Expressive E Osmose: Augmented Keyboard

Het begin van het keyboard: expressive e's osmosos



Getipt door een forumlid. Polyphonic aftertouch. Extreem nauwkeurig. Net als een echt analoog instrument?

Hmmmm zAl ik hem preorderen???

1615128969924.png
 
Goed dat ik gewaarschuwd was dat ie eerder dan vermeld bezorgd kon worden, hij is binnen!! :)
Twee dagen te vroeg zonder verdere aankondiging.

Staat nu op zijn plek even te acclimatiseren, want is wel koud van het transport. Onder zijn broertje de seaboard.

OpZnPlekje.jpeg


ik heb de softcase er ook bijbesteld, zit goed in elkaar, regenhoes, draagbaar als rugzak, extra compartimenten voor accessoires.

SoftcaseMetHoes.jpeg

Vanmiddag maar eens uitproberen!

Grtz Wan
 
@NicoNoise ; je hebt zelfs de Rise 2?

ik volg deze thread, de osmose, ligt buiten mijn budget. maar ik heb zelf een Roli Surface, zo noemde Roli dat; Roli Seabord Block 2maal (4 octaven) + 2 x Lightpad M Block (met die blocks speel geheel anders MPE, heeft tot veel mooie speelsounds geleid..).

maar de osmose is wel interessant, ik had het al aangegeven, natuurlik kan je op YT kijken hoe ie speelt, wat je er mee kan. maar lijkt me leuk, als 1 van de osmose bezitters hier laat zien, de ekspressie mogelijkheden.

@NicoNoise je bent de Rise al gewend, de osmose speelt anders natuurlik, dus een snellere gewenning?

@sinew1958 ik weet niet of je ooit een MPE controller hebt bespeeld, maar het kostte mij ook tijd, om het goed te leren bespelen, om mijn eigen wijze (en er goede presets voor te maken).
 
@NicoNoise ; je hebt zelfs de Rise 2?
Yep, ik heb ze nu beide, de originele en de 2, ik gebruik hem veel live en als er iets mee gebeurd heb ik nu een vervanging snel geregeld. De band support mij hierin:) zij zien ook de toegevoegde waarde van een seaboard. De 2 ga ik nu thuis gebruiken dus staat niet te verstoffen.

ik volg deze thread, de osmose, ligt buiten mijn budget. maar ik heb zelf een Roli Surface, zo noemde Roli dat; Roli Seabord Block 2maal (4 octaven) + 2 x Lightpad M Block (met die blocks speel geheel anders MPE, heeft tot veel mooie speelsounds geleid..).
Roli surface en blocks heb ik me dan nog niet aan gewaagd, zijn ook heel interessant maar tsja, ik kan ook niet alles en er zijn al zat leercurves waar ik door moet.

@NicoNoise je bent de Rise al gewend, de osmose speelt anders natuurlik, dus een snellere gewenning?
Dat ga ik ervaren, laat het weten als ik er wat speeluren op heb zitten, ben zelf ook heel benieuwd naar de overlap/verschil tussen beide.
Ik vind de toetsen van de Osmose puur qua gevoel wel fijn. Het eerste drukgevoel is vrij licht en de tweede aftertouch is vergelijkbaar met de press van de seaboard.

Hij maakt wel fysiek een rammelend geluid met zo hier en daar een scherpe tik, of dat helemaal klopt weet ik niet. Iemand anders hier die dat ervaart?
 
ep, ik heb ze nu beide, de originele en de 2, ik gebruik hem veel live en als er iets mee gebeurd heb ik nu een vervanging snel geregeld. De band support mij hierin:) zij zien ook de toegevoegde waarde van een seaboard. De 2 ga ik nu thuis gebruiken dus staat niet te verstoffen.

beide zelfs! is er veel verschil??

Roli surface en blocks heb ik me dan nog niet aan gewaagd

misschien heb ik door de term, die niet zo bekend is, wat verwarring ingebracht, wat ik altijd wel leuk vind, in muziek en andere dingen, maar hier werkt dat niet.

Roli noemt de block reeks een surface, wanneer je er meer hebt.

ik heb 2 Seabord blocks, aan elkaar natuurlik, wat 4 oktaven geeft, een soort van mini Rise... oppervlakte is kleiner, maar toch goed speelbaar, voor mij. dus vrijwel gelijk aan een Rise 49/2, met het verschil; oppervlakte (en ook gevoeligheid, maar dat verschil is niet zo groot), en je kunt de glide natuurlik niet over 2 Seabord blocks doen; ze zitten aan elkaar.

de Lightpad M blocks, zijn identiek, in wezen, alleen een andere layout, oppervlakte.

dus een identieke ervaring? nee natuurlik niet, maar komt heel dicht in de buurt, denk ik, al is de grotere oppervlakte van Rise wel erg fijn. en je zal wat meer detail kunnen bereiken.
toch, het is ook ontstaan, vanuit, zo kan ik een mooie MPE set, over een periode bij elkaar krijgen. 1 Seabord Block is nog nieuw gekocht, 1 van de laatste.... echt 1 van de laatste, voor een 2e hands prijs...
2e Seabord block 2e hands... evenals de de Lightpad M blocks, die 2e hands (90 euri de stuk) lekker goedkoop zijn of waren...

want de blocks, behalve Lumni (of Lumi?), zijn niet meer leverbaar.

jammer, maar goed, ik heb een MPE Surface die mij geeft, wat ik wil, mij erg veel geeft.

er wordt, soms, neergekeken op de Block reeks. "my first sony", heb daar op gereageerd, kreeg nooit reaktie terug. wat ik er mee kan, blijft me verrassen en blijft heerlik.

maar een Rise 2.... sja.... wie weet... eens... maar, wederom maar; wat ik nu heb staan; het werkt voor mij, ik herhaal, heerlik spelen, maffe gestures mogelik, zoveel ekspressie....

Dat ga ik ervaren, laat het weten als ik er wat speeluren op heb zitten, ben zelf ook heel benieuwd naar de overlap/verschil tussen beide.
Ik vind de toetsen van de Osmose puur qua gevoel wel fijn. Het eerste drukgevoel is vrij licht en de tweede aftertouch is vergelijkbaar met de press van de seaboard.

erg benieuwd. ik weet dat de Osmose 2 pressure momenten heeft, ik begreep het via een YT vid, hoe dat speelt, maar uit mijn hoofd... is wel een mooie wijze.

en echte toetsen, ook benieuwd wat dat geeft, of... er is éen MPE controller die dat ook heeft (heeft wel slide ipv 2 pressure momenten);


maar goed de kombi Rise 2 en Osmose (en natuurlik de engine van Osmose...) wow, wat een kombi!!
 
De Osmose en de vluchtkoffer zijn aangekomen. Tegen de tijd dat ik klaar ben met werken, is het instrument wel op temeperatuur en vrij van condens.
 

Attachments

  • IMG_20230103_115756893.jpg
    IMG_20230103_115756893.jpg
    139 KB · Bekeken: 81
beide zelfs! is er veel verschil??
Dat vind ik wel meevallen, de form factor is identiek. Het speeloppervlak voelt net iets anders aan, ietsje gladder, maar ben ik zo aan gewend.
Meest prominente aanpassing voor mij zijn de "frets" die ze op de "toetsen" hebben toegevoegd, die kun je echt voelen en dat ben ik niet gewend. En het helpt je wel om je te oriënteren op gevoel. Dus zien of dat iets is wat ik straks op de 1 ga missen.
Verder een nieuwe kleur en een andere USB connector (type c) en een MIDI uit. Niet schokkend allemaal.

Roli noemt de block reeks een surface, wanneer je er meer hebt.
Ah, kijk eens aan.

ik heb 2 Seabord blocks, aan elkaar natuurlik, wat 4 oktaven geeft, een soort van mini Rise... oppervlakte is kleiner, maar toch goed speelbaar, voor mij. dus vrijwel gelijk aan een Rise 49/2, met het verschil; oppervlakte (en ook gevoeligheid, maar dat verschil is niet zo groot), en je kunt de glide natuurlik niet over 2 Seabord blocks doen; ze zitten aan elkaar.

de Lightpad M blocks, zijn identiek, in wezen, alleen een andere layout, oppervlakte.

dus een identieke ervaring? nee natuurlik niet, maar komt heel dicht in de buurt, denk ik, al is de grotere oppervlakte van Rise wel erg fijn. en je zal wat meer detail kunnen bereiken.
toch, het is ook ontstaan, vanuit, zo kan ik een mooie MPE set, over een periode bij elkaar krijgen. 1 Seabord Block is nog nieuw gekocht, 1 van de laatste.... echt 1 van de laatste, voor een 2e hands prijs...
2e Seabord block 2e hands... evenals de de Lightpad M blocks, die 2e hands (90 euri de stuk) lekker goedkoop zijn of waren...
Ik krijg de indruk dat je op deze manier voor relatief weinig geld relatief veel Roli krijgt. Dus best een goede aanpak :okdan:

echte toetsen, ook benieuwd wat dat geeft, of... er is éen MPE controller die dat ook heeft
Die heb ik ook wel eens voorbij zien komen, maar spreekt mij op de een of andere manier minder aan. Zou hem eens moeten voelen, maar waar staan die dingen?

maar goed de kombi Rise 2 en Osmose (en natuurlik de engine van Osmose...) wow, wat een kombi!!
Ja, ben er ook heel blij mee, nu wel even leren gebruiken :D
 
Het wiggelen begint al te gaan, eigenlijk heb ik dit al zeer vlug onder controle.Je speelt ook gemakkelijk gewoon zoals een normale toetsenbord(afhankelijk van je instellingen).Argpiggiator is ook zo'n fantastisch speeltje,heropent met deze vorm van spelen wel een hele nieuwe wereld.Wacht tot ikzelf begin te configureren.
Ik heb vroeger een klein seaboardje gehad, maar als toetsenist speelt dit voor mij veel natuurlijker.
Doe ook wat vinger en pols beweging warming ups eerst.Want die hebben het wel wat meer te verduren.
 
Heel toevallig of niet kreeg na aflevering ik visserijpost, zogenaamd van Fedex, met een nummer dat erop leek, dat mijn bestelling is vertraagd en dat ik "in de chat het verder moet regelem" . Trap er niet in als jullie die post ook krijgen.
 
Die bestel je toch gewoon bij forumvriend Iwan Op Maat?

Het is wel even wennen. De zwarte toetsen lsten wiebelen gaat makkelijker dan de witte. Maar het is de beste manier om natuurlijk vibrato te bekomen. Ik vind de pitchbend ook goed. De schuif blijft bij twee halve tonen steken en dat is ideaal voor de juiste dosering. De virtueel analoge presets vind ik niet bijster goed, sommige gemodelleerde klanken wel. Maar ik heb hem vooral gekocht om andere instrumenten mee aan te sturen.

Minpunten zijn de ongebalanceerde uitgangen , dat we zelf de nieuwe firmware moeten laden en dat we zelf de handleiding van het net moeten plukken. Er moet ook ergens een volledige handleiding zijn, maar die hebben ze dan goed verstopt.
 
Ik heb begrepen dat beknopte handleiding de EagenMatrix user guide is.


Is er nergens een manual hoe de Osmose zelf werkt?
Das wel slecht.

Gelukkig kunnen jullie alvast de documentatie maken terwijl ik op mijn unit wacht.

[lolmode]
De Osmose manual is hier maar dat is niet voor jullie "gewoone luitjes" of muziekanten.
Maar alleen voor "researchers and engineers" :D:D:D


2.2 Who should use osmose? OSMOSE is designed for researchers and engineers that deal with complex technology models and want to extract the more out of them. OSMOSE is also conceived as a way to unify modeling philosophies within a group and to permit storage and documentation of the work.
[\lolmode]
 
Gelukkig kunnen jullie alvast de documentatie maken terwijl ik op mijn unit wacht.
Awel, u wordt op uw wenken bediend. Ik heb de online manual geïntegreerd in de quick start guide, voor zover de informatie daar ontbrak. Mooier dan dit wordt het niet, maar het is dan ook gratis.
 

Attachments

  • Osmose_QuickStartGuide.pdf
    2,4 MB · Bekeken: 206
Ik heb gisteren de nieuwe firmware geladen. Daar zaten ook veel meer presets bij. Ik ben een stuk enthousiaster dan na de eerste speelronde! Had ik dit instrument maar een jaar eerder gehad! Dan was de productie van mijn nieuwe album Global Textures (volgende week verwacht) een stuk gemakkelijker geweest. Instrumenten als de Indiase bansuri (fluit) en de shenai (dubbel riet) zitten er gewoon bij! Ook een santur, ook al heet de preset anders en moet je die wat aanpassen. Maar als je de toets doordrukt, dan hoor je het geluid van de hamer die op de snaar blijft steken. Prachtig! Dit is geen instrument voor iedereen maar wel voor muzikanten die de tijd willen nemen om een andere speelwijze van het klavier aan te leren.
 
Back
Top