Terug naar hybrid

Ja, veel grotere sound en allemaal wat ronder verzadigt de mixbus op een veel minder krampachtige manier
 
In digitaal moet je natuurlijk ook je mixbus niet verzadigen... Maar ben het wel mee eens, mixen in analoog is gewoon soepeler. Zelf toch liefst met een tafel omdat het veel fysieker is en zodoende lekker snel, maar met de juiste controller in combinatie met de Sigma moet ook best te doen zijn.

Wat betreft de ruis in analoog: Vind zelf een beetje ruis meestal helemaal niet erg, zolang de mix luid genoeg is (gemakkelijk met analoog...). En als je toch hybrid werkt, de meeste DAWs hebben een gate zonder latency op ieder kanaal, daarmee kan je sowieso je aparte kanalen zonder al te veel ruis naar je mixer sturen - heb je verder alleen de zelf-ruis van de mixer om rekening mee te houden.

Mvg.

CoolRunning
 
2k€ voor een channelstrip is niks en dat dan maal 32 als ik het goed wilde doen.

Als je alles tegelijk beschikbaar wil hebben. Wil je dat met alle geweld? Is het niet beter om voor wat minder dan 32 tracks te mikken en dan wel alles tot je beschikking te hebben? Goed, het kost meer tijd, maar het klinkt nu alsof met tegenzin genoegen gaat nemen met mindere kwaliteit.

Je zou ook een opzet zoals deze kunnen proberen (vind je volgens mij ook wel een gave video)

https://www.youtube.com/watch?v=rHzWjVKbxBw

EQs als auxen ipv per channel.
 
Vandaag zijn de AVID artist en transport binnengekomen, vanavond maar eens kijken of EUCON in Cubase aan de gang krijg.
 
Bericht door een moderator:
opgeschoond incl eigen post, zodat deze draad hyperinteressant kan blijven zonder te ontsporen
 
Zeg Raphie, wat denk je zelf dat deze hele switch in werk-methodiek uiteindelijk voor verschil gaat brengen voor de sound en arrangement van je toekomstige tracks? Wat kunnen we verwachten?
 
goede vraag, je kent m'n oude tracks en je kent m'n nieuwere broddels
ik denk dat je een middenweg krijgt dus wat ik recent doe, maar dan meer gepolijst zoals ik voorheen deed. Mijn tracks zullen niet echt interessanter worden hoor, want mijn smaak en skillset blijven gelijk. maar ga ze wel weer meer afwerken. synths veranderen verder ook niet, maar lever wat analoge functionaliteit in en krijg er wat digitale flexibiliteit en schaalbaarheid voor terug.

Op zich is het ook allemaal niet zo spannend, maar niemand hier heeft nog over de SIGMA geschreven en er zijn best wel wat X-desk of andere gebruikers die het interessant vinden hoe dat uitpakt in een setup en hoe je dat gaat intergreren. dus vandaar dit migratie logje.
draait straks alles dan kunnen mensen dit later teruglezen en leren van mijn eventuele valkuilen.
 
- in principe heb je op de xdesk ook twee groepen (mogelijkheid alle sends pre-fader te doen + cuebuss)
- vergeet niet dat je voor de sigma heel veel outputs op je geluidskaart nodig hebt, volgens mij heb je er zelfs meer nodig dan de 24 op je alphalink!

-veel succes!
 
klopt, de X-desk en X-panda zijn uit de studio, morgen komt de SIGMA binnen
Ik heb een Alphalink madi AX en een RME ADI 8 DS MK3, dat zijn 32 kanalen samen
hier gaan mijn instrumenten in en dan met 4 db25<>db25 naar de shorti bantam patchbay, van de shorti naar de SIGMA wederom met 4x db25<>db25, hierdoor heb ik dus een line level insert.
op de sigma sum ik naar mix A & mix B (drumbus) en ga ik terug Cubase in.
dit signaal injecteer ik in de Cubase Master, waarna ik er nog evt plugins achter kan hangen.
de master output POST fader gaat dan weer naar de SIGMA ext in. waar ik dus kan monitoren hoe ik print in Cubase.
de shorti is een 96 punts patchbay.
64 gaan er dus naar in line inserts
de overige 32 zijn 16 ins & outs voor de outboard (API-2500/5500, CharterOak SCL-1, 6 Lindell PEX-500 Pulltec EQ's, EHX NY-2a) dan nog de SPL M/S master samen met de A Designs HM2 NAIL op de A BUS insert
inmiddels ook gisteravond even met EUCON in Cubase kunnen spelen werkt erg gaaf. is weer een stuk beter ipv die mackie control met extenders die ik vroeger had.
Ben benieuwd hoe het morgen allemaal uitpakt.

heb alles uitgetekend, zou qua snakes precies allemaal mooi moeten uitkomen
 
Om ook eens een duit in dit zakje te doen, ik ben twee jaar geleden, na een behoorlijke analoge uitspatting weer helemaal teruggesprongen naar ITB mixen.

Ik had een redelijk leuke setup bij elkaar, het kan altijd beter, maar ik had redelijk wat 'goed aangeschreven' spul om mee te mixen:

* Ghost 32 console
* SSL FX-G384
* Een UA1176
* API 2500
* Distressor
* Lexicon PCM verb

Alhoewel ik me een tijdje in de zevende hemel waande met die setup, en mijn mixen in die tijd behoorlijk vooruitgingen, heb ik mijzelf op een gegeven moment een keer voor een experiment gezet en heb voor de gein weer een mix ITB gedaan. En toen bleek dat de mixen beter waren gaan klinken omdat ik beter was gaan mixen, niet omdat er magische analoge summing-kabouters vettere bottom end en sprankelend hoog in mijn proces stopten.

Ik heb toen alle analoge mixzooi maar weer de deur uitgedaan en heb dat geld gestopt in een plek waar ik analoog veel meer bang-for-the-buck vond geven: Synths.

Ik sluit niet uit dat ik wel weer een keer wat smaakvolle outboard aan mijn geluidskaart ga hangen, maar ik denk dat ik met consoles en analoog summen wel definitief klaar ben. Die verschillen zijn mij te subtiel, vergeleken bij hoeveel input je zélf hebt op hoe een mix klinkt. En fuck analoge recalls. In de neus.
 
Klopt, je blijft zelf altijd de grootste invloed op het resultaat. maar het meest van mijn outboard krijgt gewoon een vast plekkie in het signaalpad en kan ik aan of in bypass zetten, dmv een simpel knopje
VSTi's gebruik ik sowieso niet heb alleen maar outboard synths (digitaal en analoog)
ITB zal ik alleen EQ (OXFORD) en reverb/delay gebruiken (Valhalla, room Ubermod & vintage) en de Cubase input filters
wat ik mis waren subgroups, een channelstrip en recall
Ik hoor wel duidelijk verschil, aan de ene kant wat ik nu miste wat ik voorheen wel had met de X-desk in soortgelijke setup. Maar toen gebruikte ik alle I/O's op de X-desk verder niet naar hun potentieel
nu heb ik meer hoogwaardige kanalen en er zit niks op wat ik niet gebruik. En de gain staging is nu volledig in het analoge domain, kan in Cubase dus alles op unity laten staan.
 
Wat ik gemerkt heb is dat een omgeving die je inspireert sowieso belangrijk is. En outboard, los van de sound-voordelen (en ik ontken niet dat die er zijn) kan die functie heel goed vervullen.

Ik moet zeggen als ik om summing gaf, de oplossing die ze met Sigma gekozen hebben wel een hele goede is, precies om wat je zegt, je hebt een normale gainstage richting je inserts want je 'faders' zitten in het analoge domein.
 
Alhoewel ik me een tijdje in de zevende hemel waande met die setup, en mijn mixen in die tijd behoorlijk vooruitgingen, heb ik mijzelf op een gegeven moment een keer voor een experiment gezet en heb voor de gein weer een mix ITB gedaan. En toen bleek dat de mixen beter waren gaan klinken omdat ik beter was gaan mixen, niet omdat er magische analoge summing-kabouters vettere bottom end en sprankelend hoog in mijn proces stopten.

/QUOTE]

Is grappig dat je dat zegt. Ik denk dat mijn mixen itb juist beter zijn gaan worden omdat ik heb leren mixen met hardware. dus zelf draaien aan knoppen luisteren wat er gebeurt. Dit kan ik nu vertalen itb. Ik werkte eerst itb toen hardware gaan kopen en een combi.
 
ITB zal ik alleen EQ (OXFORD) en reverb/delay gebruiken (Valhalla, room Ubermod & vintage} .

Ik heb die 3 valhjalla plugs op 3 van de 4 fx-aux-bussen staan, de laatste die ik nog erbij gebruik is de PSP echo voor tapeecho sounds om de boel lekker dicht te smeren

Echt super die dingen...
 
Klopt, je blijft zelf altijd de grootste invloed op het resultaat. maar het meest van mijn outboard krijgt gewoon een vast plekkie in het signaalpad en kan ik aan of in bypass zetten, dmv een simpel knopje
VSTi's gebruik ik sowieso niet heb alleen maar outboard synths (digitaal en analoog)
ITB zal ik alleen EQ (OXFORD) en reverb/delay gebruiken (Valhalla, room Ubermod & vintage) en de Cubase input filters
wat ik mis waren subgroups, een channelstrip en recall
Ik hoor wel duidelijk verschil, aan de ene kant wat ik nu miste wat ik voorheen wel had met de X-desk in soortgelijke setup. Maar toen gebruikte ik alle I/O's op de X-desk verder niet naar hun potentieel
nu heb ik meer hoogwaardige kanalen en er zit niks op wat ik niet gebruik. En de gain staging is nu volledig in het analoge domain, kan in Cubase dus alles op unity laten staan.

Waarom specifiek enkel dit itb en bv geen Fabfilter of Soundtoys? En geen VSTi's, zit daar een idee achter? Neem bijv Kaivo van Madronalabs, of bv Korg's Wavestation? Is dat puur smaak en is het dus best mogelijk dat je VSTi's weer gaat gebruiken in de toekomst? Of is dat bewust?
 
Misschien wel weer hoor, niks is zo veranderlijk als de mens, maar ik heb met m'n synths alle bases wel gedekt. Ik ben meer van de 3 of 4 synths ipv laagjes stapelen. En als ik dan bijv naar Diva luister of een P12 pluck en een jp8 string uit de Integra, dan winnen die voor mij hands down.
Kan best zijn dat er inmiddels weer VSTi's zijn die me beter bevallen, maar voorlopig meen ik iets te horen wat ik ITB niet zo 1.2.3 terug vind.
 
Maar de bases dekken is dus wel hardware, geen VST'i's? En qua verbs en eq is dit dus andersom?
 
Ja, de synths zijn op de integra, tb3 en tr8 na allemaal analoog
Voor fx algo's maak het niet uit of die op een Sharc DSP staan in een kastje of native op de PC, is exact gelijk.
Voor eq heb ik een mix van vst en analoog, puur omdat ik geen 32 hoogwaardige eq's kan betalen en voor een beetje low cut filtering de pc prima volstaat. Ik heb 8 kanalen aan analoge EQ's waar ik mee kan kleuren
 
Back
Top