grappenmaker(s) op marktplaats

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Een galmveertje met vraagprijs 575 euro : http://link.marktplaats.nl/520623063

Tekst zelf is ook hilarisch: "uit de jaren '70, DUS een collectors item"
"het app. moet worden nagekeken" (...?!)
" Ik heb er toentertijd zelf cannon chassis delen opgezet en ook een cannonplug voor de 12 v.voeding." --> hier komt natuurlijk de vraagprijs vandaan
 
De veer/veren zit in het bovenste deel, de aansturing en versterking in het onderste deel.

Dit is op zich geen al te simpele veergalm. Of hij goed klinkt is nog een tweede. De prijs lijkt me in ieder geval wat overtrokken. :)

Ik moet mijn veertank nog altijd eens van een voorversterker voorzien. Maar dan moet ik eerst uivinden wat ingaande en uitgaande kant is...
 
De veer/veren zit in het bovenste deel, de aansturing en versterking in het onderste deel.

Dit is op zich geen al te simpele veergalm. Of hij goed klinkt is nog een tweede. De prijs lijkt me in ieder geval wat overtrokken. :)

Ik moet mijn veertank nog altijd eens van een voorversterker voorzien. Maar dan moet ik eerst uivinden wat ingaande en uitgaande kant is...


het is een nogal simpele verengalm, dit.

als je de in en uitgang van jou veer wilt detecteren;
even een ohm meting doen...
de laagohmige kant is de ingang.

:mega:
 
BEdankt voor de uitleg, en ik zal het maar op de koorts in plaats van mijn onkunde steken, maar tussen wat en wat moet ik de veren ohms uitmeten?

Ik dacht dat ik ooit zoiets geprobeerd had en aan beide kanten hetzelfde uitkwam, dus ik denk dat ik iets fout deed...
 
het kan zijn dat er aan 2 kanten hetzelfde uitkomt...

in dat geval moet je even de drivers bekijken.

de driver die geheel ommanteld is met een kern dat is de uitgang ( die gaat dus naar je preamp)

de driver die niet geheel ommanteld is met een kern, dat is de ingang.
en als die hoger is dan 1~~ 8 ohm ( meestal iets van 20 ohm dc ), dan kan je die zo uit een opampje aansturen...

:mega:
 
dat lijkt me niet zo makkelijk, zo'n veer meten, want voordat je er erg in hebt, heb je hem al uitgerekt.

hoe sophisticated is een verengalm? ik heb er net 1 ingeruild en te koop gezet. ik heb gewoon betaald en gevraagd wat ik dacht dat redelijk was, gelet op wat zo'n apparaat doet met het geluid, maar als het apparaat op zich eigenlijk niets voorstelt, krijg ik straks ook weer de prijspolitie op mijn dak...
 
Hangt allemaal van merk, bijhangende elektronica en type veren af.

Kan wel leuk klinken hoor! De spacey klank van de moog modulars was hun verengalm.
 
het kan zijn dat er aan 2 kanten hetzelfde uitkomt...

in dat geval moet je even de drivers bekijken.

de driver die geheel ommanteld is met een kern dat is de uitgang ( die gaat dus naar je preamp)

de driver die niet geheel ommanteld is met een kern, dat is de ingang.
en als die hoger is dan 1~~ 8 ohm ( meestal iets van 20 ohm dc ), dan kan je die zo uit een opampje aansturen...

:mega:

Als ik er ooit aan begin, open ik er een draadje over in zelfbouw en dan komen we er wel uit. De tank is eentje uit een Hammond thuisorgel of gelijkaardig merk.
 
nieuw gingen de laatste andromedas for 1.799,00 bij MusicStore 3 jaar geleden
maar deze bakken hebben voice problemen en geen repa mogelijkheid, dus zou ik persoonlijk nooit kopen
 
hoe sophisticated is een verengalm? ik heb er net 1 ingeruild en te koop gezet. ik heb gewoon betaald en gevraagd wat ik dacht dat redelijk was, gelet op wat zo'n apparaat doet met het geluid, maar als het apparaat op zich eigenlijk niets voorstelt, krijg ik straks ook weer de prijspolitie op mijn dak...

Een verengalm zou ik niet 'sophisticated' willen noemen; het was meer de poor-men's reverb. Het principe is ook 1-voudig en je kunt er zelf 1-voudig 1 maken. Je kunt ook gaan experimenteren met de nog steeds verkrijgbare reverb-tanks; kwestie van een driver/preamp erbij en spelen maar.

De verengalm heeft een heel specifiek geluid en kan erg goed klinken. Het feit dat het een analoog principe is vind ik zelf ook altijd een pluspunt.

Wat is een verengalm waard? In de basis erg weinig. Een reverb-tank heb je voor 30-40e en 2e hands voor minder.

Maar er zijn een paar uitzonderingen zoals die van AKG bijv (BX-20 e.d.). Die galmen blijven helaas prijzig (750+ euro). Je hebt daarnaast nog veergalmen van Korg, D&R, Furmann, Boss, Roland. Meeste is oud spul.

Van Verona kon je nog nieuw kopen en Fender heeft bijv de tube reverb met verengalm (meer voor gitaar). Nieuw is sowieso prijzig (500-600e).

Korg Stage en Roland RE201 galmen zijn combinaties van veer en tape; price wise zit je dan op 300-600 euro. Maar dan heb je ook een 'cult' apparaat.

Maar 2e hands prijzen zijn een wassen neus; het principe blijft dat iets waard is wat de gek ervoor geeft. En zolang iemand er voor apparaat XYZ 500+ wil neerleggen is het apparaat dat dus waard : )

Dus de genoemde Philips in de link boven KAN idd 575 euro waard zijn. Die kans is alleen bijzonder klein en gezien de geplaatste biedingen (12-13euro) ben ik niet de enige die vind dat meneer een tikkeltje hebberig is.
 
Ik snap Leo's vraag/opmerking wel, maar ik moest meteen aan electrische gitaren denken.
Die zijn nog minder "sophisticated" dan een verengalm, maar een oud fendertje doet een hoop poet.

Ontwerper raakt de AKG BX20 in zijn post eventjes aan in het kader van marktwaarde en electronische complexiteit.
Maar ik zou daar graag aan toevoegen dat zo'n reverb gewoon verschrikkelijk mooi is.
Hetzelfde vind ik voor de Space Echo gelden.
Cult of niet..die apparaten klinken zo fantastisch mooi, daar mag van mij een prijskaartje aan hangen.
 
hier een paar foto's, ik had geen zin de verenbak open te maken (kan dat überhaupt?!

het zou NL fabrikaat zijn. ik heb m voor 180 ingeruild en te koop gezet voor 195. ik vind m vooral met drums zeer goed en overtuigend klinken, ik werd daar meteen vrolijk van, in combinatie met de drumtraks.

het is trouwens een zeer bijzonder en uniek apparaat ! ik zag er nog 1 op marktplaats te koop staan ;)
 

Attachments

  • DSC05266.jpg
    DSC05266.jpg
    73,7 KB · Bekeken: 55
  • DSC05270.jpg
    DSC05270.jpg
    62,7 KB · Bekeken: 60
  • DSC05271.jpg
    DSC05271.jpg
    48,6 KB · Bekeken: 50
  • DSC05272.jpg
    DSC05272.jpg
    49,1 KB · Bekeken: 55
  • DSC05268.jpg
    DSC05268.jpg
    48,3 KB · Bekeken: 53
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top