Een synth op basis van magnetische versterkers?

Zijn er alternatieve manieren zonder radiobuizen of transistors om zo'n wisselspanning met enkel laagspanning op te wekken?

Een buis, die wel past in de tijd dat MagAmps populair waren, het kan op lage spanning. Voorbeeld:


Als dit werkt met een 32768Hz kristal, overal te koop, dan wellicht een mogelijkheid om het in de stijl van de techniek van toen te houden.
 
Helaas - de Amroh transformator werkt voor 30 kHz niet meer zoals gewenst, er treedt geen modulatie van de draaggolf op. Misschien kan die zo'n hoge frequentie sowieso niet aan, of moet je inderdaad compenseren voor de ongewenste terugwerking van de secundaire 30 kHz wisselstroom in het primaire gelijkstroomcircuit.
 
Helaas - de Amroh transformator werkt voor 30 kHz niet meer zoals gewenst, er treedt geen modulatie van de draaggolf op. Misschien kan die zo'n hoge frequentie sowieso niet aan,

Net de transformator nog even doorgemeten bij verschillende frequenties, en tot ca. 50 kHz blijkt die goed te werken.

of moet je inderdaad compenseren voor de ongewenste terugwerking van de secundaire 30 kHz wisselstroom in het primaire gelijkstroomcircuit.

Ik vermoed dat we daar iets aan moeten doen.
 
Het is lastig. Heb nog weer wat meer transformatoren geprobeerd maar ze zijn als saturable reactor ongeschikt of ik doe iets verkeerd. Om beter te kunnen experimenteren heb ik nu eerst een fatsoenlijke regelbare voeding besteld.
 
Een goede regelbare voeding is in jouw hobby altijd welkom. Ik heb een heeeel cheapo, en ik merk dat die bij 5V niet meer de beloofde stroom kan leveren, bv bij een startpiek. Vanaf 6V lukt dat wel. Dat moet ergens in de manier van regelen zitten.
 
Dit zou 'm moeten zijn:

MagAmp-innen.jpg
 
LL1619 als ik het goed lees (niet zeker, telefoon werkt niet mee...). Lundahl. Lundahl is trouwens ook de originele bouwer van deze magamp.
 
Laatst gewijzigd:
Een mailtje sturen naar Manely labs zou je er ook op kunnen wagen.
Manley, Carnhill, Lundahl..
Mailtje had kunnen helpen.

Ik vind bedrijven bijna altijd bereid. Maar dan moet je niet met je Gmail of Hotmail account mailen.
 
Back
Top