Moog wordt onderdeel van InMusic

Moog wordt onderdeel van InMusic (o.a. AKAI, Alesis, AIR). Statement op de website van Moog:


"Aan onze vrienden, artiesten, partners, medewerkers en gemeenschap:

Het is mij een genoegen en een voorrecht om u het opwindende nieuws te brengen dat Moog Music is toegetreden tot de inMusic-familie.

Met zijn gevarieerde selectie van innovatieve bedrijven in de muziektechnologieruimte, staat inMusic bekend om zijn toewijding aan het ontwikkelen van hoogwaardige uitvoerings- en productie-instrumenten voor muzikanten over de hele wereld. We zijn verheugd om deel uit te maken van deze groep getalenteerde, gelijkgestemde mensen die onze missie ondersteunen terwijl we doorgaan met het ontwerpen en bouwen van 's werelds best klinkende elektronische muziekinstrumenten.

Toegewijd aan het handhaven van de geluids-, kwaliteits- en productiefilosofie waar Moog bekend om staat, kan inMusic oplossingen bieden ter ondersteuning van de gebieden die voortdurende uitdagingen zijn geweest voor ons bedrijf als klein productiebedrijf. Deze nieuwe samenwerking geeft ons toegang tot het efficiënte wereldwijde distributie- en supply chain-netwerk van inMusic, terwijl we inMusic en de aan haar gelieerde merken een diepgaande expertise op het gebied van analoge synthese bieden.

Met de productontwikkeling die nog steeds wordt geleid door Steve Dunnington, een oude Moog-ingenieur en voormalig student van Bob Moog, zijn we er trots op dat we het ontwerpen, ontwerpen en bouwen van instrumenten in onze geboorteplaats Asheville, North Carolina, VS, kunnen houden.

Onze nieuwe partners bij inMusic, gevestigd in Cumberland, Rhode Island, zullen een buitengewone schat aan kennis en ervaring meebrengen om onze inspanningen te ondersteunen en voort te bouwen op onze 70-jarige erfenis.

De recente gesprekken die ik heb gehad met de CEO van inMusic, Jack O'Donnell, waren op zijn zachtst gezegd inspirerend. Jack deelde met mij de verhalen van zijn eerste synthesizer, een Moog modulair systeem, en de impact van dit instrument en Bob's visie op zijn carrière. We hadden onlangs de gelegenheid om Jack in de Moog-fabriek te ontvangen en met hem de passie en toewijding te delen die ons kleine team dagelijks in ons werk brengt.

We zijn verheugd om u kennis te laten maken met de vele innovatieve hardware- en software-instrumenten die ons team aan de horizon heeft. Deze samenwerking met inMusic stelt ons in staat om nieuwe gemeenschappen te bereiken en de grenzen van muziektechnologie te blijven verleggen. Het vinden van een partner die onze waarden, missie en nalatenschap eerbiedigt, is een grote zegen voor ons bedrijf en onze gemeenschap.

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Moog en de ongelooflijke gemeenschap die onze instrumenten en alles waar we voor staan heeft omarmd. We zijn dankbaar voor uw loyaliteit en steun onderweg, en we kunnen niet wachten tot u alles ziet (en hoort) wat u te wachten staat."

1686665148537.png
 
Wellicht is de support gewoon te zwaar voor die dingen? Hoe veel mensen hebben er wel niet eentje terug moeten sturen?
 
was het niet zo dat de medewerkers tesamen eigenaar waren van Moog Inc?

Dan hebben ze het toch ook zelf verkocht of zie ik dat verkeerd.
Nee, een deel van de aandelen was in het bezit van de medewerkers, maar zij hadden geen meerderheid dus ook geen beslissende stem. Zij zijn gewoon uitgekocht.
 
Wellicht is de support gewoon te zwaar voor die dingen? Hoe veel mensen hebben er wel niet eentje terug moeten sturen?
Misschien wel, er waren vooral in het begin best wat mensen met problemen. Maar ook dat is alweer 4-5 jaar geleden, bij latere exemplaren en door firmware updates zijn de problemen volgens mij weg, al kun je natuurlijk altijd een keer pech hebben met een rot exemplaar. Daarnaast zouden ook wat retouren een bedrijf niet de kop mogen kosten. De defecte exemplaren repareren of voorzien van nieuwe bordjes en ze kunnen er weer uit. Ik hoop dat er nog iets van een 'post mortem' komt met meer achtergrond over de teloorgang van Moog.
 
Maar ik vermoed dat het probleem dieper zit dan een mislukt megaproject

Ja, dat denk ik ook. Maar aan de andere kant, zo'n dure synth in je programma helpt evenmin als het slechter gaat. Hogere kosten om er eentje te maken, dat geld moet je er eerst insteken voordat je het kunt verkopen. Door de hogere kosten een onvermijdelijke prijsstijging voor de koper, in absolute zin moet die behoorlijk meer neertellen voor een exemplaar. Je kunt dan beter een synth verkopen die veel goedkoper is, ook al is de prijsstijging procentueel voor de koper misschien wel hetzelfde, het absolute bedrag dat het meer kost is dan nog te overzien. Kan me dus voorstellen dat, bekeken over alle bedrijfsactiviteiten, de Moog One wel enigszins een zorgenkindje werd voor Moog.

Maar andere dingen, gestegen loonkosten, energieprijzen, meer lasten door de hogere rente enz., dat zal ook een behoorlijke invloed hebben gehad, waarschijnlijk.
 
Ironisch genoeg was er vorig jaar juist sprake van 'vakbondsvorming' omdat de Moog medewerkers vonden dat hun salarissen veel te laag waren. Er was ook veel chatter over de gevolgen van Covid, maar ook daar kun je weer tegenoverstellen dat veel muziekbedrijven juist geprofiteerd hebben van mensen die gedurende de lockdown een instrument hebben gekocht, zo waren de elektrische gitaren bijvoorbeeld niet aan te slepen. Het is allemaal speculatie, maar het is dan ook alweer eind september en een prima moment voor speculaas. Zo is er misschien iets te zeggen dat Moog in het goedkopere segment niet mee kan komen omdat een Mother32 / DFAM en andere instapmoogjes niet echt geweldige 'value-for-money' bieden als je het afsteekt tegen de Behringers, Volca's, Boutiques/Aira's of de andere TALLOZE bakjes onder de 500eu. Als je dan ondertussen niet genoeg vlaggenschepen kunt produceren (Moog One / Model D reissue) waar je de echte marges haalt ben je ook gezien.
 
maar ook daar kun je weer tegenoverstellen dat veel muziekbedrijven juist geprofiteerd hebben van mensen die gedurende de lockdown een instrument hebben gekocht, zo waren de elektrische gitaren bijvoorbeeld niet aan te slepen.

Kan zijn dat Moog daar amper van heeft kunnen profiteren. Grote fabrikanten en hun distributeurs konden nog een tijdje leveren uit voorraad, Moog zal met name van een synth als de Moog One waarschijnlijk niet veel op de plank hebben gehad. In Azië gingen de fabrieken op een gegeven moment ook weer open, die zullen misschien ook minder last hebben gehad van de ontstane supply-chain issues, wat Moog meer parten speelde.

Ik hoop dat er nog iets van een 'post mortem' komt met meer achtergrond over de teloorgang van Moog.

Ja, dat hoop ik ook, dat zou interessant zijn.
 
Bedrijven zoals Moog die niet primair voor "de markt" werken maar dingen willen maken waar ze ook zelf trots op kunnen zijn hebben het per definitie moeilijk. De grote massa gaat niet voor kwaliteit en/of heeft daar het geld niet voor. Daarom is het is vaak vechten tegen de bierkaai.
 
Laatst gewijzigd:
Kan zijn dat Moog daar amper van heeft kunnen profiteren. Grote fabrikanten en hun distributeurs konden nog een tijdje leveren uit voorraad, Moog zal met name van een synth als de Moog One waarschijnlijk niet veel op de plank hebben gehad. In Azië gingen de fabrieken op een gegeven moment ook weer open, die zullen misschien ook minder last hebben gehad van de ontstane supply-chain issues, wat Moog meer parten speelde.

Dat zou kunnen. En de 'key developers' zouden ook kort voor Covid vertrokken zijn, een dubbele tegenslag dan. In elk geval was al lang duidelijk dat het qua support voor de One rommelde, want na een enthousiaste start droogden de softwareupdates snel op, met steeds langere tussenpozen. Uiteindelijk hebben we 1.5.0 nog gekregen (ook al weer dik meer dan een jaar geleden) maar ik ben bang dat we 1.6.0 nooit zullen zien. Dus geen MPE/PolyAT support en geen fixes voor de nog openstaande MIDI-onhebbelijkheden waarschijnlijk.
 
Bedrijven zoals Moog die niet primair voor "de markt" werken maar dingen willen maken waar ze ook zelfs trots op kunnen zijn hebben het per definitie moeilijk. De grote massa gaat niet voor kwaliteit en/of heeft daar het geld niet voor. Daarom is het is vaak vechten tegen de bierkaai.
En toch lukt het Moog niet om, ondanks wat door velen als 'woekerprijzen' gezien wordt, aan de vraag te voldoen. Probeer maar eens aan een nieuwe Moog One of Model D te komen. Ze zijn bijna niet te krijgen en de prijzen zijn astronomisch (en dat was al aan de gang voor de overname door inMusic). Dat is wat dit zo vreemd maakt. Het is niet dat ze hun spullen niet aan de straatstenen kwijtraken, de spullen zijn er gewoon niet (of niet genoeg). Supply chain issues is daar misschien deels debet aan, maar ondertussen zien we dat in bijna alle sectoren de grote tekorten allang weer voorbij zijn. Zelfs de Playstation 5, die jarenlang niet te krijgen was tenzij je voor de winkel ging slapen, staat nu per pallet mét korting bij de Mediamarkt. Misschien omdat ze te klein zijn?
 
maar ik ben bang dat we 1.6.0 nooit zullen zien. Dus geen MPE/PolyAT support en geen fixes voor de nog openstaande MIDI-onhebbelijkheden waarschijnlijk.

Dat is wel zuur als je zo'n mooi instrument hebt staan en er komt nooit helemaal voor de volle 100% eruit wat er potentieel in zit. :(
 
Dat is wel zuur als je zo'n mooi instrument hebt staan en er komt nooit helemaal voor de volle 100% eruit wat er potentieel in zit. :(
Dat is zo, al vind ik wel dat je producten moet kopen om wat ze kunnen op het moment dat je ze koopt en niet omdat je hoopt dat er in de toekomst nog van alles bijkomt. Maar in dit verband is wel zuur dat bij de introductie heel veel poeha werd gemaakt over hoe de Moog One als 'levend product' jarenlang in samenwerking met 'de community' zou worden doorontwikkeld om inderdaad de volle potentie te benutten. Dat droogde al heel erg snel op, volgens mij zelfs nog voor de Covid ellende begon. Het zal mijn eigen plezier van de One niet vergallen, maar het zou tof zijn als er nog op doorontwikkeld zou worden. Of de source code vrijgeven zodat we er zelf op door kunnen borduren :D
 
En toch lukt het Moog niet om, ondanks wat door velen als 'woekerprijzen' gezien wordt, aan de vraag te voldoen. Probeer maar eens aan een nieuwe Moog One of Model D te komen. Ze zijn bijna niet te krijgen en de prijzen zijn astronomisch (en dat was al aan de gang voor de overname door inMusic). Dat is wat dit zo vreemd maakt. Het is niet dat ze hun spullen niet aan de straatstenen kwijtraken, de spullen zijn er gewoon niet (of niet genoeg). Supply chain issues is daar misschien deels debet aan, maar ondertussen zien we dat in bijna alle sectoren de grote tekorten allang weer voorbij zijn. Zelfs de Playstation 5, die jarenlang niet te krijgen was tenzij je voor de winkel ging slapen, staat nu per pallet mét korting bij de Mediamarkt. Misschien omdat ze te klein zijn?

Juist - hoe groot of klein was Moog als bedrijf eigenlijk?
 
Eerste Google hit zegt "Moog Music corporate office is located in 160 Broadway St, Asheville, North Carolina, 28801, United States and has 135 employees."

Dat is niet veel.
 
Eerste Google hit zegt "Moog Music corporate office is located in 160 Broadway St, Asheville, North Carolina, 28801, United States and has 135 employees."

Dat is niet veel.
Het is ook maar een relatief klein fabriekje.
 
En toch lukt het Moog niet om, ondanks wat door velen als 'woekerprijzen' gezien wordt, aan de vraag te voldoen. Probeer maar eens aan een nieuwe Moog One of Model D te komen. Ze zijn bijna niet te krijgen en de prijzen zijn astronomisch (en dat was al aan de gang voor de overname door inMusic). Dat is wat dit zo vreemd maakt. Het is niet dat ze hun spullen niet aan de straatstenen kwijtraken, de spullen zijn er gewoon niet (of niet genoeg). Supply chain issues is daar misschien deels debet aan, maar ondertussen zien we dat in bijna alle sectoren de grote tekorten allang weer voorbij zijn. Zelfs de Playstation 5, die jarenlang niet te krijgen was tenzij je voor de winkel ging slapen, staat nu per pallet mét korting bij de Mediamarkt. Misschien omdat ze te klein zijn?
Dat betekent toch dat degenen op de hogere echelons die de strategiëen bedenken om mee te kunnen in het mondiale geweld niet met hun tijd zijn meegegaan, je kan nou eenmaal niet op tegen Behringer met z'n eigen fabriek en supply system.
Gibson en Fender bijv die hebben op een gegeven moment er voor gekozen om een deel uit te besteden in andere landen/continenten, veel Duitse concerns hebben hun electrisch gereedschap in China laten maken waardoor ze weer mee konden in de concurrentieslag, dat had Moog ook kunnen doen om een flink deel van de produktie bijv uitbesteden in Mexico of Vietnam.
Als ze te klein zijn om bepaalde onderdelen niet goedkoop in te kopen of te laten maken dan hadden ze een samenwerking kunnen aangaan met andere producenten zoals bijv Toyota, Peugeot en Citroën ook op een gegeven moment samen zo'n Aygo/107/C1 hebben uitgebracht, Toyota die goed is in betrouwbare techniek de motor laten ontwikkelen en elk z'n eigen carrosserie met drie op het eerste gezicht verschillende auto's maar op die manier wel kosten bespaard.
Moog had ook voor de goedkoper segment modellen zoiets kunnen doen, er zijn meer wegen die naar Rome leiden maar als je als autist op je eiland blijft zitten verlies je, nu zijn ze te laat, regeren is vooruitzien in deze.
 
Kan zijn dat Moog qua bedrijfsgrootte net tussen wal en schip viel. Een bedrijf met vele honderden, of misschien een paar duizend medewerkers, dan ben je groot genoeg om de voordelen te hebben van een wat grotere speler op de markt. Een klein bedrijfje met 10, 20 mensen in dienst, die kunnen geen grote volumes produceren, maar zich wel richten op een niche-markt om zo hun brood te verdienen. Zit je daar ergens tussenin, dan is het misschien wel heel lastig om je staande te houden in de markt.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Kan zijn dat Moog qua bedrijfsgrootte net tussen wal en schip viel. Een bedrijf met vele honderden, of misschien een paar duizend medewerkers, dan ben je groot genoeg om de voordelen te hebben van een wat grotere speler op de markt. Een klein bedrijfje met 10, 20 mensen in dienst, die kunnen geen grote volumes produceren, maar zich wel richten op een niche-markt om zo hun brood te verdienen. Zit je daar ergens tussenin, dan is het misschien wel heel lastig om je staande te houden in de markt.
Hier lijkt het inderdaad wel op als ik alle berichtgeving op de fora zo zie.
 
was het niet zo dat de medewerkers tesamen eigenaar waren van Moog Inc?

Dan hebben ze het toch ook zelf verkocht of zie ik dat verkeerd.
Hier de details van "Employee Owned":

"Bob brought in a partner to expand the business, and finish the Voyager. He got sick and Mike Adams took over the company. Bob and his wife wanted to turn the company over to his employees at this point, but wasn't able to pull it off. It was over a decade later, when Mike Adams set up the employee pension plan claiming employee ownership

Essentially he sold 49% of the company to a finance company and took the cash, then the company was stuck with massive debt that had to be serviced.

As that debt was paid using the shares as collateral those shares were transferred to the pension plan, which employees could earn over time, but only trade for cash at retirement, and only then if they had worked there long enough

Go on YouTube and watch Moog "factory" tour videos, you will notice the vast majority of workers are quite young and decades away from retirement, you will also notice that the majority of people outside of the top brass even if they are older have only been there a few years and as such would get nothing

Make no mistake Mike Adams' Moog was not the Moog, that Bob wanted it to be."
 
Back
Top