Hoe om te gaan met het leven.

Het is gemakkelijker om te praten over, in dit geval, de zwaarte van het leven, met mensen die binnen je eigen leefwereld vallen. In dit geval muziek maken met Electronica. De drempel om over dit soort onderwerpen te praten is voor veel mensen hoog. Dan is het prettig om dat te doen binnen een groep waar je een gezamenlijk referentiekader hebt.

Ook denk ik dat er in de creatieve wereld mensen zich veel meer bewust zijn van de wereld en gevoeliger zijn voor mentale zaken dan anderen. Dat heeft vaak verschillende uitwerkingen op mensen, kunst leent zich uitstekend om zaken te verwerken en mee om te gaan. Aan de andere kant zijn er zat mensen die daardoor vastlopen en hun hobby (of beroep) niet meer uit kunnen oefenen. Dan is het makkelijker praten hier dan op het blijkbaar wel geschikte viva forum (waar je een heel andere set mensen treft).

Het heeft denk ik zeker zijn nut om het er over te hebben, we hebben hier immers in het verleden ook topics gehad van mensen die kampte met diverse gezondheids en andere problemen die we dan een hart onder de riem konden steken. Wie weet heeft het ze geholpen. Ik denk dat alleen het delen al kan helpen.

En dan beter in een bekende omgeving dan op een heel andere plek waar je geen raakvlakken hebt. Het is ook wat laagdrempeliger om op een forum dit soort dingen te delen omdat je mensen vaak wel van het forum kent maar niet zo goed en niet in je directe omgeving zitten. De bekendheid en afstand maken dat de drempel om laag gaat. Mensen gaan gewoon niet zo snel naar hun inner cirlce met dit soort dingen (hoe gek dat ook klinkt)

Mentale kwesties zijn nog altijd taboe en dat is zonde en problematisch. Het is dus interessant om te lezen hoe anderen dat ervaren en hoe ze ermee omgaan, daarnaast zijn er hier zat topics die een mentale component hebben, GAS (koopverslaving), Hoe maak ik een nummer af (Loslaten van iets dat heel na staat en waar veel van jezelf in zit), de less is more topics en de topics over het bereiken van een consistente workflow om bijvoorbeeld dat album eens af te krijgen. Allemaal zaken waar een groot deel mentale zaken een grote rol spelen.

En die kan je vaak niet zelf oplossen, en dan is delen een begin.
 
Ik heb al genoeg problemen en miserie van mezelf dat ik er die van een ander niet bij hoef.
Niet hier noch elders.
Met ouder worden neemt mijn empathie af en daar kan ik alleen maar blij om zijn want ik kan toch niks verhelpen aan de problemen van een ander.
We zijn gewoon met teveel op deze aardkloot.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik heb al genoeg problemen en miserie van mezelf dat ik er die van een ander niet bij hoef.
Niet hier noch elders.
Met ouder worden neemt mijn empathie af en daar kan ik alleen maar blij om zijn want ik kan toch niks verhelpen aan de problemen van een ander.
We zijn gewoon met teveel op deze aardkloot.

Cheers,
Exo. :mega:

Het kan bij het ouder worden twee kanten op gaan: je kunt cynisch worden en verzuren, of je kunt milder worden en meer begrip krijgen voor andermans problemen. Zoals ook door anderen hier al aangekaart is gedeelde smart halve smart, en kun je je eigen problemen beter relativeren als je verneemt waar anderen allemaal mee tobben. Tenzij je zelf momenteel in een extreem moeilijke situatie verkeert uiteraard, dan kan ik mij voorstellen je alle energie nodig hebt om zelf op de been te blijven.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb al genoeg problemen en miserie van mezelf dat ik er die van een ander niet bij hoef.
Niet hier noch elders.
Met ouder worden neemt mijn empathie af en daar kan ik alleen maar blij om zijn want ik kan toch niks verhelpen aan de problemen van een ander.
We zijn gewoon met teveel op deze aardkloot.

Cheers,
Exo. :mega:
Je hoeft het er ook niet bij te nemen, juist niet zou ik zeggen. Leer van hoe anderen omgaan met hun problemen en dat kan bijdragen aan je eigen oplossing of een richting geven. Er zit nog zoveel “je moet het zelf oplossen” als het gaat om mentale problemen dat mensen ermee blijven lopen met alle gevolgen van dien. Een gebroken been kan je ook niet zelf oplossen. Maar bij mentale problemen wordt het vaak geroepen. Niemand kan alles alleen, zowel de nare kanten als de mooie dingen in het leven worden zelden opgelost dan wel bereikt in je eentje. Sterker nooit. Je kan dus zeker wel helpen al is het met alleen maar luisteren. Juist alleen met luisteren.
 
Ik vind het echt niet raar om een topic als dit tegen te komen onder muzikanten, we zijn allemaal mensen met emoties of we nu muzikant zijn of niet.
Iedereen heeft al eens ups and downs, als alle dagen een feest was zou het ook gaan vervelen.
Dromen, geluk, hoop, vrienden noem maar op, allemaal dingen die je moed zouden moeten geven om over problemen te geraken maar die het alleen erger maken.
Op 16 november wordt ik 60 en al ik iets in die zestig jaar geleerd heb dat is het dat je zelf het heft in handen moet nemen.
Carpe Diem of pluk de dag, reken zo min mogelijk op morgen en laat het verleden waar het is dat is de enige levenswijsheid die mij door het leven doet gaan.

Wat mij op mindere momenten het meeste helpt is muziek, muziek helpt mij door het leven als niets anders, het speelt met je emoties, raakt gevoelige snaren.
Het houd je herinneringen aan goede tijden in stand. Het maakt je gelukkig maar ook verdrietig, zonder emoties en zonder problemen zou het leven heel saai zijn.

Zolang je beseft dat jij de enige bent die jezelf kan helpen zit je goed.
Als je denkt dat andere de problemen voor je gaan oplossen dat ben je niet goed bezig.

Als een relatie verkeerd gaat dan werk je eraan en gaat dat niet dan ga je alleen verder of begin je terug opnieuw, zo eenvoudig is het, maar mensen zijn egoïstisch en geven liever anderen de schuld van hun ongeluk wat ze meestal zelf in de hand gewerkt hebben. Mensen maken ook heel graag ruzie en zitten vol haat en dit alles na de feiten. Waarom door het leven gaan met iets was in het verleden gebeurd is.
Zet dat toch van je af, het is allemaal na de feiten en heeft echt geen zin meer om hier nog aan terug te denken, ruzie maken en haat stelen je kostbare leven dat o zo veel te kort is.

Je leeft maar één keer, maak er het beste van en laat je niet leiden door wat anderen zeggen, neem je eigen nuchtere verstandige beslissingen en ga door tot het einde met een gezonde kijk op het leven!

Carpe Diem!
 
Je hoeft het er ook niet bij te nemen, juist niet zou ik zeggen. Leer van hoe anderen omgaan met hun problemen en dat kan bijdragen aan je eigen oplossing of een richting geven. Er zit nog zoveel “je moet het zelf oplossen” als het gaat om mentale problemen dat mensen ermee blijven lopen met alle gevolgen van dien. Een gebroken been kan je ook niet zelf oplossen. Maar bij mentale problemen wordt het vaak geroepen. Niemand kan alles alleen, zowel de nare kanten als de mooie dingen in het leven worden zelden opgelost dan wel bereikt in je eentje. Sterker nooit. Je kan dus zeker wel helpen al is het met alleen maar luisteren. Juist alleen met luisteren.
Mee eens, als mensen in een niet met muziek gerelateerd topic behoefte hebben om iets te delen over iets persoonlijks dan heb ik daar geen moeite mee, ik vind het goed als iemand iets naar voren brengt en zich daardoor kwetsbaar opstelt, je kan altijd besluiten het topic niet te lezen als het je niet interesseert als het maar binnen de perken blijft en niet een hulpforum voor mentale problemen gaat worden maar incidenteel mag dat best.
Waar leg je de grens anders, mogen trappistenbiertjes, kaas of andere onderwerpen dan wel?
We zijn hier op een synth- en muziekforum en alles wat daarmee te maken heeft maar zo af en toe andere onderwerpen mits in het goede topic prima hoor.
 
GAS is ook effectief als drijfveer en motivatie. Het lost geen problemen op maar je hebt dan in elk geval wel vette gear.
Ja juist! Zo belangrijk als de NASA; het zou gesubsidieerd moeten worden: Je eigen ruimteschip bouwen om als het nodig is gruwelijk te kunnen spacen.
Even weg uit de dagelijkse bezigheden naar het universum van oneindige mogelijkheden. :P
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Je hoeft het er ook niet bij te nemen, juist niet zou ik zeggen. Leer van hoe anderen omgaan met hun problemen en dat kan bijdragen aan je eigen oplossing of een richting geven. Er zit nog zoveel “je moet het zelf oplossen” als het gaat om mentale problemen dat mensen ermee blijven lopen met alle gevolgen van dien. Een gebroken been kan je ook niet zelf oplossen. Maar bij mentale problemen wordt het vaak geroepen. Niemand kan alles alleen, zowel de nare kanten als de mooie dingen in het leven worden zelden opgelost dan wel bereikt in je eentje. Sterker nooit. Je kan dus zeker wel helpen al is het met alleen maar luisteren. Juist alleen met luisteren.
Zijn daar niet hele
Goede beroeps voor.

Groeten van andreos.
 
Binnenkort in dit theater:

  • "Help! Is deze aambei ontstoken?"
  • "Dit is mijn horoscoop - wat is de jouwe?"
  • "9/11 was een inside job en ik heb de bewijzen"
  • "Post hier foto's van je schimmelnagels"

Ik had even moeite mijn koffie binnen te houden.. hahaha.. maar ik vind de andere posts hier zeker waardevol en net zo interessant om te lezen..

Wat @Cornerman hierboven schrijft, heel treffend!! Een groep mensen die elkaar begrijpt.. hoe ga je dit uitleggen in je introductie bij het Vivaforum?! Dat je er een kick van krijgt je het overgrote deel van je vrije tijd te verstoppen in een hok vol troep met knipperende lampjes, knopjes.. en wat beeldschermen.. :D
Maar idd, alleen het feit GAS!! Eigenlijk een stelletje koopzieken bij elkaar.. niet persé iets wat bij synthesizers alleen hoort.. maar mensen die keuzes willen maken en er met elkaar over praten omdat er een bepaalde fase in je leven is aangebroken.. zoals dat nu ook al gebeurt..

Ik heb me naast het synthforum ook op ooit op saxforum aangemeld en nog niet zolang terug op een gitaarforum.. beiden op sterven na dood. Sax weet ik van dat het niet erg leeft en mensen het meer doen dan er over praten op het internet.
Gitaarforum had ik toch iets heel anders van verwacht. Ik heb er een paar berichten gepost en zag laatst ineens een privebericht, 'n maand oud toen alweer (zoveel kom ik er..)
Iemand wilde me behoeden voor een groepje mensen.. de gevestigde orde (oid).. ze zouden nieuwe leden wegpesten kwam het op neer. En de mods deden zelf net zo hard mee. Ik mocht naar voorbeelden vragen maar dat heb ik maar niet gedaan. Ik wist eerst even niet zo goed wat ik ermee moest maar nu ik een beetje dit topic lees en het belachelijk maken ervan.. moest ik er toch even aan denken.

Het kan hier in topics soms ook stevig tekeergaan. Maar wat ik vooral mooi vind. Het maakt niet uit wie je bent.. we delen dezelfde passie.. niemand is meer of minder.. (tot de SF contest.. *D). Ook al heb je maar een paar synths of 'n computer met wat VST's, of ben je niet zo goed met muziektheorie.. De tijd die leden nemen om anderen te helpen en elkaar accepteren en soms ook een beetje corrigeren.. Dat maakt het tot een levendig forum.
Volgens mij heb ik ook een keer een topic gezien over het Autisme Spectrum onder leden.. genoeg mensen die een vorm van Autisme hebben.. En leden met ADHD.

Een topic over het leven.. mensen die in de put zitten en zich kunnen uiten, of zaten en er sterker uit zijn gekomen.. er zou juist de ruimte moeten zijn om je kwetsbaar op te stellen.. Mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.. waar trek je de grens?? Zeker omdat er altijd wel ramptoeristen zijn (...)
Als je een rugzak hebt, niet gemakkelijk over je verleden praat of gevoelens liever wegstopt.. Ook begrijpelijk.. maar die onverschilligheid. Of dat je niets kunt / wilt bijdragen.. tja.. maar ook daar zou begrip voor moeten zijn. Moeilijk..

Btw.. ik zit in dag 4 van mijn Corona besmetting.. mag ik dat melden of moet ik een daar een topic voor aanmaken? :P
 
Zijn daar niet hele
Goede beroeps voor.

Groeten van andreos.
Ja uiteraard, maar voordat mensen dat durven hebben ze vaak eerst een andere plek voor nodig om laagdrempelig zich te uiten, dan komt er vaak wel een verder traject uit. En gegeven de wachtlijsten in de zorg kan het weleens helpen om de tussentijd door te komen. Onderschat nooit de kracht van iets van je af kunnen schrijven en leren van anderen in dezelfde situatie. Alleen maar weten dat je niet alleen bent is vaak al behulpzaam.
 
het zou wel erg raar zijn om te denken dat je alleen bent met problemen, relativeren is ook een kunst. Jezelf niet als het centrum van de wereld zien ook.
 
Alleen al omdat mijn vriendin in theorie alles zou kunnen lezen..

Ik ben ingehaakt op het cliché ware liefde. Zeker belangrijk. Maar goeie sex ook las ik als criterium voor een beter leven.. :D

Maar idd Laten we vooral het hoogtepunt gewoon uitstellen en het over het leven hebben en hoe gelukkig we wel niet mogen zijn dat we een hobby als geluidmaken hebben. ;)

Ik vind het kattentopic trouwens ook een prettige uitzondering..Ware het niet dat ik door mijn Corona al 4 dagen alleen slaap en elke morgen met n kater wakker wordt.. of eigenlijk gewoon er de hele nacht voor kiest om bij mij te zijn.. ❤️
 
Net gescheiden, nieuwe vriendin, studio aan het downsizen meer als helft van de gear gaat weg (gewoon té veel gear en keuze stress 😁 )
Zwevende vloer eruit, 50% van akoestische panelen in de verkoop, 3 monitoren sets in de verkoop. Zolder gaat compleet in de verbouwing, van dicht hok naar open loft. Nog steeds wel met gear, maar in een relaxtere setting. Budget is in een nieuwe Porsche 911 gegaan, dat is dan maar één item ipv van 50+ om mee te spelen. (is ook niet helemaal waar, is wel m’n 2e Porsche)

Mijn tip - het leven is té kort om aan lopen te kutten, iedere dag waar je ergens over denkt, maar het niet doet, is een verloren dag. Doe wat je leuk vindt, ook al ben je er maar 30% klaar voor, nee heb je, ja kan je krijgen.
 
Nou, voor mij was die bereikt bij de bijna-erotische avonturen van Krautrock 1958 :D

Goed dat je het nog even noemt, die post in eerste instantie gemist.

Zulke posts zijn toch ook wel een beetje de krenten in de pap, dat wil je niet missen. :D
 
Back
Top