Een synth op basis van magnetische versterkers?

Heb deze nu ook doorgemeten en hij lijkt te werken als een gewone transformator, maar hoe kan dat als de kernen gescheiden zijn? Zou er nog een extra interne spoel zijn die om beide kernen heen loopt?

Bekijk bijlage 3850883

En hier nog een raar beestje:

Bekijk bijlage 3850886

Van deze heb ik twee identieke:

Bekijk bijlage 3850884Bekijk bijlage 3850885
Met die brand die ik een tijdje terug had
Ik ben echt zo blij dat ik geen SF'ers naast me heb wonen :D
 
Welk eigenschappen van het kernmateriaal zouden, theoretisch gezien, het meest ideaal zijn? Aan de hand daarvan vervolgens kijken welk beschikbaar materiaal in de buurt komt?

Specifiek over magnetische versterkers voor audio is bijna niets te vinden. Wel het nodige over saturable reactors in switching mode power supplies en de daarvoor benodigde kernen. Dat komt nog het dichtst in de buurt.
 
Specifiek over magnetische versterkers voor audio is bijna niets te vinden.

Ik bedoel even los van literatuur voor deze toepassing die dan toch al bijna niet bestaat, maar eerst een model maken van wat nodig is, en dan vanuit de theorie van trafo's uitrekenen hoe het ideaal eruit zou moeten zijn. Als er bijna geen literatuur is, op theoretische gronden zou je toch moeten kunnen achterhalen wat het beste is. En dan kijken wat praktisch gezien mogelijk is omdat te benaderen. Geeft misschien ook een frisse blik op het probleem.
 
Ik bedoel even los van literatuur voor deze toepassing die dan toch al bijna niet bestaat, maar eerst een model maken van wat nodig is, en dan vanuit de theorie van trafo's uitrekenen hoe het ideaal eruit zou moeten zijn. Als er bijna geen literatuur is, op theoretische gronden zou je toch moeten kunnen achterhalen wat het beste is. En dan kijken wat praktisch gezien mogelijk is omdat te benaderen. Geeft misschien ook een frisse blik op het probleem.

De saturable reactor moet 30 kHz aankunnen, weinig hysteresis vertonen en met DC gemakkelijk te verzadigen zijn.

Verder mag de impedantie voor 30 kHz van de secundaire spoel(en) niet veel kleiner zijn dan de lastweerstand want dan zou verzadiging weinig effect hebben. En de zelfinductie van de primaire spoel mag niet zo groot zijn audio signalen geblokkeerd worden.
 
Laatst gewijzigd:
Wat het moet doen is dus vrij helder, dan nu vanuit de theorie uitrekenen hoe de ideale reactor eruit ziet. Hoeveel wikkelingen, draaddikte, vooral ook de eigenschappen van het kernmateriaal, etc.
 
De spanningen waarmee je werkt kies je zelf. Ik stel voor om de voor Eurorack gebruikelijke voedings- en signaalspanningen te gebruiken.
 
@ProgHead ik weet niet hoe gezond jou cellen zijn, en voor de wetenschap mag je best een beetje bloeden. Maar zodra ja van puls magnetisme naar unshielded breedband gaat zou ik daar ook even naar kijken. Succes
 
Ik ga nog maar wat bestaande transformatoren testen. Zelf een transformator ontwerpen en bouwen gaat me toch wat te ver. Daar heb ik geen enkele ervaring mee, en al helemaal niet met een esoterisch type als de saturable reactor.
 
Ik ben nog eens naar deze aan het kijken. Het zien er kleine, eenvoudige transformatoren uit, maar ik vind geen specs.

 
Wat staat hierop:

q.png
 
Rtrnpa114dr... laatste 2 ont reken.

Merk is waarschijnlijk Amc.

230VAC. Gebruikt in witgoed.
 
Laatst gewijzigd:
Het is ook de vraag of die trafo voor audiofrequenties wel werkt...
 
De vraag is wel of hun frequentiebereik hoog genoeg is voor audio met draaggolf.

Anderzijds zijn er cheapo audio transformatoren te koop, maar kunnen die voldoende dc aan?
 
Back
Top