Expressive E Osmose: Augmented Keyboard

Het begin van het keyboard: expressive e's osmosos



Getipt door een forumlid. Polyphonic aftertouch. Extreem nauwkeurig. Net als een echt analoog instrument?

Hmmmm zAl ik hem preorderen???

1615128969924.png
 
Hallo allemaal,


Ik heb mijn Osmose inmiddels ook ontvangen en ben naast presets skippen (wat een genot!) en een begin maken met de Eagan Matrix (wat een avontuur!) ook aan de gang gegaan met het volgende:

Het leek me een leuk plan om een oude sampler die multitimbraal kan te proberen met MPE aan te sturen.
Daarvoor had ik het stucje bedacht op elke part/midi Ch dezelfde program/preset te laden en dan in de preset bijvoorbeeld aan te geven dat je aftertouch op VCF wil.
De Osmose zendt elke noot op een apart midi kanaal.
en omdat de sampler op elke midi kanaal dezelfde preset heeft klinkt elke noot hetzelfde maar heeft deze wel zijn eigen pitchbend/aftertouch/cc etc.
Nice dus.

Dat werkte met de Emu Emax prima.]
Hierna heb ik het ook geprobeerd met een Kawai K4r. Dat werkt ook (maar omdat die niet 16ch maar 8ch multi is moest daar een extraatje bij gedaan worden zodat er geen noten verloren gaan).
Van de Kawai heb ik een video met instructie gemaakt:


 
Ik ben nog alleen maar aan het presets afgaan, nog geen opnames of eaganmatrix acties. Maar wat een diepte zit er in sommige presets zeg! Kan je met 1 preset tig verschillende geluiden bereiken puur op speeltechniek. Wat mij erg opvalt is het geweldige dynamische bereik. Ik bemerk dat ik daar niet aan gewend ben, kom ik ook tegen in de pianoles die ik volg, ik speel alleen in bands en dat heeft me gevormd tot iemand die altijd hard moet spelen om hoorbaar te zijn. De osmose gaat me helpen om ook zacht te leren spelen :D
 
Omdat een Deckard's Dream ongeveer 10 miljard keer beter klinkt dan die kouwe kikker synth EaganMatrix?
 
Omdat een Deckard's Dream ongeveer 10 miljard keer beter klinkt dan die kouwe kikker synth EaganMatrix?
hm. Dat zou een goede reden kunnen zijn. Een Analog heat help al een heel stuk, maar ik heb dan ook nooit een DD live gehoord. Uit zelfbescherming.
 
Ik heb ze ook allebei en ze vormen een goed tandem. Als je de Deckard's Dream niet kent, zul je hem niet missen wanneer je de virtueel analoge presets van de Osmose speelt, maar zodra je de DD hoort, wil je geen surrogaat meer.
 
Ja, flauw he . De combi DD en Osmose zal inderdaad heerlijk zijn. Ik zit met alleen de Osmose al helemaal te spacen
De DD is geen CS-80 maar ik ben zeer enthousiast over het geluid. Blij dat ik me niet heb laten weerhouden door commentaar op dit forum op de curtis chips en de smd-circuits. Ik heb nooit een CS-80 bespeeld, wel kort de CS-30 en lang de CS-40M gehad. De synthesizerarchitectuur is wel die van de CS-80 en met de Hydraynth of de Osmose heb je dezelfde expressie. Inderdaad kun je in de Osmose alleen helemaal opgaan. Er gaat een wereld voor je open en dan te bedenken dat alle gebruikte technologie al lang bestaat. Iemand moest de visie en de durf hebben om die in een instrument te integreren.
 
Ik moet nog wel in de patch editor duiken, dat een hoop via de computer zal moeten gaan valt wat tegen. Ik heb laatst bij Mark Cox heel even een CS-80 bepoteld. Toch wel anders dan m'n CS-60 zeg!
 
Sterkte, EaganMatrix lijkt mij vele malen geschikter voor wiskundestudenten dan voor musici. De tour die ik door EaganMatix heb gehad vond ik buitengewoon ontmoedigend. En ik programmeer 80s/90s romplers vanaf de frontend.
 
Ik zit als bioloog halverwege dus dat moet wel lukken. Je weet dat er voor de meeste ROMplers software editors zijn? Ja, ik vraag het maar voor alle zekerheid.
 
Ik zit als bioloog halverwege dus dat moet wel lukken. Je weet dat er voor de meeste ROMplers software editors zijn? Ja, ik vraag het maar voor alle zekerheid.
Voor mijn TG77 en XV5080 wel inmiddels, de EX5r helaas niet.
 
Die EX5r is enorm uitgebreid ja, maar voor Yamaha begrippen nog verrassend doorgrondelijk.
 
Ik heb de EX-5 zonder de r. Ook al dateert het laatste contact van 2018, die kan ik nog programmeren zonder computer. Als ik dat niet kan, begin ik er niet aan. De EaganMatrix laat ik dan ook wijselijk links liggen. Jammer, want ik zou nog een Indiase sarangi willen maken. Dat is een viool met veel resonerende snaren waardoor het geluid in de buurt van de menselijke stem komt. Daarvoor zou ik misschien het vocale filter kunnen toepassen op een van de strijkersgeluiden.
 
Spacen daar gaat het toch om? Maakt het uit waar je dat mee doet.
Ik heb weleens een CS70m bespeeld maar heeft niet echt een indruk achter gelaten.

Vind het ook een minpunt dat je een computer nodig hebt voor de editor.
Er is verder dacht ik niets over de sysex implementatie bekend.
Anders zou je de Electra One als editor kunnen proggen met wat LUA code.
Ben zelf niet vies van wat programeren. Mits ik er daarna uren plezier van kan hebben.

Maar goed het kan best wezen dat die Eagen Matrix gewoon vrij moeilijk is om goed soundesign mee te doen.
Daar kunnen we alleen achter komen door de uitdaging aan te gaan.
 
Nou, ik heb de Eagan Matrix manual vluchtig doorgenomen. Zie het als een matrix a la Synthi, ARP2500, VX600 etc maar dan met connectoren die niet alleen verbinden maar ook te beinvloeden zijn met je speeltechniek in een hoeveelheid die geregeld kan worden door bepaalde oorzaak-effect functie. Zoals een ramp functie op een XPander/Matrix. Maar ja, je moet wel een schermpje en muis bij de hand hebben. Nog geen iPad geloof ik.
 
Back
Top