Terug naar hybrid

Ik vind het digitaal emuleren van analoog altijd erg plastic klinken, bijv VCC + VBC klinkt gewoon kunstmatig opgeblazen OZONE achtig, naar mijn mening dan hé? Heb héél veel lopen experimenteren afgelopen 30 jaar en summing is voor mij toch wel een van de zaken die ITB nog niet zo goed lukt ;)
 
Ook in plugins zit kwaliteits-verschil, maar Slate is redelijk te tweaken. Dat je moet tweaken is inderdaad het nadeel, analoog doet het allemaal vanzelf voor je.
 
Ik heb geen analoge spullen, dus ik heb ook geen gehoormatig oordeel hierover.
Wel is gemakkelijk rekenkundig te bewijzen dat een digitale mix, puur wat de mix-bewerking op zichzelf betreft, absoluut vervormingsvrij mogelijk is en in de meeste bestaande digitale systemen zeer gemakkelijk realiseerbaar.
Met 24bits kun je volgens dezelfde berekening als hierboven maximaal 256 kanalen mixen.

het is moeilijk te verklaren en uit te leggen op wetenschappelijke manier.
Het wordt misschien makkelijker als je 't eerst decimaal doet.
Stel ik heb decimale getallen van niet meer dan twee cijfers.
En stel dat ik er daar honderd van heb.
Hoeveel cijfers kan de som van die getallen dan maximaal worden?
Het grootst mogelijke getal van twee cijfers is 99.
Honderd maal dat getal is 9900. Dus aan vier cijfers heb ik genoeg.

Je kunt dat ook berekenen met de formule van #74, alleen moet je een kleine aanpassing doen:
N + ln(M)/ln(10), want nu werken we met grondtal 10.


Maar nu zijn je signalen 24bits of 32bits float
Bij 24bits krijg je 24 + ln(M)/ln(2), dus gewoon 8 bits meer dan in vorige voorbeeld.
Bij float moet je alleen kijken naar de woordbreedte van de mantisse en daarop pas je de formule toe.
Bij 32bits is mantisse meestal 24bits, dus krijg je dezelfde uitkomst.
 
Ik denk dat je daar de kern we te pakken hebt, en dat wat we waarderen aan analoog summen andere factoren zijn dan puur het summen zelf. Saturatie, oversturing, kanaal-lekkage, buizen, eq, noem maar op. Allemaal dingen die ook weer te emuleren zijn digitaal, maar die je dan wel moet definieren en vervolgens toepassen om datzelfde "prettige" resultaat te krijgen als met analoog summen. En dus puur een creatieve keuze, eigenlijk.
 
Vraag is dus niet wat kan digitaal niet of minder goed dan analoog, maar eerder wat doet analoog nog meer dan puur summen.
 
Ik denk dat je daar de kern we te pakken hebt, en dat wat we waarderen aan analoog summen andere factoren zijn dan puur het summen zelf. Saturatie, oversturing, kanaal-lekkage, buizen, eq, noem maar op. Allemaal dingen die ook weer te emuleren zijn digitaal, maar die je dan wel moet definieren en vervolgens toepassen om datzelfde "prettige" resultaat te krijgen als met analoog summen. En dus puur een creatieve keuze, eigenlijk.

En dan komen we langzaam weer uit waar het om gaat: gevoel :P
 
[...] En dus puur een creatieve keuze, eigenlijk.

Ik denk het ook. Dat de pc geen moeite heeft met de audio streams, dat is duidelijk. De processing snelheid is ordes veel sneller dan de max audio freq (±20kHz).
 
Ik denk dat je daar de kern we te pakken hebt, en dat wat we waarderen aan analoog summen andere factoren zijn dan puur het summen zelf. Saturatie, oversturing, kanaal-lekkage, buizen, eq, noem maar op.

Kijk, dat is wat ik nou fijn vind aan het gebruiken van een 24 analoge multitrack. De kanaal-lekkage, het net niet satureren maar wel vervetten en de analoge componenten waar alles doorheen gaat.
Maar ik vrees dat dit nu overgaat in aan analoog vs. digitaal draadje en dat is niet de bedoeling denk ik...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik zit nu in Dublin, maar ben vrijdagavond weer in NL, gisteren behoorlijk opgeschoten met aansluiten zal v/h weekend eens 2 mixdowns doen, eentje gesummed itb met vst compressor op mixbus en door de sigma met de NY-2A op de mixbus, dan hoor je als je weet waar je op moet letten, schoon, boxy kaal, tegenover groot, massief, vloeibaar, pure liefde, alsof er morfine door je aderen stroomt. Als dat je sound is tenminste. Blijft een smaakding hé, geen kwestie van beter of slechter.
 
Klinkt alsof je al weet wat beter is, boxy kaal of pure liefde. Gooi eens wat liefde in die itb-mix, scheelt al flink wat :)
 
Heb het idee dat de toegevoegde waarde (soundwise) van bepaalde outboard oplossingen ook een beetje staat of valt met de op te nemen muziekstijl en je referentie tov deze stijl.
 
Klinkt alsof je al weet wat beter is, boxy kaal of pure liefde. Gooi eens wat liefde in die itb-mix, scheelt al flink wat :)

Laat ik het zo zeggen, ik heb een voorkeur voor een bepaalde sound, maar dat hoeft natuurlijk niet iedereens sound te zijn hé? :) net zoals met zo veel zaken lopen ook hier de smaken op het forum uiteen. ;) dit zal niet anders zijn.
 
En dan komen we langzaam weer uit waar het om gaat: gevoel :P

Ik betwijfel of het puur een gevoelskwestie is. Ik herinner me dat Patat Met (jammer dat hij hier niet meer schrijft) enkele zeer goede posts had over dubbelblind perceptie-onderzoek.

Heel veel inzicht geven ook de befaamde colleges van hoogleraar en miljardair Amar Bose (ja, die van de boxen) http://teachingexcellence.mit.edu/category/inspiring-teachers/amar-g-bose-6-312-acoustics
In het eerste college legt hij er veel nadruk op dat er maar weinig vakgebieden zijn waarin zoveel onzin wordt uitgekraamd over wat wij nu wel en niet waarnemen als in de audio-industrie.
 
Maar die sound zou dus nooit itb te behalen zijn? En waarom denk je dat dat is?
 
Ik betwijfel of het puur een gevoelskwestie is. Ik herinner me dat Patat Met (jammer dat hij hier niet meer schrijft) enkele zeer goede posts had over dubbelblind perceptie-onderzoek..


Moet die thread eens opzoeken, is het punt dat met dubbelblind perceptie-onderzoek onderuit gaat dat het een gevoelskwestie is? Of juist dat het een gevoelskwestie is?
 
als je een beetje begrijpt wat je doet is analoog achterhaalt neemt niet weg dat er voor sommigen veel meer lol aan te beleven valt.

eigenlijk moet ik zeggen, als je een onwijs geleerde muziek en softwaredokter bent, ik kom zelf niet verder dan een tang op een varken sound
 
niets mis met zed r16 hoor. is een topapparaat! en ja ik heb ook andere summers gehoord.
 
Back
Top