Moog Muse

Eentje om bij te zetten in mijn rijtje van aankoop.3rd wave,C15,Udo gemini,Montage m,..
 
De Muse is al weer van de site af bij Musicstore, zal me niks verbazen als ie later terugkomt aan een hogere prijs.

Tonecontrol had er blijkbaar ook al een pagina voor gemaakt, maar ook inmiddels weer verwijderd.
 
Niet voor mijn rijtje aankopen, Moog One en Memorymoog is genoeg polyfone moog op 18m²
In een verre toekomst staan we wel open voor een 2dehand deal of defecte.
 
Het is de eerste relatief betaalbare polyfone Moog, de klank wordt inmiddels al vergeleken met CS-80, CS-60, Juno 6 en nog wat grote namen en er zitten een hoop 'leukjes' in de firmware, zoals een chord-per-key modus en de expressies uit de Moog One waardoor je hele ingewikkelde modulatie kunt maken (al is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre dit past binnen de wat beperktere mod matrix van de Muse)
 
Hij bestaat nu officieel : https://www.moogmusic.com/news/introducing-muse

Vertaling door ChatGPT:
De toekomst van analoge synthese
Muse vertegenwoordigt de bekroning van meer dan vijf jaar dromen, ontwerp en passie van het ingenieurs- en productteam van Moog. Dit studiocentrum of performance-middelpunt wordt aangedreven door acht analoge stemmen, elk met twee spanningsgestuurde oscillatoren (VCO's), een modulatietrillator (VCO), dubbele spanningsgestuurde filters (VCF's) en een stereo spanningsgestuurde versterker (VCA), allemaal met die herkenbare kinetische analoge kwaliteit.

Van Historische Inspiratie tot Moderne Innovatie
Muse combineert discrete oscillatoren afgeleid van de Minimoog Voyager, een verzadigingsmixer, dubbele transistorladderfilters en stereo discrete VCA's geïnspireerd door Moog Modular-circuits. Deze krachtige analoge basis wordt gecombineerd met vooruitstrevende digitale besturingen, waaronder een 64-staps sequencer met sequentiekoppeling, parameteropname en probabilistische bewerking, evenals een krachtige arpeggiator en akkoordgeheugen, die diepgaande bewerkingsmogelijkheden en generatieve gedragingen bieden die muzikale expedities stimuleren.

Steve Dunnington, Moog-ingenieur met 30 jaar ervaring, verwoordt de inspiratie voor deze next-generation synth: "Met Muse hebben we een Moog polysynth gecreëerd die de warmte en sonische kracht van vintage Moog analoge technologie combineert met de flexibiliteit van digitale besturing om een diep en expressief instrument te creëren voor de moderne muzikant om mee te verkennen en te creëren. Het is een arbeid van liefde geweest voor iedereen die de afgelopen jaren betrokken was, waarbij veel mensen hard hebben gewerkt om het tot leven te brengen. We zijn opgewonden en dankbaar om de resultaten te delen die ons team heeft bereikt — van ons interne productontwikkelings- en ontwerpteam tot de artiesten met wie we samenwerkten om de firmware van het instrument te testen, gebruikerspresets te ontwikkelen en video's te maken die de volledige functionaliteit van Muse laten zien."

Key Features of Muse:

  • Analog Powerhouse: Eight analog voices, each with two VCOs, a modulation VCO, dual VCFs, and a stereo VCA.
  • Performance-Oriented Controls: Intuitive knob-per-function layout with “More” menus for each module.
  • Advanced Modulation and Sequencing: Two LFOs, a dedicated Pitch LFO, assignable envelopes, and a 16-slot modulation matrix per-timbre per-patch.
  • Diffusion Delay™: A stereo processor inspired by vintage digital rack delays, adding depth and dimension to any sound.
  • Bi-Timbrality and Voice Control: Two independent timbres per patch, which can be stacked or split across the keyboard.


Manual: https://back.moogmusic.com/sites/default/files/2024-07/Muse_Manual-v1.1.pdf
 
Officiële prijs bekend?
Loopop heeft 'm al in review.(Yt kwijt)
 
 
ik vind het wel een tof ding en ben wel fan van de 'moog sound'. Bij mij zou wel de prophet 6 er ruimte voor moeten maken en een leuke tweedehands prijs op moeten leveren. Wil er iig wel een keer op spelen en hem in het echt zien. Om eerlijk te zijn vind ik de gebruikte plastic knoppen er aardig goedkoop uit zien. Op de matriarch vind ik die knoppen ook een minpunt, geen lekker 'klikgevoel'. Maargoed, misschien is dat bij deze wel anders :).
 
Ik heb net de handleiding binnengehaald.
Ik ga me eens serieus verdiepen in dit ding.
Ik zie en hoor een hoop zaken die mij bevallen, en mijn partner heeft haar eindejaarsuitkering al gereserveerd geloof ik. ;)
 
Back
Top