ronnyvalder
Ouwe rot
Maar nu terug naar het "effecten verhaal" hé
Korg heeft meer effecten dan Roland,Korg heeft met zijn M3 5 insert effect's en
2 mastereffect's en dit zowel in program mode als combi mode als sequencer mode
Roland heeft 2 master effect's,een reverb en een chorus en 1 multieffect in patch mode
en 2 master effect's,dus terug reverb en chorus en 3 multi-effect's in performance mode,
waar je hem dan als een Korg Combi kan gebruiken of om met een externe sequencer te gebruiken en verschillende klanken op een apart midi-kanaal zetten.
Nu omdat de Roland engine 4 tones per patch heeft,eigenlijk zelfs 8,
omdat je tones stereo kan gebruiken,dus 2 verschillende multi-samples in 1 tone :-)
kan Roland zijn klanken al heel speciaal maken omdat ze er meer kunnen layeren,
detunen en elk dan hun eigen verloop geven met iedere tone een pitch envelope
filter envelope en amp envelope en 2 lfo's
plus kan je gaan bepalen zoals eerder Fuse zei hoe de building block's hun volgorde is
zoals met de V-synth en kan je ook een soort frequencie modulatie per tone instellen
door dit alles en omdat Roland maar 1 multi-effect heeft,gaat men dus niet effecten gebruiken
om klanken volledig op te dikken en dat doet Korg wel omdat deze hun enigine maar
2 tones(multisamples) kan layeren,Ok,je hebt per osc een high en low multisample
maar er kunnen maar 2 tegelijkertijd weer gegeven worden,
daarom gaat Korg hiervoor hun insert effect's gebruiken om klanken dikker te laten klinken
of speciaal.
Dus neem dat je nu met Roland een patch overzet naar performance,
wel je klank zal minder van timbre of zelfs helemaal onintressant worden
als bij Korg het geval,want er werd maar 1 MFX gebruikt om klank nog een extra te geven.
Doe je dit bij Korg,wel dan begint het hé,omdat je nu in sequencer mode
maar 5 insert effect's hebt voor 16 program's,dus als je een paar program's
die hun speciaal karakter hebben door die insert's gebruikt,dan zit je vast
de klank gaat helemaal in het niets op.
Elke workstation heeft dit probleem,eigenlijk zou iedere program of patch zijn eigen
effecten moeten kunnen behouden in een sequencer mode.
Alleen de Novation SuperNova heeft dit hé,en de Virus dacht ik :-)
Maar omdat Roland dus minder gebruik maakt van veel effecten om een klank speciaal te maken ga je in dit geval dit minder merken.
En omdat ik hier inderdaad kan over lullen,neem zelf de proef hé
Neem nu die klanken van de Korg,is het nu de Korg Triton of de M3
neem verschillende van die motionsynth's,zet die over naar sequencer mode
en zie voor jezelf,hoe die klank al wegkwijnt in vele gevallen,
voor 1 klank kan je dan wel terug de effecten instellen,maar als je er meer ga gebruiken :-)
Doe dit nu bij Roland,wel die hun klanken staan nog recht,en omdat je toch nog
3 MFX hebt kan je nog redelijk wat klanken terug hun effect geven omdat deze toch
maar 1 MFX gebruikte in patch mode :-)
Korg heeft meer effecten dan Roland,Korg heeft met zijn M3 5 insert effect's en
2 mastereffect's en dit zowel in program mode als combi mode als sequencer mode
Roland heeft 2 master effect's,een reverb en een chorus en 1 multieffect in patch mode
en 2 master effect's,dus terug reverb en chorus en 3 multi-effect's in performance mode,
waar je hem dan als een Korg Combi kan gebruiken of om met een externe sequencer te gebruiken en verschillende klanken op een apart midi-kanaal zetten.
Nu omdat de Roland engine 4 tones per patch heeft,eigenlijk zelfs 8,
omdat je tones stereo kan gebruiken,dus 2 verschillende multi-samples in 1 tone :-)
kan Roland zijn klanken al heel speciaal maken omdat ze er meer kunnen layeren,
detunen en elk dan hun eigen verloop geven met iedere tone een pitch envelope
filter envelope en amp envelope en 2 lfo's
plus kan je gaan bepalen zoals eerder Fuse zei hoe de building block's hun volgorde is
zoals met de V-synth en kan je ook een soort frequencie modulatie per tone instellen
door dit alles en omdat Roland maar 1 multi-effect heeft,gaat men dus niet effecten gebruiken
om klanken volledig op te dikken en dat doet Korg wel omdat deze hun enigine maar
2 tones(multisamples) kan layeren,Ok,je hebt per osc een high en low multisample
maar er kunnen maar 2 tegelijkertijd weer gegeven worden,
daarom gaat Korg hiervoor hun insert effect's gebruiken om klanken dikker te laten klinken
of speciaal.
Dus neem dat je nu met Roland een patch overzet naar performance,
wel je klank zal minder van timbre of zelfs helemaal onintressant worden
als bij Korg het geval,want er werd maar 1 MFX gebruikt om klank nog een extra te geven.
Doe je dit bij Korg,wel dan begint het hé,omdat je nu in sequencer mode
maar 5 insert effect's hebt voor 16 program's,dus als je een paar program's
die hun speciaal karakter hebben door die insert's gebruikt,dan zit je vast
de klank gaat helemaal in het niets op.
Elke workstation heeft dit probleem,eigenlijk zou iedere program of patch zijn eigen
effecten moeten kunnen behouden in een sequencer mode.
Alleen de Novation SuperNova heeft dit hé,en de Virus dacht ik :-)
Maar omdat Roland dus minder gebruik maakt van veel effecten om een klank speciaal te maken ga je in dit geval dit minder merken.
En omdat ik hier inderdaad kan over lullen,neem zelf de proef hé
Neem nu die klanken van de Korg,is het nu de Korg Triton of de M3
neem verschillende van die motionsynth's,zet die over naar sequencer mode
en zie voor jezelf,hoe die klank al wegkwijnt in vele gevallen,
voor 1 klank kan je dan wel terug de effecten instellen,maar als je er meer ga gebruiken :-)
Doe dit nu bij Roland,wel die hun klanken staan nog recht,en omdat je toch nog
3 MFX hebt kan je nog redelijk wat klanken terug hun effect geven omdat deze toch
maar 1 MFX gebruikte in patch mode :-)