Een synth op basis van magnetische versterkers?

Discussie over ferriet en lage frequenties hier. Als dat werkt, een mogelijkheid is wellicht om het te maken op een ferriet E-kernen, calculator daar, en zo de trafo fabriceren.
 
Zit er in die E-kernen een luchtspleet? Dat lijkt mij de verzadiging juist tegen te werken...
 
Dat is een goede vraag, ik weet niet of ze dat allemaal hebben. Dat moet inderdaad niet.
 
Het veiligste lijkt mij om wat van die ringkernen te kopen om uit te proberen. Ze kosten bijna niks. In de video van Steiner is te zien hoe groot die ongeveer moeten zijn.
 
Heb nog wat in mijn kelderbox gezocht, de onderstaande is misschien wel bruikbaar:

1.jpg


En wat zijn dit voor vreemde trafo's?:

2.jpg
 
Dit zijn gewone signaal trafo's
Uit een oude radio ofzo ?

Maareh... begrijp ik nu dat je van een niet bestaande ( en niet echt realiseerbare magamp transformator ( eigenlijk dus een kleine 3 fase trafo blikpakket met op het middelste gedeelte een gelijkspanning , wilt vervangen door gewone lijn trafo's ?
 
Dit zijn gewone signaal trafo's
Uit een oude radio ofzo ?

Voor die linkse zou dat kunnen. Maar waarom zitten er bij die rechtse dan twee aan elkaar gebakken?

Maareh... begrijp ik nu dat je van een niet bestaande ( en niet echt realiseerbare magamp transformator ( eigenlijk dus een kleine 3 fase trafo blikpakket met op het middelste gedeelte een gelijkspanning , wilt vervangen door gewone lijn trafo's ?

Ik ben nog zoekende wat het handigste is. In de video's worden zelf gewonden ringtrafo's gebruikt. Maar als we er voor een synth tien of meer gaan nodig hebben is dat onbegonnen werk, en kant en klaar zijn ze te duur.
 
Heb zojuist de Amroh transformator doorgemeten:

Primair (gelijkspanning)Secundair (zelfinductie)
0 V6 mH
0,015 V6 mH
0,08 V3 mH
1,3 V0,02 mH
 
Laatst gewijzigd:
Dan hebben we nog 30 kHz nodig. Een neon lampje kan, maar vereist hoge spanningen. Zijn er alternatieve manieren zonder radiobuizen of transistors om zo'n wisselspanning met enkel laagspanning op te wekken?
 
30kHz zou bereikbaar moeten zijn voor een 555 IC, maar ik weet niet of dat in de filosofie van je concept past en rechtstreeks voldoende spanning en vermogen kan leveren voor wat je nodig hebt? Als dat het enige probleem is, kan je het nog steeds genereren met een 555 en daarna door een geschikte versterkertrap sturen. Verder weet ik ook niet of de waveform die je zo bekomt geschikt is voor wat je nodig hebt; moet het een nette sinus ofzo zijn?
 
Het hoeft geen heel nette sinus te zijn (ongeveer is genoeg) want de MagAmp introduceert zelf ook al een zware vervorming op de "draaggolf". Maar door demodulatie verdwijnt die vervorming weer goeddeels. Het liefst werk ik met componenten die in de tijd van de MagAmp gangbaar waren. Dat geeft de meeste kans dat het iets origineels wordt. Want synths met IC's of transistors bestaan er al talloze.
 
Een oscillator op basis van een MagAmp?

Daar heb ik ook aan gedacht, maar dan beland je in een vicieuze cirkel. Om te kunnen werken moet de MagAmp als voeding eerst van een ca. 30 kHz wisselspanning voorzien worden en pas daarna kan die eventueel ook zelf die 30 kHz gaan genereren. Misschien dat zo iets even zou kunnen werken als je het zelf eerst aan zwengelt. :D

Het handigste lijkt mij voor nu om die 30 kHz gewoon extern aan te bieden. In de literatuur die ik over de MagAmp gelezen heb wordt de voeding zelf ook nooit als deel van de MagAmp gerekend.
 
Ja, voor nu dan extern. Een ander idee, voor later :D is om het te doen zoals bijvoorbeeld de Grimeton zender in Zweden dat deed. En soms nog steeds, op sommige dagen.
 
Ja, met een motor en een overbrenging naar een hoger toerental. Dus... leren hoe je tandwielen kunt maken.

;)
 
Een opgefokt toonwiel? Dan heb je magnetische opwekking van je draaggolf. 30khz ligt niet eens zo ver boven de hoogste noot van een Hammond.
 
:)

Een Hammond B3 genereert tot 2khz mechanisch, en genereert daar harmonischen tot 6khz van. Maar goed, 2khz mechanisch dus. Dat is met een motor van 1200rmp en een overbrenging naar een toonwiel van 192 tanden. Dus er is nog wel een hele weg te gaan naar 30khz op deze manier. Je synth wordt er mechanisch ook wat luider van...
 
Back
Top