Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Ik werk met veel plezier met een Powerbook G4, Logic loopt als een trein,
toch zie ik mogelijkheden om eerdaags een MPC1000 er aan te hangen.

Powerbook om samples te knippen/plakken bewerken, en het usb draadje
gebruiken om die zooi in de 1000 te flikkeren.
Mpc is idd een krachtig stabiel en strak stuk gereedschap, daar is geen speld
tussen te krijgen.
Ik heb de Mpc2000xl gehad, dus ben bekend met dit fenomeen.
En ik denk dat de combinatie Powerbook/Mpc prachtig compact en
krachtig is....best WITH both worlds, zullen we maar zeggen.
Eigenlijk zie ik het probleem niet...
 
Ik heb dit onderwerp al regelmatig op andere fora gezien. Ik kwam steeds tot de conclusie dat er een softsequencer moet komen die speciaal voor live is gemaakt. Dat betekent een sequencer met patterns, audio, midi, plugin ondersteuning. Daarnaast moet elke knop/ handeling met een midi controller en/of toetsen(combinaties) te regelen zijn en eventueel zelfs met scripts te programmeren. Ableton voldoet dus niet want die ondersteunt geen midi.
Dit is gewoon een gat in de markt. Ik zit al een tijdje sterk aan te denken om zelf maar zo'n project te beginnen. Maar dan doe ik het waarschijnlijk voor het Linux platform. Opzouten met Windows, Mac's en MPC's. :D
 
Origineel geplaatst door Ytse
..... Maar dan doe ik het waarschijnlijk voor het Linux platform. Opzouten met Windows, Mac's en MPC's. :D


Goeg idee! Doen!! :okdan:
 
Origineel geplaatst door Ytse
ondersteuning. Daarnaast moet elke knop/ handeling met een midi controller en/of toetsen(combinaties) te regelen zijn en eventueel zelfs met scripts te programmeren. Ableton voldoet dus niet want die ondersteunt geen midi.
[/B]

welzekers, je kunt bijna elke knop door een midi-controller besturen/ toetsen en je kunt ableton laten syncen met midi. ableton kan geen midi sporen bevatten, alleen audio-sporen. het zou wel leuk zijn als ableton ook midi kon uitsturen zodat je ook externe apparaten kon aansturen met noten.
 
Een hardware protracker lijkt me geweldig! :)
 
En ondertussen wachten wij al meer dan 2 jaar todat iemand op het briljante idee komt ook daadwerkelijk een goede live midi sequencer te bouwen ala Live, maar dan met midi en nog handiger dan de MPC. ;)

Tip: Gebruik je laptop en sync hem met de MPC zodat je kan sequencen met je MPC en geluidfreaken met je laptop.

Ho wacht even! Dat doen er hier al een paar.

Maar zijn die trackerboys er niet in geslaagd om zoiets geschikts voor live te bakken?

Maar een stepsequencer VSTi maken (midi FX blijkt niet goed te werken in de praktijd (dankzij die M$ <vul naar woord in>) met een gratis VST SDK (versie 2.3) blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. En ze hebben net een 1.0 midi SDK uitgebracht en die ga ik zelf even checken. En ja hoor, veelbeloven zoals altijd.
Maar om nu zelf even iets in elkaar te flatsen? Lijkt me dat je daar toch wel even voor moet gaan zitten.


Voor de Appelaars!
http://www.five12.com/numerology.html
http://mmturner.home.mindspring.com/index.html

Verschil moet er zijn natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door chrizz
welzekers, je kunt bijna elke knop door een midi-controller besturen/ toetsen en je kunt ableton laten syncen met midi. ableton kan geen midi sporen bevatten, alleen audio-sporen. het zou wel leuk zijn als ableton ook midi kon uitsturen zodat je ook externe apparaten kon aansturen met noten.

Ik bedoelde idd het midi-out gedeelte dat niet wordt ondersteund.
 
Origineel geplaatst door fuse

Maar zijn die trackerboys er niet in geslaagd om zoiets geschikts voor live te bakken?

Maar een stepsequencer VSTi maken (midi FX blijkt niet goed te werken in de praktijd (dankzij die M$ <vul naar woord in>) met een gratis VST SDK (versie 2.3) blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. En ze hebben net een 1.0 midi SDK uitgebracht en die ga ik zelf even checken. En ja hoor, veelbeloven zoals altijd.
Maar om nu zelf even iets in elkaar te flatsen? Lijkt me dat je daar toch wel even voor moet gaan zitten.


Er zijn wat trackers die aardig in de buurt komen maar toch niet helemaal. Vooral het aansturen met een midi-controller gaat erg moeizaam.

Voordeel als het voor Linux wordt gemaakt is dat je op bestaande open source projecten kan voortborduren. Zo is er bv een sequencer Seq24 die gebaseerd is op het MPC principe. Als je die pakt en uit bouwt met audio en midi-controller ondersteuning ben je al een heel eind. Daarnaast bestaat er een plugin format voor Linux, LADSPA. Je kan zelfs sommige VST(i) plugins met LADSPA laten draaien. En dat worden er steeds meer.
En natuurlijk vind je altijd wel een paar gekken die willen helpen met zo'n open source project.
 
Origineel geplaatst door spriet2000
wat is dit voor stomme vraag!?


Wat is dit voor constructieve opmerking? ;)



Ik heb geen mpc en dus geen ervaring mee... maar om op een sub-discussie in te pikken:
ik dacht dat er reeds mensen waren die trackers gewoon gebruikten voor live?
natuurlijk zeul je dan weer een pc mee :stupid

en madtracker, heeft dat geen midi ondersteuning? die gaan toch vrij ver he dacht ik?

als er zo'n open-source project komt, dan ben ik alvast benieuwd om het uit te testen :W
 
hmmm,wil niet lullig doen ofzo...maarre.....dit is al eeuwen oud,voor jullie waren de laatste posts in february!!!
 
juist, ik had niet gekeken :stupid

maar het blijft wel een boeiend onderwerp vind ik...

was dat niet de periode dat dob wou zijn spullen weg doen en een laptop overhouden?
 
Wat ik WEL reeds begrijp is dat Akai de bakker is van warme samples;

Dit is niet juist, wat je erin gooit komt er ook weer uit.
 
Origineel geplaatst door Javascript
Dit is niet juist, wat je erin gooit komt er ook weer uit.

Nou, elke sampler heeft wel 'n beetje 'n eigen geluid, dus ook de MPC. Ik hoor in ieder geval wel verschil tussen dingen die ik op m'n MPC of met EXS24mkII (Motu 828mkII) heb gemaakt.

Daarnaast sample ik ook meestal op 45rpm, om het vervolgens in de sampler naar beneden te pitchen. Dat klinkt ook subtiel maar hoorbaar anders.
 
Origineel geplaatst door Ytse
Volgens mij kan op deze thread wel een :slotje:
We hebben nu immers Ableton Live 4.0 dus alle MPC's kunnen de prullenbak in.
*duikt weg*


:)

En voor degene die het nog niet wisten. Skale tracker 0.8 is uit. Gratis en als VSTi te gebruiken.
http://www.skale.org/

ik draai Live 4 met een akai MPD16 drumpad......helemaal knallen ;)
 
Origineel geplaatst door Ytse
Volgens mij kan op deze thread wel een :slotje:
We hebben nu immers Ableton Live 4.0 dus alle MPC's kunnen de prullenbak in.
*duikt weg*

Wat een onzin weer. Ableton is iets totaals anders. Ik heb daar voor een liveset echt totaal
geen intresse in. Met de MPC en wat apperatuur kan ik improviseren wat ik wil.
 
Back
Top