Expressive E Osmose: Augmented Keyboard

Het begin van het keyboard: expressive e's osmosos



Getipt door een forumlid. Polyphonic aftertouch. Extreem nauwkeurig. Net als een echt analoog instrument?

Hmmmm zAl ik hem preorderen???

1615128969924.png
 
Eerst en vooral koop ik een synth om zijn geluid.Als dat niet klopt bij mij,finito.Verder geweldig expressiemiddel, als je de knepen en handelbaarheid van de toetsen onder de knie hebt.En gelet op mijn piano ervaring,een beetje speelkunst op de wat te weinig toetsen is veel plezieriger dan een soort van constante experimentele speelstijl op na te houden vind ik.
 
Dat die makkelijk pitch bends triggered is ook juist een plus.
Een gitaar bv daar raak je in het echt nooit alle noten loepzuiver.
Juist dat 'imperfecte' wat de Osmose brengt dat trekt me aan.
Ik heb echt heel mooie dingen uit de Osmose gehoord.
Bv strijker achtige dingen en synths sounds ook.
Toch hoor ik wel het plastic soms ook wel.

De Terra vind ik minder. Die bied ook het 'imperfecte'
Die klinkt ook heel goed maar daar zie ik de interface minder zitten en lijkt me ook meer voor soundscapes en kaas.
Lijkt me wat moelijker om mooie gespreide akkoorden op te maken en laat staan een lange progressie op te schrijven.
Maar goed dat komt wellicht ook omdat ik echt weinig zin heb om weer een compleet nieuw instrument te leren want ik heb er hier al zoveel .
Dat is in zekere zin bij de Osmose ook het geval maar ook weer niet.

Ik had trouwens een fantasie. wat als je nou in de fretten van de gitaar capacitive touch dingen maakt zodat iedere snaar altijd de juiste note triggered voor de ultimate gitaar / synth symbiose ?
Ik bedoel een fretboard is in feite ook een heel lange kaasplank.
Edit: someone has been there done that: https://thomaskosch.com/wp-content/papercite-data/pdf/marky2021lets2.pdf

Mocht iemand zijn Osmose wegdoen neem ik heb graag over.
 
Ik vind het een revolutionair instrument en heb er veel plezier van. Dit weekeinde heb ik hem weer gebruikt en met de preset Double reed een slangenbezweerder nagebootst. Zonder de slang.
Alleen midi opnemen is omslachtig. Als ik volgend jaar Cubase erbij ga nemen, zal dat naar verwachting een stuk eenvoudiger gaan dan met de Akai MPC X.
Als controller van bijvoorbeeld de Deckard's Dream werkt hij ook goed, maar gezien genoemde frustratie stuur ik die bij opnames tot nu toe met de Iridium aan.
 
Ik vind 'm erg inspirerend, vooral de akoestisch-achtige geluiden. Heeft meteen veel leven, zonder dat je een saus eroverheen hoeft te gooien. Ik heb de reverb en delay eraf gehaald in user presets, en gebruik zo gewild de ZOIA als effectbak. Ben door alle presets heengelopen en heb er vijftien overgehouden die meteen inspireren als ik erop speel. Dit houdt het lekker duidelijk en overzichtelijk.
 
ik heb recentelijk eindelijk de Osmose kunnen proberen.
Vind de sound-engine niet zo.
Klinkt fm achtig, physical modeling.
De echte instrumenten klinken dan ook.... mwa...word er niet heel warm van.
Vind dan de synth strings het leuks als je dan lange pads maakt en wat pitch bends per toets doet.
Er zitten wel wat andere sounds in die leuk zijn maar vrij weinig goede sounds.
Heb wel heel kort gespeelt. Als je een sound vind die aanspreekt kun je lekker wegspacen.
Ook door de kleine bends die de toetsen doen krijg je heel snel een organische sounds. analoog achtig.
vond de toetsen wat zwaar.
En ook is 2K een beetje veel voor een controller.
Ik heb nu dan ook weinig interesse in de Osmose meer.
 
Ik heb hem nog wel en hij blijft waarschijnlijk nog even.
Ik heb echter nu ook de Terra (voor organische sounds) en die bevalt een stukje beter.
Ik hoor een lichte twijfel...wil je er van af? (Ik heb 'm nog steeds niet)
 
Ik heb al jaren een Linnstrument en ben al lang bezig met MPE synths.
Als je de Osmose gebruikt met een MPE VST zoals Pigments, Falcon, of Equator 2, dan komt het echt tot zijn recht. De interne engine kan gave dingen, maar klinkt wel beperkt. Ik ben gek op pads / soundscapes die je met aftertouch en timbre kan morphen en voor ambient soundscapes kan het waanzinnig zijn.
De Osmose doet het voor mij ook goed met brute synthsounds waarbij je aan het einde nog 'extra gas' kan geven, bijvorbeeld extra vervorming / crunch / bitcrush /noise layers.
 
Klopt. De Terra is echt heel veelzijdig, dus de Osmose voelt wat dubbel. Al heb ik er laatst nog wel weer fijn op zitten spelen. Dus ja, twijfel zeker.
Ik ben ook helemaal gek van de Terra, maar als MPE controller voor andere synths vind hem tot dusver minder bruikbaar.
 
Klopt. De Terra is echt heel veelzijdig, dus de Osmose voelt wat dubbel. Al heb ik er laatst nog wel weer fijn op zitten spelen. Dus ja, twijfel zeker.
Zou je de Osmose een tijdje willen verhuren? (een maand)
 
hoe is die Osmose voor sound design?
Ik hoor vooral veel over de Osmose als MPE controller, maar het is daarnaast ook gewoon een (PM? )synth toch?
 
@vinnieq heb je al sounds gemaakt?

Bij mij is die van de gaslijst af.
Vind de sound niets zo.
Heb niets tegen digitale synths.
Sterker nog de DX7/TX816 en C15 klinken baas.
 
Nee, masr vam Eagan zMatrix ben ik niet bang. Ik zit lekker weg te spacen op sommige presets. Die waterdrums zijn fantastisch zeker met de polyAT
 
Zal die presets eens proberen.
Volgens mij ben je wel bang anders had je al lang een sound gemaakt. :-)
 
De Eagan Matrix is best spartaans, maar het is gewoon een grote matrix, met formules. Ik begin er nu wat meer thuis in te worden.
Misschien moet ik toch maar eens de hele Youtube serie kijken.

 
Heeft iemand al een externe knoppen bak / midi controller kunnen aansluiten en zo de haken editor kunnen tweaken?

De pedaal inputs (2) kun je ook aan Synth parameters toewijzen lees ik.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top