Verschil yamaha su 700/ akai mpc 2000???

Origineel geplaatst door UndErdOg
Het hangt een beetje af van je voorkeur maar ik kan je dit zeggen:
Een RS7k is qqua gebruiksgemak inderdaad beter, maar hij is EN duurder dan de combi, maar ook VEEL minder krachtig qua samplemogelijkheden.
.

Nou, dat vind ik nog wel meevallen. Veel functies die niet in de RS zitten kan je vaak door creatief doen vervangen en er zitten zelfs wat handige sampling features (zoals realtime/live loopremix) in de RS die niet in de A-series zitten!
 
Idd dat is waar, er zitten wat fijne livesampletrucjes op de RS7k die bij de AxK series ontbreken, maar ook omdatie em wou gaan gebruiken voor synths en bassen enzo zou ik toch zeggen dat de A series wat steviger klinken en wat meer in huis hebben qua effecten enzo
maar ik heb nooit echt intensief met de RS7000 kunnen werken maar als je de samplers qua specs enzo bekijkt lijkt de A serie me wat krachtiger
 
De meeste nummers hebben meerdere synth partijen, maar live kunnen we die niet allemaal spelen (je kan maar 1 partij tegelijk spelen met 1 synth speler tenslotte), dus willen we de gebruikte synth geluiden samplen en deze in de gewenste melodielijnen laten sequensen.
Ik snap wel dat een sequens anders klinkt dan een handmatig ingespeelde partij maar dat maakt niet zoveel uit, het is meer dat het bij benadering klopt allemaal.

Nou.

ik snap niet dat je wilt samplen!
Heb je synths, dan laat je die toch gewoon live mee spelen? Met behulp van die rm1x die je gaat aanschaffen. En daar zitten ook goeie geluiden in die je kan sequencen.
 
Helaas pindakaas,

We hebben wel meerdere synths, maar slechts 1 waarvan we de geluiden echt gebruiken. We zullen dus toch moeten sampelen. Er is eigenlijk nog 1 ding dat ik me nu afvraag, en dat is of je op de mpc 2000 ook melodielijnen kan spelen (gewone basloopjes bijv.) of alleen van die techno achtige sequences. Als melodielijnen mogelijk zijn, denk ik dat ik toch voor de mpc ga... ik denk dat die wat makkelijker in het gebruik is dan als ik dingen met elkaar moet combineren. Ik ben meer muzikant dan programmeur in dat opzicht...
 
Origineel geplaatst door plopje
Er is eigenlijk nog 1 ding dat ik me nu afvraag, en dat is of je op de mpc 2000 ook melodielijnen kan spelen (gewone basloopjes bijv.) of alleen van die techno achtige sequences. Als melodielijnen mogelijk zijn, denk ik dat ik toch voor de mpc ga... ik denk dat die wat makkelijker in het gebruik is dan als ik dingen met elkaar moet combineren. Ik ben meer muzikant dan programmeur in dat opzicht...

Ik heb er een Oxygen8 aanhangen, zodoende kan ik prima basslines inspelen.. lukt ook wel met de pads, maar met een klavier gaat dit iets makkelijker. Persoonlijk zou ik ook voor de MPC gaan als je verhaal zo lees. Succes met je keuze..
 
ga je nu loopjes samplen? Dus hele melodietjes die je dan wilt triggeren?
of wil je nu een synth sound samplen en die dan over een toetsenbordje transponeren en dat dan gaan sequencen?
 
Wat ik wil is dit: ik sample bijv een basgeluid, en met dit geluid hoop ik dan een melodielijn (basloopje) te kunnen spelen over de pads van de mpc2000, waarna ik deze vervolgens sequens. Of dat ik het speel over m'n keyboard die midi connected is met de mpc2000 en 'm dan via de mpc sequens.
Of ik sample een synth string geluid en speel daarmee een melodielijn en dan de sequens.

Ik vermoed dat de mpc meer gemaakt is voor het creeƫren van electro/techno achtige loops. Dat zal ik er ook wel mee gaan doen af en toe (ik ben niet vies van deze invloeden), maar ik wil gewoon weten of je er ook 'gewone' basloopjes en keyboard partijen melodieƫn in kan pleuren (dus niet van dat getakakakakaaaa gedoe). :P

En sorry hoor, ik durf het bijna niet te vragen maar...wat is een Oxygen8 ? Wat doet die? Wat is het verschil met een gewoon midi keyboard?
 
Dus ondanks die razend interessante naam doet ie geen bijzondere geniale dingen die een ander midi keyboard niet kan?

Ik wordt by the way helemaal kriegel van al die type nummers. Praten jullie overdag ook zo? Zeg bakker, heeft u een half BB WK xl type 2? (bruinbrood waldkorn extra large op de tweede plank).

En wat vinden julliie vriendinnen ervan? Of zijn die al weggevlucht? :dubbel:
 
Dat laatste bericht van moi was uiteraard ironie... Ik wil hierbij alvast iedereen bedanken voor de vele tips. Ik weet nu zo ongeveer welk apparaat wat ongeveer kan. Heb via internet al diverse manuals van de hier genoemde produkten gedownload en bekeken. Ik denk dat de MPC qua gebruiksvriendelijkheid voor een relatieve digibeet als ik het meest werkbaar is. Ik neig dus naar de aankoop van dit apparaat.
Ik heb ook een goede PC dus als de samplekwaliteit van de MPC tegenvalt, kan ik altijd nog een sample programma voor de PC kopen. Vraag ik me allleen af hoe dit weer over te zetten op de MPC, maar daar kan ik jullie wel weer over stalken tezijnertijd.

Nogmaals bedankt allemaal!
 
Je moet ff wat advertenties hier en daar plaatsen voor een 2000XL. Je kan ze best voor redelijke prijzen vinden.
Ik zou zowiezo sampelen met de PC. Is veel makkelijker (denk ik). Sample overbrengen naar MPC kan via diskette of je moet er een externe/interne zipdrive aanhangen/inbouwen, maar dat moet je ook een zipdrive voor je PC hebben.
Ja kan ook samples via de midikabel oversturen, maar dat is veelste traag.
 
1 noot uit je synth samplen en die dan over meerdere toonhoogten transponeren is niet altijd heel mooi hoor!
Dus je kan op je bestaande synth een mooie bas hebben, en die dan op je aan te schaffen MPC spelen en dat ie als je de volgende noot in je melodie speelt niet lekker meer klinkt. Er kunnen allerlei modulaties (PWM, filter envelope, ADSR) op je bassie zitten wat ruw gesampled niet lekker klinkt. En transponeren kan ook een lelijk resultaat hebben. Dus dan zou je eigenlijk al verschillende noten moeten samplen enzo.

Wil jij niet gewoon een synthmodule en een sequencer?
 
strings wil je loopen, en dan moet je dus een hele mooie loop maken, anders ga je horen waar ie loopt. Want in je sequence speel je mischien de ene keer een korte noot en de andere keer een lange, vandaar dat loopen.

basjes wil je soms punchy, dus die niet loopen! en wat als je die kort of lang wil laten klinken?
Komt wel iets meer bij kijken, bij een geluid samplen die je over meerdere tonen wilt gaan spelen.

vandaar de vraag over of je geen veelstemmige module wilt :)
 
Maar als je nou van elke octaaf de juiste noot sampeld, dan krijg je toch wel een aardig resultaat d8 ik? Dan kun je vervolgens dat geluid toch wel loopen op de mpc?

Ik voel me net Alice in Wonderland..maar dan anders...:confused:
 
ik zou ook wel een MPC willen, daar gaat het niet om :)

maar voor wat je ermee wilt is het mischien niet passend.
Wat voor synth heb je nu? Die die je wilt gaan samplen...
 
Mijn basis synth is een Korg MS 2000 R (virtueel analoog).

Ik wil vooral zelf gemaakte geluiden samplen en die klinken behoorlijk extreem. Maar ik wil ook gewoon geluiden samplen van sample cd's (vooral bassen). Daarnaast ook stemmen (van audio cd's en video/dvd). maar stemmen hoeven niet geloopt te worden. anyway, de MS 2000 is zowel polyfoon als multitembraal (hangt van het soort geluid af). Ik heb altijd begrepen dat als je van een bepaald synth geluid meerdere samples maakt (van elk octaaf de juiste) dat een sampler die dan vrij volledig oppikt, zodat je 'm in meerdere toonhoogten kan terughalen zonder al te veel kwaliteitsverlies. Maar alles via horen zeggen; ik heb nog nooit met een sampler gewerkt. Ik ben een groentje op dat gebied. Als jullie me wijsmaken dat een pot pindakaas de beste sample capiciteiten heeft ga ik vanavond nog naar de albert heyn...
 
Maak je tocvh niet zo druk om dat sampelen. Ik heb je toch ook al gezegd dat het kan!!!.
Sluit mpc aan op synthesizer. Stel op MPC midi kanaal in en druk op record en ga speen op je keyboard.
Is de opname gelukt dan neem je met een PC de midi loop op als een WAVE file(audio uitgang mpc naar line in ingang op audiokaart pc). Bijvoorbeeld met Soundforge, Cooledit of Wavelab. Dan nog met een beetje handmatig knip werk een perfecte loop maken op de pc. Voor veel samples kan je bijv Recycle gebruiken, deze maakt vaak in 1 sec perfecte loops. Voor strings gaat dat helaas niet zo goed.
Vervolgens sample in je mpc laden en de sample zit dan onder een pad. Door op de pad te drukken kan je de sample op een bepaald moment in je sequence plaatsen. Per sequence kan je een hele zooi samples laden.
Vervolgens maak je van die sequences weer een song. Sequence 1 bevat bijv een string, sequence 2 dezelfde string, maar dan met een bas erbij. Zo maak je voor elke variatie een aparte sequence aan. In de songmode bouw je een nummer van die sequences.

Maar als je geen synthesizer hebt en alleen een sample cd en een midikeyboard. Dan moet je inderdaad de samples gaan verspreiden over het midi toetsenboard(of MPC pads) en dan daar je melodietjes mee spelen. In een echte volwaardige sampler zit zo'n sample gelijk over je toetsenbord verspreid. In de MPC werkt dat wat anders. Hier weet ik alleen het fijne niet van.

KOOP DIE MPC DIE NU OP HET FORUM STAAT. DAT IS EEN HELE GOEIE PRIJS!!!!!!!!
Het enige nadeel daarvan ervan is de interne zipdrive. Dat betekend diat je nog een zipdrive moet hebben als je pc samples wilt uitwisselen. Je hebt namelijk geen diskettestation meer in de MPC als er een zip ingebouwd zit.
 
www.mpc-tutor.com

www.mpc-tutor.com

Op deze site staan veel tips en tutorials hoe je met een mpc kan multisamplen, loopen, manipulerem enz.enz. Ik heb zelf een mpc en een een su700 gehad en ze eigenlijk qua werkwijze niet te vergelijken. De mpc bevalt me veel beter maar dat is waarschijnlijk persoonlijk. Wat ik pretig aan de mpc vindt is dat ie redelijk beperkt is maar wat ie doet doet ie goed en duidelijk in het display vertoond, zo heb bij de su700 b.v geen wave dislay als je samples wilt loopen of editten.
www.mpc-tutor.com
 
Die 750 euro is misschien een mooie prijs voor een XL, maar momenteel gewoon te hoog voor mijn budget. Veel meer dan 600 euro kan ik eenvoudigweg niet besteden, dus als ik al tot kopen overga, zal het een mpc 2000 worden. Maar zelfs daar twijfel ik nu alweer over (tig forum berichten en een flink aantal 'tegenstrijdige info bij de pb's later). Eigenlijk zou ik het meest geholpen zijn om eerst eens even live te aanschouwen hoe zo'n MPC werkt en wat je ermee kan doen. Dus als er iemand in de buurt van amsterdam woont, zo'n ding in huis heeft staan en geen problemen heeft een demonstratie aan een digibeet te geven dan hou ik me hierbij aanbevolen.

Want zelfs 'maar' 600 euro is voor mij toch al een enorm bedrag om te besteden aan iets wat je niet kent.

Intussen blijf ik het net afstruinen op zoek naar meer info, maar af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer...;{
 
Back
Top