Korg M3

Hey Quifster,heb je met jou Karma keyboard ook de software aangeschaft die Stephen Kay
via Karma-lab verkoopt.
Hierdoor kan je meer grafisch via de pc karma onderdelen volledig editeren :-)
Ben er maar effe mee bezig geweest,maar tjonge,veel parameters.
Nu kan ik effe niet verder omdat zoals ik eerder zei geen Korg keyboard's meer heb,
maar als ik eens terug een triton rack voor niet veel tegenkom,dan kan ik me er terug in verdiepen ;-)
Dit is zoals men hier eerder zei,inderdaad iets waar je nog jaren plezier aan beleefd
en tevens ook het sterkste punt van Korg.
Denk dat er binnenkort wel een versie zal komen die de Oasys en de M3 kan editeren.
 
Wat ik erg graag zou willen zien is het volgende...

Gewoon een lege synth/workstation ala M3 Rack (desktop) en dan helemaal leeg wat bereft sounds,combi's,drums,loops etc... *D

Een lege workstation maar wel met de engine,principe en kracht van de M3... in deze workstation is het mogelijk om allerlei soorten merken presets,loops,sounds,fx etc... te bewerken. Dus Yamaha patches er door heen trekken en al.

Je sample cd's/vst en vsti's en libary's kunnen helemaal door de workstation worden heen getrokken met allerlei mogelijkheden...

Dat lijkt mij nou nog eens een geweldig iets.

Een desktop formaatje workstation ( uiteraard ook met VSTi) en die sluit je aan op je comp. En vervolgens trek je al je patches,samples,loops,fx,vst,vsti's door dat ding heen. Kijk eens je oneindig veel mogelijkheden *D 8~
 
Ooit was Korg blijkbaar aan een mooi concept aan het denken,
dit was in de periode dat de Oasys ging ontwikkeld worden.

Toen dachten ze inderdaad aan een soort synthesizer die je dan kocht,
maar dat was dan een bijna lege synth qua hardware.
Dus gewoon een keys,case en daarin 1 moederbord met al bv. 1 kaart erop.
Zo zou je dan de mogelijkheid hebben om er nog zo 2 moederborden in te steken
als expansie.
Op ieder moederbord kon je dan kaartjes inpluggen,dacht dat er 6 gingen zijn per moederbord.
Die kaartjes zouden eigenlijk synthengine's zijn,dus bv je kon een wavestation kaart erin
steken en had je de wavestation engine ter beschikking of een andere synthengine.
Ook kon je dan effect board's kopen en deze erop zetten en ook in-output board's.

Dus zo kon iedereen een beetje zijn eigen synth samenstellen op basis van zijn behoeften

Wou je meer uitgangen,geen probleem,je kocht meer output board's,meer effecten
wel meer effect board's,enz

Dat was nu toch een zeer mooi concept,en alles ging dan inderdaad ook op Linux
draaien aan de basis.

En daarop dan een engine die dus gebruik maakt van de synthkaartjes die erin staken.

Keek er echt naar uit,
maar toen kwam de Oasys en blijkbaar waren ze van dit concept afgestapt en
hebben ze gekozen voor via software de engine's aan te passen en effecten
maar niet dat je extra uitgangen kon bepalen naar jou behoeften
en ook de engine's blijven ergens beperkt

Toch blijft die Oasys een pronkstuk,maar spijtig wel heel duur :-(
 
Origineel geplaatst door jaccis
Wat ik erg graag zou willen zien is het volgende...

Gewoon een lege synth/workstation ala M3 Rack (desktop) en dan helemaal leeg wat bereft sounds,combi's,drums,loops etc... *D

Een lege workstation maar wel met de engine,principe en kracht van de M3... in deze workstation is het mogelijk om allerlei soorten merken presets,loops,sounds,fx etc... te bewerken. Dus Yamaha patches er door heen trekken en al.

Je sample cd's/vst en vsti's en libary's kunnen helemaal door de workstation worden heen getrokken met allerlei mogelijkheden...

Dat lijkt mij nou nog eens een geweldig iets.

Een desktop formaatje workstation ( uiteraard ook met VSTi) en die sluit je aan op je comp. En vervolgens trek je al je patches,samples,loops,fx,vst,vsti's door dat ding heen. Kijk eens je oneindig veel mogelijkheden *D 8~

Dit bestaat al. Is alleen niet te betalen. De open labs neko. Dit is een masterkeyboard met ingebouwde PC. Ook ingebouwd zijn een control surface met 24 knoppen en sliders. Een transport sectie voor je sequencer en een "normaal" pc toetsenbord. Ook een 15 inch toutscreen zit erin. Deze synth is in principe leeg. Je kan e elke VST inladen en vervolgens afspelen op het keyboard. Dus als je de B4 VST installeert heb je een Hammond B4. Installeer je bv Halion of Kontact dan heb je een sampler. Installeer je The Grand, dan heb je een ontzettend goede stagepiano. Bovendien kun je ook bv cubase installeren. Cubase is dan met de ingebouwde control surface te besturen. Ook een dual layer DVD writer zit erin evenals alle denkbare in- en out: ADAT, EAS, Analoog, SPdiff etc etc. Link: http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/openlabsneko.htm en op youtube: http://www.youtube.com/results?search_query=open+labs+neko
 
Origineel geplaatst door René
Ik zag hem staan vandaag bij Feedback voor 2269. Da's veel. Heb ik liever de V-Synth GT.

Ja, allemaal heel mooi, maar kan je je mening dan ook eventjes onderbouwen?
 
Origineel geplaatst door René
ik? waarom? Ik heb er alleen naar gekeken. Ik had een tijd lang plezier met de MC808.

??? :confused: Hoe kun je dan weten dat je liever een V-Synth hebt?
 
hij klingt wat dun, en ziet er ook goedkoop uit.

en karma...leuk voor ideen en live spelen (alleen); maar lastig om in een sequencer programm te krijgen. er zijn ook timing problemen (dat merk je dus als je zoals ik met 5 andere speelt en karma permanent "out of sync" loopt)

let wel op het verschil tussen synth en workstation - de M3 is primair een workstation!

voor de rest een leuke machine met veel mogelijkheden.

ik zou de motiv kopen.

het beste: ga naar een winkel waar ze beide naast elkaar hebben staan; en dan gewoon 2 uur met beide spelen.:okdan:
 
Origineel geplaatst door dries
en karma...leuk voor ideen en live spelen (alleen); maar lastig om in een sequencer programm te krijgen. er zijn ook timing problemen (dat merk je dus als je zoals ik met 5 andere speelt en karma permanent "out of sync" loopt)

ik weet niet of je een m3 hebt of niet, maar als je er 1 hebt kun je gewoon de korg editor in je sequencer installeren. De korg midi driver draagt zorgt voor een retestrakke integratie. dit is een 2 weg integratie, alles wat je doet op je m3 zie je in de editor veranderen, daarnaast werkt het andersom ook natuurlijk. via routing van de korg drivers kun je elke karma engine naar elke synth sturen.

Timing problemen in een live situatie met karma kan heel goed, veel van de combis in de m3 zijn geprogrammeerd met een karma wisseling op basis van een grid, als je timing niet zo heel goed is, kun je eenvoudig in het menu de timing aanpasssen naar een grotere quantiseringswaarde. Dan maakt het niet meer uit of je uit de maat je chords aanslaat.

Simpel op te lossen dus.
 
Vandaag heb ik ook even op de M3 gespeeld bij Tonika en ik moet zeggen:
-wat een bak!

Paar dingen die me direct opvielen:
-hele fijne ribbon controller, lekker glad
-snelle interface, vergeleken met bijv. een trinity
-de x/y mode is }:|
-mooie geluiden, alhoewel de piano mij tegenviel
-hij is sexy 8~
 
Hoi allemaal. Lang geleden dat ik hier nog geweest ben, maar de tijd is rijp om in de nabije toekomst nog'ns iets nieuws aan te schaffen en ik was dus aan het twijfelen over deze M3. Ik heb reeds een stage piano, dus akoestische en elektrische piano's heb ik niet meer nodig, maar al de rest wel. Dat wil zeggen : orgelsounds, solo- en ensemblestrijkers en orkesten, synthbrass, synthklanken (leads, pads, (S)FX, ... enz...).

Het ding moet zowel live als in de studio zijn mannetje staan. Het tweaken van klanken is ook geen probleem, maar TE lang moet ik er nou ook weer niet mee bezig zijn. Ik dacht eerst aan een Motif XS omdat die uit de doos toch al wel vrij goed klinkt, dan dacht ik aan een Fantom-X omdat die uitbreidbaar is, en dan zag ik de M3, die uitbreidbaar is met de Radias module, en die ook nog'ns goed klinkt. Ik heb de synths allemaal al'ns getest, maar dat maakt het er niet makkelijker op. Als ik jullie reacties lees dan heeft Roland het makkelijkste UI, wat ik ook al ondervond, maar op zich valt dat wel aan te leren, het komt dus echt neer op de soundkwaliteit...

Dit stelt mij dus voor een groot dilemma (en neen, ik beschik niet over het budget om alletwee of -drie te kopen ;)). Dus sja, voor de klanken en omstandigheden die ik beschreven heb, wat raden jullie mij dan aan?
 
Hallo,als je bv. naar de Korg Oasys kijkt,wel die is dus open system,dus er zouden dus nieuwe engines in kunnen en effecten en sample's,maar sinds dat deze uit is zijn er nog maar
2 engines bijgekomen,namelijk de STR-1 plucked strings,dat eigenlijk al een beetje
ontwikkeld was voor de Korg Z1 en de LAC-1 wat eigenlijk ook al bestond in vorm van
plugin's voor op pc of mac.

Wat ik hiermee wil aantonen is dat Korg traag is met uitbrengen van uitbreidingen,
toen ik nog een Triton Studio had,had ik Exb-pcm board's,deze waren tof,maar
het viel me op dat vele van hun board's naar de Dance gericht waren,
namelijk het exb-pcm 04 Dance exb-pcm 05 Vintage exb-pcm 09 Trance.
Je had ook wel een orchestral serie,de exb-pcm 06 en 07 die gebaseerd waren op
de Siedlaczek Advanced Orchestra,nu kan je verzekeren dat het materiaal op de korg kaartjes
onvoldoende was,ze hadden maar een super klein deel overgenomen zodat vele articulaties
heel artificiël klonk.

Dus zal je niet verwonderen dat ik je ofwel Yamaha zou aanraden ofwel natuurlijk Roland
dat ik hiervoor al aangeraden had :-)

Waarom,wel vooral al voor de SRX board's,die elk meer specifiek materiaal hebben
voor bepaalde instrument groepen

De SRX 04 Strings is gewoon super mooi voor een 64 mb basis materiaal
neem daar nog eens de SRX 10 Brass Ensembles bij en je bent goed vertrokken
voor het orchestral deel :-)

Neem dan nog een SRX 07 voor orgels en vintage klanken en de rest uit de fantom
zelf en je hebt alles wat je Live of in een studio kan verlangen
als je dus gebonden bent aan een niet te groot budget ;-)
 
Origineel geplaatst door Musicfreak1988
Hoi allemaal. Lang geleden dat ik hier nog geweest ben, maar de tijd is rijp om in de nabije toekomst nog'ns iets nieuws aan te schaffen en ik was dus aan het twijfelen over deze M3. Ik heb reeds een stage piano, dus akoestische en elektrische piano's heb ik niet meer nodig, maar al de rest wel. Dat wil zeggen : orgelsounds, solo- en ensemblestrijkers en orkesten, synthbrass, synthklanken (leads, pads, (S)FX, ... enz...).

Het ding moet zowel live als in de studio zijn mannetje staan. Het tweaken van klanken is ook geen probleem, maar TE lang moet ik er nou ook weer niet mee bezig zijn. Ik dacht eerst aan een Motif XS omdat die uit de doos toch al wel vrij goed klinkt, dan dacht ik aan een Fantom-X omdat die uitbreidbaar is, en dan zag ik de M3, die uitbreidbaar is met de Radias module, en die ook nog'ns goed klinkt. Ik heb de synths allemaal al'ns getest, maar dat maakt het er niet makkelijker op. Als ik jullie reacties lees dan heeft Roland het makkelijkste UI, wat ik ook al ondervond, maar op zich valt dat wel aan te leren, het komt dus echt neer op de soundkwaliteit...

Dit stelt mij dus voor een groot dilemma (en neen, ik beschik niet over het budget om alletwee of -drie te kopen ;)). Dus sja, voor de klanken en omstandigheden die ik beschreven heb, wat raden jullie mij dan aan?

Als sound het allerbelangrijkste is zou ik voor de Motif gaan, de M3 kan beter klinken dan een motif weet ik inmiddels, maar dan moet je zelf wel heel erg ingrijpen middels het programmeren van je eigen patches. De motif is dat al voor je gedaan.

Als je een synth zoekt die dieper gaat dan de motif en fantom kwa synth engine dan is de M3 wat voor je, wees je er alleen wel van bewust dat je heel wat tijd (en zo'n 650 pagina's moet doorwerken) kwijt bent om de engine zo goed te begrijpen dat je er vol gebruik van kan maken. Patches op de M3 zul je met name zelf moeten maken (of kopen).
Voor de Motif is er via Motif Mart veel te koop kwa type patches.

Het is dus maar wat je belangrijk vindt, maar als je zegt sound is het belangrijkste dan moet je van de 3 de motif kopen.
 
Origineel geplaatst door quifster
Als je een synth zoekt die dieper gaat dan de motif en fantom kwa synth engine dan is de M3 wat voor je

Sorry Quifster,kan ik je geen gelijk in geven ;-),alleen Karma geeft de Korg een heel mooie
extra,
maar zeggen dat de engine van Korg dieper gaat,no way :-)

En om terug te komen op Korg zijn Combi mode,wel bij Roland kan je hetzelfde
in Performance mode,al laat Roland wel meer uitschijnen dat je deze mode meer gebruikt
voor verschillende klanken multi-timbral te gebruiken,maar toch kan je ook deze op 1
midi kanaal zetten en zo 16 patches tegelijkertijd gebruiken en op de XV5080 zelf 32
als je wil :-)
 
Origineel geplaatst door ronnyvalder
Sorry Quifster,kan ik je geen gelijk in geven ;-),alleen Karma geeft de Korg een heel mooie
extra,
maar zeggen dat de engine van Korg dieper gaat,no way :-)

tjsa, jij jouw mening, ik de mijne ;)
ik denk dat het het nut van het forum iets te ver voorbij gaat als ik hier uit ga leggen waarom de engine dieper gaat.
 
Back
Top