Advies voor nieuwe laptop (Asus ROG vs Mac Book Pro 2021)

Voor muziek juist wel veel meer. Dat wordt uitgelegd in dit onderstaand filmpje:


Maar hij baseert zich op één stresstest in Cubase. Die is zeker indrukwekkend maar het laden van vst's is toch maar één facet van het proces. Of dat voldoende is op je keuze op te baseren weet ik niet. Zijn opmerkingen over Windows als OS, Photoshop en airdrop vind ik dan toch een stuk minder want daar is niks objectiefs aan: het is zijn persoonlijke voorkeur Over airdrop en grote bestanden (meerdere GB) hoor toch ook wisselende verhalen. Het gaat me hier alleen om de overstapargumenten, die M1 machines zelf vind ik fantastisch.
 
Filmpjes en testen kan je over het hele internet vinden maar niemand kan me wijs maken dat je op zo'n Asus Rog niet goed muziekbewerking kan doen en op een Macbook wel.
Als je op een Asus van 2700 euro niet goed muziek kan maken is er toch iets mis met je muziekbewerking heb ik 't idee?
Andere dingen zoals wat kenneth zegt over batterijgebruik en zo dat kan natuurlijk dat Apple dan z'n voordelen heeft.
Ik kijk eerlijk gezegd altijd eerder naar kosten en flexibiliteit van upgrades en reparatie en dat soort dingen, da's voor mij belangrijk maar dat kan voor anderen juist minder belangrijk zijn.
 
Heb nooit een mac gehad en zal ook nooit switchen maar de m1 is toch wel iets heel moois. Over compatibiliteit van plugins zou ik me niet zo’n zorgen maken, alle serieuze makers hebben inmiddels toch wel een m1 variant.

Enige bedenking is wel de ontwikkelingen met gpuaudio, zeker voor een laptop kan dat een heel groot voordeel geven en het ziet er naaruit dat het snel wel iets serieus kan worden.
 
Maar hij baseert zich op één stresstest in Cubase. Die is zeker indrukwekkend maar het laden van vst's is toch maar één facet van het proces. Of dat voldoende is op je keuze op te baseren weet ik niet. Zijn opmerkingen over Windows als OS, Photoshop en airdrop vind ik dan toch een stuk minder want daar is niks objectiefs aan: het is zijn persoonlijke voorkeur Over airdrop en grote bestanden (meerdere GB) hoor toch ook wisselende verhalen. Het gaat me hier alleen om de overstapargumenten, die M1 machines zelf vind ik fantastisch.
Klopt, maar het is helemaal mooi als je Logic Pro X op je Mac hebt draaien.
 
M1 machines zelf vind ik fantastisch.
die m1 chip en ondertussen al hun varianten en hun design is gewoon vernieuwend, de cpu prestaties zijn zeer hoog vgl met de gevraagde watts
En dus bijhorende geproduceerde warmte ….

Soit alle drie zijn high end machines dus muziek maken en media gebruik zal er perfect mee lukken. Elk met hun pro en cons

De vraag van Metatron was duidelijk en ook alle info en de pro en cons vr hem heeft hij door gegeven
Hier op heb ik zo goed mogelijk proberen antwoorden naar hem toe vanuit mijn professionele en persoonlijke ervaringen met win en apple computers.
 
Ik moet binnenkort ook weer een nieuwe laptop kopen. Dus ik neem deze adviezen ook mee.

Dat die fans zo'n geluid maken, was dat altijd al? Of wordt dat langzaam meer? Misschien stof er uit blazen? Of dan vervangen?
 
Ik zou gaan vr de Mac.
Ook al is de performance van de intel en de AMD chip hoger dan de m1, de m1 verbruikt veel minder stroom en wordt veel minder warm
Hierdoor langere batterijduur.
Door het feit dat m1 niet zo warm wordt, moet er niet zwaar gekoeld worden en blijft hij stil.
Ook geen CPU performances drop
Dit zijn belangrijke aspecten vr een laptop.

De koeling vr high performances chips in een laptops zijn verre van ideaal, dus ventilator begint direct op volle toeren te draaien en na lang gebruik kan de koeling het ook niet meer aan wat resulteert in cpu power drop.
(je kan dit wel aanpassen de bios maar dan zal de laptop niet lang meegaan ;) )




Het scherm is gewoon zalig
Speakers zijn zeer goed

Het is terug een super zalig toetsenbord.
Er is een simpele keycombo om de verlichting aan of uit te zetten

Ik ook, tot waneer onze bureau pc moest vernieuwd worden, en mijn vrouw werkte met Apple op haar werk en zij vond dat leuk werken,(dat loopt niet vast zei ze steeds)
Toen gekeken naar een iMac en vond dat veel waar voor me geld en er maar voor gegaan
en mijn eerste indruk was toch van wow
Die wow indruk is 11 jaar meegegaan en is dan vervangen door een Imac M1

Na vier win daw pc's steeds samengesteld door mezelf dan toch ook eens gegaan vr een apple vr het DAW gebeuren een IMac2020

Ik heb van die investering geen seconde spijt!!


Voor mij ook en om de zelfde reden want ik gebruik het ook veel in cubase
je kan een preset maken met nieuwe keycombo in cubase
of er een ander toetsenbord op aansluiten


de m1 verbruikt veel minder stroom en wordt veel minder warm

In combinatie met je iCloud werkt dit zeer goed, je noteert iets in de app notities op je iPhone en is direct beschikbaar op je MacBook
Zelf gebruik ik de app books veel op die mannier vr mijn handleidingen
Ook die Airdrop is mega handig
En onlangs ontdekt maildrop vr alsjeblieft grote bestanden mailt, moet je niet meer zitten klooien met we transfer of dergelijke


Cubase 11 pro draait mega stabiel op mijn Imac 2020
Ik heb nu nog 1 plug in die (voorlopig niet) compatibel is met montery, dus ik zit nog op Catalina
Voor al mijn hardware( motu xt/cc121/clarett/OB) zijn er al lang drivers compatible met BS of montery

Van wat ik doe van DAW met de m1 iMac werkt alles gewoon stabiel (Ableton Lite/garage band/ overbridge) als ai gebruik ik zowel de onboard of soms de Digitakt




Dat denk ik dus ook

Bedankt voor je uitgebreide toelichting!
 
Dit soort topics ontaard nog wel 'ns in windows vs mac fans die beiden zo hun insteek hebben om je een windos of mac aan te bevelen.
Maar de redenen die je noemt dat je geen mac hebt gehad tot nu toe zijn voor mij ook belangrijke redenen om altijd voor een windos laptop te gaan, gewoon de strategie van Apple bevalt me niet.
Komt wat mij betreft nog bij dat als Apple opeens een idee krijgt om bijv een nieuw besturingssystem te introduceren dat je nog wel 'ns voor lastige keuzes kan komen, windows is wat mij betreft flexibeler en als er iets stuk gaat het een stuk goedkoper te vervangen is en je keuze hebt uit meerdere merken terwijl met Apple zit je altijd vast aan één merk.
Zowiezo moet je oppassen met een mac want in het verleden zijn er ook wel pc tjes van hun geweest waar het geheugen in vast gesoldeerd zat en als je dan een probleem hebt kan je dat niet zo even vervangen dus let daar op en upgraden is altijd duurder bij een Apple.
Ook in windows heb je laptops die geschikt zijn voor 4 en 8K dus qua beeldkwaliteit lijkt dat me geen reden om voor een Apple te kiezen.
Ik vraag me wel af waarom alleen een Asus in aanmerking komt, er zijn meer goede merken voor windows en/of AMD.
Maar goed; een Apple ziet er gelikt uit dus ik kan me voorstellen dat als je het budget hebt een Apple wel verleidelijk kan zijn.

Dat klopt dat er Windows Laptops met 4K zijn, maar deze zijn vergeleken met Apple meteen een stuk duurder. 4k is leuk voor er bij, en is verder geen must. Wel zou ik iets meer dan Full HD willen.

Aan de hand van YouTube review filmpjes heb ik diverse gaming laptops bekeken, en vooral ook de comments gelezen van de gebruikers zelf. Als ik het goed begrijp zit je redelijk vast aan de Dell software wanneer je een Alienware hebt om de laptop optimaal te gebruiken. Daarnaast is ie ook te groot om in mijn rugzak te doen. Het is wel een laptop die onwijs sterk gebouwd is, wat handig is wanneer ik aan het reizen ben. Met MSI las ik best wel veel negatieve comments van gebruikers. Heb niet onthouden wat het precies was. Lenovo, en dit is puur gebaseerd op een onderbuik gevoel dat afkomstig is dat dit merk meer een kantoor doeleinde heeft. Met de ROG heb ik 5 jaar goede ervaring, en daar is mijn uiteindelijk keus op gebaseerd. Als je een andere laptop hebt die je kan aanraden dan sta ik daar voor open. Apple heeft inderdaad het nadeel dat je de onderdelen niet zo maar kan vervangen. Helemaal nu niet omdat alles (processor en RAM) op een chip zitten.

Inderdaad, Apple heeft het voordeel er gelikt uit te zien. Maar in deze budget keuze zijn alle laptops rond de zelfde prijs. Zo tussen de €3.000 en €3.600.
 
Het zal per situatie verschillen, maar de metingen die ik heb gezien o.b.v. Ableton Live op een stevige Windows machientje vs een M van Apple waren er lang niet zulke grote verschillen dan ik zag bij videobewerking. Maar ook dat zal weer verschillen n.a.v. gebruik.

Dat idee heb ik zelf ook. Ze kunnen alle een beetje dezelfde dingen, en er is er niet een die er met kop en schouders bovenuit steekt. Denk dat het voor de meeste er op neerkomt of je een Windows of Apple achtergrond hebt. Beide zijn gewoon goed, vooral in deze prijsklassen. Bij mij persoonlijk komt het er op neer om de pro's en con's die ik boven aan de lijst hebt aangegeven tegen elkaar weg te strepen. Waar die Apple een voor mij groot voordeel mee heeft is het geluid van de laptop zelf. Woon nu in een warm land, en ook toen ik in India woonde, waren het vooral de fans die me stoorde tijdens het maken van muziek.
 
Ik moet binnenkort ook weer een nieuwe laptop kopen. Dus ik neem deze adviezen ook mee.

Dat die fans zo'n geluid maken, was dat altijd al? Of wordt dat langzaam meer? Misschien stof er uit blazen? Of dan vervangen?

Kan me niet direct herinneren of dit ook direct bij het begin was. Wat me wel bijstaat is dat sinds het 2de jaar het af en toe leek alsof ie opsteeg zo veel geluid kwam er vanaf. Dit gebeurde vrij regelmatig tijdens het produceren van muziek. 2 jaar geleden heb ik de fans voor het laatst schoongemaakt. Kwam niet zo heel veel uit, en heeft ook niet veel gedaan. Wat ik wel merk door de jaren heen is dat ze sneller aanslaan, ook bij normale werkzaamheden of wanneer ik een filmpje kijk via Stremio maar dan weer niet via Netflix. Weet niet of dit direct invloed heeft, en ook heeft gehad, maar ik heb met mijn ROG altijd in warme landen gezeten.
 
Filmpjes en testen kan je over het hele internet vinden maar niemand kan me wijs maken dat je op zo'n Asus Rog niet goed muziekbewerking kan doen en op een Macbook wel.
Als je op een Asus van 2700 euro niet goed muziek kan maken is er toch iets mis met je muziekbewerking heb ik 't idee?
Andere dingen zoals wat kenneth zegt over batterijgebruik en zo dat kan natuurlijk dat Apple dan z'n voordelen heeft.
Ik kijk eerlijk gezegd altijd eerder naar kosten en flexibiliteit van upgrades en reparatie en dat soort dingen, da's voor mij belangrijk maar dat kan voor anderen juist minder belangrijk zijn.

Klopt :D Wanneer je zo veel geld neerlegt, en je kunt er niet goed muziek mee maken moet je even verder kijken dan je neus lang is.

Wat je aangeeft betreft de upgrades en reparaties, is een goed punt. Een Windows kan je makkelijk openmaken en onderdelen vervangen. Met die Apple heb ik een jaar garantie, waarbij ze hem ophalen op iedere plek in de wereld, en daarna houdt het op en word het allemaal erg duur wanneer het fout gaat. Apple care zou een oplossing kunnen zijn, maar dan ben je weer €259 extra kwijt met een eigen risico van €259. Volgens mij is deze maar 3 jaar geldig.
 
Klopt :D Wanneer je zo veel geld neerlegt, en je kunt er niet goed muziek mee maken moet je even verder kijken dan je neus lang is.

Wat je aangeeft betreft de upgrades en reparaties, is een goed punt. Een Windows kan je makkelijk openmaken en onderdelen vervangen. Met die Apple heb ik een jaar garantie, waarbij ze hem ophalen op iedere plek in de wereld, en daarna houdt het op en word het allemaal erg duur wanneer het fout gaat. Apple care zou een oplossing kunnen zijn, maar dan ben je weer €259 extra kwijt met een eigen risico van €259. Volgens mij is deze maar 3 jaar geldig.
Mijn ervaring is wel dat Apple erg coulant is m.b.t. garantieperiodes, zeker als het een fabrieksfout is (heb eens een Macbook toetsenbord gratis vervangen gekregen toen de garantie al lang verstreken was).
 
Dat idee heb ik zelf ook. Ze kunnen alle een beetje dezelfde dingen, en er is er niet een die er met kop en schouders bovenuit steekt. Denk dat het voor de meeste er op neerkomt of je een Windows of Apple achtergrond hebt. Beide zijn gewoon goed, vooral in deze prijsklassen. Bij mij persoonlijk komt het er op neer om de pro's en con's die ik boven aan de lijst hebt aangegeven tegen elkaar weg te strepen. Waar die Apple een voor mij groot voordeel mee heeft is het geluid van de laptop zelf. Woon nu in een warm land, en ook toen ik in India woonde, waren het vooral de fans die me stoorde tijdens het maken van muziek.
Ja precies.
En omdat je liefst maar één machine gebruikt (niet nog van alles er aan hangen), is dat wel een belangrijke factor.
Die Mbp 16 inch is echt heel stil!
 
Ik ben benieuwd of je inmiddels al een keuze hebt kunnen maken aan de hand van de antwoorden hier.
Voor mij lijkt de juiste keuze inmiddels vrij duidelijk

Ja, dat zal de Apple worden... Voornamelijk voor de stilte en dat ie net iets compacter is wat makkelijk is voor vervoer, maar ook microfoon/speaker kwaliteit. Anders zou ik wel bij ROG blijven. Ben meestal wel redelijk merk vast, en de ROG heeft een mooie staat van dienst bewezen in de afgelopen jaar. Ben dan ook heel blij geweest met deze laptop. Ondanks dat het materie is, hecht ik er toch wel veel waarde aan doordat ik het in veelvoud gebruik.
 
Kwam niet zo heel veel uit, en heeft ook niet veel gedaan. Wat ik wel merk door de jaren heen is dat ze sneller aanslaan, ook bij normale werkzaamheden of
dat is dan meestal de koelpasta die op is
 
ff de laptop stofvrij maken van binnen kan ook helpen.. hij moet namelijk wel z'n hete lucht naar buiten kunnen blazen...
 
Back
Top