Korg M3

Erg droog antwoord..

Waarom? Leg uit.. Karma is toch perfect daarvoor? Of heb ik het helemaal mis?
 
wel ik had hetzuiver op de klank. maar iemand die geoefend is met Karma kan die natuurlijk live uitbuiten...

maar ik dach 'live' klavierklanken synthpadjes of strijkers, het soort 'live' waar de keyboardist een 'pianopartij' speelt.

korg is ok, maar ik kan mij niet ontdoen van de 'toy' factor bij deze bak. 'voorhet seriueze werk/optreden neem een yamaha' gevoel... of dit nu terecht is of niet laat ik in het midden.

alleszins, de individuele instrumenten komen btertot zijn recht bij Yamaha (al is dit weer subjectief blabla, maar de meeste mensen zijn het er wel over eens...). maar ik kan begrijpen dat karma een hulp kan zijn bij het realistisch spelen van een gitaarstrum... nouja, bells and whistles hé...

maar wat primeert bij een live optreden?
 
Control:
Yamaha heeft inderdaad de 'megavoices': maar dit is een andere techniek dan KARMA, compleet anders:
Karma is geloof ik een soort van (soort van!) realtime arpreggiator, met allerlei variabelen (GE's?)

Megavoices zijn volgensmij puur effecten en andere samples als men met andere velocity speelt...
Dat dacht ik in iedergeval..
 
Nou voor het realisme van de klanken ben ik niet zo bang.
Het is voor live belangrijk dat een klank overeind blijft tussen de drums en gitaren. Tot nu toe heb ik altijd de realistische strings en piano's links laten liggen voor de 'stage piano' geluiden en de 'fast strings' etc. Subtiele attacks vallen compleet weg in de meeste optredens en zorgen ervoor dat niemand je meer hoort.
(Daarom was ik ook even bang met betrekking tot die effecten, ik had toen ik mijn JV nog live gebruikte enkele geluiden die compleet wegvielen als het effect het niet extra dik maakte).

Wat ik belangrijker vind voor live:
Hoe gaat de m3 om met setup changes etc. Hoe praktisch is het apparaat?
 
Ik heb een tijdje gewerkt als "Backliner"
dus moest voor allerlei artisten,materiaal klaarzetten op podia.
Nu kan je zeggen dat de Korg Triton's heel populair waren on stage :-)
Zoveel vraag,dat tenslotte ook de backline firma mijn 2
triton studio's heeft overgekocht toen ik overschakelde naar Roland FantomX8
en Mpc4000 :-)
 
Live

Live

Misschien moet ik hier helemaal niet wat schrijven, want ik heb geen M3 maar een Triton maar ik ben wel geinteresseerd in de M3, echter ik heb nu een Triton Extreme en vraag me af hoeveel meerwaarde een M3 dan heeft (ok hij zal beter klinken maar om 'weer' een nieuwe synth te kopen).

Verder heb ik ten tijde van de Triton Extreme ook getwijfeld tussen een Roland Phantom en Yamaha (ES destijds geloof ik), maar ik vond de Korg het meest expressief klinken, Roland klinkt warm maar weinig 'bite' en Yamaha heeft wel veel natuurlijke/akoestische klanken maar vond het ook wat te tam vergeleken met de Korg, maar ik ben wellicht al wat teveel Korg-verleden om er afstand van te nemen (heb een Korg X5, N264, Triton Extreme).

Wat ik overigens wel hoop is dat de Hammond-module van de Oasys ooit als module voor de M3 gemaakt wordt, hoewel de Triton zeker niet slecht is en dat zal ook niet voor de M3 gelden.

Enkele andere punten waarvan ik hoop dat het beter geregeld is op de M3:
- Volume aanpassing van 1 of enkele programs in een combi d.m.v. een voetpedaal of voetswitch (aan/uit).
- Nog betere modulatiematrix
- Snel overschakelen tussen 2 combi's (is niet slecht bij Triton maar hoop ook snel bij de M3)
- Goede snelheid van het touchpad (op de oude Trinity was het slecht, sinds Triton goed)
 
Ik werk nu met een Triton Studio 76, en ik zit er over te denken om de M3 73 aan te schaffen.
Is het eventueel ook mogelijk om de combi's van de Triton over te zetten in de M3? Waarschijnlijk zullen de meeste geluiden wel anders zijn, maar het gaat me hier meer om het programmeerwerk m.b.t. de splits, arps,en effecten etc.
Het scheelt namelijk nogal een paar cent als ik em inruil, (en de geluiden even snel overzet) of dat ik em op Marktplaats kwijt moet worden (3 weken programmeren). Aangezien ik in een band zit die vrij druk is, kan ik geen 3 weken zonder mastersynth.
Nog even wat anders:
Is het in live situaties (lees: 2 keyboards boven elkaar op een stand) niet onhandig dat de M3 standaard 6 oktaven heeft in plaats van die half oktaaf onder, en half oktaaf boven de standaard 61 toetsen die ik gewend ben op mijn Triton? dit alles in verband met het snel over pakken van akkoordjes en riedeltjes van de een op de andere synth?
 
Origineel geplaatst door Vosken
Is het eventueel ook mogelijk om de combi's van de Triton over te zetten in de M3? Waarschijnlijk zullen de meeste geluiden wel anders zijn, maar het gaat me hier meer om het programmeerwerk m.b.t. de splits, arps,en effecten etc.
Het scheelt namelijk nogal een paar cent als ik em inruil, (en de geluiden even snel overzet) of dat ik em op Marktplaats kwijt moet worden (3 weken programmeren). Aangezien ik in een band zit die vrij druk is, kan ik geen 3 weken zonder mastersynth.
nee kan niet, moet je opnieuw programmeren.

Nog even wat anders:
Is het in live situaties (lees: 2 keyboards boven elkaar op een stand) niet onhandig dat de M3 standaard 6 oktaven heeft in plaats van die half oktaaf onder, en half oktaaf boven de standaard 61 toetsen die ik gewend ben op mijn Triton? dit alles in verband met het snel over pakken van akkoordjes en riedeltjes van de een op de andere synth?

ik heb de 61 keys boven mijn 88 keys master keyboard en heb in de praktijk totaal geen last van het afwijkende aantal keys, dat komt denk ik met name omdat onderin het keyboard groter is. Bij 2 'dezelfde' keyboards kwa aantal keys, lijkt het me wel erg lastig.
 
Om dit gesprek nog eens wat fuel te geven. Ik loop al een tijd van M3 naar motif naar fantom in de winkel en dan naar buiten zonder 1 van de drie. Feit is dat ik wel een XV staan heb met 2 SRX kaarten en die klanken zijn fantastisch (vooral SRX dan). Korg M3 heeft zover ik ben geraakt enorme mogelijkheden en de touchpadjes heerlijk zacht, terwijl de XS me nog altijd niet echt heeft kunnen overtuigen maar dat ligt eerder aan de 'cool'heid van dat ding. Afin persoonlijk voor mij gaat het vooral om de patches en gebruiksmogelijkheden in de band waar ik in speel en daarnaast thuis amuseren met wat meer heupwiegend werk. Tot nu toe blijft Roland in mijn achterhoofd het langst zitten, vooral met de SRX uitbreidingen. Idd niet gemakkelijk kiezen en deze topic doorlezen is eigenlijk van het ene kamp naar het andere geslingerd te worden, maar het is een interessante discussie.
 
Nou die KORG M3 blijft me fascineren. Mensen hier die al een M3 hebben en/of een andere workstation zoals de ES/XS of fantom, vinden jullie niet het "toy" gehalte te hoog van de M3? Of zijn de klanken en mogelijkheden eigenlijk nog altijd de basis van de M3 en de rest leuke gadgets maar niet echt nodig. Hij wordt in elk magazine tot nu toe hoog aangeschreven. Ik las net ook de interface van deze maand waar hij in beschreven staat met goede kritieken alsook in de soundonsound. En de vorm is prachtig vind ik persoonlijk. Enkel dat 'toy' gehalte houdt mij tegen om hem te kopen...
 
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort ook een M3 - 88 en ik vind het een super synth.

Alleen... ik weet niet welke externe USB HD en USB CD-RW/ DVD -RW ik moet aansluiten
die ook goed werkt met de M3.

Heeft iemand hier ervaringen mee ?
graag merk en hoeveel GB van HD en merk en type van CD-RW/ DVD-RW

groetjes Gerrit
 
Zullen niet alle externe USB harddisks en Optical drives werken dan? Als dat dan niet het geval is, staat daar dan niets over in de handleiding? Ik zou het wel raar vinden als ze niet allemaal zouden werken....

Groetjes van Rudo
 
USB is USB toch? Volgens mij moet dat allemaal hetzelfde zijn, alleen zit er wel een verschil in snelheid van dataverkeer tussen de USB en USB 2.0. maar volgens mij moet dat ook geen probleem zijn..
 
Dat is niet zo althans bij mij dan want ik heb een xxodd usb hd aangesloten van 500 GB
en het formateren via de M3 ging goed maar saven en loaden liep het hele zooitje
steeds vast en een usb stick van 512 MB ziet de M3 ook niet .

Een Mp3 speler van 1 GB van de ALDI werkte wel tot mijn verrassing ,
dus je ziet het niet alles werkt zo maar gewoon .
Dus vandaar mijn vraag wie heeft er USB HD en CD/DVD op aangesloten die wel werken !!

Groetjes Gerrit
 
Denk dat die hardeschijf van 500 gieg(elbytes) te groot is. Als de handleiding een beetje fatsoenlijk is moet daar in staan wat die USB an kan.
 
Ik heb ook wel eens op de amerikaanse fora over de M3 gezien dat sommige fabrikanten van USB sticks een beetje software op hun stick zetten, dat zich probeert te installeren als je hem in de computer stopt. Dergelijke sticks werken niet met de M3. Volgens mij stond het op het forum van karma-lab.com. Ik zou daar even zoeken.
 
Ik dacht dat het publieke info was dat de Korg M3 nog veel goedkoper te krijgen is (dan bij Peter Verspuy, Feedback, Musik Produktiv, Thomann). Namelijk:

Korg M3 61 voor 1909.69EUR
Korg M3 73 voor 2263.95EUR
Korg M3 88 voor 2476.49EUR
Korg M3-M voor 1573EUR
Korg EXB-RADIAS voor 248.30EUR
Korg EXB-FW voor 177.45EUR
Korg EXB-M 256 voor 138.45EUR

inclusief BTW, exclusief UPS verzendkosten (circa 16-100 euro afhankelijk van gewicht)

Doe je voordeel met deze informatie. Ik weet waar ik mijn fully expanded Korg M3 ga kopen in ieder geval :koffie:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top