Een synth op basis van magnetische versterkers?

Vreemd!

Zie het al: de ene gaat via de Nederlandse site en de andere via de Belgische.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk eerlijk gezegd dat dit mogelijk nog veraf staat van het ideale. Kijk naar die trafo's van Lundahl en naar de geringe afmetingen:

LL1615.jpg


Lees ook even hier. Dat is voor nog hogere frequenties, met een suggestie voor dit materiaal en dat de kern als dunne tape is gewikkeld. Dun materiaal, met een hele hoge permeabiliteit.
 
Ligt het aan mij of lijkt die Lundahl ook meer op tape dan op draad?

Zou een simpele kleine audiotrafo (zoals je op Ali in bulk koopt) een haalbaar beginpunt zijn?

Imperfectie is misschien juist welkom in een synth.
 
Imperfectie is misschien juist welkom in een synth.

Dat denk ik ook. Naar wat ik gelezen heb klinkt die dure Lundahl MagAmp kraakhelder, maar dat doet een dure "gewone" audiofiele versterker ook. Het zijn juist de gebreken en eigenaardigheden van een MagAmp (of meer bepaald van een saturable reactor) die ons dwingen alternatieve oplossingen en toepassingen te zoeken. Daar is dan mogelijk iets nieuws van te verwachten.
 
Een saturable reactor als gebruikt in switching mode power supplies is wellicht wel betaalbaar. Maar of die kant-en-klaar te koop zijn...?
 
Die zijn los te koop. Smps transformer in google.

Kom je ook weer een beetje uit bij ferriet, vaak gebruikt daarbij. Het is misschien, naast andere richtingen van onderzoek, inderdaad geen gek idee om wat ferrietkernen te kopen en daarmee te experimenten. Ook al is het (waarschijnlijk?) iets minder geschikt voor het doel dan zo'n kobaltlegering hierboven genoemd, wie weet valt het mee. Het kost niet veel en wat draad wikkelen om zo'n kern is niet zo moeilijk.
 
moin

In plaats van therorie [wat af en toe echt de plank mis slaat] heb ik wat praktisch in elkaar gefrot.
Gewoon twee line transformatoren zoals in een voorgaand filmpje, en wat ook op youtube staat, naast elkaar.
200 ohm naar 5k ohm [gemeten] dus 400 ohm naar 10k , niet ideale waardes , maar mijn gevoel gaf aan dat ik deze moest gebruiken .
Misschien binnenkort wat andere trafo's pakken , ik heb er zat .
Natuurlijk ook andersom getest , maar daar waren de resultaten minder van .... altijd proberen :)
Hogere wikkelingen primair of hogeren secundair? , test zal het uitwijzen.
Gewone batterij van anderhalf volt.
Toongenerator als audiobron met volgens mij een blokgolf.
Als versterker een oude kleine oefen gitaarversterkertje , wie ik voor zulke testen vaak misbruik.

Resultaat ....meh.
Je hoort wat versterking .. hoger dan de batterij van anderhalf volt ga ik niet , anders branden mij de trafo's door, en met een kortstondige verhoging was anderhalf volt hoorbaar ook echt genoeg.
Nog getest met gewone audio en een gitaar, resultaat is niet echt hifi.
Als overdrive-distortion peNdaal heeft het wel potenties.
Er zijn genoeg gitaristen die spontaan 20cm langere haren krijgen van een excotisch distortion peNdaal.


 
Een synth op basis van oscillerende trafo's lijkt me nu niet echt realiseerbaar , de toon moet minstens iets stabiel blijven .
Of het moet bij maar één trafo blijven [ en niet minimaal 49 x2 stuks voor een volledig keyboard.]
En een trafo is nu niet echt de meest stabiele precisie component.
Het wijkt primair , secundair , is warme gevoelig , inductie wijken onderling van elkaar. extern beïnvloedbaar....enz
Dus zonder een goede r&d [ en een bak met geld] en fabricage . is het als amateur niet te doen.

Maar ... als modular module of gitaar PeNdaal met maar een paar trafo's is het een stuk interessanter ;)
 
Ja, een monosynthje kan. Of iets dat je niet direct hoeft te bespelen, bv. een dronesynth of iets dat automatisch iets generatiefs doet, etc.
 
Sowieso het slimste om met een monosynth te beginnen.

Het doorbranden van de trafo kan inderdaad een probleem zijn. Normale trafo's zijn er niet op gebouwd om in verzadiging gestuurd te worden, dus kan het goed zijn dat ze daarbij ook doorbranden.

Volgens de boeken moet de DC spoel de meeste windingen hebben. En bij gebruik van twee trafo's is het de bedoeling dat de DC spoelen in tegengestelde richting in serie worden aangesloten (als in de tekening in bericht #189).

Vandaag is ook mijn bestelde regelbare voeding aangekomen, dus ik zal zelf ook weer wat gaan meten. ;)
 
Kwam nog e.e.a. tegen over de "Ferractor", een MagAmp voor gebruik in computers. Wat trouwens een interessante toepassing is, ik kan twee bedenken voor de ruimtevaart wat in de toekomst misschien nog van nut kan zijn. Maar goed, ook hier bij deze Ferractor heel dun kernmateriaal en in dit geval is dat materiaal een variatie van Permalloy, met behalve ijzer en nikkel ook molybdeen. Misschien dat deze variant niet per se noodzakelijk is (in het artikel noemt met een frequentie van 660kHz), "gewone" Permalloy is verkrijgbaar als dunne tape:



Dit is NOS, maar het is ook als nieuw verkrijgbaar uit China. En wellicht ook van een adresje wat dichter bij huis.
 
Back
Top