Korg M3

Hallo,Quifster,denk dat het juist heel belangrijk is dat je hier eens uitlegt waarom
je de M3 engine blijkbaar de strafste vind,
ben zelf ook echt benieuwd hoor,begrijp nog altijd niet waarom je hierbij zweert :-)

Denk dat er hier nog wel meer personen zijn die hieruit conclusies willen trekken,
ik heb de Roland engine al redelijk uit de doeken gedaan,
nu aan jij om te bewijzen dat de Korg engine dieper gaat,

later kan deze gezamelijke info dan helemaal benut worden door andere leden.

Dus go ahead :-)
 
Origineel geplaatst door ronnyvalder
Hallo,Quifster,denk dat het juist heel belangrijk is dat je hier eens uitlegt waarom
je de M3 engine blijkbaar de strafste vind,
ben zelf ook echt benieuwd hoor,begrijp nog altijd niet waarom je hierbij zweert :-)

Denk dat er hier nog wel meer personen zijn die hieruit conclusies willen trekken,
ik heb de Roland engine al redelijk uit de doeken gedaan,
nu aan jij om te bewijzen dat de Korg engine dieper gaat,

later kan deze gezamelijke info dan helemaal benut worden door andere leden.

Dus go ahead :-)

nee, dat zou uitmonden in weer 10 tallen posts over en weer met wellis nietis, daar is deze thread niet bij gebaat. Ik denk dat de eerdere post wisseling duidelijk is, kwa kennis over de m3 en andere synths, er zitten maar heel weinig mensen te wachten op hele diepe discussies over de engine.

Dus laten we het er maar op houden dat we ieder onze eigen mening hieromtrent hebben. De tijd van het bewijzen dat je meer weet dan een ander ligt in ieder geval ver achter mij ;)
 
Ha neen hé,zo gemakkelijk kom je er niet vanaf ;-)

Kijk,dat jij de M3 qua sound super tof vindt en dat ik de Roland Fantom beter klinken vind
is inderdaad een kwestie van smaak en daar kan men inderdaad nog uren over blijven
betwisten,dus yep,daar heeft niemand hier geen baat bij :-)

Welke synth dat je het best klinken vind is persoonlijk en dat kan zelfs voor verschillende
mensen soms oudere toestellen zijn en van eender welk merk ;-)
iedereen werkt met wat ie vertrouwd mee is en waar hij persoonlijk vindt het meeste
uit te halen.

Nu vindt ik wel dat je jou uitspraak moet kunnen ondersteunen,

dus dat je de Korg engine blijkbaar de strafste vindt en dat deze dus dieper gaat
dan de Roland.
 
Origineel geplaatst door quifster
De tijd van het bewijzen dat je meer weet dan een ander ligt in ieder geval ver achter mij ;)

Sorry bij mij blijkbaar niet ;-)

Heb zoals eerder gezegd al meer als 6 jaar ervaring met Korg engine,
eerst heb ik zo'n 2 jaar de Triton Classic gehad en erna de Triton studio full expanded.

Heb zelf niet de M3,maar heb wel een hele tijd doorgebracht met een Korg Oasys
en de Virtuele GIU bekeken van de Korg M3 en de menu's bestudeerd,
en de "kern"van de engine's is hetzelfde gebleven dan bij de triton's.

Dus nogmaals bewijs me dat de Korg engine straffer is,
heb zelf zeker 6 maand zitten te bestuderen wat er op de markt was qua synth's
en welke straffe engines hadden

Waarom,wel omdat ik na 4 jaar met Korg werken,er dingen mij opvielen bij de Korg.
Daarom ben ik gaan rondzoeken naar andere synth's waar dit zo niet bij is.

En qua standaard workstation's kwam de Roland daar het best uit
en qua plugin's had ge Hartmann Neuron,en de Korg Wavestation,
yep

de Korg Wavestation gaat ergens zelfs verder als de Roland engine's :-)
 
Moest er bij Korg bij hun workstation's ook 4 multisamples tesamen kunnen gebruikt worden
in hun program's,zoals eigenlijk wel bij de Korg wavestation en er meer variatie
in hun multisamples,plus minder gebruik van hun insert effect's om hun klanken aan te dikken
wel dan zou ik je 100 % gelijk geven en zou ik me zo terug een Korg kopen :-)

Alleen al voor het touchscreen dat heerlijk is en ingebouwde harde schijf zoals nog met de Oasys.

De Oasys lijkt 4 multisamples te kunnen gebruiken als je de programs osc bekijkt,maar
toch kan ie er maar 2 tesamen afspelen,spijtig,want één van die osc kan een
wavesequence zijn,dus moest ie 4 multisamples of wavesequences kunnen afspelen
zou ie dichter staan en zelfs de Roland engine kunnen overtreffen ;-)
 
Psies. Dit is een synthforum dus battlen over synth engines lijkt me dé plek. :)

Trouwens iedereen weet toch wel dat de Yamaha AWM2 engine superieur is. :duivels:
 
Origineel geplaatst door fuse
Psies. Dit is een synthforum dus battlen over synth engines lijkt me dé plek. :)

Trouwens iedereen weet toch wel dat de Yamaha AWM2 engine superieur is. :duivels:

:D Goed zo! 2 vliegen in een klap. :D
 
Hallo,

Fuse en Flesje,

geef eerlijk toe dat ik de Yamaha engine niet goe genoeg ken,
weet dat ie ook meer tones heeft per patch,maar hoe het verder zit niet
wat ik wel weet is dat de klanken van deze realistisch klonken,
vooral naar drums toe toen ik hem probeerde in de winkel :-)
Maar dit is al lang geleden en met de nieuwe XS zal er weer een pak bijgekomen zijn.

Maar Fuse,jij hebt zelf een XV5080 niet????????????
Dus jij kent de Roland engine
en die engine kon alleen maar 1 geimporteerde sample gebruiken als tone en dan helemaal
gestretched over de keyrange

en nu met de Fantom kan je zelf multisamples gaan gebruiken als tone
en dat combineren met andere tones van SRX board's of de ROM
geef die 4 tones hun eigen verloop in tijd qua pitch of filter of volume
iedere tone heeft dan nog eens 2 lfo's en een matrix systeem waarbij nog meer
dingen elkaar kunnen beïnvloeden
en dan heb je al een hele straffe klank,zonder hierbij al 1 effect nodig te hebben
zet er dan een MFX op en van de master effect's wat chorus en een reverb,
wel blaast dit een Korg klank niet weg en dan bedoel ik dus een program bij Korg
we betrekken nog geen combi's :-)
 
XV5080 kan wel multisamples gebruiken. En dus ook uit RAM als je wilt. Maar het wordt dan schipperen in multimode om per sample een tone te gebruiken.
En je kan de 2 paar tonegrous ook nog qua routering veranderen. En zelfs een soort FM synthese gebruiken. (Heet FXM)
En sommige waves hebben ook nog een wave sequence achtige looping die ook aan tijd kan syncen. 2 LFO,Filter en een ASDR en dat is het dan wel.
Op zich niet schokkend maar wel doeltreffend. De ROM sounds zijn gewoon goed en niet voor niets zijn er ook zoveel rom extensies.

Roland heeft ook een Editor die je kan downloaden en kijken hoe het in elkaar zit.
 
Hallo,Fuse,yep,inderdaad als je de XV5080 in multi partial mode gebruikt kan ie wel
multisamples aan,maar dan is ook de engine iets beperkter,geen pitch enveloppe
in multi-partial mode.

Sinds de fantomX kan je in een patch gewoon een multisample gebruiken die je zelf maakt,
met sinds versie 2 ook een editor daarvoor :-),
dus nu kan je eigen samples via een editor op de pc editten en daarnaast volledig
in keygroup's gieten om dus eigen multisamples te maken,wat super handig is om
patches te personaliseren.

Ook krijg je inderdaad zoals gezegd een mooie editor voor de patches waarbij
ik effe terug denk aan de JD800 interface ;-)
die mijn allereerste synth was in 1994,nostalgie,sniffffffff ;-)

Neem nu eens dat ze de JD800 interface terug overnamen en daar de Fantom engine
instaken en wat meer uitgangen via firewire of adat :-)

Daar zou zelfs een touchscreen niet tegen op kunnen :-)

Ok,stop met dromen en terug effe on topic

Wat wel spijtig is,dat de XV5080 nog wel andere formaten kon lezen zoals het al gekende AKai formaat en de FantomX niet en zelfs voor versie 2 zijn eigen Roland S700 formaat.

Dat is eigenlijk toch wel vreemd hé

Daar zou de M3 geen probleem mee hebben,de Triton deed het ook netjes.
 
Ronny, je haalt nu wel 20 jaar rompler geschiedenis op.
Tegenwoordig is het allemaal multisample, multilayer etc.
Puur omdat de techniek hiervoor goedkoper is geworden.
En routing en LFO en andere modulatoren kunnen allemaal met de DSP berekend worden en die gaan ook gewoon met hun tijd mee (Moore's law). Maar meer is niet per definitie beter.

Wat dat betreft had die ouwe Moog het wel goed bekeken. Specs ed is allemaal wel leuk, maar het moet wel een muziekinstrument worden. Anders hebbie er nog niks an. :)
 
Yep,spec's is inderdaad 1 ding en het blijft wat je er als persoon mee doet,
persoonlijk verlang ik van een synth dat ie textures brengt die bewegen in tijd,
dus niet dat ie andere instrumenten goed kan nabootsen,maar dat ie eigen klanken
kan maken en sinds de komst van sampling werd dit super,omdat de basis van een OSC
niet alleen meer een saw,square,noise enz hoefde te zijn,maar dat je eigen basis elementen
kon inbrengen en door filters en lfo's en envelope kon sturen.

Het principe van oscillator,filter,amplifier is sinds de eerste synth's gebleven.
Dus dit hadden mensen als Robert Moog al mooi bekeken :-)

Eigen multisamples maken is wat een synth patch serieus kan personaliseren,
neem nu bv

Eric Persing die samen met zijn team de multisamples heeft gemaakt van de Atmosphere Plugin
die samples zijn al zo rijk op hun eigen en dan kan je deze nog eens combineren
en ook door een synthengine sturen

timbres die constant bewegen,1 akkoord en al een super mooi klank tapijt :-)

Dit was waar synth's eerst voor bedoeld waren,eigen nieuwe sound's maken
en dan kwamen de keyboard's die allerlei instrumenten nabootsen
en erna zijn deze 2 één geworden met workstation's

en dan kwamen sommige plugin's die weer al iets nieuws brachten zoals de Hartmann
Neuron,waarbij samples konden omgezet worden in een soort formule

en Roland met zijn Variphrase,die ze na dat het flopte in hun VP-9000 deze handig
weer ingebouwd hebben in hun V-synth die nu waarschijnlijk één van hun grootste successen
is van de laatste jaren :-)

Dus spec's is inderdaad niet alles,maar de klanken die we tegenwoordig horen zouden niet bestaan hebben zonder deze nieuwe technologie en dsp processing :-)
 
Als je gewoon een instrument wil nabootsen,dan kan je tegenwoordig beter uitkijken naar bepaalde plugin's,de Rom van deze plugin's is meestal zo gigantisch tegenover een
hardware synth.
Met deze kan je nu instrumenten nabootsen met zoveel kleine nuances

Voor bv orkestklanken heb je de East West QLSO,daar kan geen Roland of Korg of
Yamaha tegenop

Stylus RMX,probeer maar zo'n mooie drum en percussie loops en kits uit en synth te halen

dus als je wil instrumenten nabootsen kijk dan uit naar een pc of mac en een boel
van deze mooie plugin's.

Daarom dat ik persoonlijk waarde hecht aan een synth engine,deze is niet alleen bedoeld
om klanken na te bootsen en zeker in deze tijden waar die plugin's bestaan.

Het succes van de V-synth ligt hier ook ergens aan,je kan er al de rom samples van deleten
en je eigen inbrengen,
het is ook de variphrase die deze synth zijn grootste karakter geeft,
hoe je nu samples kan stretchen en omvormen.

Het andere gedeelte is gewoon een VA,meer niet,de beste klanken zijn deze gemaakt uit samples die door de engine worden gemanipuleerd.

Dus een synth-engine samen met wat eigenlijk het allerbelanrijkste is
een verscheidenheid aan multisamples en van zeer goede kwaliteit is wat een goede
synth ga maken en waar je het meest ga uithalen als je deze niet alleen wil gebruiken
om instrumenten na te bootsen

En weer eens persoonlijk,vindt ik dat Roland hierin slaagt,samen met bv Korg zijn wavestation
maar minder zijn Oasys en M3

maar blijven zeer goede synth's,vooral als je deze alleen in Combi gebruikt
en er de Karma op los laat ofwel de arpeggio's.
 
OK,ben nu aan het doorrammen :-)

dus hierbij ga ik het laten

alleen nog dus dit

1) wil je instrumenten nabootsen ga voor plugin's en hiervoor getuned systeem pc of mac
wil je toch meer dit in synthesizer vorm,wel waarschijnlijk de Yamaha Motif,
maar zoals eerder gezegd,ken deze niet genoeg,maar hebben toch deze reputatie
van instrumenten goed na te bootsen

2)wil je nieuwe soorten klanken maken,waarbij nieuwere engine's komen kijken met
toch vertrouwde elementen
wel ga naar plugin's zoals N.I. Absynth,Hartmann Neuron(bestaat wel niet meer)
en de software versie van de Korg Wavestation,de Steinberg Xphrase lijkt me hier
ook wel bij te horen
wil je dit toch in hardware wel ga dan voor een V-synth GT :-)

3)wil je een synth die ideeën geeft als je alleen 1 klank speelt wel ga dan
voor een Korg M3 of een Korg Oasys met hun Karma technologie

4)wil je een mooie synthengine in hardware en een verscheidenheid aan multisamples
en de mogelijkheid deze zelf te maken,ga voor een Roland FantomX
ook zijn deze hun patches eerlijker,zijn niet opgedikt door massa's effect's
maar zijn goed door mooie layers en doordachte routings en manipulatie's
van filter,lfo's enz.
Maar al dit heeft pas belang als je echt uitkijkt naar een in timbre rijke klank die
veel veranderd in tijd

Voila,nu ga ik er mee ophouden :-)
 
Origineel geplaatst door fuse

En sommige waves hebben ook nog een wave sequence achtige looping die ook aan tijd kan syncen.

Hallo,Fuse,nog even dit,heb deze klanken die soms lijken gesequenced te zijn bestudeerd
men heeft dit blijkbaar bereikt door gebruik van LFO's die allemaal gesynced zijn op 1
klok.

De golfvorm van die lfo's zijn dan soms hetzelfde,maar het middenpunt verschoven
(naam ontsnapt mij) of soms verschillend,maar daardoor ontstaat er een groove
of melodie,en omdat je 4 tones hebt die elk zo 2 lfo's heeft,krijg je zeer mooie
resultaten,mooi gezien van die klankdesigners :-)
 
Een leuke thread, temeer ik nog ergens een Roland JV-1080 heb en zit te denken over een M3 (ik kon mijn handen er niet meer vanaf krijgen, vanwege de inspiratie uit die bak).
Maar aangezien ik vooral live moet spelen moesten ook de fantom en de motif uitgeprobeerd worden.
Bij de fantom heb ik het idee dat Roland sinds de JV/XP serie in de workstations en modules steeds hetzelfde principe is blijven hanteren, en dat dit ook in het geluid terug te horen is.
De motif is leuk, klinkt goed maar ook een beetje tam, en ik ken de Yamaha engine/interface helemaal niet, dus voorzie een lijdensweg om dat ding snel te gaan programmeren.

De M3 vond ik waanzinnig, maar moet me niet laten blinderen door de Karma. Ik ben een beetje bang geworden voor dat 'effectenverhaal'. Als ik met verschillende geluiden tegelijkertijd wil spelen moet het niet zo zijn dat er eentje goed klinkt en de rest in het niet valt. Ik had dat probleem al met de JV als er geluiden afhankelijk van de step-flanger in performance mode gebruikt werden.
Met andere woorden: is de M3 wel een 'live' bak?

(P.S. met mijn oude k2vx was het al lang mogelijk om multisamples te gebruiken 8) , het ding is perfect om mee op te treden want zaken als performance-mode, combinations heeft 'ie niet nodig om verschillende patches te spelen over verschillende kanalen...maar ja, inmiddels sterk verouderde hardware en iets nieuws komt er ook niet uit, dus daarom toch maar 1 van de grote 3)
 
Ik vind de Korg pure engine wat betreft: doorzichtigheid en diverse mogelijkheden en edit en futuristische hoogstandjes absoluut beter dan Yamaha en Roland. Korg heeft wat betreft edit mogelijkheden de meest interessante structuur...


Maar ik vind Korg wel de minste 3 wat betreft de overall kwaliteit van sounding en de echtheid van een geluid. :( (uitgezonderd een pare kleine sub catgorien)

Dus als Korg haar eigen engine en edit structuur/mogelijkheden had, maar de kracht en klank van Roland/Yamaha hadden we een ultieme winnaar... :halleluja 8~

( en nu niet komen met dat hebben we: Kurzweil, Alesis )
 
Origineel geplaatst door rob'n
De M3 vond ik waanzinnig, maar moet me niet laten blinderen door de Karma. Ik ben een beetje bang geworden voor dat 'effectenverhaal'. Als ik met verschillende geluiden tegelijkertijd wil spelen moet het niet zo zijn dat er eentje goed klinkt en de rest in het niet valt. Ik had dat probleem al met de JV als er geluiden afhankelijk van de step-flanger in performance mode gebruikt werden.
Met andere woorden: is de M3 wel een 'live' bak?

ik denk dat je beter af kunt gaan op mensen die daadwerkelijk een M3 bezitten over dat effecten verhaal, Het is echt doodsimpel om goeie multis te maken waarin je sounds wel goed klinken. Als je dat eng vindt of niet goed kan, heeft de m3 ook nog een mode waarin je kan kiezen uit 10 tallen song templates die voor die specifieke stijl (zoals hiphop, r&b, pop, new age, etc.) een bank klaar zetten met sounds per midi spoor en effect routing zoals vaak gehanteerd voor die stijl, zelf kun je dan eventueel andere sounds kiezen (ook per categorie) die die effecten gewoon overnemen.

Dus ik zou me er maar niet te veel zorgen over maken ;)
 
De effect engine van de Korg Triton Studio was hetzelfde hoor,dus je moet niet echt een M3 bezitten
om hierover te praten ;-)

Maar inderdaad,dat "effecten verhaal" mag niet iedereen afschrikken,
het gaat erom wat je wil doen,als je bv meer pop achtige songs wil maken
dan zijn de effecten meer als voldoende,en zoals Quifster zegt heb je inderdaad
song template's waar heel de routing van de effecten en bepaalde sounds op de midi-kanalen
per stijl al ingesteld is.

En nogmaals als je een Korg in Combi mode gebruikt maakt het effecten verhaal ook minder
uit zolang je maar 1 Combi bespeeld,per combi zijn ook al de effecten verdeeld en zal
alles perfect gaan

Maar als je nu bv graag speciale klanken hoort en er veel wil gebruiken bij Korg,
dan ga je wel in de problemen raken door het "effectenverhaal"



Neem nu in Korg zijn program mode,wel je heb verschillende categoriën
Wel een persoonlijke heel mooie waren de programs uit de motionsynth's,
zolang ik er daar ééntje wou gebruiken tegelijkertijd in program mode,
niets aan de hand,mooie klanken.

Toch gaan zelfs die na een jaar of 2 vervelen,waarom wel als je dieper graaft in het menu
en gaat kijken naar welke multisample aan de basis ligt van verschillende van die program's
dan merk je dat er veel dezelfde wordt gebruikt en dat gaat je merken na verloop van tijd
zelfs als zijn er verschillende LFO's op of filters of andere zaken,je gaat die horen omdat
een klank zijn timbre afhangt van de basis multisample.
Als je dan wil beginnen zelf program's te maken,ga je dan ook vlug merken dat
de basis multisamples,wel,beperkt zijn.
Je hebt er maar een weinig heel intressante en bij Roland kom je dat probleem
minder tegen omdat er meer verscheidenheid is in hun multisamples
Nu dit is allemaal geen probleem als je instrumenten wil nabootsen,alleen
als je meer speciale evolving sounds wil maken en andere filmachtige klanken.
Je kan ook bij Korg je eigen multisamples beginnen te maken zoals ik deed
en dan los je dit probleem op,maar je steekt er eens zoveel werk in hé,
zou intressanter zijn als Korg meer verscheidenheid had.

Nu het vorige is dus ook deels het "multi-sample verhaal" en men gaat zeggen
maar je hebt toch geen M3 ;-)
Yep inderdaad,maar heb de multisamples bekeken in hun handleiding en ben er 100 %
zeker van dat wat ik zag met de Triton studio terugkomt met de M3 :-)
 
Back
Top