Moreel verantwoord kopen, ik vind het lastig.

als ik de wet mocht bepalen.

1. Verbod op gebouwen die hoger zijn dan 3 verdiepingen

2. Verbod op huurwoningen

3. Mensen die denken dat Mars de oplossing is, kavels aanbieden op onherbergzame plekken op aarde. (Om te oefenen)

4. Decentralisatie van energie en voedsel.

5. Gematigd kapitalisme, zeg 25 miljoen bezit, liquide middelen.


:D
 
Ik ga een stand bouwen voor een bekende scheepsbouwer die nu jachtjes heeft liggen van meer dan 20x dat bedrag. Als je ziet hoeveel werkgelegenheid dat oplevert, kan je je afvragen of bezit beperkt moet worden en zo ja, op welke grens dan precies.
 
Ik ga een stand bouwen voor een bekende scheepsbouwer die nu jachtjes heeft liggen van meer dan 20x dat bedrag. Als je ziet hoeveel werkgelegenheid dat oplevert, kan je je afvragen of bezit beperkt moet worden en zo ja, op welke grens dan precies.

Je kunt je daarbij afvragen wat het nut is van zo'n dure boot in handen van één enkele eigenaar. We pakken hier in het Westen het nogal onhandig aan, in vergelijking met bv. China, maar het is misschien nuttiger als wij in ruil voor een bult kobalt met een hoge economische waarde uit de grond in Afrika bijvoorbeeld tienduizend kleine bootjes bouwen voor vissers in Afrika. Zo maak je veel meer mensen blij. Ook strategisch gezien kan dat een betere keuze zijn, aan materialen heb je soms meer dan aan geld.
 
Wijzen naar anderen is o zo gemakkelijk, ik kijk liever naar wat ik zelf kan doen. Dat sluit ook beter aan op de OP.
Nou ik doe er niet teveel aan en al helemaal omdat ik al een kleine verbruiker ben als het om CO2 gaat.
Van CO2 gaan de bomen en planten harder groeien dus de boel komt vanzelf weer in balans en krijg je meer natuur :D
Nou maak ik grappen en ben een beetje cynisch maar de afgelopen jaren zijn we zo ongeveer doodgeslagen met berichten over het klimaat en achterlijke demonstraties op de snelweg dat ik zo ondertussen er wel klaar mee ben.
 
Het nut ontgaat mij ook, maar het is niet aan mij wat zij doen. Ik zie wel wat voor enorme werkgelegenheid het met zich meebrengt.

Die toekomstige eigenaar heeft sowieso teveel geld, en een Europeaan zal het ook wel niet wezen, niemand gaat hem zijn geld afpakken totdat ie nog maar 25 miloen over heeft.

Maar zelfs dan nog, stel we pakken iedereen zijn geld af, en max 25 miljoen mag je hebben. Waar gaat dat geld dan heen? Naar de overheid? Wat gaat die er dan mee doen? Allemaal dingen die ik ook niet wil? En denk je dat dat zonder slag of stoot gaat? Iedereen zijn geld afpakken? Dat worden iig erg interessante tijden als het zou gebeuren.
 
Maar zelfs dan nog, stel we pakken iedereen zijn geld af, en max 25 miljoen mag je hebben. Waar gaat dat geld dan heen? Naar de overheid? Wat gaat die er dan mee doen? Allemaal dingen die ik ook niet wil? En denk je dat dat zonder slag of stoot gaat? Iedereen zijn geld afpakken? Dat worden iig erg interessant tijden als het zou gebeuren.
Interessante gedachte want de grootste kapitaalkrachtigen kunnen op zodanig wijze een land/samenleving beinvloeden dat ze onevenredig veel macht hebben, da's niet okay.

Om daar op aan te sluiten; ik heb wel 'ns gedacht dat het bij wet ingesteld zou moeten worden dat zodra mensen meer dan 10 miljoen bezitten dat de rest van de verdienste door de overheid verdeelt wordt onder de bevolking nadat er in het openbare leven goede dingen mee zijn gedaan (goed onderwijs, goede wegen, genoeg woningen enz)
Vraag me af of mensen dan nog zo'n ongebreidelde geld honger hebben en daardoor dingen doen die niet goed zijn voor de samenleving.

En daarnaast, als iemand sterft dat de kinderen max een paar miljoen erven en de rest naat het rijk gaat zodat ze wel een goede start hebben maar niet meteen bijv 100 miljoen erven en daardoor dingen kunnen doen die een te grote impact op anderen kunnen hebben.
Op deze manier hou je verschillen en hebben mensen iets om naar te streven want daar is niets mis mee maar de excessen haal je weg.
 
Een eerlijke verdeling van welvaart is een mooi idee. Ik denk echter dat als mensen beperkt gaan worden in wat ze mogen bezitten dit ten koste zal gaan van bedrijvigheid, werkgelegenheid, innovatie, productie met als gevolg een economie die minder oplevert om iedereen wat te kunnen bieden.

Uiteraard weet ik dit niet zeker, we zouden het voor een paar 100 jaar moeten proberen en dan weten we meer.

Persoonlijk denk ik dat het te idealistisch is gedacht om mensen hun rijkdom af te pakken en dat te herverdelen onder de minder bedeelden. Daar krijg je gedoe van.
 
Persoonlijk denk ik dat het te idealistisch is gedacht om mensen hun rijkdom af te pakken en dat te herverdelen onder de minder bedeelden. Daar krijg je gedoe van.
Klopt en daar ben ik persoonlijk op tegen. Heb je goed gespaard en hard voor je centen gewerkt en wordt het dan alsnog van je afgepakt...
 
Alle meningen hier links en rechts, zie je overal in de maatschapij terug.
Het zijn symptomen van afnemende vrijheid en we staan aan de voordeur van Revolutie/Oorlog.

Ik maak me 0,0 zorgen meer in Co2, teroristen, virussen en andere flauwe kul, niet meer dan middelen om mensen bang te maken en macht te verschuiven.

Kga me wat voorbereiden op oorlog en intussen van het leven genieten.
De geschiedenis herhaald zich steeds en we zitten op het einde van deze cyclus. Niets aan te doen, mensen zijn te dom om van het verleden te leren.
 
Klopt en daar ben ik persoonlijk op tegen. Heb je goed gespaard en hard voor je centen gewerkt en wordt het dan alsnog van je afgepakt...
hmmm over het algemeen is de definitie van "goed gespaard" en "hard voor je centen gewerkt hebben" behoorlijk twijfelachtig nobel. Bedenk dat 4 of 5 mensen zich een extreem deel van het totaal hebben toegeëigend. Gevolgd door sociëteiten vol met mindere goden maar in grotere getallen maar zo mogelijk nog hebberiger.

En dit door populistisch, hysterische gedram goedpraten en makkelijk beïnvloedbare figuren voor hun karretje spannen.

Waar denk je door wat voor soort mensen al de problemen die nu spelen in de wereld worden veroorzaakt? de zorgverlener of de handelaar? de arbeider of de CEO? de biologische boer of de uien export gigant...
 
hmmm over het algemeen is de definitie van "goed gespaard" en "hard voor je centen gewerkt hebben" behoorlijk twijfelachtig nobel. Bedenk dat 4 of 5 mensen zich een extreem deel van het totaal hebben toegeëigend. Gevolgd door sociëteiten vol met mindere goden maar in grotere getallen maar zo mogelijk nog hebberiger.

En dit door populistisch, hysterische gedram goedpraten en makkelijk beïnvloedbare figuren voor hun karretje spannen.

Waar denk je door wat voor soort mensen al de problemen die nu spelen in de wereld worden veroorzaakt? de zorgverlener of de handelaar? de arbeider of de CEO? de biologische boer of de uien export gigant...
Aantallen van mensen die voor hun rijkdom hebben gespaard is niet relevant. Het gaat mij om het beeld in het algemeen...
Het lijkt wel als je enorm vermogend bent dat je onder de guillotine moet.


En je kunt het wel afdoen als populistisch gedram, maar ik merk zelf dat vanuit het linkse hoek gedram is ipv populistisch of rechtse hoek.

Neem bijvoorbeeld de verkiezingsuitslag. Veel linkse mensen de straat op om tegen Wilders te protesteren en niet de uitslag van de democratie te respecteren.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga een stand bouwen voor een bekende scheepsbouwer die nu jachtjes heeft liggen van meer dan 20x dat bedrag. Als je ziet hoeveel werkgelegenheid dat oplevert, kan je je afvragen of bezit beperkt moet worden en zo ja, op welke grens dan precies.
Ik vind het persoonlijk te ver gaan.
Ivm m’n werk heb ik met alle grote scheepswerven gewerkt. Met name de Re-fit van een jacht zo groot dat ie dwars in de Rondal/huisman loods moest.. dacht ik echt.. er zijn geen grenzen meer.
 
Laatst gewijzigd:
Als je rondvraagt zeggen de meeste mensen waarschijnlijk een inkomen/vermogen dat ietsjepietsje boven hun eigen ligt, maar niet veel hoger en zeker niet lager. Zo werkt dat.
 
Heb je goed gespaard en hard voor je centen gewerkt en wordt het dan alsnog van je afgepakt...
Maar wat is het probleem als je 10 of 25 miljoen hebt en de rest gaat naar de overheid die er goede dingen mee doet?
Ik zie dat liever dan sommigen die met een berg geld beslissingen nemen waar heel veel mensen een probleem mee hebben.

Simpel voorbeeld; jaren geleden zag ik dat Nestlé in Bangla Desh een vergunning kocht om ergens aan de rand van een sloppenwijk een bron aan te boren en al dat water in no time op te pompen voor flesjes bronwater wat ze verkopen terwijl die mensen daar één kraan in de buurt hadden waar ze water haalden.
Het resultaat was dat na wat jaren het grondpeil zodanig was gezakt dat er vrijwel geen water uit de kraan kwam, Nestlé had z'n winst gemaakt en de mensen daar waren de dupe.
Toen daar gesodemieter over kwam wilde Nesté zichzelf verdedigen dat water juridisch gezien een voedingsmiddel was omdat water normaal gezien wordt als levensbehoefte en daar gelden andere normen voor.
Geweldig toch als rijken of bedrijven met veel vermogen dat soort dingen kunnen doen?
Vanaf toen let ik altijd op dat ik geen produkt koop waar Nestlé op staat, wat een stelletje boeven, ik was zo boos toen ik die docu zag.
 
Ja zo eet ik geen asperges van AH meer.. in a nutshell zelfde als jou Nestlé verhaal.
 
Maar wat is het probleem als je 10 of 25 miljoen hebt en de rest gaat naar de overheid die er goede dingen mee doet?
Ik zie dat liever dan sommigen die met een berg geld beslissingen nemen waar heel veel mensen een probleem mee hebben.
Dat wordt al gedaan dmv belastingen. Wanneer je, hier in NL, een hoog bedrag hebt, betaal je veel meer percentage van je geld aan belastingen.
In Amerika is het gewoon beter geregeld. Vast percentage als je arm of rijk bent.
 
Ik eet geen scampi. Als je ziet wat ze daarvoor allemaal offeren… bijvangst, medicatie. En zeg nu zelf, zonder smaakmaker trekt t op niks
 
Persoonlijk denk ik dat het te idealistisch is gedacht om mensen hun rijkdom af te pakken en dat te herverdelen onder de minder bedeelden. Daar krijg je gedoe van.
Nou ja wat is afpakken? Wie pakt eerst af. Er ontstaan tippingpoints waarbij je meer inkomsten hebt dan dat je weg kan geven zelf met allerlei stichtingen.
 
Back
Top