Bouwverslag Best of CGS 2011/2012

Ja, maar met de auto! (?)
Nope... Woody is een treinreiziger to tha BONE!
Hij is al een paar keer langer onderweg dan aanwezig geweest :P

Vanaf Rotterdam CS is het met tram4 bij de 5e of 6e halte uitstappen, dat is ongeveer 50meter tot de deur en lopend ongeveer 15-20minuten ....
 
Dat is op maandag avond. En in Rotterdam... Lijkt me leuk om eens een keer langs te komen! (?)
Dat zullen we maandag in de groep moeten bespreken, alhoewel De Vieze President er zelf dan niet bij is en het bij hem thuis is....

Mijn tip: contacteer De Vieze President! ;)
 
Oja, er was iemand die me een pb had gestuurd naar aanleiding van het verdwenen pakje van Elby Design, ik heb zijn email niet meer, maar zijn pakje was ook kwijt geraakt. Beiden hebben we ons geld terug gekregen van Laurie van Elby Design, maar heb jij inmiddels je pakje ook al?

Waarschijnlijk bedoel je mij :)
Jep, hier is het ook allemaal goedgekomen gelukkig. Eind november stond onverwachts ineens de koerier aan de deur :) Moest helaas wel 65 euro btw betalen, maargoed. De reden dat het bij mij zo lang duurde is dat het pakket ergens heel lang op de douane-afdeling heeft gelegen.. Laurie heeft het in ieder geval - zoals hij al had gezegd - volgens afspraak op tijd verstuurd. Ik had de Australie Post ook gecontacteerd, zij konden mij vertellen dat het pakje eind oktober het vliegtuig in was gegaan.. Verder hadden zij geen informatie, maar het moet dus in Europa mis zijn gegaan.

Inmiddels draaien de modules met Elby's componenten (2x VCO/mididac) geweldig in m'n modular.. Maar in de toekomst schraap ik de componenten zelf wel bij elkaar, zoals ik al bij een aantal andere modules heb gedaan (VCA/ADSR/Filter/LFO enzo)..
 
Is mij ook eens overkomen met een pakje uit de VS, een filtermodule. Via de tracking kon ik zien dat het bij de douane was aangekomen en daar al twee maanden lag te rotten. Bellen hielp niet, boze brief wel.
 
Nope... Woody is een treinreiziger to tha BONE!
MASK was deze week een DASK...
De opkomst was gering, eigenlijk net iets beneden gemiddeld zo met zn 3-en....
Gister heeft Woody totaal 7 uur met de trein gereisd om aanwezig te zijn en heeft ook nog es zn best gedaan met koken :okdan:

Back ontopic:
Helaas zijn de panels er nog niet ... =( :( =(
Ik heb zo'n zin om deze klus af te ronden en mn losstaande projectjes zijn ook niet meer voorradig...
 
Je had natuurlijk ook die Teezer VCO nog effe af kunnen maken......ipv het pcbtje te verkopen :-)
 
Off topic wellicht, ik loop al een tijdje rond met het idee ook wat te gaan bouwen, nu weet ik weinig van elektronica en solderen. Wat zijn de basisgereedschappen die ik sowieso nodig heb en welke merken moet ik hebben?

En wat is een goed boek als referentie ? Thanks !
 
Je had natuurlijk ook die Teezer VCO nog effe af kunnen maken......ipv het pcbtje te verkopen :-)
ehhh nee ... de onderdelen heb ik er niet voor en verwacht ook niet zo snel die te bestellen....
tis nu Fenix über und voor ALLES! :okdan:

@Cornerman: ik heb elecktronica echt niet moeilijk deel 1-3 gekocht en ben onder begeleiding van Falafelbiels aan de slag gegaan met pcb's van CGS. Al snel kwam ik tot de conclusie dat ik nooit een onderlegde techneut wil/zal worden. Hoe en wat het totstand komt intresseert me niet als het maar werkt.

Een aantal projecten heb ik met succes afgerond. Voor het Best of CGS project hoop ik dit ook zsm te doen. Maar omdat in t Best of veel verschillende modules zitten zal er veel troubleshooten bijkomen. Dit hoop ik door het te doen beter onder de knie te krijgen.

Aan de hand van een BOM (Bill Of Material) weet je welke onderdelen je nodig hebt. Veel ellende voorkom je door geconcentreerd bezig te zijn, geordend werken, build docs te volgen en bij twijfel het onderdeel altijd doormeten voordat je het op het pcb vastzet. Het bedraden van een module wordt in een diagram met een tekening aangegeven. Zo'n wiring diagram maakt het een stuk overzichterlijker.

Juist doordat Falafelbiels wel een meer techneut is als ik, heeft hij me in korte tijd veel verder geholpen dan ik ooit was gekomen als ik t in mn eentje moest uitvinden. Het voordeel van een forum is dat er meerdere mensen zijn die kennis van zaken hebben. Dit hebben door scholing/werk of al jaren met DIY bezig te zijn en je ook graag verder helpen. Zelf ben ik ook nog maar een jedi-padawan (lees: super kletsert) die zijn eerste grote test moet doorstaan :okdan:

Één waarschuwing: DIY modulair is net een bodemloze put waar maar geen eind aankomt :P :D
 
Laatst gewijzigd:
Thanks sms303 , bedankt voor de info ik ga kijken. Ik ben me ervan bewust dat het verslavend kan werken. Maar goed eerst maar voorzichtig beginnen. Soms is knutselen even leuk bij gebrek aan inspiratie.
 
(Als ik nog even off topic mag verder gaan...)

@Cornerman:
Ik heb me een maand of 3-4 geleden ook als volledige "newby" in de DIY elektronica gesmeten.
naast "elektronica echt niet moeilijk deel 1-3" heb ik ook zeer veel aan deze boeken:

[ame="http://www.amazon.com/Electronic-Projects-Musicians-Craig-Anderton/dp/0825695023"]http://www.amazon.com/Electronic-Projects-Musicians-Craig-Anderton/dp/0825695023

[ame="http://www.amazon.com/Handmade-Electronic-Music-Hardware-Hacking/dp/0415975921"]http://www.amazon.com/Handmade-Electronic-Music-Hardware-Hacking/dp/0415975921

http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0764588877.html

Daar vind je de theoretische kant netjes uitgelegd, info over onderdelen, materiaal, solderen,...
Ook staan er een hoop uitvoerig beschreven projecten in.

Zelf ben ik begonnen met 2 gitaar pedaal kitjes van Newtone-online.nl.
Daar staan leuke beginners projecten, heel duidelijk omschreven. Je kan bijna niet missen.

Nu ben ik bezig met de Weird Sound Generator van MFOS.
Al iets uitgebreider maar perfect als beginner vind ik.
Ook staan alle projecten van MFOS zeer duidelijk op de site beschreven.

Daarnaast staan de laatste maanden veel interessante DIY artikels in interface magazine.
Daarmee heb ik onder andere al een kleine oscillator schakeling leren bouwen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!!

En nogmaals sorry voor de offtopic.
Ik lees nu met grote interesse verder het bouwverslag. :okdan:
 
Nou ja, als je een beetje doorwerkt...
ehhh en als ik niet zo hebberig zou zijn.. hebben hebben hebben!!!
maar al die pcb'tjes en sommige van die panels moeten simpelweg aan de collectie worden toegevoegd :engel:

Thanks sms303 , bedankt voor de info ik ga kijken. Ik ben me ervan bewust dat het verslavend kan werken. Maar goed eerst maar voorzichtig beginnen. Soms is knutselen even leuk bij gebrek aan inspiratie.
Als je eenmaal een basis hebt (bv. 2 vco's, mixer, vcf, adsr, vca en evt een lfo) dan is het stapsgewijs per module en naar eigen inzicht uit te breiden. Zo zijn bijv. de modules van Doepfer/Analogue Systems/etc. erg recht toe - recht aan (ze doen wat ze moeten doen) en die van Serge en/of Buchla vaak multifunctioneler (meerdere functies/mogelijkheden in 1 module).

Rob Hordijk biedt een Benjolin workshop aan, die bij min. 8 inschrijvingen doorgaat. Een aantal forumleden hebben zo'n workshop bij hem gevolgd. Je begint met een kale pcb en gaat met een gevulde werkende pcb de deur uit. Bij de workshop is geen frontpanel inbegrepen maar wel de mentale en fysieke ondersteuning van Rob :okdan:

Het bouwverslag is momenteel niet echt spannend te noemen .....
Gisteren heb ik voor het eerst smd transistors gesoldeerd en dat is meegevallen. Gelukkig waren het geen smd chippies met van die hele kleine pootjes. Maar die zullen in toekomstige projecten er ook aan moeten geloven.

Het vullen van pcb's is me goed afgegaan. Met het bedraden, netjes afwerken en troubleshooten gaat het echte werk beginnen :P
 
De panels zijn binnen! Vandaag zijn de pcb's voor nog een BOG en MARSH bezorgd! Binnenkort voedingen + budboxes bestellen en het project afmaken...

WOOT WOOT SMS is weer helemaal terug :okdan:
 
Weet je al welke typen budboxen en voedingen die je gaat gebruiken?

Ik doe graag mee in ieder geval. :)
 
Weet je al welke typen budboxen en voedingen die je gaat gebruiken?
Ik doe graag mee in ieder geval. :)

De all in one wonder voeding die Mono op de kop heeft getikt en de budboxes staan ergens in deze draad :P

Als we de inkoop centraal via Woody hebben we mogelijk wat inkoopvoordeel ;)

Pjoris heeft 1 voeding en 2 budboxes nodig (1x BOG + MARSH)
Demian heeft 2 voedingen en 3 budboxes nodig (1x BOG + MARSH + SWAMP)
Woody heeft 2 voeding en 3 budboxes nodig (1x BOG + MARSH + SWAMP)
Ik heb 2 voedingen en 4 budboxes + 4 setjes 19" rackoren nodig (2x BOG + MARSH)

Misschien dat Mono ook nog budboxes nodig heeft ... maandag vraag ik het even aan 'm :)
 
Back
Top