AI generated music: Udio

Bij mij werkt het gek genoeg zo dat de makkelijke toegang tot data afbreuk doet aan de vibe van muziek-cultuur- en dat hoor ik van meer mensen.
Je bent niet de enigste wat dat betreft, juist de niet instant bevrediging maakte het veel leuker, het was meer bijzonder indertijd.
Niet dat alles vroeger beter was maar op zaterdag naar Raf of Concerto in Amsterdam in de seventies dat vond ik geweldig, paar nieuwe lp's uitzoeken en afluisteren en als ik dan naar huis ging dat zat ik in de bus terug al de hoes te bewonderen, en te kijken wie de bandleden waren, de producer enz en ging je samen met vrienden zitten luisteren.

Zelfde met een goed muziek programma op tv, daar ging je voor zitten en op maandag op school had je had je het met vrienden over het bijzondere concert wat je had gezien, dat was wat toen.
Deze dingen kwamen op verjaardagen met vrienden weer opnieuw naar voren en een stel nieuwe speakers of een versterker werden uitgebreid besproken.

We gingen ook speciaal naar een kroeg in het centrum van Amsterdam die van die Bose 901 speakers had hangen, die waren net uit toen, de kroegeigenaar draaide ook vaak goede lp's want hij was ook liefhebber en dan gingen we in de buurt van die speakers staan zodat je lekker kon luisteren.
 
Ik ben geloof ik iets jonger (in de 70s was ik nog hard bezig om zindelijk te worden), maar ik herken dit ook wel ... Muziek was destijds een veel belangrijker deel van de (jongeren)cultuur. Countdown en Toppop kijken, de Top 40 blaadjes halen bij de platenwinkel, videoclips op MTV, Popfoto en Hitkrant in de supermarkten. In spanning wachten op een nieuwe plaat, of hopen dat je favoriete artiest met een interview op TV of in een tijdschrift kwam. Doordat je nu alles direct overal kunt horen en artiesten ook in vrijwel realtime kunt volgen op de socials is veel van het mystieke er inderdaad wel af. Ze praten tegenwoordig zelfs vaak terug als je iets tegen ze zegt! Aan de andere kant zijn er ook nu nog superfans met idolen, kijk maar naar het hele gekkenhuis rondom een Taylor Swift bijvoorbeeld.
 
Het waren inderdaad andere tijden. Ook iets van toen, kaartjes halen voor een concert. Wachten in de rij totdat het VVV- of Postkantoor openging, de meesten kwamen voor hetzelfde concert, dat was ook best gezellig met meer gelijkgestemden. Kan me nog herinneren dat ik in de rij stond om kaartjes te halen voor The Cure, hilariteit toen een wat oudere mevrouw midden in de rij zei dat ze kwam voor De Havenzangers oid. :D Iedereen liet haar voorgaan, trouwens.
 
Ik zou het gebruiken als "ideeëngenerator" of samplegenerator. Ik heb al een stukje gebruikt dat erg goed was gemaakt: elke partij nagespeeld en veranderd om in een groter muziekstuk te passen. Als ik rap zou maken, zou ik ook stukken soul/jazz oid laten maken om opnieuw in te spelen of te sampelen denk ik. Het is zoals het is, maar inderdaad "this music was made by a human" is een label wat je zou kunnen ontwerpen en op je werk plakken. Geen gek idee.
 
Het waren inderdaad andere tijden. Ook iets van toen, kaartjes halen voor een concert. Wachten in de rij totdat het VVV- of Postkantoor openging, de meesten kwamen voor hetzelfde concert, dat was ook best gezellig met meer gelijkgestemden. Kan me nog herinneren dat ik in de rij stond om kaartjes te halen voor The Cure, hilariteit toen een wat oudere mevrouw midden in de rij zei dat ze kwam voor De Havenzangers oid. :D Iedereen liet haar voorgaan, trouwens.
Overigens denk ik ook dat de komst van kabel TV (en daarna internet en streaming diensten/video on demand) hier mee te maken heeft. Vroeger hadden we Nederland 1 en Nederland 2. Iedereen keek naar hetzelfde. Dus de volgende dag op het schoolplein of bij de koffieautomaat sprak je ook over hetzelfde. Of het nu Knight Rider, Pisa of Countdown was. Iedereen had dus ook tegelijk de nieuwe clip van artiest X gezien, en als dat vet was had je meteen een hype. Nu is het allemaal zo gefragmenteerd geraakt dat media consumeren nog maar zelden een massaal, tegelijkertijd gedeelde ervaring is, met uitzondering van sommige sportevenementen of hele populaire series misschien. Dus ook het praten erover en daarmee integraal deel maken van de tijdsgeest en cultuur.
 
Het waren inderdaad andere tijden. Ook iets van toen, kaartjes halen voor een concert. Wachten in de rij totdat het VVV- of Postkantoor openging, de meesten kwamen voor hetzelfde concert, dat was ook best gezellig met meer gelijkgestemden. Kan me nog herinneren dat ik in de rij stond om kaartjes te halen voor The Cure, hilariteit toen een wat oudere mevrouw midden in de rij zei dat ze kwam voor De Havenzangers oid. :D Iedereen liet haar voorgaan, trouwens.
Oh ja, ik heb nog een keer voor de Stones in 1976 in de Leidsestraat gestaan vanaf 5.30 's ochtends maar zelfs toen stond ik nog in de rij

Ik zou het gebruiken als "ideeëngenerator" of samplegenerator. Ik heb al een stukje gebruikt dat erg goed was gemaakt: elke partij nagespeeld en veranderd om in een groter muziekstuk te passen. Als ik rap zou maken, zou ik ook stukken soul/jazz oid laten maken om opnieuw in te spelen of te sampelen denk ik. Het is zoals het is, maar inderdaad "this music was made by a human" is een label wat je zou kunnen ontwerpen en op je werk plakken. Geen gek idee.
Ja precies, ik heb ook een keer een beginnetje laten maken en dat klonk heel aardig, uiteindelijk niet gebruikt maar het is een mooie manier om ideetjes op te doen.


Overigens denk ik ook dat de komst van kabel TV (en daarna internet en streaming diensten/video on demand) hier mee te maken heeft. Vroeger hadden we Nederland 1 en Nederland 2. Iedereen keek naar hetzelfde. Dus de volgende dag op het schoolplein of bij de koffieautomaat sprak je ook over hetzelfde. Of het nu Knight Rider, Pisa of Countdown was. Iedereen had dus ook tegelijk de nieuwe clip van artiest X gezien, en als dat vet was had je meteen een hype. Nu is het allemaal zo gefragmenteerd geraakt dat media consumeren nog maar zelden een massaal gedeelde ervaring is, met uitzondering van sommige sportevenementen of hele populair series misschien. Dus ook het praten erover en daarmee integraal deel maken van de tijdsgeest en cultuur.
Zo was het ook, het ging van een enkel hippieprogramma (Hoepla) via toppop en de O show van Theo Stokking, wat afleveringen van Nederpopzien en Don Kirshner's rock concerts en pas in de eighties kreeg je MTV en toen was het bijzondere eraf omdat je de hele dag muziek kon kijken.
Er was vroeger geen video of wat dan ook dus als er een keer een uurtje een concert op tv was dan maakte je daar tijd voor.
 
Toen kwamen de groten der aarde nog naar Hilversum om op het podium van Toppop of Countdown hun hitje te playbacken 😎
 
Toen kwamen de groten der aarde nog naar Hilversum om op het podium van Toppop of Countdown hun hitje te playbacken 😎

Ik noemde al The Cure, legendarisch in dit verband samen met Bananarama.


En het optreden zelf, te zien is dat met een slok op niet eens de moeite werd gedaan om nog een beetje geloofwaardig te playbacken. :D

 
Niemand hoeft zich hier druk te maken over het einde van de muziekindustrie...

Als er geen cent meer mee te verdienen is blijf ik het namelijk gewoon doen (muziek maken). Gewoon... net als nu... voor nop... naast mn werk.... gewoon zelf... zonder AI.

En dat mogen jullie allemaal gratis luisteren!
Lief hé?!

🤪
Ja zo denk ik er ook over.
Alleen slecht voor verdienen.

Groeten van andreos.
 
Waar AI me wel mooi bij zou kunnen helpen zijn akkoorden. Dat, wanneer ik een melodie lijn heb, me direct de juiste akkoorden geeft. Merk dat dit een hekel punt is in m’n muziek en me ook weer een stapje vooruit zou helpen. Heb het geprobeerd met Scaler en het standaard akkoorden ding in Cubase, maar dat geeft niet de gewenste resultaten. Ook zou het fijn zijn als AI me kan helpen om bepaalde geluiden te maken. Soms hoor ik geluiden in tracks, probeer ik ze na te maken, maar tevergeefs. Net als nu met het schrijven van tekst stukken, waar ik het door Chat GPT haal om te kijken waar ik dingen kan verbeteren, zou AI me dus ook op bepaalde vlakken in de muziek kunnen helpen. Het is een mooi hulpmiddel, en daarvoor werkt het goed voor mij. Niet om alles uit handen te geven, want dat vindt ik, net als met het schrijven van tekst, veel te leuk om zelf te doen.
 
Ik zou wat AI hulp ook wel waarderen voor de dingen die ik niet leuk vind.

Akkoorden bedenken vind ik dan wel een leuk onderdeel van de hobby eigenlijk(even los van het dat een AI er waarschijnlijk beter in zou zijn 🤣), net als geluiden maken; vind ik heel leuk ook.

Maar muziek op youtube zetten bijvoorbeeld... das nie leuk nie...
vind ik altijd een gedoetje... mp4 van maken, plaatje en muziek bij elkaar... tis niet heel veel werk maar ik vind t niet leuk, en dan is t al snel teveel gedoe. Doe ik dus ook al maanden niet meer...

Laat een AI maar een leuk videoclipje bedenken en het op youtube plaatsen... maak ik de geluiden en de muziek wel 😀
 
Waar AI me wel mooi bij zou kunnen helpen zijn akkoorden. Dat, wanneer ik een melodie lijn heb, me direct de juiste akkoorden geeft. Merk dat dit een hekel punt is in m’n muziek en me ook weer een stapje vooruit zou helpen. Heb het geprobeerd met Scaler en het standaard akkoorden ding in Cubase, maar dat geeft niet de gewenste resultaten. Ook zou het fijn zijn als AI me kan helpen om bepaalde geluiden te maken. Soms hoor ik geluiden in tracks, probeer ik ze na te maken, maar tevergeefs. Net als nu met het schrijven van tekst stukken, waar ik het door Chat GPT haal om te kijken waar ik dingen kan verbeteren, zou AI me dus ook op bepaalde vlakken in de muziek kunnen helpen. Het is een mooi hulpmiddel, en daarvoor werkt het goed voor mij. Niet om alles uit handen te geven, want dat vindt ik, net als met het schrijven van tekst, veel te leuk om zelf te doen.
Er zijn maar heel weinig liedjes die meer dan drie akkoorden hebben.
Ik deed / doe het allemaal uit m`n hoofd.
Daar heb ik AI helemaal niet voor nodig.
Een aantal jaren heb ik life begeleiding gedaan en ooit heb ik een liedje gedaan met een raar * 4e akkoord.
En als het ware automatisch gingen mijn vingers naar de goede toetsen.
Omdat ik al verschillende keren goed er naar geluisterd had.
Om te beginnen is het een te leren kunst om te horen in welke toonsoort er gespeeld wordt.
Er zijn twaalf toon soorten. Dan zit men weer op de volgende octaaf dan beginnen er weer dezelfde twaalf.
Populaire toonsoorten zijn C , F , G soms een A, D, enz. Net als de mondharmonica `s
Het makkelijke is dat er maar drie `grepen` zijn veel makkelijker dan een gitaar.
Af en toe komt er een ipv een majeur een mineur akkoord voor.
Maar die hoor je al `in de verte aan komen`.
( * of voor mij vreemd.)


Omdat de uitdaging weg is omdat ik het allemaal wel weet en kan heb ik me nu toegelegd op het liedjes verzinnen en componeren.
Daarom ben ik blij dat er AI is gekomen. Voor de tekst.
Want ik vind het zeer moeilijk iets te verzinnen wat ergens over gaat.
Het lukt me eigenlijk niet. Dat ergert me.
In het verleden heb ik het gevraagt aan meer succes vollere muzikanten.
Maar veel verder dan `iets wat je bezig houd` [en dan wat schrappen]
Zoveel verder kwam het antwoord niet.
De vader van Frans Bauwe (handelsreiziger) zag ik om de paar weken en die vroeg het ook al aan mij
voordat zijn zoon beroemd werd.
Mijn antwoord was al bovenstaande.
 
Back
Top