mastering

Thx Olaf!

Ziet er mooi uit, ik heb em net even geprobeert en als demo valt hij alleen om de 25 sec 1 sec uit, das net genoeg om een klein mini opfrissingske! (das om niet te moeten zeggen, je krijgt em gratis ;) ) Readme moet ik is doorspitten.

:okdan:
 
Origineel geplaatst door Prophet
Thx Olaf!

Ziet er mooi uit, ik heb em net even geprobeert en als demo valt hij alleen om de 25 sec 1 sec uit, das net genoeg om een klein mini opfrissingske! (das om niet te moeten zeggen, je krijgt em gratis ;) ) Readme moet ik is doorspitten.

:okdan:

voor het geld hoef je het niet te laten... op het UAD forum waar ook veel mensen dikke hardware en/of Waves plugins hebben zijn ze behoorlijk lyrisch over de voxengo plugins.... ook leuk om mee te stoeien: de apparatuur impulse dingetjes, zoals tape en tube die je EQ curve een beetje modifyen.... check ook de elephant limiter...schijnt veel transparanter te werken dan L2, maar met elephant heb ik niet zoveel ervaring
 
Origineel geplaatst door Prophet
Wat ben je nu met stomme Ferrari? ;)

Alvast bedankt met het delen van je ervaring, misschien moet ik maar eens wat meer in 3D gaan leren luisteren ook...




Wanted gear: Otari mixing desk
Prophet VS
Focusrite Blue range Compressor/EQ ;)

ooit in een ferrari gereden??:duivels:

kheb zelf een alfa 147. rijdt bijzonder lekker.

Wat wil je eigenlijk met een focusrite blue range????
Echt niet zo speciaal hoor. Een vd meest overpricede merken die er bestaan. Komt door hun slimme marketing.

Otari he. aha een kenner.
prophet vs. ooit goed naar geluisterd? valt best wel tegen. mij in ieder geval wel.

ach, tblijft nkwestie v smaak
 
Origineel geplaatst door olafmol
over analyzers gesproken: check vooral www.voxengo.com eens en download de demo van CurveEQ..... het lijkt op een soort foefje, maar je kan er ontzettend veel van leren door ook grafisch naar referentie-tracks te kijken en dan heel subtiel een corrigerende EQ curve in voxengo op je spul los te laten..dit moet je in principe wel doen voordat je gaat limiten/compressen over de eindmix........ op een gegeven moment zie je elke keer dezelfde peak of dip in je mixen, komt over het algemeen door je monitors/afluisterruimte/oren, maar als je het weet kan je er in het vervolg ook rekening mee houden...works like a charm for me :)

tziet er interesant uit olaf.

kga t zeker wat verder bestuderen.

maar tis geen pinquin.
Wist je dat je bij de pinquin verschillende soorten loudness meters kunt kiezen?

Dat maakt het zo bijzonder.

Ook kun je snapshots maken vd freq's.

maar dan echt heel nauwkeurig.

Dat maakt pinquin ook tot de meest gebruikte analyzers bij amerikaanse mastering engineers.

nechte high-end analyzer dus.
 
Origineel geplaatst door olafmol
voor het geld hoef je het niet te laten... op het UAD forum waar ook veel mensen dikke hardware en/of Waves plugins hebben zijn ze behoorlijk lyrisch over de voxengo plugins.... ook leuk om mee te stoeien: de apparatuur impulse dingetjes, zoals tape en tube die je EQ curve een beetje modifyen.... check ook de elephant limiter...schijnt veel transparanter te werken dan L2, maar met elephant heb ik niet zoveel ervaring

Wat bedoel je met transparanter?

Ik heb overigens de hardware L2 versie.
 
Voxengo is extreem cool ja. Een rus (of russen) die vanuit hobby is begonnen met het maken van die plugins en hij het flikt om voor een factie van de prijs om z'n concurrenten ver te overtreffen. Mede omdat hij met 64 bits rekent.
 
Origineel geplaatst door Errol
ooit in een ferrari gereden??:duivels:

kheb zelf een alfa 147. rijdt bijzonder lekker.

Wat wil je eigenlijk met een focusrite blue range????
Echt niet zo speciaal hoor. Een vd meest overpricede merken die er bestaan. Komt door hun slimme marketing.

Otari he. aha een kenner.
prophet vs. ooit goed naar geluisterd? valt best wel tegen. mij in ieder geval wel.

ach, tblijft nkwestie v smaak

In een Ferrari gereden? Nog zelfs nooit niet meegereden, was't maar waar. Maar er zijn belangrijker dingen in het leven nietwaar? (<--zegge ze allemaal die dat er geen $ voor hebben ;) )
Alfa macheerd al goed genoeg zeker?

Ik ken van die Focusrite-blue range de ballen, ik vind hem alleen zo mooi staan in zijn volledige setup. Heb em ook niet gezien bij de mastering plant bij Foon ofzo ook niet.
Ik denk dat er wel betere hardware dingen zijn voor te masteren die algemeen in "die" wereld gekend zijn en een must. Maar heb wel de indruk dat er ook door de Pro's software plug's gebruikt worden? Had toch eens een gearlist gezien van een mastering house in de VS waar dat het erbij stond, die WAVES toestanden, natuurlijk stond daar ook super hardware spul tussen vermeld, de namen zijn me ontgaan. Ik dacht wel 2x een SYSTEM 6000 van TC http://www.tcelectronic.com/System6000 zien staan te hebben

Ik weet dat de Prophet 5 waarschijnlijk en stuk beter klinkt maar de VS is mooier van uitzicht :confused:
Ik ken eigenlijk weinig van die Prophet-serie ondanks ik die nick hier gekozen heb op dit forum. Ik weet natuurlijk hoe het klinkt via demo's en herken ik hem veel in jaren 80 muziek.
Heb 1 analoge bak in huis en dat is de Jen SX1000 en die heb ik dan nog gekregen, voor de rest alles VA. Maar als ik ooit meer plaats heb in de studio(lees meer$) dan koop ik ook iets van de Prophet serie, zeker weten. Moog ook.

Ivm mastering om weer back ontopic te gaan. Heb nu net na een paar dagen te stoeien een deftige mix imo met de TC, maar ik aanschouw hem dan ook als demo reference master voor de mastering engineer! Toch heb ik de indruk dat het resultaat vrij menselijk is, maar veel belangrijker voor mij is dat de master-man kan horen in welke richting ik lig te vissen.
Ik mag het nog zo goed doen als ik wil, het passeerd automatisch het mastering house, want ik refereer naar cd en eigenlijk is het voor vinyl dus er zal moeten ge-cut worden, maar daar blijf ik liever af hij passeerd daar toch de revue want het snijden gebeurd daar ook, zie je? "In the mean time" sherp ik wel mijn oortjes bij, in het horen van frequenties, dynamiekverschillen, transient loss ... ...Wat nooit kwaad kan ;)
 
Origineel geplaatst door Errol
Wat bedoel je met transparanter?

Ik heb overigens de hardware L2 versie.


de L2 hardware versie ken ik niet uit ervaring, hoor meestal wel dat die anders klinkt dan de plugin versie...kan natuurlijk ook cognitieve dissonantie zijn ;)

transparanter in de zin van "minder opvallend", minder clipping artificats, minder pompen...
 
Origineel geplaatst door olafmol
de L2 hardware versie ken ik niet uit ervaring, hoor meestal wel dat die anders klinkt dan de plugin versie...kan natuurlijk ook cognitieve dissonantie zijn ;)

transparanter in de zin van "minder opvallend", minder clipping artificats, minder pompen...

in feite dus nog minder opvallend.
de L2 pompt ook niet en is zeker niet opvallend , behalve als je hem extreem gebruikt.

in wat voor standje zet je je L2 eigenlijk.

oke voor de duidelijkheid:

Als een mix al een bepaalde dynamiek heeft. (een kick, snare met een duidelijk randje eromheen - r&b bijv)
dan kan een L2 die niet goed ingesteld wordt dat randje weghalen.
in feite wordt het geluid plat.

bedoel je dat.

overigens is het niet verstandig om een maximizer zonder een goed ingestelde equalizer daarvoor te gebruiken.

zit er nl rotzooi in de mix (altijd) dan wordt die rotzooi ook gemaximized.
dat betekent dat je eerst die rotzooi eruit moet filteren.

en daar komt dus een hele goede afluistering om de hoek kijken.
 
Origineel geplaatst door Errol
in feite dus nog minder opvallend.
de L2 pompt ook niet en is zeker niet opvallend , behalve als je hem extreem gebruikt.

in wat voor standje zet je je L2 eigenlijk.

oke voor de duidelijkheid:

Als een mix al een bepaalde dynamiek heeft. (een kick, snare met een duidelijk randje eromheen - r&b bijv)
dan kan een L2 die niet goed ingesteld wordt dat randje weghalen.
in feite wordt het geluid plat.

bedoel je dat.

overigens is het niet verstandig om een maximizer zonder een goed ingestelde equalizer daarvoor te gebruiken.

zit er nl rotzooi in de mix (altijd) dan wordt die rotzooi ook gemaximized.
dat betekent dat je eerst die rotzooi eruit moet filteren.

en daar komt dus een hele goede afluistering om de hoek kijken.

klopt..limiting/maximising is echt de laatste stap die je moet doen..

ik bedoel dat je schijnbaar de elephant van voxengo net iets verder kan laten limiten zonder dat het op gaat vallen/plat wordt..... kanttekening: zelf geen concrete vergelijkingen gedaan, maar lees het elke keer op het UAD forum weer voorbijkomen, en hoe meer tools hoe beter natuurlijk... ;)
 
Origineel geplaatst door Prophet
In een Ferrari gereden? Nog zelfs nooit niet meegereden, was't maar waar. Maar er zijn belangrijker dingen in het leven nietwaar? (<--zegge ze allemaal die dat er geen $ voor hebben ;) )
Alfa macheerd al goed genoeg zeker?

Ik ken van die Focusrite-blue range de ballen, ik vind hem alleen zo mooi staan in zijn volledige setup. Heb em ook niet gezien bij de mastering plant bij Foon ofzo ook niet.
Ik denk dat er wel betere hardware dingen zijn voor te masteren die algemeen in "die" wereld gekend zijn en een must. Maar heb wel de indruk dat er ook door de Pro's software plug's gebruikt worden? Had toch eens een gearlist gezien van een mastering house in de VS waar dat het erbij stond, die WAVES toestanden, natuurlijk stond daar ook super hardware spul tussen vermeld, de namen zijn me ontgaan. Ik dacht wel 2x een SYSTEM 6000 van TC http://www.tcelectronic.com/System6000 zien staan te hebben

Ik weet dat de Prophet 5 waarschijnlijk en stuk beter klinkt maar de VS is mooier van uitzicht :confused:
Ik ken eigenlijk weinig van die Prophet-serie ondanks ik die nick hier gekozen heb op dit forum. Ik weet natuurlijk hoe het klinkt via demo's en herken ik hem veel in jaren 80 muziek.
Heb 1 analoge bak in huis en dat is de Jen SX1000 en die heb ik dan nog gekregen, voor de rest alles VA. Maar als ik ooit meer plaats heb in de studio(lees meer$) dan koop ik ook iets van de Prophet serie, zeker weten. Moog ook.

Ivm mastering om weer back ontopic te gaan. Heb nu net na een paar dagen te stoeien een deftige mix imo met de TC, maar ik aanschouw hem dan ook als demo reference master voor de mastering engineer! Toch heb ik de indruk dat het resultaat vrij menselijk is, maar veel belangrijker voor mij is dat de master-man kan horen in welke richting ik lig te vissen.
Ik mag het nog zo goed doen als ik wil, het passeerd automatisch het mastering house, want ik refereer naar cd en eigenlijk is het voor vinyl dus er zal moeten ge-cut worden, maar daar blijf ik liever af hij passeerd daar toch de revue want het snijden gebeurd daar ook, zie je? "In the mean time" sherp ik wel mijn oortjes bij, in het horen van frequenties, dynamiekverschillen, transient loss ... ...Wat nooit kwaad kan ;)

hahahahaha een ferrari is ook totaal niet belangrijk.
ik heb i.pv. zo'n ding te kopen maar geinvesteerd in goede apparatuur.

tc M6000 is trouwens een hardware box.

maar zeg ns, je koopt toch geen aparatuur voor het kleurtje????:D

focusrite is een veel voorkomend merk. maar dat wil niet zeggen dat het daardoor een goed merk is.
als ik een millennia compressor naast een focusrite red zet en ga vergelijken valt de focusrite zo door de mand.
veel studio's hebben zo'n ding gekocht omdat ze vaak niet vergelijken.

In die prijsklasse vind ik vergelijken een must.

Je koopt niet effe voor E. 4000,- een dingetje.
 
Origineel geplaatst door olafmol
klopt..limiting/maximising is echt de laatste stap die je moet doen..

ik bedoel dat je schijnbaar de elephant van voxengo net iets verder kan laten limiten zonder dat het op gaat vallen/plat wordt..... kanttekening: zelf geen concrete vergelijkingen gedaan, maar lees het elke keer op het UAD forum weer voorbijkomen, en hoe meer tools hoe beter natuurlijk... ;)

goeiemorgen olaf, je bent er vroeg bij.

Ik ken de mensen van UAD en ik zal ze deze week een mailtje toesturen.

hoe meer tools hoe meer stresz hoor...:engel:
 
Origineel geplaatst door Errol
goeiemorgen olaf, je bent er vroeg bij.

Ik ken de mensen van UAD en ik zal ze deze week een mailtje toesturen.

hoe meer tools hoe meer stresz hoor...:engel:


hehe ja....deadline ed.....minder, maargoed, hoort er soms bij als eigen ondernemer...

maarre...ik bedoelde het UAD *forum*, op www.chrismilne.com .... dat heeft volgens mij niet zoveel te doen met de officiele standpunten van UAD zelf.....
 
olav :>

kwa geld is een uad1 erg aantrekkelijk . Beb al veel gehoord over de pultec eq etc etc . zijn soortegelijke plugs niet verkrijgbaar als vst / dx plug ? Dat een uad dsp heeft is natuurlijk voordeel maar koop dan liever een vst plug .
 
Origineel geplaatst door mischa
olav :>

kwa geld is een uad1 erg aantrekkelijk . Beb al veel gehoord over de pultec eq etc etc . zijn soortegelijke plugs niet verkrijgbaar als vst / dx plug ? Dat een uad dsp heeft is natuurlijk voordeel maar koop dan liever een vst plug .

tis Olaf, met een F ;)

imho zijn er niet echt vergelijkbare kwaliteit plugins, zeker niet voor dat geld..... de gratis www.digitalfishphones.com plugs zijn erg goed, Waves natuurlijk, voxengo, PSP audioware.....verder kan je denk ik het beste eens op www.chrismilne.com/uadforums/ zoeken daar komt bovenstaande vraag regelmatig terug, en dan worden er ook genoeg alternatieven aangeboden..

je zou hier ook eens naar kunnen luisteren:

http://nomadfactory.com/products/bluetubes/index.html
 
Origineel geplaatst door olafmol
hehe ja....deadline ed.....minder, maargoed, hoort er soms bij als eigen ondernemer...

maarre...ik bedoelde het UAD *forum*, op www.chrismilne.com .... dat heeft volgens mij niet zoveel te doen met de officiele standpunten van UAD zelf.....

Nou als je weet dat 1 van die gasten me vertelde om maar beter de oude uad kaart te gebruiken ipv de protools/tdm versie kun je er toch van uit gaan dat ze een eigen willetje hebben.
Ze zijn niet zo onder de indruk van digidesign. en zeker niet de protools software.
 
heb net even naar die bleu tubes gekeken , ziet er wel goed uit .. maar je weet natuurlijk niet of het te vergelijken is met uad plugs ..


olav hehe sorry ken iemand die olav heet
 
Origineel geplaatst door Errol
Nou als je weet dat 1 van die gasten me vertelde om maar beter de oude uad kaart te gebruiken ipv de protools/tdm versie kun je er toch van uit gaan dat ze een eigen willetje hebben.
Ze zijn niet zo onder de indruk van digidesign. en zeker niet de protools software.


en terecht ;) ik wacht ff de fairchild plugin af, en dan kan ik niet anders dan een UAD1 te kopen ;)
erg jammer dat ze nog niet een externe firewire versie in de maak hebben, dat zou helemaal perfect zijn..... en ik hoop nog steeds heel hard op een tape-emulator uit hun handen..als iemand het goed zou kunnen doen zijn zij het wel..... paar studer 2track modellen erin, oelalalalala..... ja ik weet het, ik ben lui :)
 
Back
Top