Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Laptop vs MPC

Nou klinkt dit misschien vaag. Maar een rede voor mij om de computer NIET als middelpunt van mijn setup/werkwijze te kiezen, heeft ook te maken met "sfeer".
Computers zijn sfeerverpesters. Netals tv's: ze slokken je op.
Uiteindelijk is het ook belangrijk om een bepaalde feeling met je setup te houden, net zoiets als gitaristen van hun gitaar gaan "houden".
Dat gaat moeilijker met een pc of laptop.

Zo'n emotionele band is misschien overdreven, maar ik geloof wel dat het "fysieke", misschien slechts subtiel en onderbewust, meer uitnodigt tot creativiteit!


PS: de tijd dat console's niet meer crashen is voorbij sinds de komst van microsoft's xbox :duivels:
 
Opvallend feit is dat je links en rechts mensen hoort klagen over de PC/software die ze elke dag gebruiken, en dat je dit bij MPC-gebruikers niet ziet (behalve bij de MPC4000...for obvious reasons).

Je hoort wel: 'ik haat m'n PC', maar je hoort nooit 'ik haat m'n MPC'...

Misschien komt dit omdat je 'n MPC makkelijker weg doet als ie niet bevalt, maar toch.


Aan de andere kant kom je in beide kampen Jehova's-getuige-achtige sequencer-evangelisten tegen die niets dan lof hebben over hun gekozen platform.
 
een mpc is net een afrikaans bandje die gevoelsmatig muziek maken zonder te tellen m a w als de een bam doet doet de ander boem alles op gevoel en ze doen meteen wat er muzikaal in hun opkomt.


een pc is om te muziek te bewerken, nootjes te tekenen,desnnods wat timestretchen,knippen en vooral veel naar het scherm te kijken en filosoferen hoe het zou moeten klinken

cheers;)
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Opvallend feit is dat je links en rechts mensen hoort klagen over de PC/software die ze elke dag gebruiken, en dat je dit bij MPC-gebruikers niet ziet (behalve bij de MPC4000...for obvious reasons).

Je hoort wel: 'ik haat m'n PC', maar je hoort nooit 'ik haat m'n MPC'...

Misschien komt dit omdat je 'n MPC makkelijker weg doet als ie niet bevalt, maar toch.


Aan de andere kant kom je in beide kampen Jehova's-getuige-achtige sequencer-evangelisten tegen die niets dan lof hebben over hun gekozen platform.


Ik ben geen Jehova's-getuige-achtige sequencer-evangelist, nog heb ik de ambitie om dat te worden.
De mpc4000 verhalen zijn echter zwaar overtrokken vind ik. Als je een beetje objectief kan zijn en weet waarover je het hebt, dan weet je dat het merendeel van de 4000-verhalen belachelijk wordt overroepen.
Die crash en OS issues zijn gewoon zo uitvergroot doordat men veel geld besteedde aan een machine die ergens in de verte een bug heeft of een feature die nog altijd niets is geinplementeerd, en waaraan enkele frustro's zich mateloos ergeren in die mate dat het door velen zomaar wordt overgenomen als waarheid. Ik geef toe dat Akai de kopers die het ding nieuw kochten in de wind heeft gezet doordat ze een aantal features niet implementeerden waarmee ze promotie gevoerd hebben, maar dit is naast de kwestie als het gaat om de intrinsieke kwaliteit van het apparaat.

De stabiliteit van een PC komt echt niet in de buurt van die van een MPC. Vanaf het moment dat ik de mpc ging gebruiken, werd de PC gewoonweg gedegradeerd tot een miezerig hoopje crappy en lawaaierig, onstabiele mechanica. Dat heeft niks te maken met vooroordelen, wel met stabiliteit, efficientie, betrouwbaarheid dus.
 
Ik snap eigenlijk steeds minder wat nu het nut is van deze discussie. Persoonlijk werk ik met veel plezier met een laptop, en mijn ervaringen met een MPC zijn ook uitstekend.

Alleen het zijn 2 totaal verschillende machines. Je kan er allebei mee sequencen ok mooi. Maar dan houdt het toch ook
echt helemaal op. Een Laptop (lees computer Apple of Windows Machine) kan van alles. Het hele punt met computers en het feit dat ze tot zoveel in staat zijn is dat veel mensen ze ook voor alles willen gaan gebruiken.

Ze kopen 100 zeer uitgebreide software pakketten en willen daar ook weer alles mee doen wat ermee gedaan kan worden. Dit lukt niet altijd even vlot en dan heeft de computer het gedaan. Hop computer het raam uit en MPC kopen.

Dan is het ineens van goh wat werkt dit lekker zeg.

Mijn persoonlijke mening is dat een computer een enorm veelzijdig en handig apparaat is waar je jezelf wel wat grenzen moet aangeven, ga het ding niet voor alle beschikbare software willen gebruiken want je verdwaald in de mogelijkheden. Koop er een MPC bij omdat dat ding gewoon erg goed werkt.

Laat de 2 apparaten elkaar aanvullen.
 
Ik ga niet alles lezen wat hier gepost is en waarschijnlijk is dit al een aantal keer neergezet....


Ze hebben allebei hun sterke punten zal voor mij ff de voordelen/nadelen op een rijtje zetten


Voor/Nadelen MPC tegenover de Laptop

+ Strakke sequenser
+ Mogelijkheid om tracks te muten en van sequense te wisselen ZONDER te crashen
+ Werkt intuitiever omdat je meer op je gehoor moet doen dan visueel

- Geen ''visuele'' controle van envelope's en dergelijke wat betreft MIDI CC data (hoewel dit dan wel levendiger klinkt)
- Tja hij doet wat hij moet doen en waar hij goed in is en meer ook niet dus niet ff gamen of een softsynthtje inladen
- Uitbreidingen zijn stervensduur

Voor/Nadelen Laptop tegenover de MPC

+ Keuze van sequensing software
+ VSTi's en VSTfx
+ Visuele controle
+ Meerdere toepassingen tegelijk gebruiken
+ Uitbreidingen relatief goedkoop

- Windows (behalv mits de Laptop goed geconfigureerd en getweakt is)
- Stabiliteit voor Live performance (hier zijn de meningen over verdeeld maar die het niet vinden kunnen moeten maar
eens naar hierboven bij - Windows kijken
- Marktwaarde is minder als een MPC
- Moet nog een geluidskaartje en een MIDI Interface bij




Ach ja je moet gewoon zelf kijken alle + en - minpunten zijn voor iedereen verschillend maar dit is weer van 'hoe werk jij het liefste''
Het beste is om het zaakje te combineren !
Ik heb zelf altijd met SX gewerkt en deze verkocht en overgeschakeld op de MPC maar msschien dat ik SX nog wel eens terughaal of een waardig alternatief.
 
Ik kan me iets herinneren van underworld, die live, een stuk of 5 MPC2000's
met een maclaptop/logic gebruikten.

Tzal blijkbaar wel betrouwbaar genoeg zijn.

hier hebben we ook een pclaptop en mpc2000 en eigenlijk werkt het altijd wel goed.
 
Heb je gelijk in Errol warn zelfs 6 MPC's dacht ik :D
Maar je hoort mij niet zeggen dat je met een laptop niet live kunt alleen moet je wel je Laptop goed geconfigureerd hebben.
 
erm.. dat zal wel lang geleden zijn dat underworld 5/6 mpc's heeft gebruikt live, ze hebben er maar 1 en die wordt voornamelijk gebruikt voor tempo-controle van de tracks. Voor de samples gebruiken ze 2 apple powerbooks geloof ik.
 
Origineel geplaatst door Cornerman

Mijn persoonlijke mening is dat een computer een enorm veelzijdig en handig apparaat is waar je jezelf wel wat grenzen moet aangeven, ga het ding niet voor alle beschikbare software willen gebruiken want je verdwaald in de mogelijkheden. Koop er een MPC bij omdat dat ding gewoon erg goed werkt.

Laat de 2 apparaten elkaar aanvullen.

2x 'n goed punt:

- Als je met 'n computer ALLES probeert te doen wat dat ding kan, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Dan werkt de zee van mogelijkheden die een computer je biedt contraproductief. In enkele gevallen verklaart dit ook waarom de MPC voor sommigen zo'n verademing is.

- Waarom kiezen als je het ook allebei kan hebben? Ik doe m'n mac niet weg, maar een MPC(1000) erbij lijkt me super. Heerlijk als je een keer met je ogen dicht wil werken, bij iemand anders thuis wil gaan zitten samplen, of gewoon die muis zat bent.

Ik werk samen met 'n gast die bijna uitsluitend met 'n MPC werkt, en die hooken we dan bij mij thuis op aan Logic. De beats die hij thuis gemaakt heeft tracken we dan in Logic. Werkt als 'n trein.
 
Origineel geplaatst door chrizz
erm.. dat zal wel lang geleden zijn dat underworld 5/6 mpc's heeft gebruikt live, ze hebben er maar 1 en die wordt voornamelijk gebruikt voor tempo-controle van de tracks. Voor de samples gebruiken ze 2 apple powerbooks geloof ik.

2 jaar geleden dacht ik en nog steeds.
 
Origineel geplaatst door Kevin
Heb je gelijk in Errol warn zelfs 6 MPC's dacht ik :D
Maar je hoort mij niet zeggen dat je met een laptop niet live kunt alleen moet je wel je Laptop goed geconfigureerd hebben.

sorry kevin, ik bedoelde niet dat jij dat had gezegd.
Ik zit zelf ook een beetje in dubio of ik de mpc nog wel wil gebruiken.

Eigenlijk zat ik te denken om er een mac laptop in de toekomst (morgen ofzo8) ) te koppelen aan mn pclaptop.

Nu al hebben we een mac en pc in de studio aan elkaar gekoppeld.

werkt heel prettig.
 
Maar je kan een laptop toch perfect als (uitgebreide) MPC gebruiken.. Als je nu een snelle, stabiele laptop hebt met een firewire geluidskaart met minstens 8 tot 10 individuele mono outputs, 1-2 ingangen en een MIDI in/out en vooral low latency. Je zet er een stabiele os op met een softsequencer en een uitgebreide softsampler (Kontakt, Halion,..). Je schaft je 1 of 2 Akai MPD16's aan en je kan vertrekken, hoor! Zonder problemen kan je grooven.

d Er zijn er zo veel die live met een laptop werken dus zal het wel te vertrouwen zijn zeker. Coldcut en Kraftwerk zijn onder andere allebei op tournee met enkel een laptop setup.. (heb je die mannen hun gearlist al ns bekeken?) De komende release van the Prodigy (voledige cd) is gemaakt met een latopje (met Reason 2.5 meerbepaald) De nodige zang en recording zijn natuurlijk in een pro studio opgenomen.

Laptops zijn tot veel meer in staat dan wat de meeste hier denken, peins ek. Als je er een goed, stabiel os op zet (dus geen Windows 2000 of ME), eerder XP, MAC/OS of LINUX, dan kunnen die moderne draagbare computertjes heel wat aan.

Eerlijk gezegd zie ik het nut niet goed in van een MPC.. Je kan veel met een mpc, dit bewijst dj Shadow :halleluja wel met zijn "2 x MPC-3000-setup", maar je kan toch veel meer met een laptop met wat uitbreiding..

Prove me wrong! :P
 
Om toch effe te hooken, ik zie het verschil tussen een laptop en een hardware sequencer toch in de zin van snelle toegang tot veel gebruikte handelingen. Zo is het op de RS7000 (jaja, daar ben ik weer :D ) binnen een paar draaien/knopklikken mogelijk complexe handelingen uit te voeren. Dat is op een laptop met complexe software veel lastiger, met de muis.. Vooral live is het vermoeiend om te gaan zitten graven in menu's, en ik ben ervan overtuigd, als je live voor een zaal staat dan vind je ineens die voor de hand liggende linkjes niet meer :D .. Dus live is een hardwarebak ala MPC zooooveel handiger.

Arv
 
1 belangrijk ding wat je bij de mpc hebt en wat je op een pc niet hebt.

Wat je bij een mpc erin gooit, komt er ook weer uit...en dat is bij een pc niet zo..die ondergaat nog wat softwarematige processen en di emoet ook nog door je soundcard heen...het geluid zal niet hetzelfde zijn als wat je gesampled hebt. Verder is een laptop een laptop en de hardware wat erin zit is niet specifiek gemaakt voor muziek...

Ik stond ook voor een dillema, ik heb een MPC aangeschaft en ik ben dan ook zeer blij dat ik voor de juiste keuze heb gekozen...

Trouwens eigenlijk gaat het niet om het 'kunnen' met een laptop of met een MPC, maar de manier waarop je werkt, ik denk dat dat een groot invloed heeft op je geluid.

Waarom geeft een MPC dan meer plezier? DAT soort dingen wil ik weten.
ha, dat weet je je alleen als je er mee werkt...geloof me...met je MPC werk je op gevoel en 100% op je gehoor. Op je laptop werk je echt voor 50% visueel en 49% met je gehoor en 1% met geluk. MPC pad slammen is leuk en verslavend
 
Origineel geplaatst door Javascript
1 belangrijk ding wat je bij de mpc hebt en wat je op een pc niet hebt.

Wat je bij een mpc erin gooit, komt er ook weer uit...en dat is bij een pc niet zo..die ondergaat nog wat softwarematige processen en di emoet ook nog door je soundcard heen...het geluid zal niet hetzelfde zijn als wat je gesampled hebt.

Sorry hoor, maar deze moet je even uitleggen. Wat bedoel je met 'nog wat softwarematige processen'? Alles wat ik in m'n Mac opneem klinkt precies zoals ik het erin gooide hoor. Ik geloof niet dat er een intrinsiek verschil is in de wijze waarop MPCs en computers geluid opnemen en weer afspelen.
 
ik vind de term "wat erin gaat, komt eruit" bij veel samplers niet kloppen,
bijv. bij een sp1200, die geeft er een extra rauwe, lo-fi sound aan, aan alles wat je sampled,
de mpc60 voegt er weer een soort warmte aan toe.

en vele andere samplers zullen dit vast ook wel doen, (dit is allemaal, imho)

(ik zou met sommige van jullie forummers een keer over samplers willen lullen, kan ik precies zeggen wat ik denk dat een sampler is, en wat hij doet, maargoed, das wel erg veel gevraagd ;) :D )
 
Ok.De MPC zal wel warmer klinken en al. Maar uiteindelijk wordt het toch allemaal opgenomen via de AD/DA convertors van de geluidskaart en digitaal gemixed/ gemastered in de pc.
 
Back
Top