Verschil yamaha su 700/ akai mpc 2000???

Origineel geplaatst door plopje
Die 750 euro is misschien een mooie prijs voor een XL, maar momenteel gewoon te hoog voor mijn budget. Veel meer dan 600 euro kan ik eenvoudigweg niet besteden, dus als ik al tot kopen overga, zal het een mpc 2000 worden. Maar zelfs daar twijfel ik nu alweer over (tig forum berichten en een flink aantal 'tegenstrijdige info bij de pb's later). Eigenlijk zou ik het meest geholpen zijn om eerst eens even live te aanschouwen hoe zo'n MPC werkt en wat je ermee kan doen. Dus als er iemand in de buurt van amsterdam woont, zo'n ding in huis heeft staan en geen problemen heeft een demonstratie aan een digibeet te geven dan hou ik me hierbij aanbevolen.

Want zelfs 'maar' 600 euro is voor mij toch al een enorm bedrag om te besteden aan iets wat je niet kent.

Intussen blijf ik het net afstruinen op zoek naar meer info, maar af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer...;{

Voor 750 euro kom je ze bijna nergens tegen, dus als je 'm koopt en 't blijkt niets te zijn zou je 'm zelfs, mits je geduldig bent, voor 800 kunnen verkopen. :duivels:
Maar om eerst ff te gaan kijken bij iemand wat ie allemaal kan is wel aan te raden inderdaad... ik woon alleen niet in de buurt van a'dam en ken 'm nog niet zoals mijn broekzak, dus aan mij zal je weinig hebben.
 
kijk dan eens iets goedkoper:

een Korg ES1
dit is ook een sampler en sequencer in 1.
 
Nee, die ken ik al. Is niet wat ik zoek. Het gaat me er ook niet om dat het goedkoper moet zijn. Ik heb zo'n 600 euro te besteden en daar kan ik een mpc 2000 voor kopen (tweedehands). Probleem is alleen dat ik van geschreven info (die vaak nog tegenstrijdig is ook) niet kan bepalen of het het apparaat is wat ik zoek. Daarom kan ik 'm beter een x in de praktijk meemaken (ook al om te zien hoe het nou eigenlijk allemaal in z'n werk gaat - globaal). In een muziekzaak kan je zo'n apparaat niet uittesten, daar hebben ze weinig tijd voor je als het om zoiets complex gaat. Bovendien is de plaatselijke muziekhandelaar hier erg negatief over alles wat ouder is dan 5 jaar geloof ik...:D
 
Plopje, ik denk dat je toch ff heel goed na moet denken voor de MPC.

Kijk, veel mensen geilen op die MPC omdat het een harstikke gaaf ding is, en zeker als sequencer heel erg goed. Het blijft een drum, oftewel phrase sampler. Ook die su700, en de korg ES1. Alle drie hebben ze een ingebouwde sequencer, die verder ook gewoon gebruikt kan worden om je externe synth's aan te sturen.
Je moet weten dat er in de sampler wereld grofweg 2 soorten samplers bestaan: drum/phrase sampler en gewone samplers dus. Het verschil is simpel, een phrase/drum sampler is gewoonweg niet een volwaardige sampler, een normale sampler kan veeeel meer!. En wat jij bedoelt is precies wat alleen normale samplers kunnen!
Maar Joriz maakt een goed punt, door aan te geven dat door de VA techniek de "analoge" synths erg multitimbraal** zijn, en jij eigelijk misschien voldoet met een goede sequencer en die eventueel aangevuld met een extra synth! Ik weet niet hoe multitimbraal de ms2000 is, maar je kan in iedergeval meerdere lijntjes tegelijk erop spelen. Als je gaat voor een HELE goede en goedkope sequencer, de rm1x, dan kan je gewoon niet missen! Het voordeel is dat je hierna alsnog een keuze kan maken door deze setup uit te breiden met een volwaardige sampler, en/of een extra synth, of mijpart een extra phrase/sampler met sequencer!
Succes!

Grts Sander

PS: die MPC blijft een mooi ding!

**multitimbraal: zie het alsof je meerdere exemplaren van die synth hebt.....
 
Laatst gewijzigd:
Maar het probleem blijft; ik wil eigengemaakte geluiden laten sequensen, en die RM1X heeft geen sampler dus je kan alleen werken met presets. Ik vraag me af, als ik er dan een sampler bij koop of ik die geluiden dan wel kan loopen met behulp van die RMX 7.

Ik bedoel maar; ik heb ook een zoom 323, een drumcomputer annex bassequencer. Maar no way dat ik mijn synth bassen via dat ding kan sequensen (alleen in een trigger stand dan, maar geen loops of meer gecompliceerde baslijnen), dat kan alleen met de preset geluiden die in die zoom zitten. Volgens mij is die RM1X net zoiets als die zoom, alleen dan duurder en uitgebreider (er zitten bijv meer geluiden in dan alleen bassen). Maar er zal geen audio input inzitten waardoor je er rechtstreeks met een ander instrument (of geluid vanuit de sampler) over de 16 padjes kan laten gaan.

Maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk...
 
RMX 7 uit de eerste alinea = natuurlijk RM1x (ik wordt echt krankjorem van al die nummertjes en cijfers)
 
Wil je die eigenl geluiden dan per se uit een bepaald apparaat halen ofzo?

Want je kan ook gewoon een extra synthmodule erbij kopen en dan al je synths tegelijk sequencen met de rm1x
Ik begin ook te denken dat dat misschien veel beter is

Ik denk dat wij je trouwens niet veel meer kunnen helpen hier, want er staat al heel veel nuttigs in deze thread, maar ik denk dat je wat meer ervaring met de verschillende technieken op moet doen voor dat je een echte keus kan maken, want devragen die je stelt zijn volgens mij wel beantwoord en zo niet dan snap ik niet wat je nou eigenlijk wil
DUs ik zou zeggen zoek mensen/winkels waar ze die spullen hebben, en dan maar knopjes draaien/padjes meppen :yamaha:

edit
Btw de Rm1x is een sequencer, dwz dat je PRIMA je andere synths aan kan sturen met dit ding, daat gaat echt perfect en heel uitgebreid :biertje:
Die presets zijn zodat je ermee kan jammen, met alleen de rm1x dan, en met flink wat getweak zijn ze trouwens best bruikbaar
 
Resumerend heb ik voor mezelf geconcludeerd dat ik waarschijnlijk het meest geholpen ben met een hardware sampler met mogelijkheid tot het spelen van een loop, en niet noodzakelijkerwijs met sequenser onboard. Zodra ik 1 loop heb kan ik 'm met m'n drumcomputer wel weer via midi sequensen tenslotte. De yamaha A 3000 heeft echter een zeer beperkte loopfunctie heb ik al van vele aanbieders op de diverse veilingsites gehoord. Er schijnt wel een Akai S serie model te zijn die het goed kan, maar welke dat is heb ik nog niet kunnen ontdekken. Verder hoor ik goede verhalen over de ensoniq ASR - X.

Ik begrijp al ik jullie vermoei met mijn zoektocht :stupid , maar als jullie niet meer reageren hou ik vanzelf op...laten we daar op drinken:biertje:

Nog 1 stom vraagje; wat is nou eigenlijk concreet het verschil tussen en phrase - en een gewone sampler?
 
En dan heb ik toch nog een vraag voor je. Je heb t de korg ES1 bekeken en die voldeed niet. En dat is nou juist een loop sampler. Waarom voldeed die niet?
 
Is meer een apparaat om lekker mee uit te freaken qua analoge filters etc. had ik de indruk , maar als je bijv een mooie 'zuivere' keyboard string hebt en die wil loopen is ie minder geschikt. Heb je een betere kwaliteit sampler nodig. Ik zie die ES1 ook echt als een drumsamplemachine eigenlijk. Goed in waarvoor ie gemaakt is, maar als je wat meer wil dan lekker acid loopjes maken is ie erg beperkt. Maar anyway, dit is allemaal erg eerste indruk en gevoelsmatig. Let wel; ik ben niet op zoek naar een apparaat om house,techno of acid mee te maken...
 
Al brainstormend met m'n halve kater bedenk ik me ineens dit: is het niet eenvoudigweg mogelijk om met een hardware sampler met een beetje redelijk intern geheugen gewoon een heel loopje live in te spelen (mbv een ingebouwde metronoom of zo) , goed het begin en eindpunt van de loop in te stellen, en vervolgens die hele sample van dat live ingespeelde loopje gezellig te sequensen dmw midi met m'n drumcomputer?

Als het echt zo simpel zou zijn heb ik al die tijd heel erg moeilijk gedaan om nix namelijk...
 
Dit vind ik nou een leuke post :D
Er is namelijk al een paar keer aan je gevraagd waarom je het perse met 1 geluidje getransponeerd over pads van een sampler wou doen ipv zo
Dit is echt VEEEL practischer!!!
Ik zou inderdaad zeggen dat je beter zoiets kan doen, en zolang je de loopjes niet al te lang maakt, dus geen 32 maten ofzo kan je het ook wel af met niet zo waanzinnig veel geheugen.

Over je opmerking bij de ES1
Als je zegt dat dat ding meer bedoeld is om te freaken (wat IMHO ook het geval is) denk ik eigenlijk dat dat nog een reden is dat de A3000 misschien niet zo geschikt is, want (wederom IMHO) dat is ook een sampler met vette effecten en filters en lei freakmogelijkheden.
Misschien is inderdaad een Emu sampler beter, ik heb er nooit mee gewerkt, maar ik hoor dat ze wat minder freakable zijn maar een wat betere realistichere weergave van je samples hebben
Maar nogmaals, ik heb nog nooit met een Emu sampler gewerkt dus....
 
Ik zeg altijd maar zo; waarom makkelijk doen, als het ook heel moeilijk kan? Vandaar 4 pagina's gezeur en miscommunicatie terwijl ik het met 1 vraag (de laatste) af had kunnen doen.

Maar.. kan je met die MPC ook een hele loop live inspelen en die vervolgens sequensen? (Denk het wel).
Ik vind het nl. ook wel leuk om af en toe electro/techno dingen door m'n muziek te flikkeren, dus dan kan ik de MPC daarvoor ook nog gebruiken.
Maar ik vrees alleen dat de MPC minder zuivere samples aflevert dan bijv zo'n EMU sampler waar je het over hebt. Het wordt dan dus in mijn geval vooral de keuze tussen of goede kwaliteit samples, of leuke extra's. Maar geen paniek, met die afweging zal ik jullie niet lastig vallen... :P
 
Wat geld betreft zou ik zeggen, koop nu niks en ga lekker spararen tot je wel genoeg geld hebt.

Op wat hieronder in de quote staat heb ik al antwoord gegeven eerder in deze threat.
Op mijn mpc loopt een metronoom en dan speel ik vervolgens de loop in op mijn synth(via midi).
En vervolgens speel ik die midiloop weer af. Als ik die midiloop om wil zetten in een sample (zodat ik dus de synth niet meer nodig heb, of voor iets anders wil gebruiken), dan neem ik het geluid op met de PC Daar maak ik een wave sample van en die laad ik weer in de MPC. En in de MPC sequencer loop je die sample dan gewewoon.

Origineel geplaatst door plopje
Al brainstormend met m'n halve kater bedenk ik me ineens dit: is het niet eenvoudigweg mogelijk om met een hardware sampler met een beetje redelijk intern geheugen gewoon een heel loopje live in te spelen (mbv een ingebouwde metronoom of zo) , goed het begin en eindpunt van de loop in te stellen, en vervolgens die hele sample van dat live ingespeelde loopje gezellig te sequensen dmw midi met m'n drumcomputer?

Als het echt zo simpel zou zijn heb ik al die tijd heel erg moeilijk gedaan om nix namelijk...
 
Ja, had joe idd al gezegd. Maar ik wil mijn PC er zoveel mogelijk buiten houden. Moet ik daarvoor weer allemaal dingen aanschaffen en uitzoeken hoe het werkt, kabeltjes gaan kopen en dingen inbouwen om m'n PC midi capabel te maken etc etc. ... Ik ben geen programmeur, ik wil gewoon muziek maken, zoveel mogelijk live en ik hou het het liefst zo simpel mogelijk. Kan je zo'n midiloop niet omzetten in een sample via de MPC zelf??? Of is dat nog veel ingewikkelder?

Ik hoef niet te sparen denk ik, een mpc 2000 (met 32 MB geheugen) is me al meerdere malen aangeboden voor 600 euro. Dat geld heb ik te besteden (maar meer ook niet). De voordelen van de XL ten opzichte van de gewone MPC is voor wat ik nodig heb niet zo relevant. Ik ben immers geen techno wizzkid die gecompliceerde techno gaat maken. Ik wil gewoon aanvullingen op de live muziek omdat ik niet 3 synths tegelijk kan spelen. De basiscapiciteiten van een gewone MPC zijn dan wellicht voldoende. En als de sample capiciteiten daarvan te gering zijn, koop ik een gewone kwaliteitssampler zonder poeha...
 
Beste mensen,

Hopelijk zijn jullie spoedig van mijn gejammer, gezeik en domme vragen verlost want het ziet er naar uit dat ik ein-de-lijk een apparaat heb gevonden die aan mijn basiseisen voldoet, en die bovendien zo simpel te bedienen is dat zelfs een mongolide digibeet als ik 'm nog kan bedienen.

Dankzij een persoonlijke tip van een forumlid is mijn oog namelijk gevallen op een Boss SP 505. Voor de meeste house kikkers met tonnen apparatuur onder jullie wellicht een schrikbeeld, maar voor mij lijkt ie erg geschikt. Niet te duur (650 euro nieuw), klein en handzaam (ideaal als je zoals ik niet alleen thuis muziek maakt maar ook apparatuur vaak moet meezeulen), en werkend met smart media card zodat je max. 128 MB 'nieuw' geheugen kan invoeren binnen enkele seconden. Zelfs de cynische muziekboer alhier (die eerder de MPC liep af te kraken omdat ie te verouderd zou zijn) was nog vrij positief over de sample en loop capiciteiten. En ook op de diverse sites louter positieve verhalen hierover. Natuurlijk heeft het ding ook minpunten, maar dat zijn nou net de dingen waar ik me toch niet mee in wil laten. Zo schijnt ie moeizaam te werken in combi met cubase (maar ik wil de PC er toch buiten houden) en hij is niet al te geschikt om als basis sequencer te dienen voor als je met legio midi apparatuur werkt (maar ik werk maar met 2 รก 3 midi instrumenten).


Kortom; als studio equipment voor house en techno muzikanten schiet ie wellicht tekort, maar als live sampler en sequencer als aanvulling op direct ingespeelde muziek in meer traditionele vorm (met gitaren etc.) lijkt ie uitermate geschikt te zijn.

Als jullie me niet aan het twijfelen brengen koop ik 'm binnenkort gewoon. Weet dus waar je aan begint als je me van kopen af probeert te houden... dan gaat deze discussie nog een half jaar door!


:dubbel:
 
zolang hy voldoet aan de eisen die jy hebt is het toch o.k.?

spul kopen waar van je de mogelykheden nooit gebruikt is gewoon zonde
 
dacht je dat je eruit was..
voor minder dan dat geld voor die SP505 heb je een tweedehands SP808.
( die is te upgraden naar een SP808EX).

En taataa die kan multitracken. Helemaal perfect voor wat jij wilt :)
Multitracken, samplen, sequencen, heftige effect processor, mono synth en de D-beam.
Samplen maar 4 stemming polyphoon, maar is op te lossen door te resamplen.

En dan nu al je opties eens goed doornemen. Naar de winkel gaan en spullen luisteren, recensies lezen op internet
(www.harmonycentral.com/Synth/Data/) en rustig je tijd nemen :)

verder staat er een SP505 op marktplaats voor 199 euro. Maar dat zou ook een truc kunnen zijn om niet aan marktplaats te hoeven betalen. (die brengen 6 hele euros in rekening bij spullen duurder dan 200 euro, vandaar)
 
Back
Top