Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

België-Antwerpen,in Lier...Waar ik woon.
Lier2025-A4.jpg

Ik ben weer aan het spelen met mijn muziekcollectie 😊 Ik heb heel veel cd's in het verleden gearchiveerd als Flac. Die heb ik op mijn laptop gezet en ingeladen in Kodi (voorheen Xbox Media Center). Met de cd-covers erbij en wat externe plugins voor o.a. lyrics ziet dat er echt fancy uit.

Ik heb ook gekeken naar een Eversolo dmp-a6. Dat is een supermooie streamer waarin je voor 100 euro een 2 tb harde schijf kunt zetten. Daar kan ik dan al mijn albums op kwijt.... alleen ben ik dan weer een kleine 1000 euro verder, haha 😛 Er is net een nieuwe versie vanuit gekomen en hopelijk zakt de prijs van de eerste generatie.

Zoon heeft een Raspberry PI. Daar kun je ook een Display bij kopen en dat is ook nog een optie. Hier heeft iemand Winamp in het echt nagemaakt met een Pi. Ziet er goed uit!

Dit allemaal wel naast mijn gewone cd-collectie. 's Ochtends een cd'tje inprikken met 2 knoppen blijft fijn.

Mijn LP's zijn al jaren weg. De meesten waren al grijsgedraaid en zijn bij het afval geraakt. Enkele bootlegs (o.a. Pink Floyd) heb ik kado gedaan aan een kennis.
De CD's heb ik opgeslagen op zolder.
Meestal luister ik via spotify, YT of radio (klassieke zenders).

Die zijn er vast. Dat gezegd, met goede naald en afstelling en voldoende lp's, krijg ik ze in mijn leven niet grijsgedraaid.

Zouden er audiofielen zijn die heel bewust hun platen zo weinig mogelijk draaien omdat het aan ze knaagt dat iedere keer als de plaat gedraaid wordt deze een klein beetje slijt?

Die bestaan zeker! Ik ken er een paar. Daartoe gebruiken ze een van de volgende opties:

1. Koop de platen dubbel, het ene exemplaar om in mint staat te bewaren en het andere exemplaar om af te spelen.
2. Koop de plaat om in mint staat te bewaren en daarnaast de CD om af te spelen.
3. Speel de plaat slechts een keer af om hem op een ander medium over te nemen, en luister er dan verder vanaf het andere medium naar.

Die bestaan zeker! Ik ken er een paar. Daartoe gebruiken ze een van de volgende opties:

1. Koop de platen dubbel, het ene exemplaar om in mint staat te bewaren en het andere exemplaar om af te spelen.
2. Koop de plaat om in mint staat te bewaren en daarnaast de CD om af te spelen.
3. Speel de plaat slechts een keer af om hem op een ander medium over te nemen, en luister er dan verder vanaf het andere medium naar.
😅 Ha, ben er zo eentje van type 3.
Ik neem m'n oude LP's op naar cassettes met Dolby HX-pro tapedeck, die ik jaren geleden voor heel weinig 2dehands kocht en koester.
Heel af en toe versluis ik zo'n opname via pc naar Flac.

Afgelopen IJ Hallen Strawberry Switchblade gevonden voor heel nette prijs.
Bij de handelaren niks interessants gezien, of voor te(?) hoge prijzen.

Ik loop bij Bandcamp vaak tegen hele hoge verzendkosten aan. Daardoor doe ik het niet zo vaak. Soms duurder dan de CD LP zelf.

Ben weer een beetje begonnen met LP’s nu ik wat beter apparatuur heb geërfd.

En doe eigenlijk hetzelfde als met muziek gear: ik koop alleen nieuw en als het niet nieuw te krijgen is of te duur, dan niet.

En draai ze gewoon; ben geen verzamelaar. Gewoon lekker genieten van m’n spul.

Dat het weleens een berg geld oplevert, is al een tijdje zo. Kijk bijvoorbeeld naar de gelimiteerde edities van Music on Vinyl.

Meestal koop je een gekleurde oplage en na ongeveer 4 jaar zijn ze 3x zoveel waard. Kijk bijvoorbeeld naar hun versie van Madness.

Ik kocht Music On Vinyl al before it was cool. Wie weet ben ik miljardair. Ik heb beide Trees albums van ze en Radio Activity van Kraftwerk.

Zwart vinyl, want dat klinkt (echt) beter.

Ik heb 1 keer in m’n leven een handtekening op een plaat willen laten zetten toen Philip Glass bij concerto langskwam, daar stond ik dan met m’n plaatje.. ik was met een verwende tuttebel die zij “laten we gaan lunchen, hij is er straks ook nog wel” je raad het al, ik was te laat..

Back