uit je handen.
Mensen kopen je muziek of ze stelen het. Ik ook, ik koop muziek en steel muziek.
De forum-leden die mijmeren over de puurheid van muziek die "bevrijd" is van haar economische aspect stappen wat mij betreft te makkelijk heen over het feit dat aan al die gratis content
grof verdiend wordt. Spotify is wat mij betreft daarin een veel meedogenlozere partij dan alle platenmaatschappijen en haar pluggers ooit geweest zijn. No free lunch...
En nu is de volgende disruptie ingezet : het minimaliseren van de creatief-menselijke factor in het genereren van nieuwe "content".
En daarvoor stelen bedrijven (niet enthousiaste muzikanten, nee, bedrijven) jouw muziek, jouw teksten, jouw ideeën, en waar het beeldende kunsten betreft, jouw beelden.
En creëren een nieuw verdienmodel voor henzelf.
Ik ben onder de indruk van de nieuwe tools. Als musicus, profi of niet, kan je er voor kiezen om er gebruik van te maken. Je hebt de keus.
En tegelijkertijd zullen we ook hier weer, vermoed ik, gaan accepteren dat we ons als makers laten bestelen.
En nu alsjeblieft niet weer die redenatie dat iedere jazz-pianist in wezen het oorspronkelijke blues-schema "steelt" en dat de vierkwartsmaat ook al zo lang bestaat.
Bruinbrood bestaat ook al heel lang. Toch is het aantal professionele bakkers dat de keuze heeft tussen een brood verkopen en een brood weggeven verrassend hoog; dat merk ik als ik met een bruinbrood
bij de kassa van de Albert Heijn kom.
Natuurlijk is Synthforum in eerste instantie een forum voor thuisbakkers, dat is okay.
Daar zitten geweldige thuisbakkers tussen- en er zullen hier ongetwijfeld een paar professionele koekebakkers zijn, die hier en daar nog iets van de thuisbakkers kunnen leren.
Maar wees niet te lichtvaardig met je lofzang op free content. Vroeg of laat ben jij aan de beurt om je verdienmodel in te ruilen voor het rammelende karretje van de disruptie.