Korg M3

Maar nu terug naar het "effecten verhaal" hé

Korg heeft meer effecten dan Roland,Korg heeft met zijn M3 5 insert effect's en
2 mastereffect's en dit zowel in program mode als combi mode als sequencer mode

Roland heeft 2 master effect's,een reverb en een chorus en 1 multieffect in patch mode
en 2 master effect's,dus terug reverb en chorus en 3 multi-effect's in performance mode,
waar je hem dan als een Korg Combi kan gebruiken of om met een externe sequencer te gebruiken en verschillende klanken op een apart midi-kanaal zetten.

Nu omdat de Roland engine 4 tones per patch heeft,eigenlijk zelfs 8,
omdat je tones stereo kan gebruiken,dus 2 verschillende multi-samples in 1 tone :-)
kan Roland zijn klanken al heel speciaal maken omdat ze er meer kunnen layeren,
detunen en elk dan hun eigen verloop geven met iedere tone een pitch envelope
filter envelope en amp envelope en 2 lfo's
plus kan je gaan bepalen zoals eerder Fuse zei hoe de building block's hun volgorde is
zoals met de V-synth en kan je ook een soort frequencie modulatie per tone instellen


door dit alles en omdat Roland maar 1 multi-effect heeft,gaat men dus niet effecten gebruiken
om klanken volledig op te dikken en dat doet Korg wel omdat deze hun enigine maar
2 tones(multisamples) kan layeren,Ok,je hebt per osc een high en low multisample
maar er kunnen maar 2 tegelijkertijd weer gegeven worden,
daarom gaat Korg hiervoor hun insert effect's gebruiken om klanken dikker te laten klinken
of speciaal.

Dus neem dat je nu met Roland een patch overzet naar performance,
wel je klank zal minder van timbre of zelfs helemaal onintressant worden
als bij Korg het geval,want er werd maar 1 MFX gebruikt om klank nog een extra te geven.

Doe je dit bij Korg,wel dan begint het hé,omdat je nu in sequencer mode
maar 5 insert effect's hebt voor 16 program's,dus als je een paar program's
die hun speciaal karakter hebben door die insert's gebruikt,dan zit je vast
de klank gaat helemaal in het niets op.

Elke workstation heeft dit probleem,eigenlijk zou iedere program of patch zijn eigen
effecten moeten kunnen behouden in een sequencer mode.
Alleen de Novation SuperNova heeft dit hé,en de Virus dacht ik :-)

Maar omdat Roland dus minder gebruik maakt van veel effecten om een klank speciaal te maken ga je in dit geval dit minder merken.

En omdat ik hier inderdaad kan over lullen,neem zelf de proef hé

Neem nu die klanken van de Korg,is het nu de Korg Triton of de M3
neem verschillende van die motionsynth's,zet die over naar sequencer mode
en zie voor jezelf,hoe die klank al wegkwijnt in vele gevallen,
voor 1 klank kan je dan wel terug de effecten instellen,maar als je er meer ga gebruiken :-)

Doe dit nu bij Roland,wel die hun klanken staan nog recht,en omdat je toch nog
3 MFX hebt kan je nog redelijk wat klanken terug hun effect geven omdat deze toch
maar 1 MFX gebruikte in patch mode :-)
 
Ik heb de manual van de Roland Fantom gelezen. En daarna die van de Korg M3. Ik denk toch dat de M3 beter klinkt :)
 
En nogmaals dit allemaal hoeft geen probleem te zijn als je een synth gebruikt om
gewoon instrumenten na te bootsen en song's maakt waar je meer traditionele sounds
gebruikt.

Maar gebruik je een synth om echt nieuwe klanktapijten te maken,ambient achtige stijlen,
filmmuziek,special effet's enz
dan ga je wel na verloop dit probleem opmerken en vooral met Korg.

Maar voor alles is er een oplossing,zoals bij Korg kan je dus eerst je eigen multi-samples beginnen te maken en eventueel voor dat effecten probleem kan je die speciale klank en hun effect
intern terug opnemen hé als een sample en deze dan zo weer gebruiken en tenslotte
na dit een paar keer te doen en goed na te denken ga je ook heel speciale zaken bereiken.

En meestal draait het rond dit,

vele personen hebben nog een oudere synth en met die synth moet je soms meer stappen
ondernemen om een resultaat te bereiken dan met een nieuwer model waar je dit soms
met 1 knop bereikt,
daardoor kom je meestal op andere zaken uit en in vele gevallen ga je creativer zijn
omdat je rond bepaalde zwakheden van je synth ga werken,
en tenslotte ga je merken dat een nieuwe synth hebben niet alles is,
dat tenslotte een intressante song maken het moeilijke is
en dat nieuwer materiaal hier kan mee helpen maar tenslotte zeker niet vereist :-)
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Ik heb de manual van de Roland Fantom gelezen. En daarna die van de Korg M3. Ik denk toch dat de M3 beter klinkt :)

Scherp ;-)

Maar heb wel lang een Oasys bespeeld en beluisterd en zover ik weet is dit hun flagship :-)
 
Origineel geplaatst door rob'n
Bij de fantom heb ik het idee dat Roland sinds de JV/XP serie in de workstations en modules steeds hetzelfde principe is blijven hanteren, en dat dit ook in het geluid terug te horen is.

Hallo,Rob'n,dit geld voor veel merken hoor,

Roland zijn basis engine is zelfs hetzelfde gebleven sinds de JD800 qua structuur,
dus 4 tones enz.

Korg zijn engine is ook hetzelfde gebleven als met de M1,
combi mode
program mode met 2 osc

En zoals nog opgemerkt door Fuse,
 
oeps keyboard bleef hangen :-)

eigenlijk is zelfs alles hetzelfde gebleven sinds de dagen van Robert Moog hé,
het principe van

een OSC dan Filter en als laatste een Amp is nog altijd zo
LFO's om te moduleren
envelop's

En al de VA doen de structuur helemaal na :-)

Dus yep,ieder merk heeft zijn eigen structuur behouden in tijd en gewoon geupdate
met extra's en bits van de multi-samples en van de AD DA convertie,
die nu dus met Roland 24 bit 44khz is en met Korg 24bit 48khz
en als Spdif zelfs 96khz :-)
 
Ronny, ik krijg onderhand toch het gevoel dat je wat begint door te slaan over je Fantom X.

Dit is een thread over de nieuwe M3 synth. Je antwoordt aanhoudend vooral op je eigen posts in deze thread, en komt steeds met hetzelfde effectenverhaal en met hoe superieur de Fantom volgens jou is. Kun je niet gewoon proberen te accepteren dat mensen ook hartstikke enthousiast zijn over hun M3 en dat in deze post melden? Ze misgunnen je echt je tevredenheid over de Roland niet. :kroon:

By the way: heb hier sinds kort zelf ook een Fantom X staan, en ben daar ook best tevreden over. Al laat ik het liefst de ingebouwde effecten van de Roland eruit, om ze eventueel hoogstens spaarzaam weer bij te voegen.

Ik heb geen M3 en ook geen plannen (lees Euro's) om er een te kopen, maar het lijkt me een geweldige bak.

Volgens mij loopt onderhand de energie van de M3 enthousiastelingen weg uit deze thread, en dat vind ik jammer. Want ik lees ik met plezier en interesse over hun ervaringen.

Misschien tijd om een eigen thread Fantom vs M3 te openen? Dan kunnen de in de M3 geinteresseerden hier gewoon over de M3 lezen zonder steeds te struikelen over de Fantom verhalen.

:biertje:
 
En kijk waarom heb ik op deze thread nu zoveel bijgevoegd,
wel omdat er in het begin ervan iedereen blijkbaar de Korg M3
gewoon super en nog eens super en ongelofelijk vond.

Leek gewoon op wat je van een verkoper in een muziekwinkel zou horen,
die laat ook gewoon de beste klanken horen van een synth en al de fancy
stuff zodat je deze tenslotte zou kopen ;-)

En begrijp me hier weer niet verkeerd,de Oasys en M3 zijn goede synth's,
maar er zijn ook zwake punten,en dan nog eens,hangt er weer vanaf
voor wat en hoe je hem ga gebruiken.

Ga hier zeker niet zeggen dat de Roland FantomX de workstation is die je moet kopen,

neen,meestal heb je een paar zaken nodig,zoals eerder beschreven,eventueel plugin's
voor dat en een workstation voor iets ander,enz

Maar gebruik je alleen 1 workstation,wel kijk dan uit naar de punten die ik vermeld heb

heb zelf tenslotte van eerst in 1994 mijn Roland JD-800 en W30 overgegaan naar een
Triton Classic in 2000 en erna 2 triton studio's in 2002 en hierbij zweerde ik
weer overgegaan op Roland in 2006 met de XV5080 en nu de FantomX8
 
Origineel geplaatst door conso
Ronny, ik krijg onderhand toch het gevoel dat je wat begint door te slaan over je Fantom X.

Dit is een thread over de nieuwe M3 synth. Je antwoord aanhoudend vooral op je eigen posts in deze thread, en komt steeds met hetzelfde effectenverhaal en met hoe superieur de Fantom volgens jou is. Kun je niet gewoon proberen te accepteren dat mensen ook hartstikke enthousiast zijn over hun M3 en dat in deze post melden? Ze misgunnen je echt je tevredenheid over de Roland niet. :kroon:

By the way: heb hier sinds kort zelf ook een Fantom X staan, en ben daar ook best tevreden over. Al laat ik het liefst de ingebouwde effecten van de Roland eruit, om ze eventueel hoogstens spaarzaam weer bij te voegen.

Ik heb geen M3 en ook geen plannen (lees Euro's) om er een te kopen, maar het lijkt me een geweldige bak.

Volgens mij loopt onderhand de energie van de M3 enthousiastelingen weg uit deze thread, en dat vind ik jammer. Want ik lees ik met plezier en interesse over hun ervaringen.

Misschien tijd om een eigen thread Fantom vs M3 te openen? Dan kunnen de geinteresseerden in de M3 hier gewoon over de M3 lezen zonder steeds struikelend over de Fantom verhalen de M3 info te moeten zoeken.

:biertje:

Conso,je hebt gelijk,t'is inderdaad tijd dat ik hiermee ophou,t'is nooit mijn bedoeling geweest
om hier geen plaats te maken voor M3 liefhebbers en zoals ik het zelf eerder heb gezegd,
had ik het nodige geld,wel voor die Karma stuff kocht ik mij waarschijnlijk ook een M3 :-)
En neen wil hier zeker niet de FantomX opdringen en yep de M3 liefhebbers hebben
mijn enthousiasme van de FantomX ook plaats gegeven.

Dus voila,ik blijf hier nu weg,want daarbij anders ga er van muziekmaken ook niets meer in huis komen ;-)
 
Origineel geplaatst door conso
Volgens mij loopt onderhand de energie van de M3 enthousiastelingen weg uit deze thread, en dat vind ik jammer. Want ik lees ik met plezier en interesse over hun ervaringen.

dit is juist, ik heb geen zin om pagina's vol met monologen te lezen met dingen die op zijn minst twijfelachtig genoemd kunnen worden kwa constateringen. Al helemaal heb ik geen zin om daar uren aan te besteden om dat allemaal recht te zetten. Ik vind het vrij erg dat er daadwerkelijk M3 enthousiastelingen zijn die nu zijn gaan twijfelen, terwijl dat helemaal niet terecht is :(.

Als je ervaring in de winkel is dat je het een geweldige machine vindt moet je ALTIJD op je eigen oordeel afgaan, niet op een mening van een ander die altijd subjectief is en ook nog eens niet waar kan zijn.

Ik zal even een paar dingen rechtzetten kwa beweringen en daarna haak ik af uit deze thread want het is duidelijk dat we daarna zo weer 2 pagina's met monologen verder zijn.

- Een M3 is GEEN triton, Het is niet waar dat de triton soundengine erin zit, Het is niet waar dat de effecten 100 procent hetzelfde zijn. Simpel voorbeeld is bijvoorbeeld de granulaire FX module.
- Effecten van Programs hoef je niet op opnieuw in een Sequencer mode of combi mode zelf te programmeren, met 1 druk op een knop neem je de effecten sessie over.
- Synthese gaat erg ver, je hebt de beschikking over wavetables, waveshapers, logaritmes (volledig traploos) per envelope segment en op filters , heel erg veel lfo modellen, waaronder specifieke modellen voor plucked strings, traploos tot trapjes in de lfo's en ga zo maar door. Morphing tussen verschillende type synthese vormen zit er nu ook in, dus van VA naar pcm en dit allemaal traploos (gaat erg ver als je ook nog de MMT engine van radias erbij inzet zodat je het kan combineren).
- je bent niet snel uitgeluisterd en zat van de geluiden, een Triton heeft 32 mb aan pcm samples, een M3 heeft 256 Mb aan pcm samples, dat is nogal een verschil en zeker bij het maken van eigen patches heb je de beschikking over veel samples om zo'n beetje elke sound die je in je hoofd hebt mogelijk te maken.

graag wil ik nog even benadrukken dat ik niet voor korg werk of juist heel erg enthousiast over een m3 ben omdat ik er toevallig 1 heb, ik heb heel veel synths hier dus ik kan vrij goed vergelijken en objectief daarover oordelen. Ik ben het dus ook pertinent niet eens met sommige beweringen hier in deze thread. Dat komt ook omdat ik voor alle synths die ik heb soundsets ontwikkel (voor eigen gebruik en commercieel). Ik ken de synths dus van haver tot gort. Waar ik geen zin in heb is om hier elke keer 'examen' te gaan afleggen of ik het beter weet, dat vind ik onzin, en te tijdrovend.

Ik vind dat een ieder hier zelf maar moet beoordelen in de winkel of een synth bij hem past. Mijn advies, zeker na hoe deze thread naar mijn mening uit de hand gelopen is met al die monologen is: vertrouw niet op een ander maar op je eigen ervaring.

mocht iemand nog vragen hebben over de M3 kun je me pb-en, ik hou het hier voor gezien en laat het verder over aan de andere enthousiastelingen.
 
Laatst gewijzigd:
U

U

Quifster,

Het lijkt mij van belang dat juist in deze M3 thread mensen als jij hun kennis en ervaring blijven delen. Ik heb het gevoel dat deze mening door andere leden gedeeld wordt.

Uit ronny's laatste reactie mogen we afleiden dat -ie nu zo ongeveer uitgeraasd is over het onderwerp (of dan toch op z'n minst in deze thread!)

Het zou dus jammer zijn als je het hier nu bij laat. Hopelijk zijn er ook andere M3 gebruikers die relevante en ook voor jou interessante gebruikersreacties kunnen geven.

Dit is juist het soort thread waardoor ik, toen ik voor het eerst op synthforum kwam kijken, maandenlang dagelijks vele uren alleen maar heb zitten lezen.

Keep it up! :okdan:
 
Kan iemand dan eens wat uitleg geven over wat er in de M3 rondspookt qua synthese?
 
Door de jaren heen ben (was) ik een Roland fan. Ik heb hier oa staan: Een D70, D50, D550, D110, U110, U220, JV880, JV1080, JD990, S760, S330. Daarnaast ook wat Yamaha: Een TG500, TG55, DX7IID, A5000 en wat Korg: Wavestation AD, M1REx en M3R. Ook 2x S5000 en 2x S3000XL van Akai ontbreken bij mij niet.
Maar.... Toen Roland begon met de Fantom heb ik afgehaakt. Behalve de V-Synth brengen ze bij Roland volgens mij alleen nog nieuwe behuizingen uit. Oude techologie met 2 parameters meer in een nieuwe behuizing. Nieuwe naam verzinnen en klaar. Als gevolg van deze thread ben ik eens naar de muziekwinkel gestapt en zowel de Motif ES, Motif XS, M3 en Oasys (76 keys versie) gaan proberen. Oh ja, ook nog even de Fantom, maar deze klonk mij zo bekend in de oren dat ik niet het gevoel heb dat ik dan iets nieuws koop. Nou mijn "oordeel":

Motis ES vs XS: Qua geluiden vind ik ze niet zo verschillend. De XS heeft wel een mooier beeldscherm en een uitgebreidere control surface. Ik denk wel dat in de muziekwinkel zonder handleiding, ik niet hlemaal in de diepte kan gaan. Misschien dat de XS dan toch als winnaar uitkomt.

M3 en de Oasys: Oei, oei dit is moeilijk! (Zou beide wel willen!!) Uiteraard geldt hier ook weer dat ik de handleidingen niet heb. Bovendien lukt het in zo'n korte tijd niet om bv een nieuwe sound te maken. Op het gehoor vind ik de Oasys het mooist, maar ik neem aan dat de karma versie van de M3 verder ontwikkeld is.

Motif vs Oasys / M3: Dit is eigenlijk géén vergelijking. Ze hebben duidelijk een andere doelgroep. Als je veel 'live' speelt denk ik dat de Motif je machine is. In een live mix is de keys-sectie een onderdeel van de band en dan is "dik" klinken zelfs niet zo gewenst. (Ik denk dat ik met een kamerbrede sound uit de M3 de rest van de band "wegvaag"). Kijkend naar mijn bovenstaande gearlist, zal daar in de (hopelijk nabije) toekomt een oasys / M3 bijkomen. Voor mij is dat een echte aanvulling. Een fantom in mijn setup is "meer van hetzelfde". Een Motif voegt qua sound ook niet zoveel toe aan MIJN setup.

Moest ik nu helemaal opnieuw beginnen dan zou ik gaan voor de combinatie van Oasys + Motif XS. Dit zou niet de goedkoopste setup zijn, maar voor mij wel de meest uitgebreide.
 
Hahaha, en ik heb straks de budget versie van jouw ultieme setup, Rollie: de M3 + Motif ES

ALLE gekheid op een stokje. Ik vond deze thread tot op bepaalde hoogste zeer interessant en ik vind het jammer dan Quifster er nu afstand van neemt. Ik weet van slechts 1 korte ontmoeting hoe serieus hij over sound is en gezien zijn toenmalige setup kon ik hem ook niet betrappen op merkentrouw perse. Hij was ook eerlijk over wat ik van hem kocht en waarom het niet bij hem pastte. Dat waardeer ik.

Ik heb lang getwijfeld over Fantom en Motif ES en liet de Korgs liggen vanwege de voor mij te gekleurde sound. Maar ik heb ooit een Wavestation gehad en wist dus dondersgoed dat Korg speciale dingen kan maken. En toen kwam de M3. Maar de Motif ES ging in de aanbieding dus ik zag m'n kans schoon.

Een synth leer ik persoonlijk pas kennen als ik er thuis achter zit. Default patches en demos doen me nix en verkopers al helemaal niet, dus ik moet gokken nemen. De ES was niet slecht, fantastische sound, maar ik mis toch wat.... en ik denk dat de M3 dat gat gaat vullen. Ik heb hem in het echt geprobeerd evenals de OASYS, maar tja....ik ben geen muziekant perse dus ik ga niet los in een winkel.

Misschien hou ik ze allebei, misschien staat er straks een op marktplaats, ik weet het nog niet.

Voor wat betreft het effecten verhaal, daar ben ik helemaal niet bang voor. Ik ben opgegroeid met een SY85 met een tweevoudige FANTASTISCHE (zeker voor 1992) effectprocessor erin dus alle single en performance sounds zaten zo dik onder de effectsmurrie dat je in multi mode ECHT hard aan het werk moest om het e.a. multitimbraal nog te laten klinken. Dus geen master effects, inserts en EQ's voor weet ik wat. Slechts 2 voor alles.

En wees nou eerlijk: waarom zitten er effectprocessors op een synth. Nou dan. Voor mij is dat deel van de sounds, maar: fantastische waveforms met een crappy effect engine wil je niet en crappy waveforms met een fantastische effectsectie ook niet. Hoewel...

...nee, toch niet. Moet kloppen. ;)

Okee, ik draag ook nog niet echt bij aan deze thread vwb de M3, maar (en ik hoop dat ik hem morgen heb) ik denk dat ik hier nog wel wat te vertellen of vragen ga hebben.

Oja, waarom M3 na de ES: zoals gezegd, ben geen muzikant en ik wil ook wel eens van die verrotte pc weg en ben niet echt met vst's en audio bezig, dus ik denk dat de M3 als basis een hele leuke is om gewoon wat te starten en door pielen tot het klink zoals ik het wil.

L56 Out....
 
Om deze thread dan nog enigzins positief af te sluiten voordat ik het voor gezien hou heb ik nog een demootje gemaakt waarin ik wat van de beweringen door mij gedaan hier laat horen. Dit omdat een demo vaak meer zegt dan al dat gepraat.

Ik heb een bekend thema gepakt van Jean Michel Jarre - Souvenir of China. Voor dit thema heb ik een Combi gemaakt met 2 motion synths een drum sectie en een Sinus sound. Deze gebruiken 2 insert effecten totaal voor de hele combi (dus je hebt er nog 3 over voor andere doeleinden).
De hele track is in 1 take live gespeeld op de m3 en rechtstreeks opgenomen vanuit de M3 zonder bewerking (output stond wat zacht kwam ik achteraf achter, maar dat is geen probleem voor de afluistering.

Ik heb de verschillende scenes in de combi zo geprogrammeerd dat met 1 druk op de knop ik de afzonderlijke secties aan en uit kan zetten tijdens het spelen. Dus als je bijvoorbeeld de kenmerkende JMJ pieptoontjes hoort dan switch ik van scene waarin ik deze pieptoontjes via mijn keyboard live kan spelen.

Als je nagaat dat van de 5 insert fx ik er in dit geval voor de hele combi en meerdere motion synths dus maar 2 gebruik, lijkt het me dat je je als echte m3 gebruiker geen zorgen hoeft te maken over het totale soundplaatje kwa FX-en.

Je kunt de M3 demo die ik gemaakt heb hier downloaden: Quifster - Souvenir of China op de Korg M3 live

En omdat ik de beroerdste niet ben voor de mede M3 bezitters laat ik een korte tijd de Combi zelf voor in je M3 ook online staan. Dan kun je het nummer zelf spelen, kijken hoe ik het geprogrammeerd heb, en er vooral veel fun mee hebben want daar gaat het uiteindelijk om. De Combi heet Souvenir of China QR en staat in bank U-G0. Deze kun je tijdens het laden uiteraard overal in de m3 terug zetten waar je hem wilt hebben.

De M3 combi kun je hier tijdelijk downloaden: Souvenir of China QR Combi (M3)

veel plezier ermee :)
 
Laatst gewijzigd:
Quifster..... Top!!!

Geluid zegt hier meer dan woorden ;)
 
Origineel geplaatst door quifster
Om deze thread dan nog enigzins positief af te sluiten voordat ik het voor gezien hou heb ik nog een demootje gemaakt waarin ik wat van de beweringen door mij gedaan hier laat horen. Dit omdat een demo vaak meer zegt dan al dat gepraat.

Ik heb een bekend thema gepakt van Jean Michel Jarre - Souvenir of China. Voor dit thema heb ik een Combi gemaakt met 2 motion synths een drum sectie en een Sinus sound. Deze gebruiken 2 insert effecten totaal voor de hele combi (dus je hebt er nog 3 over voor andere doeleinden).
De hele track is in 1 take live gespeeld op de m3 en rechtstreeks opgenomen vanuit de M3 zonder bewerking (output stond wat zacht kwam ik achteraf achter, maar dat is geen probleem voor de afluistering.

Ik heb de verschillende scenes in de combi zo geprogrammeerd dat met 1 druk op de knop ik de afzonderlijke secties aan en uit kan zetten tijdens het spelen. Dus als je bijvoorbeeld de kenmerkende JMJ pieptoontjes hoort dan switch ik van scene waarin ik deze pieptoontjes via mijn keyboard live kan spelen.

Als je nagaat dat van de 5 insert fx ik er in dit geval voor de hele combi en meerdere motion synths dus maar 2 gebruik, lijkt het me dat je je als echte m3 gebruiker geen zorgen hoeft te maken over het totale soundplaatje kwa FX-en.

Je kunt de M3 demo die ik gemaakt heb hier downloaden: Quifster - Souvenir of China op de Korg M3 live

En omdat ik de beroerdste niet ben voor de mede M3 bezitters laat ik een korte tijd de Combi zelf voor in je M3 ook online staan. Dan kun je het nummer zelf spelen, kijken hoe ik het geprogrammeerd heb, en er vooral veel fun mee hebben want daar gaat het uiteindelijk om. De Combi heet Souvenir of China QR en staat in bank U-G0. Deze kun je tijdens het laden uiteraard overal in de m3 terug zetten waar je hem wilt hebben.

De M3 combi kun je hier tijdelijk downloaden: Souvenir of China QR Combi (M3)

veel plezier ermee :)

@ronnyvalder: ben benieuwd of je dit stuk (Souvenir of China) kan evenaren op alleen een fantom (laat staan overtreffen)
ik zou zeggen, doe net als Quifster en BEWIJS je uitspraken eens!!
 
Back
Top