Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit stopt. Ik dj ook nog steeds met vinyl maar dat is vooral thuis.
Het blijft voor mij een passie. Het ontdekken, vinden, verzamelen, kijken en luisteren geeft me nog steeds veel plezier en daar draait het om. Ook de leuke contacten met labels, producers en muziekliefhebbers. Ik denk dat mensen op een synthforum dat toch wel kunnen begrijpen/waarderen?

Ook de leuke contacten met labels, producers en muziekliefhebbers. Ik denk dat mensen op een synthforum dat toch wel kunnen begrijpen/waarderen?
Natuurlijk, maar dat heeft niet perse met fysieke dragers te maken toch.

Denk het toch wel. Voor bestandjes die je op je computer download (of nog erger gestreamde muziek) hoef je de deur niet uit. Voor scharrelen in platenbakken bij de Kringloop of speciaalzaak wel, en daar kom je dan automatisch andere liefhebbers tegen. Bij mij in de Kringloop staan geregeld platenliefhebbers gezellig rond de platenbakken te kletsen over hun favoriete muziek, laatste platenvangsten, etc.

Ik heb nog nooit labels en producers ontmoet bij de platenbak in de kringloop. Alleen Marianne Weber fans die naar shag ruiken. In tijgerprint leggings.

Laatst gewijzigd:
Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit stopt. Ik dj ook nog steeds met vinyl maar dat is vooral thuis.
Het blijft voor mij een passie. Het ontdekken, vinden, verzamelen, kijken en luisteren geeft me nog steeds veel plezier en daar draait het om. Ook de leuke contacten met labels, producers en muziekliefhebbers. Ik denk dat mensen op een synthforum dat toch wel kunnen begrijpen/waarderen?
Zeker. Ik ben zelf vinylverzamelaar, maar in de laatste jaren wat minder. Alleen heb ik voor de rest niet echt contact met labels, producers en muziekliefhebbers. Ik kijk alleen af en toe op Discogs/Facebook of er nog wat interessants uitkomt.

Ik heb nog nooit labels en producers ontmoet bij de platenbak in de kringloop. Alleen Marianne Weber fans die naar shag ruiken. In tijgerprint leggings.
:) de producer of label baas heeft er inderdaad helemaal niets aan als je in de kringloop koopt.
Ik heb er over aankopen van nieuw vinyl via de labels zelf of via de artiest hun bandcamp.
Velen zijn heel bereikbaar en zullen gewoon vriendelijk communiceren; maar dat zal wel logischer zijn als je met 'niche' genres bezig bent.
Ik denk niet dat Beyoncé zal antwoorden als je haar een persoonlijk bericht stuurt :-)... .

Kringloop vind ik trouwens nooit iets van vinyl wat de moeite is.
Ik ben bij iemand thuis geweest om 2dehands platen aan te kopen uit zijn collectie; ik had de persoon ontmoet op een rommelmarkt.
Daar zat leuk spul tussen maar het was niets (meer) voor hem dus verkocht hij het.
Na een lang gesprek over vinyl kwam het erop neer dat hij al honderden platen was gaan inleveren bij de kringloop hier in het dorp.
Hij kwam ook regelmatig in de winkel als klant maar heeft nooit 1 van zijn eigen platen aangetroffen in de winkel.
Deze gaan dus allemaal naar opkopers... .

Laatst gewijzigd:
:) de producer of label baas heeft er inderdaad helemaal niets aan als je in de kringloop koopt.
Ik heb er over aankopen van nieuw vinyl via de labels zelf of via de artiest hun bandcamp.
Velen zijn heel bereikbaar en zullen gewoon vriendelijk communiceren; maar dat zal wel logischer zijn als je met 'niche' genres bezig bent.
Ik denk niet dat Beyoncé zal antwoorden als je haar een persoonlijk bericht stuurt :-)... .
Wat voor soort genre koop je?

Dat klopt wel ja :D

Maar digitale platforms maken ook veel mogelijk. Naast dat ik wel vaak artiesten spreek bij concerten, zijn er ook best veel actief op sociale media. Maar ook daar geldt dat naarmate de artiest groter/bekender wordt, de kans kleiner is dat ze ook echt het contact opzoeken. Logisch ook wel, want als je duizenden berichten per dag krijgt ben je er op een gegeven moment ook wel klaar mee lijkt me.

Kringloop vind ik trouwens nooit iets van vinyl wat de moeite is.
Ik ben bij iemand thuis geweest om 2dehands platen aan te kopen uit zijn collectie; ik had de persoon ontmoet op een rommelmarkt.
Daar zat leuk spul tussen maar het was niets (meer) voor hem dus verkocht hij het.
Na een lang gesprek over vinyl kwam het erop neer dat hij al honderden platen was gaan inleveren bij de kringloop hier in het dorp.
Hij kwam ook regelmatig in de winkel als klant maar heeft nooit 1 van zijn eigen platen aangetroffen in de winkel.
Deze gaan dus allemaal naar opkopers... .

Ik werk zelf als vrijwilliger bij een Kringloop. Er zullen soms dingen mis gaan, want het is en blijft mensenwerk. Maar de gebruikelijke gang van zaken bij een Kringloop is dat het meeste wat we aan platen binnen krijgen weinig interessant is: Nana Mouskouri, James Last, BZN, etc. Lijkt me niet dat daar zelfs maar een opkoper in geïnteresseerd is. Soms gaat dat toch ook naar de winkel als we niets beters hebben. De betere platen gaan sowieso naar de winkel, of als het iets heel erg bijzonders is naar de internetverkoop. De bijzondere platen die naar de winkel gaan zijn daar binnen een paar dagen of hoogstens een week al weer verkocht. De verzamelaars zijn er dol op. Als er een echt mooie partij platen binnenkomt (wat tegenwoordig nog maar twee of drie keer per jaar gebeurt!) zijn de liefhebbers er als de kippen bij en kopen ze stapels tegelijk. Dat iemand die zelf mooie platen inlevert en later nog eens gaat kijken dan zijn zelf ingeleverde platen niet meer ziet staan is dus zo gek niet. Voor Kringloop bezoek geldt: kom vaak langs want de aanhouder wint!

Voor Kringloop bezoek geldt: kom vaak langs want de aanhouder wint!

Klinkt logisch. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat ze platen achter de schermen verdelen of aanbieden bij een opkoper. Dat lijkt me funest voor je reputatie als kringloopwinkel. Ik zou althans nooit meer wat wegbrengen.

P.S. Ik bracht ooit een hele stapel dance cd's weg. Zat ik een week later bij een collega in de auto die opeens een heel bekend muziekje opzette. "Allemaal toffe albums gevonden bij de kringloop!" Had dat even eerder gezegd 😉

Inderdaad - zo gaat het. Meestal krijgen we het standaard repertoire binnen, maar soms een hele partij goed spul wat dan kennelijk van een liefhebber is geweest. En dat is dan ook heel snel weer verkocht. Je moet als klant net het geluk hebben dat je dan komt winkelen. Of gewoon heel vaak langs komen om wat rond te neuzen zonder dat je erop rekent iedere keer iets moois te vinden. .

Toch denk ik met heimwee terug naar de tijd dat je ergens een zelzame plaat vond in een verloederde winkel in de diepestraat in Antwerpen
Toen was je echt gelukkig als je iets speciaals gevonden had en daarover kon palaveren met jaloerse vrienden in de kroeg
Nu staat werkelijk alles op het internet en is de lol er wel een beetje af en als je ergens over praat wat ze niet kennen zoeken ze het op op hun gsm
Wat wel mooi is , alle informatie van schrijvers van nummers uit vervlogen tijden zoals bijvoorbeeld Ellie Greenwich of Mac Davis
en later op de st jacobsmarkt in antwerpen ,BEGIUM NEW BEAT 78 toeren platen speciaal voor DJ s met een veel betere geluidskwaliteit dan een CD
Ergens in de jaren 80

Toen was je echt gelukkig als je iets speciaals gevonden had

Veel anders is het tegenwoordig niet. Vroeger moest je je door een berg geluidsdragers worstelen om iets leuks te vinden, nu loop je online eveneens tegen een hoop bagger aan voordat je iets tegenkomt dat het beluisteren echt waard is. Goede en slechte muziek is van alle tijden, dat je moeite moet doen om het tweede van het eerste te scheiden, het zal altijd wel zo blijven.

Even zoeken en je komt hele goede muziek van vandaag tegen. Of die muziek tot je komt via een LP, CD, tape, mp3, streamingsdienst of wasrol, het maakt uiteindelijk niks uit. Het gaat in de kern om de muziek zelf.

Even zoeken en je komt hele goede muziek van vandaag tegen. Of die muziek tot je komt via een LP, CD, tape, mp3, streamingsdienst of wasrol, het maakt uiteindelijk niks uit. Het gaat in de kern om de muziek zelf.
Snap ik, maar dat is natuurlijk niet voor een verzamelaar. Als je een mooie lp wilt kopen, gaat het ook om de hoes.

Kijk maar bijvoorbeeld op Discogs naar het prijsverschil tussen een plaat zonder of met hoes.

Snap ik, maar dat is natuurlijk niet voor een verzamelaar. Als je een mooie lp wilt kopen, gaat het ook om de hoes.

Eens. Op de platenbeurs lagen herpersingen voor 30 euro, onder andere van My Chemical Romance. Daar keek onze jongste verlekkerd naar, terwijl hij alles kan streamen en we niet eens een platenspeler hebben 😊 Bewust een album opzetten vind ik ook al anders dan een linkje aanklikken in Spotify. Als we ergens moeite voor moeten doen, vinden we het ook waardevoller blijkt uit onderzoek.

Eens. Op de platenbeurs lagen herpersingen voor 30 euro, onder andere van My Chemical Romance. Daar keek onze jongste verlekkerd naar, terwijl hij alles kan streamen en we niet eens een platenspeler hebben 😊 Bewust een album opzetten vind ik ook al anders dan een linkje aanklikken in Spotify. Als we ergens moeite voor moeten doen, vinden we het ook waardevoller blijkt uit onderzoek.
Het is niet alleen lopen om een plaat op je pick-up te zetten, maar ook meer betalen voor het originele versie ipv een herpersing te kopen

Maar dat heb je ook met synths. De een wil liever een Prophet 5 rev 1/2/3 of je wil een nieuwe Prophet 5 rev 4.
En begrijpelijk dat men wel/niet snappen om een originele/herdruk te kopen.

Back