Terug naar hybrid

Maar die sound zou dus nooit itb te behalen zijn? En waarom denk je dat dat is?
dat klopt idd ik hoor altijd direct als een grote stage zo'n itb plugin bubble is, zoals ozone widener of een v/d vele spreader plugins, het kliinkt altijd een beetje plastic vissekom imho. Op een analoge console is de de stage veel,coherenter, mider uit elkaar getrokken bijv.
Ik kan me prima redden itb hoor, maar een console sound haale je niet itb, wel iets kunstmatigs wat er enigsinds bij komt. Aan de andere kant krijg je op een console ook weer veel moeilijker die directe itb sound zoals je die hoort in bijv vaak hoort bigroom of minimal house.
Het is dus maar nét wat je zoekt en mooi vindt. Maar om te zeggen dat ze beide hetzelfde kunnen is imho vééls te kort door de bocht.
 
Ik betwijfel of het puur een gevoelskwestie is. Ik herinner me dat Patat Met (jammer dat hij hier niet meer schrijft) enkele zeer goede posts had over dubbelblind perceptie-onderzoek.

Heel veel inzicht geven ook de befaamde colleges van hoogleraar en miljardair Amar Bose (ja, die van de boxen) http://teachingexcellence.mit.edu/category/inspiring-teachers/amar-g-bose-6-312-acoustics
In het eerste college legt hij er veel nadruk op dat er maar weinig vakgebieden zijn waarin zoveel onzin wordt uitgekraamd over wat wij nu wel en niet waarnemen als in de audio-industrie.



Ik bedoel te zeggen dat ik vind dat het om gevoel zou moeten gaan in de muziek.
Dat maakt wetenschap voor mij niet minder belangrijk.
Maar iets wat je denkt waar te nemen is niet per se onbelangrijker dan iets wat werkelijk wordt waargenomen.
 
niets mis met zed r16 hoor. is een topapparaat! en ja ik heb ook andere summers gehoord.
Ik ook geen slecht apparaat, maar 22dB t.o.v 28dB signaal en unbalanced t.o.v balanced inserts zijn bijv al duidelijke verschillen, meer headroom, harder in te sturen mixbus, ander soort saturatie, het laag etc etc
 
Ozone zou ik ook niet direct kiezen, een widener of spreader evenmin. Om daarmee itb af te doen tov consoles vind ik eerder wat kort door de bocht...

ITB is hard werk, en veel analyse. Console is instant gratification, en ook prima. Maar duur.
 
Ozone zou ik ook niet direct kiezen, een widener of spreader evenmin. Om daarmee itb af te doen tov consoles vind ik eerder wat kort door de bocht...

ITB is hard werk, en veel analyse. Console is instant gratification, en ook prima. Maar duur.
daar verschillen we dus van mening, je krijgt iets wat in de buurt komt, maar ik vind het altijd kunstmatig klinken, kunstmatige widening, beetje phasey geluid, vooral als je goed luistert met de plugins aan en uitschakelen. Als je die dingen eenmaal hoort dan pik je ze er zo uit. Ik vind itb juist schoon zonder kunstmatige truken beter klinken, beter als met het gebruik van "analoge" plugins, eerst klinken ze vet, ga je beter luisteren dan kunstmatig
 
Dat lijkt me dan dus niet echt een mening, of wel?
Je pikt het fenomeen eruit, of je het vet of kunstmatig vind klinken blijft natuurlijk een mening
Maar anderen kunnen het mooier vinden en weer anderen close enough, dat bepaald ieder voor zich toch? Ik geef alleen mijn mening.
 
Niemand houdt van een plastic vissekom als omschrijving van zn mix. Of gaat voor die klassieke vissekom-sound. Paling, ok, maar vissekom?
 
Misschien moet je die wideners en spreaders eens uitzetten itb, en gewoon klassiek uitmixen. Klinkt meteen al een stuk beter...
 
Het komt erop neer dat een gewone mens niet kan boeien hoe het wordt gemaakt, als ie maar kan meefluiten of springen.. We maken onszelf alleen maar gek. Dan nog wil ik goed materiaal hebben, en een zo goed mogelijke sound neerzetten. En naar mijn mening doe ik dat met analoog, ook voor workflow. Naar een scherm staren doe ik al genoeg, zoals nu.
 
Misschien moet je die wideners en spreaders eens uitzetten itb, en gewoon klassiek uitmixen. Klinkt meteen al een stuk beter...
Dat zeg ik net :D

JayOD don't go there plz, het is geen verpis wedstrijd.
Onder aan de streep blijft het voorkeur.
Ook klinkt iedere mixer weer anders, dus mijn ervaring hoeft niet de jouwe te zijn.

Het enige wat ik kan aanraden is om kritisch te A/B wanneer je dit soort plugs gebruikt. Luister waar geluiden heen verhuizen, luister wat er qua fase gebeurt, hoe galmpjes in eens anders klinken, luister wat er qua EQ en volume gebeurt, harder is iets anders als beter.
Luister wat er tussen de geluiden onderling gebeurt welke er er meer uitspringen, etc etc.
Doe dat maar eens met bijv VCC of satson en probeer dan bij de kale mix te blijven maar het toch rijker te laten klinken, zonder dat al die zaken hierboven gebeuren.
Een plugin ergens opzetten en denken "hmm vet!" Is een geheel andere discussie. ;)
 
Ik ben je even kwijt. Maar goed, hou het netjes itb, ga lekker los otb, en beide zijn gelijkwaardig. Mooie conclusie. Hybride is workflow, waarbij gek genoeg analoog juist makkelijker is.
 
ja maar zedr16 heeft weer andere voordelen die de xdesk niet heeft

ik ken ze beiden vrij goed uit eigen ervaring.
 
De workflow component voor mij is om juist weer eerst met alle kanalen itb te gaan, zodat ik filters, eq automation e recall heb, dát maakt het voor mij makkelijker
Bonus is dat de sigma de recall in het analoge domein doet en niet gewoon in unity staat, terwijl je volume door je daw gemixed wordt. in plaats daarvan sturen de daw faders de sigma faders aan.
 
ja maar zedr16 heeft weer andere voordelen die de xdesk niet heeft

ik heb ze beiden gehad dus dacht wel dat ik erover kan meespreken...


Qua geluid vind ik het een top ding. Maar ik mis wel wat dingen zoals (toch) een bus en group.. Het eq deel is zeer ok!
 
ja maar zedr16 heeft weer andere voordelen die de xdesk niet heeft

ik ken ze beiden vrij goed uit eigen ervaring.

Klopt zit al een geluidskaart in, heeft EQ, heeft pre-amps heeft 2 subgroepen etc dat heeft de x-desk idd allemaal niet
 
Geen groepen heeft mij tot nu toe ook weggehouden van de Zed. Midas Venice lijkt dan een betere optie, maar die heeft weer geen adat-poorten.
 
Owh ik dacht dat die r16 2 rode groep faders had? Ben dan in de war waarschijnlijk
 
Back
Top