ChatGPT als hulpje in je studio

En nogmaals, ik zeg niet dat we alles begrijpen of dat alles dat we (nog) niet begrijpen of kunnen verklaren fantasie is. Maar dat betekent niet dat de esoterische verklaring die mensen dan graag geven wél waar is. 'We don't undestand X, so God' zeg maar.
Ik geloof ook niet allerlei New Age sprookjes maar soms gaan mensen erg snel door de bocht met hun conclusies omdat het niet in het wetenschappelijke straatje past en wordt alles op één hoop gegooid, daar heb ik soms moeite mee
 
Maar we kunnen toch stellen dat we tegen liegen zijn?

Rutger Bregman heeft een boek geschreven “de meeste mensen deugen” persoonlijk favoriet .

Wat ik echt strafbaar vind is dat wetenschappers willens en weten verdraaide data uitgeven. Jaren geleden was er 1 die een boekje open deed. Gewoon op NOS. Hele discussie’s bij pauw en Witteman.

Probeer dingen niet dicht te timmeren. Blijf nieuwsgierig en laat weetjes geen splijtzwam tussen mensen worden.
 
Laatst gewijzigd:
Het ging mis bij willen en denken. Daarvoor was alles prima.
 
ChatGPT is zeker a cool studio guy. Scheelt echt "googlen. De hallucinaties zijn ook uiterst overtuigend en zonder schroom. Daar moet je zeer scherp in zijn. Als Chat er naast zit, oh boy -->doet hij dat alinea's dik. Te grappig. Desalniettemin, buitengewoon briljant. I.v.m. werk zit ik al meer dan een jaar op de payed version. 3.5 flipte naar mijn smaak iets te vaak. Digital mushroom's a real thingie. Vooral merkbaar bij het schrijven van IT-scripts. Maar beide LLM's praten Papiaments, just weird stuff : ))
 
ChatGPT is zeker a cool studio guy. Scheelt echt "googlen. De hallucinaties zijn ook uiterst overtuigend en zonder schroom. Daar moet je zeer scherp in zijn. Als Chat er naast zit, oh boy -->doet hij dat alinea's dik. Te grappig. Desalniettemin, buitengewoon briljant. I.v.m. werk zit ik al meer dan een jaar op de payed version. 3.5 flipte naar mijn smaak iets te vaak. Digital mushroom's a real thingie. Vooral merkbaar bij het schrijven van IT-scripts. Maar beide LLM's praten Papiaments, just weird stuff : ))
Stel je nog wel eens vragen aan mensen? Serieuze vraag echt.
 
Stel je nog wel eens vragen aan mensen? Serieuze vraag echt.
Behoefte is inderdaad sterk verminderd. wat ik zeg.. Een soort studio technicus dat alles weet. (Van bekabelingvraagstukken tot de samenstelling van back planes van hardware synth). Laatst nog aangesproken over de CPU kloksnelheid verschil tussen Virus TI en TI-II, of hoe geluidsbestanden op de MPC uniek worden gehouden. (metadata voor undo history, of t.a.v. bewerkingen op de samples drum-, clip-en key-groups). Scheelt best veel online research of manual lezen.
 
1717481144247.jpeg

:D
 
Ze hebben me hier onder mijn voeten gegeven dat ik beweerde(zonder dat ik het kan bewijzen) dat ze AI en Chat GPT gebruiken in hun antwoorden.
Tijdperk is gewoon veranderd nu.Daarom dat ik ook gestopt ben met uitvoerig nog te discussiëren.
Een gedachte zal ik nog wel weergeven.Maar zij die zeggen niet met de hulp van AI iets te formuleren gaat hier in de toekomst niets meer te zoeken hebben.
Maar 'mijn gedacht' zou Boma zeggen.
 
Ik vind chat voor dit soort dingen ook erg handig, juist omdat het niet perfect is kom je soms op leuke dingen.

Ik vroeg hoe je bell achtige tonen op een sub 37 maakt.

Het creëren van bell-achtige tonen op een Moog Sub 37 synthesizer kan een leuke en creatieve uitdaging zijn. Hier zijn de stappen om een belachtig geluid te maken:

### 1. Oscillatoren Instellen
- **Oscillator 1**: Stel deze in op een sinusgolf (als beschikbaar) of een driehoekgolf. Sinusgolven zijn ideaal voor pure tonen zonder veel harmonischen, wat geschikt is voor bell-achtige geluiden.
- **Oscillator 2**: Stel deze in op een sinusgolf of een driehoekgolf en detune deze licht (bijvoorbeeld -7 of +7 halve stappen) om een klokkenspel-effect te creëren. Je kunt ook experimenteren met andere golfvormen zoals een zaagtand om complexere harmonischen toe te voegen.

### 2. Mixer
- Mix de twee oscillatoren samen. Begin met een evenwichtige mix en pas aan naar smaak.

### 3. Filter
- **Filtertype**: Gebruik een laagdoorlaatfilter (low-pass) met een relatief hoge cutoff frequentie. Dit helpt om de hogere harmonischen te behouden die bijdragen aan het bell-karakter.
- **Resonantie**: Voeg wat resonantie toe om de harmonischen te versterken en het geluid helderder te maken.

### 4. Amplifier Envelope (Amp EG)
- **Attack**: Zeer korte aanvalstijd (0-10 ms) om een snelle aanzet te creëren.
- **Decay**: Matige afvaltijd (200-500 ms) om een natuurlijk verval van de toon te simuleren.
- **Sustain**: Lage sustain-niveau (0-20%) om de toon snel te laten vervallen na de aanzet.
- **Release**: Matige release-tijd (200-500 ms) om de toon na het loslaten van de toets af te laten nemen.

### 5. Filter Envelope (Filter EG)
- **Attack**: Zeer korte aanvalstijd (0-10 ms).
- **Decay**: Matige afvaltijd (200-500 ms).
- **Sustain**: Lage sustain-niveau (0-20%).
- **Release**: Matige release-tijd (200-500 ms).
- **Amount**: Pas de envelope amount aan om de invloed op de filter cutoff te regelen, wat de harmonischen beïnvloedt.

### 6. Modulation
- **LFO**: Gebruik een LFO met een lage frequentie en lichte amplitude-modulatie op de oscillatoren of de filter cutoff voor subtiele bewegingen in de toon. Dit kan helpen om een organischer geluid te creëren.
- **Modulation Envelope**: Gebruik een snelle modulation envelope met korte attack en decay om een snelle verandering in toonhoogte of filter cutoff te simuleren, wat typisch is voor bell-achtige geluiden.

### 7. Effects
- **Reverb**: Voeg een ruime hoeveelheid reverb toe om de bel-achtige klank in een virtuele ruimte te plaatsen. Dit helpt om het geluid meer natuurlijk en ruimtelijk te maken.
- **Chorus/Delay**: Optioneel, kan worden toegevoegd om het geluid te verrijken en meer dimensie toe te voegen.

### Voorbeeld Instellingen

- **Oscillator 1**: Sinusgolf, Octaaf 2
- **Oscillator 2**: Sinusgolf, Octaaf 2, detune naar +7 halve stappen
- **Mixer**: Beide oscillatoren gemixt op een gemiddeld niveau
- **Filter Cutoff**: Hoog (rond 70-90%)
- **Filter Resonantie**: Matig (rond 30-50%)
- **Amp EG**: Attack 0 ms, Decay 300 ms, Sustain 0%, Release 300 ms
- **Filter EG**: Attack 0 ms, Decay 300 ms, Sustain 0%, Release 300 ms, Amount 50%
- **LFO**: Lichte modulatie op pitch of filter cutoff
- **Reverb**: Matig tot hoog niveau

Door met deze instellingen te experimenteren, kun je de specifieke nuances van het bell-achtige geluid verfijnen en aanpassen aan je eigen smaak en behoeften.
Resultaat klinkt totaal niet als een Bell maar wel een vette lead sound. Door de AM van de filter.
 
En waarom niet beiden? Waarom doen sommige mensen alsof je je brein niet meer hoeft te gebruiken zodra je ChatGPT gebruikt?

Precies dit. Breng voor de aardigheid eens een liedjesmaak-proces in kaart. Wat doe je allemaal van het eerste idee tot het exporteren van de definitieve track? Wat is echt creatief, en wat is gewoon saai en tijdrovend en kun je misschien ook automatiseren? Als je die saaie taken laat doen houd je hersencapaciteit over, die je weer kunt inzetten voor unieke menselijke vaardigheden. Zoals creativiteit.
 
weten wat en hoe je moet vragen is ook nog een kunst op zich. In die zin verschilt chat-gpt niet zo veel van andere studio tools: Wat je eruit haalt hangt af van wat je er in stopt. Ik bedenk me zelf pas veel te laat dat ik het wiel opnieuw probeer uit te vinden in plaats van even te vragen hoe iets werkt. Vragen als "waarom klinkt m'n mix zo slecht" of "voor mijn gevoel mist er nog iets in deze track, maar ik kan niet mn vinger leggen op wat precies" kan gpt nog niet zo veel mee. Maar geef 't een jaar en dan kan die dat wel.
 
Maar geef 't een jaar en dan kan die dat wel.

Hmm, tot op zekere hoogte. Die AI-tools zijn in de basis rekentools. Ze kunnen snel analyseren en bijvoorbeeld een compressor instellen op basis van het bronmateriaal. Maar ze doen niet aan esthetiek. Met een vraag als 'wat mist er in deze track' kunnen ze dus niet zoveel. Of je moet context toevoegen. "Ik wil net zo klinken als Avicii. Wat moet ik aan mijn nummer toevoegen om net zo te klinken?"

Ik heb zelf Neutron en Ozone van iZotope en die mixing assistent is vaak slecht. Bij een piano gaat het nog wel goed. Een piano is een piano en dan snapt hij de context. Maar hoe klinkt 'een' lead? En wat vnd ik een mooie lead? Dat weet hij niet. Vaak verprutst hij mijn geluid volledig en heb ik er niets aan. Een nummer netjes aan het maximum aantal LUFS laten voldoen, werkt dan weer wel.
 
Laatst gewijzigd:
ik was pas bij een presentatie over AI en daar was 1 slide getiteld "The art of prompting". De spreker stelde dat er een leercurve is in het stellen van de goede vragen aan genAI. misschien hebben jullie nog tips. wat ik bijvoorbeeld vaak doe is lijstjes laten maken. "geef me 10 suggesties voor een korte maar poetische titel voor een ambient track" en dan kan je wat kiezen of zeggen "give me 10 more".
 
Specifieker zijn geeft vaak betere resultaten. Dus in plaats van alleen een genre zou je wat meer in een richting kunnen doen als 'rustgevende' of 'psychedelische' of 'hypnotiserende ambient' en dan kwalificaties als 'geïnspireerd door de natuur / de kosmos / spiritualiteit' etc. Dan breek je een beetje uit de generieke lijstjes en krijg je wat gerichtere resultaten.
 
Misschien hebben jullie nog tips.

Dit werkt altijd: rol > context > vraag/opdracht.

Dus: ik maak ambient-muziek in de stijl van... (rol). Nu ben ik bezig met een nummer over (context). Bedenk 10 titels van maximaal 2 woorden, die passen bij mijn muziekstuk (opdracht).

Dit kun je uitbreiden met voorbeelden en extra instructies. Zoals: de titels moeten allitereren. Of: dit zijn voorbeelden van titels die ik mooi vind [plak je lijstje]. Laat je hierdoor inspireren.

De rol kun je ook omdraaien. Bijvoorbeeld: ik ben dol op ambient-muziek, maar ik kan titels van nummers nooit onthouden. Wat is volgens jou een makkelijk te onthouden titel voor een nummer over de keerzijde van AI? Bedenk er 5.
 
Dit werkt altijd: rol > context > vraag/opdracht.

Dus: ik maak ambient-muziek in de stijl van... (rol). Nu ben ik bezig met een nummer over (context). Bedenk 10 titels van maximaal 2 woorden, die passen bij mijn muziekstuk (opdracht).

Dit kun je uitbreiden met voorbeelden en extra instructies. Zoals: de titels moeten allitereren. Of: dit zijn voorbeelden van titels die ik mooi vind [plak je lijstje]. Laat je hierdoor inspireren.

De rol kun je ook omdraaien. Bijvoorbeeld: ik ben dol op ambient-muziek, maar ik kan titels van nummers nooit onthouden. Wat is volgens jou een makkelijk te onthouden titel voor een nummer over de keerzijde van AI? Bedenk er 5.
Ongeveer ook hoe ik het geleerd heb:
GCA (goal, context, action)
 
Back
Top