Een synth op basis van magnetische versterkers?

Vandaag nog van alles geprobeerd, maar een enigszins precieze simulatie van de saturable reactor met Falstad lukt niet. Dergelijke simulatie circuits lopen allemaal vroeger of later vast. Morgen zal ik eens kijken wat wel kan...
 
Dat is de volgende stap. De circuits zijn eenvoudig genoeg. Maar welke gemakkelijk verkrijgbare transformator is ook bruikbaar als saturable reactor? Om verder te gaan heb ik als uitgangspunt een bruikbare standaard transformator nodig waar ik dan de parameters van de simulatie op kan baseren zodat het redelijk overeen stemt met de praktijk. De nettransformator die ik daar eerder voor gebruikte is gezien de hoge primaire zelfinductie waarschijnlijk ongeschikt.
 
Gezien de frequenties waarvoor die moet werken lijkt mij een audio transformator het beste. Hij moet ook 30 kHz aan kunnen. Verder moet die betaalbaar zijn (hoogstens een paar tientjes) want we zullen er voor een synth heel wat van nodig hebben. Hoge vermogens zijn niet nodig. Iemand tips...?
 
Je hebt ze al voor een euro:


Maar dit is eenvoudig 1:1.
 
Je hebt ze al voor een euro:


Maar dit is eenvoudig 1:1.

Zal even bekijken of je daar in principe ook een MagAmp mee kunt maken. Een voordeel is alvast dat de specificaties gegeven zijn:

Specificaties:
  • Frequentiebereik: 20-20000Hz
  • DC Weerstand spoel 1: 140Ω±20%
  • DC Weerstand spoel 2: 140Ω±20%
  • Nominale AC weerstand spoel 1: 600Ω
  • Nominale AC weerstand spoel 2: 600Ω
  • Inductie spoel 1: 290mH±15% (op 1kHz, 0.25V)
  • Inductie spoel 2: 290mH±15% (op 1kHz, 0.25V)
  • Windingen spoel 1: 800
  • Windingen spoel 2: 800
  • Afmetingen: Zie afbeeldingen

Alleen de verzadigingsstroom ontbreekt nog...
 
Een probleem met een wikkelverhouding van 1 is dat de secundair aangelegde relatief hoge wisselspanning dan ook primair verschijnt, wat de goede werking van de MagAmp verstoort. Maar dat effect kunnen we onschadelijk maken door twee gelijke transformatoren als hieronder te schakelen:
compensatie.png
 
Zolang je de kern via een primair aangeboden gemoduleerde gelijkstroom periodiek kunt verzadigen zal de zelfinductie van de secundaire spoel ook periodiek tot vrijwel nul inzakken. De versterking die kunt bereiken wordt dan enkel nog beperkt door de secundaire ohmse weerstand van de transformator en de spanningen en stromen die de transformator secundair kan verdragen.
 
De versterking die kunt bereiken wordt dan enkel nog beperkt door de secundaire ohmse weerstand van de transformator en de spanningen en stromen die de transformator secundair kan verdragen.

Ik zou zeggen, daar eerst omheen ontwerpen, met wat goedkoop voorhanden is. Met trafootjes die je bijna per kilo kan afrekenen, zou leuk zijn als je daarmee al een leuk resultaat kan bereiken, maakt niet echt uit als het wat lo-fi klinkt.
 
Ik mis nog een paar essentiële gegevens, zoals de verzadigingsstroom en de maximale spanning en stroom die de transformator kan hebben. Ik heb daar ook zelf al op internet naar gezocht maar vond er niets over.
 
Maximale spanning, denk eigenlijk niet dat het poef zegt als de spanning nog vrij gering is. Het is volgens de datasheet wel met heel dun draad, 0.06mm. Waarschijnlijk de diameter geëmailleerd? Het zal maar om enkele mA gaan wat kan, zie hier. Er staat alleen dat het kernmateriaal een nikkellegering is, beetje weinig om daar verder iets uit af te leiden. Tenzij we kunnen vinden wat een gebruikelijke nikkellegering voor specifiek deze toepassing is, wellicht dan wel?
 
Waaruit bestaan de (voor audio) meest gebruikte ringkernen? Dat moeten we nog weten voor de magnetische permeabiliteit?
 
De man in deze video heeft het over ferrite cores in zijn saturable reactor. Dan weten we dat ook. ;)

 
Back
Top