mastering

Origineel geplaatst door mischa
heb net even naar die bleu tubes gekeken , ziet er wel goed uit .. maar je weet natuurlijk niet of het te vergelijken is met uad plugs ..


olav hehe sorry ken iemand die olav heet

basoski zeker :)

nee kweetnie....maar ze schijnen prima te klinken...... maar check ook zeker ff de plugins op www.digitalfishphones.com .... die compressor (blockfish) is echt geweldig...... en gratis ook nog!
 
errol haalt mij nog in met berichten pffff... olaf !!! thanks voor de tip ben erg blij met die kip filee ding . pompt als een groote in vca mode !!
 
Origineel geplaatst door Errol

maar zeg ns, je koopt toch geen aparatuur voor het kleurtje????:D

focusrite is een veel voorkomend merk. maar dat wil niet zeggen dat het daardoor een goed merk is.
als ik een millennia compressor naast een focusrite red zet en ga vergelijken valt de focusrite zo door de mand.
veel studio's hebben zo'n ding gekocht omdat ze vaak niet vergelijken.

In die prijsklasse vind ik vergelijken een must.

Je koopt niet effe voor E. 4000,- een dingetje.

Ik heb ooit eens live zo'n VS gehoord bij iemand in de studio en had em dan ook in mijne kop gestoken. Vergeleken met de andere was het de mooiste van al.
Was nog in een tijd dat een Prophet voor mij als analoog klonk. Analoog was analoog, als de filters maar open en toe gingen was het genoeg. Gelukkig is dat nu anders ;)

Van de focusrite heb ik de mixmaster al eens slecht bevonden, waarvan vele beweren van goed. (futuremusic ;) )

De Red serie had ik van horen zeggen super, nog nooit mee gewerkt. Ik dacht dat dan ook de Blue, crem de la creme was.
Maar zo zie je maar dat marketing idd een sterk wapen is zoals je zei.
Heb over Protools ondertussen ook al verhalen gelezen dat het niet zoooo super klinkt.
 
Origineel geplaatst door olafmol
en terecht ;) ik wacht ff de fairchild plugin af, en dan kan ik niet anders dan een UAD1 te kopen ;)
erg jammer dat ze nog niet een externe firewire versie in de maak hebben, dat zou helemaal perfect zijn..... en ik hoop nog steeds heel hard op een tape-emulator uit hun handen..als iemand het goed zou kunnen doen zijn zij het wel..... paar studer 2track modellen erin, oelalalalala..... ja ik weet het, ik ben lui :)

ik heb hier een oude 50'er jaren philips tube 1/4" tape recorder staan.
Weegt geloof ik zo'n 150 kilo/

alleen maar tubes.
Binnenkort wordt die aangesloten. kan geen tape simulator tegen op hehehehe en koste maar E. 200,-

zo, dus jij bent lui.
 
Origineel geplaatst door Prophet
Ik heb ooit eens live zo'n VS gehoord bij iemand in de studio en had em dan ook in mijne kop gestoken. Vergeleken met de andere was het de mooiste van al.
Was nog in een tijd dat een Prophet voor mij als analoog klonk. Analoog was analoog, als de filters maar open en toe gingen was het genoeg. Gelukkig is dat nu anders ;)

Van de focusrite heb ik de mixmaster al eens slecht bevonden, waarvan vele beweren van goed. (futuremusic ;) )

De Red serie had ik van horen zeggen super, nog nooit mee gewerkt. Ik dacht dat dan ook de Blue, crem de la creme was.
Maar zo zie je maar dat marketing idd een sterk wapen is zoals je zei.
Heb over Protools ondertussen ook al verhalen gelezen dat het niet zoooo super klinkt.

het gekke is dat de mixmaster juist een buitenbeentje is.
je moet hem alleen niet over je eindmix gebruiken.

maar bijv. over pads. (kun je die lekkere pomp van krijgen).

tuurlijk over drums maar dit is logsch lijkt me.

Ik heb hier ook nog een tubetech multiband staan maar dat is echt grote klasse.

Eerst had ik hem in de mastering maar op de 1 of andere manier vond ik hem toch niet geschikt genoeg.
Nu staat die in de studio en ik moet zeggen dat dat een goed idee is geweest.
 
Origineel geplaatst door Errol
ik heb hier een oude 50'er jaren philips tube 1/4" tape recorder staan.
Weegt geloof ik zo'n 150 kilo/

alleen maar tubes.
Binnenkort wordt die aangesloten. kan geen tape simulator tegen op hehehehe en koste maar E. 200,-

zo, dus jij bent lui.


ja...daarom zit ik hier het hele weekend te werken....maar vanavond moloko! en ondertussen af&toe DSF sjekken ;)

maar een leuke 2track komt er misschien bij mij ook nog wel in...maar als onze UAD vrienden een goeie sim kunnen maken die 98% in de buurt komt ga ik voor die optie
 
Origineel geplaatst door mischa
errol haalt mij nog in met berichten pffff... olaf !!! thanks voor de tip ben erg blij met die kip filee ding . pompt als een groote in vca mode !!


ja sorry guys, soms heb ik t op mn heupen en dan vind ik t gewoon leuk om met jullie te kletsen.
eigenlijk moet ik mn studio in om onze nieuwe tafel en alle 19" rekken overnieuw in te delen.

maar dit is ook leuk.

zodra alles staat dan zal ik zeker die links gaan bekijken.

ziet er interessant uit olav (maar er staat olaf?)

wat is er trouwens met olav basoski?

Ik vind hem 1 vd meest aardige dj's die ik heb mogen leren kennen.
en erg goed in wat die doet.
 
Origineel geplaatst door olafmol
ja...daarom zit ik hier het hele weekend te werken....maar vanavond moloko! en ondertussen af&toe DSF sjekken ;)

maar een leuke 2track komt er misschien bij mij ook nog wel in...maar als onze UAD vrienden een goeie sim kunnen maken die 98% in de buurt komt ga ik voor die optie

wat doe je dan precies?

ik ben het wel gewend op zondag te werken.

daarentegen ga ik wel gemiddeld 6 weken op vakantie.

als je ooit een leuke 2track wilt kopen schroom niet mij daar wat info over te vragen.
er zijn teveel haken en ogen aan analoge recorders en ik ken persoonlijk de mensen die er heel veel verstand van hebben.
tzijn geen verkopers maar echte liefhebbers.
 
Origineel geplaatst door mischa
errol haalt mij nog in met berichten pffff... olaf !!! thanks voor de tip ben erg blij met die kip filee ding . pompt als een groote in vca mode !!


zo gewoon effe om mn aantal berichtjes op te krikken.

sorry jongens, ik zit in de meligheids mode :doei:
 
Ik ben normaal gesproken een voorstander van op een zacht volume te mixen / masteren . wat me wel opvalt is dat ik bij hoogere volumes minder reverb en compressie gebruikt . dit geld ook voor switch tussen nearfields en headphone ( gesloten ) is dat normaal ??
 
Origineel geplaatst door mischa
Ik ben normaal gesproken een voorstander van op een zacht volume te mixen / masteren . wat me wel opvalt is dat ik bij hoogere volumes minder reverb en compressie gebruikt . dit geld ook voor switch tussen nearfields en headphone ( gesloten ) is dat normaal ??

watte?? kversta je niet8o)

op een zacht volume mixen is niet altijd even verstandig.
Zodra je volume opkrikt gaat ook je omgeving meer parten spelen (refelecties) en dat is de wel de "real world"

Ook moet je daar wel. als je in detail wilt mixen, een goede afluistering voor hebben.

als het gaat om "beuken" is het weer wat anders natuurlijk.

Ik dacht dat een gesloten headphone meer was voor zangopnames.
i.v.m. doorlekken van signaal.

Tis wel vermoeiend om dan weer zacht, hard en dan weer naar een headphone te grijpen.

Concentratie (pure) duurt misschien maar een paar uur en daar moet je het van hebben anders ga je weer alles veranderen.

Uiteraard is het wel zo dat als je maar vaak oefent je het wat langer dan 2 uur kunt volhouden maar dan is het echt topsport bedrijven. Althans zo voel ik het.

Dat je dus minder compressie en reverb toevoegt bij hogere volumes komt door de kwaliteit van je afluistering.

Hier gebruiken we westlake audio http://www.westlakeaudio.com/
en daar is het detail zo ongelooflijk duidelijk dat je op lagere volumes makkelijk overcompressie of teveel galm kunt waarnemen.
Zoals je het op een westlake hoort, hoor je het echt niet op een genelec of een dynaudio.

Andere league
 
Origineel geplaatst door sander
Errol heeft de verslaving te pakken. Hij zit nu al op 76 berichten :D

ja hij doet het leuk ...
wij zijn natuurlijk ook 'markt' ;)
maar zoals ie het nu doet ben ik blij met hem

:)
 
Origineel geplaatst door MadR
ja hij doet het leuk ...
wij zijn natuurlijk ook 'markt' ;)
maar zoals ie het nu doet ben ik blij met hem

:)

ja jongens, slijmen is ook een vak8o)

net effe een rek vol met gear in elkaar gezet.

nog 3 rekken te gaan.

kleine pauze dus.

markt he? wie weet, maar soms vind ik het ook leuk om een beetje te ouwehoeren en zelf nog tussen het geouwehoer (van mezelf) ook nog wat ervaringen op te doen.
 
Origineel geplaatst door Errol

op een zacht volume mixen is niet altijd even verstandig.
Zodra je volume opkrikt gaat ook je omgeving meer parten spelen (refelecties) en dat is de wel de "real world"

Ook moet je daar wel. als je in detail wilt mixen, een goede afluistering voor hebben.

als het gaat om "beuken" is het weer wat anders natuurlijk.

Ik dacht dat een gesloten headphone meer was voor zangopnames.
i.v.m. doorlekken van signaal.

Tis wel vermoeiend om dan weer zacht, hard en dan weer naar een headphone te grijpen.

Concentratie (pure) duurt misschien maar een paar uur en daar moet je het van hebben anders ga je weer alles veranderen.

Uiteraard is het wel zo dat als je maar vaak oefent je het wat langer dan 2 uur kunt volhouden maar dan is het echt topsport bedrijven. Althans zo voel ik het.

Dat je dus minder compressie en reverb toevoegt bij hogere volumes komt door de kwaliteit van je afluistering.

Hier gebruiken we westlake audio http://www.westlakeaudio.com/
en daar is het detail zo ongelooflijk duidelijk dat je op lagere volumes makkelijk overcompressie of teveel galm kunt waarnemen.
Zoals je het op een westlake hoort, hoor je het echt niet op een genelec of een dynaudio.

Andere league

Leuke thread dit, errol wat mastering jullie nou gemiddelt aan muziek types.
En gebruik je bij verschillende soorten muziek ook verschillende werkwijzes?

zelf doe ik regelmatig naast Ambient lounge en Dance o.a klassiek (koor, en kleine bezettingen)
en Jazz live recordings en gebruik verschillende werkwijzes en gear.
 
tip:
Om veel posts te krijgen moet je aan onzin threads meedoen. Niet zoals deze dus. ;)

Maar zelf heb ik ooit eens een poging gedaan om ea over mastering op te schrijven.
Wellicht voor menigeen ook interessant.
http://faxis.dyndns.org/extech/Mastering tutorial version 2.htm

Een versie 3 ben ik nog over na aan het denken.
Ondertussen massaal qua opzet veranderd.
 
Origineel geplaatst door Errol
ja jongens, slijmen is ook een vak8o)

net effe een rek vol met gear in elkaar gezet.

nog 3 rekken te gaan.

kleine pauze dus.

markt he? wie weet, maar soms vind ik het ook leuk om een beetje te ouwehoeren en zelf nog tussen het geouwehoer (van mezelf) ook nog wat ervaringen op te doen.

je hebt iig de juiste instelling ...
dan komt de rest vanzelf ....

ik ga zeker gebruik maken van je test masterings aanbod ...
( misschien ook leuk om te kijken hoe jij mastered t.o.v. leden hier ... ik voel al een heel leuk topic aankomen 8o) )

ik ga effe verder met mijn dp4+ .. en misschien wel wat funk riedeltjes spelen ..

groet,

rogier
 
Origineel geplaatst door Grooveron
Leuke thread dit, errol wat mastering jullie nou gemiddelt aan muziek types.
En gebruik je bij verschillende soorten muziek ook verschillende werkwijzes?

zelf doe ik regelmatig naast Ambient lounge en Dance o.a klassiek (koor, en kleine bezettingen)
en Jazz live recordings en gebruik verschillende werkwijzes en gear.

Hi Grooveron,

Eigenlijk dezelfde soorten muziek die je hierboven omschrijft.

Een ander gedeelte v wat we hier doen is restauratie.
Daar gebruiken we cedar voor.
Soms is er bijv. nooit een cd van een album gemaakt en is er alleen nog maar vinyl om van te masteren.
Dus moet je declicken ,cracklen enzo.
Kost veel werk maar met cedar gaat alles wel realtime.

Waarschijnlijk zie je wel ns op tv die (lachwekkende) reclames van "the best of the sixties, 70's enz.
Tmeerendeel is door ons gedaan.
Dus ook veel compilaties.

Eigenlijk heb ik nog nooit echt aquisitie gevoerd in het hilversumse platenwereldje.
Ik twijfel er wel over omdat we mijnsinsziens een veel beter resultaat kunnen leveren dan waar men het over het algemeen laat doen. ik heb al een paar klanten daarvandaan.

Dat is niet lullig bedoeld hoor maar ik koop regelmatig nederlandse producties en over het algemeen begrijp ik niet dat het allemaal zo plat moet klinken. Geen fantasie terwijl mastering een heel creatief proces kan zijn.
Ook hoor ik vaak in de nederlandse "top" producties de compressor (meestal door multiband) vervormen.


Als ik het goed begrijp master je of neem je op?
 
Origineel geplaatst door fuse
tip:
Om veel posts te krijgen moet je aan onzin threads meedoen. Niet zoals deze dus. ;)

Maar zelf heb ik ooit eens een poging gedaan om ea over mastering op te schrijven.
Wellicht voor menigeen ook interessant.
http://faxis.dyndns.org/extech/Mastering tutorial version 2.htm

Een versie 3 ben ik nog over na aan het denken.
Ondertussen massaal qua opzet veranderd.

Is dat van jou fuse?
De S1 is tricky hoor.
Vroeger werkte ik daar ook mee maar ben er heel snel mee gestopt vanwege dat bij dit soort fase trucjes je frequentie spectrum (dus de hele mix) op een bepaalde manier wordt getimestretched.
Dus heb je bijv. een lekkere puntige kick wordt dat puntje door die S1 uitgerekt in de breedte van het spectrum.
Weg puntje dus.

Ik heb ergens een heel verhaal van een amerikaan over de indianen verhalen die in de mastering de ronde doen.

Ik heb het in "word".
Kan ik dat als "word" bestand hier zo inzetten?? en zo ja hoe??
 
Origineel geplaatst door MadR
je hebt iig de juiste instelling ...
dan komt de rest vanzelf ....

ik ga zeker gebruik maken van je test masterings aanbod ...
( misschien ook leuk om te kijken hoe jij mastered t.o.v. leden hier ... ik voel al een heel leuk topic aankomen 8o) )

ik ga effe verder met mijn dp4+ .. en misschien wel wat funk riedeltjes spelen ..

groet,

rogier

Vanwege de drukte in onze studio zal het wel even duren.
Ook is onze nieuwe website nog niet in detail klaar.

Ik zal het zeker gaan doen maar dat kan pas in januari.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
 
Back
Top