Moreel verantwoord kopen, ik vind het lastig.

ik vond zelf de docu saving capatalism erg interessant. Geld is in mijn beleving geen wijze drijfveer. Tis voor mij een tool om vrijheid te verwerven en je op andere vlakken te ontwikkelen. Wat ik zelf heel mooi vond is een ervaring van iemand die helaas recent overleden is, maar op z’n 50e besloot totaal een carrière switch te maken en heeft uiteindelijk een advocaten kantoor gehad de laatste 20 jaar. Zo kun je ook zeggen ik ga me losweken van wat normaal is in Nederland.
 
Maar ook met het tweede scenario ga je het verschil niet maken. Zeker niet als je dat alle 8 miljard wereldburgers gunt.
Nee maar denk je dat iedereen westers wil leven? Ik denk dat er miljarden zijn die het van een afstandje bekijken en het helemaal niet strookt met hun cultuur of waardes.
 
Nee maar denk je dat iedereen westers wil leven? Ik denk dat er miljarden zijn die het van een afstandje bekijken en het helemaal niet strookt met hun cultuur of waardes.
Er zijn op dit moment zo'n 1.5 miljard auto's op de wereld en de boel gaat al naar de kut. Dat betekent dat minder dan 1 op de 5 aardbewoners een auto heeft. En dat is waarschijnlijk niet omdat ze er geen een willen vanwege hun cultuur, maar omdat ze het niet kunnen betalen en/of de infrastructuur ontbreekt (behalve Antartica is er volgens mij ook geen continent of land dat geen auto's heeft). Bij een eerlijke verdeling zouden we dat hen wel gunnen natuurlijk (behalve de 2,4 miljard onder de 18 misschien).
 
Laatst gewijzigd:
Ja maar wat ik hilarisch vind dat ze in allerlei “minder” ontwikkelde landen, hun auto’s op Ethanol of zelfs op waterstof laten rijden. Ik heb mensen in India gezien die van plastic weer brandstof raffineren. (Ps Nederland verkocht de goedkoopste stookolie in je jaren 70/80, voor trans-Atlantische schepen) waarom goedkoper? Omdat ze het mengde met industrie afval.

De gemiddelde afgestudeerde kan idd heel goed een leaseauto regelen en een dikke belbundel met een iPhone 17 en alle apps als een soort verlengstuk van hun baan.

Zelfs binnen Europa is er enorm verschil in werk ethiek.

Lekker op de fiets, dat is eigenlijk luxe in mijn ogen
 
In India kost een bruiloftje ook al gauw 320 miljoen, dus het is daar niet heel veel beter.

Screenshot_20240712_084336_Brave.jpg


Dat bijvoorbeeld Ethanol een duurzame brandstof is in Brazillie komt omdat daar enorm veel grond beschikbaar is voor suikerplantages en het klimaat daar geschikt voor is.

Recycling van plastic in India gebeurt niet uit morele overwegingen maar omdat het daar economisch rendabel is.

Mijn mening is dat alles valt of staat met economisch haalbaar of beter nog rendabel te zijn. Kapitalisme is door geschoten en sommigen zijn te rijk inderdaad.

De manier om geld van de rijken af te pakken naast belastingen is door ze dure dingen te verkopen.

Werkgelegenheid zou iedereen een kans moeten geven op een zinvol bestaan. Geld afpakken creëert niet perse werkgelegenheid. Gratis geld voor iedereen betekent hyperinflatie.

Het gaat zeker wel mis op deze planeet op veel gebieden, schaarste van grondstoffen en ruimte en vervuiling zijn wel serieuze problemen aan het worden.

Maar rijkdom wereldwijd aan banden leggen gaat nooit lukken. Het spel moet slimmer gespeeld worden dan dat.
 
Laatst gewijzigd:
Nou westers leven kan grofweg zo:

AH, elke 2 jaar nieuwe landrover, veel vliegen, geld oppotten, veel consumeren.

Of

Herenboeren, een wat oudere auto maar goed onderhouden, je niet gek laten maken door marketing. Ga een keer met de trein op vakantie.
Met een oudere auto kom je in sommige steden niet eens in...
 
Er wordt hier gepraat over rijken die een groot ecologisch voetafdruk hebben, maar dat geldt ook voor de mensen met een kleine budget:

Oudere auto's, fastfood, kleren bestellen uit China, slechte leefgewoonte (er is algemeen bekend dat laagopgeleide mensen veel ongezonder leven: roken, fastfood)
 
Wat dat vastgoed betreft waar @MstrFX het over had is natuurlijk wel een heel mooi en duidelijk zichtbaar voorbeeld van wat er oa mis gaat.

Zo mocht er 2 jaar geleden bijna niet meer gebouwd worden, want stikstof. De max snelheid moest omlaag en de boeren zouden minder kunstmest mogen gebruiken.
Overheid koopt varkenshouderijen uit om stikstofuitstoot in Brabant omlaag te brengen.

Wat gebeurt er hier in Zeeland? Er komen nieuwe varkensstallen. Een na de andere camping aan de kust doekt op en wordt verkocht aan grote investeerders, (die betalen het meest) er komen huisjes voor in de plaats en prijzen gaan omhoog.

Een na het andere vakantiepark krijgt toestemming om flink uit te breiden, 22 hectare hier bij ons in de buurt, komen zeker duizend huisjes bij die verhuurd gaan worden tegen leuke bedragen.

BIj het veerse meer mag nabij een klein dorp een park worden gebouwd voor 5000 gasten, velen hebben er een 2e huis laten bouwen.

Een 2e huis..

In Nederland,

Wacht even, stikstof, boeren, max snelheid, woningtekort, personeels tekort..

2e huis kan wel ?

En niet alleen daar, ook op Schouwen Duiveland gebeurt dit, Walcheren, Yrseke, Cadzand, Nieuwliet etc..

Zeeland wordt uitverkocht aan grote investeerders en de burger die dit allemaal niet wil, heeft het maar te pikken.

Tjsa politiek en het bedrijfsleven, ze gaan hand in hand door het leven en het belang van de burger wordt 'vergeten', sterker nog het is een al leugen wat je verteld wordt.

En dan is Nederland nog een 'goed' land. :D
 
Wat betreft lager opgeleiden.
Die worden eigenlijk dubbel hard getroffen.

1. wonen vaak in flats en buurten waar tabak, krasloten, drank, frituur gewoon makkelijk te krijgen zijn.

2. kunnen zich juridisch niet verdedigen.

3. Goede spullen zijn duur. Een pakje kwaliteit boter van Bleu-band. Vol met zaadolie. Nou ik slik geen zaad.

Gewoon roomboter of Olijfolie.

1kg echte boter 13,-
5 liter olijfolie 70,-
 
Die dure dingen heb je niet nodig, ik ben niet rijk, ik ben ook niet arm, maar met zonnebloem olie en goedkope boter kan je prima eten maken.

Verder ben ik van mening dat onze overheid al jarenlang zijn geld verkeerd besteed, veel problemen die we hebben zijn gevolg van politiek beleid, we hadden er als land beter voor kunnen staan als de politiek andere keuzes zou hebben gemaakt. Helaas doen we daar weinig (meer) aan.

Het blijft een zootje ongeregeld.
 
Ondertussen wonen we in een van de meest welvarende en vrije landen ter wereld, maar ook op het EK "klagen" halen we makkelijk de halve finale :D
 
Kijk, er was een een meneer ergens in de jaren dertig die zei dat iedere generatie een oorlog meegemaakt moest hebben. Puur om hoofdzaken van de bijzaken te scheiden. Ergens had ie wel een punt. Een hoop zaken zullen ineens niet meer belangrijk blijken als je in een loopgraaf staat met een wapen op je gericht. Moraal en ethiek is dan allemaal bijzaak.
 
Met zonnebloem olie en goedkope boter kan je prima eten maken.
Mn ouders heb ik het inmiddels verboden ivm hun gezondheid. Sinds 1880 is er een stijd geweest over alle zaadolien. Interessante materie.
P.s. gezondheidsplein.nl enzo.. altijd eerst even whois checken. want komt voor dat ze ook leverancier kunnen zijn.

Over duur gesproken. Hoezo is in Nederland echte boter en kaas best duur? Vind dat zo weird.
 
De oprichter van gezondheidsplein ken ik toevallig (ooit nog wel eens voor gewerkt), die is multimiljonair geworden met het maken van websites voor de medische wereld,
inmiddels zit ie in het vastgoed, hij koopt alles op hier in de omgeving en zet er asielzoekers of arbeidsmigranten in. Ik zou die website niet meer bezoeken uit principe als ik jou was.. :D

Verder is kaas achtelijk duur idd, verder ook niet heel gezond, dus eigenlijk wel prima zo. :W
 
Be careful what you wish for...
Het punt is meer dat relativeren best lastig is :)
En je ergens druk om maken terwijl je echt gewoon tot losse atomen uiteindelijk uit elkaar zal vallen :D
 
Verder is kaas achtelijk duur idd, verder ook niet heel gezond, dus eigenlijk wel prima zo. :W
Ja precies dat, mn vader kwam met gezondheidsplein aanzetten.. toch erg.

Kwa melk producten ook helemaal eens. Ik drink al jaren geen koemelk meer.
Ik ben over op hondenmelk.
 
En ondertussen roken als een schoorsteen zeker :D Kende een gast die principieel geen Zippo aansteker wilde omdat hij dacht dat benzine in zijn broekzak kanker zou veroorzaken omdat het te dicht op de huid zit. Maar ondertussen wel Zware Van Nelle over de longen trekken 😅
 
Back
Top