Moog Muse

meer effecten

Effecten op een instrument vind ik altijd fijn, maar dat hoeft niet perse veel te zijn.
De Muse lijkt wat karig op dat vlak zeker in vergelijking met de PolyBrute, maar wat ik zie en hoor van die difussion delay op de Muse stemt mij blij.
De Matriarch heeft ook slechts een delay, maar wel eentje die zo lekker klinkt dat ik zelden externe effecten gebruik.
 
Effecten zijn voor mij geen must, maar het kan een toegevoegde waarde hebben. Zeker als die inderdaad heel veel karakter hebben als de analoge delay op de Matriarch. De standaard delays en reverbs etc. vind ik doorgaans niet zo interessant, die doe ik liever in de DAW voor meer controle (ik neem bij voorkeur zo snel mogelijk op naar audio, en dan is het fijn als je achteraf nog reverb en delay etc. aan kunt passen als je gaat afmixen). Prophet-10 en OB-X8 klinken vaak zelfs beter zonder omdat de 'core sound' zo lekker is dat ze weinig opsmuk nodig hebben.
 
Mee eens. Liever een heel goed uitgewerkt (en bijzonder) effect dan een hele berg standaard effecten van matige kwaliteit.
Die van de Muse vind ik top. Zou alleen nog leuker zijn als je deze sectie kan moduleren. Op dit moment kan dat nog niet en ik vraag me af of dat ooit nog komt. Op de Moog One kon het ook al niet als ik het mij goed herinner. De reden hiervoor zou kunnen zijn dat er meerdere timbres zijn die door dezelfde effecten sectie gaan. Als je de effecten sectie kan moduleren vanuit beide timbres, dan kan dat conficten geven. Makkelijkste oplossing hiervoor is gewoon niet implementeren.
 
Fade in is een zeer wenselijke functie voor mij. Denk ook omdat ik echt ben opgevoed op een Juno 106.
Vooralsnog zit het er niet op. Er is wel een user selectable LFo shape genaamd Faux delay. Zou een soortgelijk effect moeten geven, maar ik neem aan dat de delay en de rate van de wavefrom dan samenhangen. Je kan wellicht ook een envelope gebruiken voor een fade in/ou (env -> lfo amount), maar dat kost je dan wel een envelope.
 
Nog even over de delay op de lfo's.

Ik heb nog even de manual verder gelezen (en ik weet ook van een YouTube video van mylarmelodies). De modulatiematrix is erg uitgebreid.
Zo kan je per modulation slot een function én controller instellen, die elkaar op verschillende manieren kunnen beinvloeden. Zo kan je bijvoorbeeld een enkele lfo op verschillende manieren meerdere destinations laten moduleren. Nog geen idee of je hiermee het delay effect kan realiseren, maar je kan hier samen met de user waveforms erg veel kanten mee op.

Zie de volgende video voor wat voorbeelden (video start op de juiste plek):

 
Hallo , zou de Moog Muse een Polyfoon VCF hebben of alleen maar 1x stereo , het lijkt mij sterk 8x een stereo VCF voor zo n lage prijs .
Het heeft in elk geval wel 8 Filter Envelopes , vreemd !!
 
Kan je een individuele oscillator afzonderlijk naar één van de twee filters sturen (zoals de Poly Evolver)?
 
[...]Ja het opstarten duurt lang, maar ik heb liever een direct stabiele gestemde synth, dan een synth die moet opwarmen. Het zou alleen fijn zijn als er een laadschermpje was, waarop de voortgang van de opstartprocedure te zien is, zodat je een idee hebt hoe lang het nog duurt.

Ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken hoe je een delay time op de LFO zet (en of dat uberhaupt mogelijk is) en of je ook verschillende presets in de stack/split functie kan gebruiken ipv een preset op timbre A en een nieuwe moeten programmeren op Timbre B.
[...]
Na updaten is er een bootscreen met voortgang. Duurt nog steeds swrieus lang, maar dat maakt het wachten wat draaglijker.

Een delay time op de LFO is (nog) niet mogelijk en een preset op timvre b selecteren in stack/split mode ook niet. Hopelijk komt dat nog!
 
Over die opstarttijd maak ik me niet zo druk.
Ik heb inmiddels verscheidene instrumenten met een opstarttijd tot boven de 40 seconden, dus daar kan deze ook wel bij.

Vandaag maar weer eens achter de Matriarch gekropen en wat klinkt dat ding toch lekker.
Eén van de dingen waarop ik me verheug met de Muse is het gemak een patch te initialiseren en de resultaten op te slaan in plaats van lijntjes trekken op een stuk papier.
 
Waar mijn bloed van kookt bij nieuwe synths met digitale aansturing......waarom geen volledige multi timbrale mogelijkheid?
Ik houd me aanbevolen voor een rackversie met MPE 😋
Van het geluid krijg ik wel gas.
Tof die tracks van Smackos. Even wat anders heel dan de demos van the usual suspects op YT.
Volledig multitimbraal is voor iedere voice een ander patch? Dus 8 sounds en dan spelen als een soort groovebox ofzo?
 
Hallo , zou de Moog Muse een Polyfoon VCF hebben of alleen maar 1x stereo , het lijkt mij sterk 8x een stereo VCF voor zo n lage prijs .
Het heeft in elk geval wel 8 Filter Envelopes , vreemd !!
Het is weliswaar geen échte Mogue, maar het is ook weer geen Behringer he. :engel: :D Ja, hij is volwaardig polyfoon. Voor 3.5K moet dat ook wel kunnen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Back
Top