Een synth op basis van magnetische versterkers?

Ik heb het artikel niet in detail gelezen maar het is een geïntegreerde versterker dus mogelijk de phono pre, mogelijk de 30khz oscillator (maar daar lijkt het me fors voor), een eindtrap (magamp zou dan enkel de preamp zijn...)?
 
Voorversterkers met buizen en de eindversterker met MagAmps, lijkt me:

MagAmp.jpg
 
Ben net weer thuis, heeft iemand gezien wat hun saturable reactor trafo's los kosten?
 
Nog niks over gevonden, verder. Van Lundahl kom je wel datasheets e.d. tegen van andere trafo's, maar niet deze. En ook niet of het los te koop is.
 
Misschien willen ze niet dat anderen ook een audio MagAmp bouwen...?
 
Misschien willen ze niet dat anderen ook een audio MagAmp bouwen...?
Dat dus. Lundahl is de ontwerper van deze Magamp en heeft daar zelf de trafo's voor ontwikkeld (of eerder gewikkeld :)). Ik denk dat ze dat recept liever intern houden.

Een Lundahl trafo kost al snel 50-90 euro dus het zou sowieso doorwegen in de synth.
 
Ik denk dat ze dat recept liever intern houden.


Dan maar een eigenaar vinden van zo'n versterker, vragen of hij/zij er eentje wil uitsolderen zodat we het zelf verder kunnen bekijken.

Ik denk dat de kans groter is om een aardig bedrag te winnen in een loterij dan dat je dit gaat lukken. :frons: Maar in het eerste geval kun je gemakkelijk er zelf eentje kopen. :eureka:

:D
 
Ik heb heel veel transformators en ik verkoop ze voor de kilo prijs. T/m 3000 watt.
Schoon koper €6 ijzer €0.20 pk maar samengesteld krijg je er minder voor.
Dat is andere koek dan die vent met die meer dan €10.000 , belachelijk.
Maar waarom niet gewoon gangbaar spul kopen en muziek maken op sinth`s?
 
@jserle Heb je misschien nog wat saturable reactors liggen, dan wil ik er bij jou wel een paar voor de oud-ijzer prijs kopen. ;)
 
Wat zijn saturable reactors?

Ik heb even gekeken maar ik heb nog wel een hele grote drie faze trafo 230 / 380 v met drie spoelen op een rij.
En een `zwikje` nog goed werkende lastrafo`s nog eentje met 20 meerschakelpunten die het ook nog doet.
Alles werkt nog. Met die brand die ik een tijdje terug had heb ik het koper en het ijzer gescheiden.
Dat koper brengt nog aardig wat op.
 
Laatst gewijzigd:
Sommige lasappataten gebruiken magnetische versterkers, maar de meeste zijn gewoon een trafo. Ik weet niet welke eigenschappen een trafo geschikt maken voor een magn verst.
 
Sommige lasappataten gebruiken magnetische versterkers, maar de meeste zijn gewoon een trafo. Ik weet niet welke eigenschappen een trafo geschikt maken voor een magn verst.
Het meeste gebuik ik een las trafo waarbij een deel van het ijzer in meer of mindere mate in de kring van het magnetische veld komt en zo regelbaar is. 60A - 150A . 230/380V . 6000W
 
Dit is een mooi voorbeeld. Het is lijkt me ook goed te gebuiken bij een regeling voor een generator.
DC = gelijkstroom.
AC = wisselstroom.

Bekijk bijlage 3850880

Dat plaatje klopt, dat is een saturable reactor. De saturable reactor is het transformator-gedeelte van een magnetische versterker. Heel grote en zware saturable reactors zijn voor mijn doel ongeschikt, want die zal je niet gemakkelijk in verzadiging krijgen. Maar in sommige switching mode power supplies zitten ook saturable reactors. En die kunnen ook de vorm van een ringtransformator hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Ik weet niet welke eigenschappen een trafo geschikt maken voor een magn verst.

Voor audio moeten ze rond de 30 kHz aan kunnen, en met een klein DC stroompje in verzadiging gestuurd kunnen worden zonder dat ze in rook opgaan. Een transformator met drie spoelen als in het plaatje in bericht #255 is ideaal, maar twee identieke transformatoren met elk twee spoelen kan ook.
 
Welk eigenschappen van het kernmateriaal zouden, theoretisch gezien, het meest ideaal zijn? Aan de hand daarvan vervolgens kijken welk beschikbaar materiaal in de buurt komt?
 
Heb deze nu ook doorgemeten en hij lijkt te werken als een gewone transformator, maar hoe kan dat als de kernen gescheiden zijn? Zou er nog een extra interne spoel zijn die om beide kernen heen loopt?

1.jpg


En hier nog een raar beestje:

3.jpg


Van deze heb ik twee identieke:

2a.jpg
2b.jpg
 
Back
Top