OEM & allerlei elektronische componenten verbinden om tot andere muzikale output te komen

Hamvraag: zou er ook een synthesizer op basis van magnetische versterkers bestaan?
 
Hamvraag: zou er ook een synthesizer op basis van magnetische versterkers bestaan?

Ik kom niks tegen, de techniek viel een beetje tussen wal en schip voor sommige toepassingen, zo lijkt het. Waar buizen werden gebruikt (bv. de RCA Mark II synth) werden opvolgers niet eens veel later gemaakt met halfgeleiders (Moog). De vraag kun je dan stellen of het in elk geval mogelijk is om hiermee een synth te bouwen, al is het maar een eenvoudige, subtractieve synth. Daarom ook een beetje m'n opmerking of je een opamp zou kunnen maken met deze techniek, dat zou het ontwerpen vereenvoudigen. Maar geheel van de grond af het bedenken kan natuurlijk ook.
 
Lijkt me een mooi project. Ik zou dan gaan voor ontwerpen van de grond af. Dat geeft de meeste kans dat het qua geluid en mogelijkheden ook echt iets toevoegt.

Heb het in mijn blocnote met interessante project ideeën genoteerd. Maar ik wil nu zelf eerst mijn modular afronden, die schiet al op.
 
Ja, het is waarschijnlijk wel de moeilijkste route om vanaf nul te beginnen, maar inderdaad kans dat je op iets nieuws stuit. Maar ook dan lijkt me een soort van universele bouwsteen, als een opamp, wel nuttig. Al is het maar om vrij gemakkelijk het ontwerp te kunnen veranderen als iets toch niet naar wens werkt en je niet helemaal weer opnieuw moet beginnen.
 
2 passieve gebalanceerde 4 in 4 uit boven elkaar gezet. En een Sub-D 15 pin. Nu nog een goede toepassing 🤪
IMG_5239.jpeg
IMG_5238.jpeg
 
zoiets wellicht?


Dit lijkt me iets anders, met pickups EM-velden opvangen. Waar het met de magnetic amplifier/saturable reactor in de kern om gaat is dat het een versterkend element vormt, net zoals je die kunt maken met buizen of transistoren. Wat je daarna ermee ontwerpt volgt daaruit.
 
Ja, het is waarschijnlijk wel de moeilijkste route om vanaf nul te beginnen, maar inderdaad kans dat je op iets nieuws stuit. Maar ook dan lijkt me een soort van universele bouwsteen, als een opamp, wel nuttig. Al is het maar om vrij gemakkelijk het ontwerp te kunnen veranderen als iets toch niet naar wens werkt en je niet helemaal weer opnieuw moet beginnen.

Inderdaad is het wel slim om eerst te proberen een OpAmp met magnetische versterkers te maken. Als dat lukt weet je in elk geval zeker dat een synthesizer met magnetische versterkers ook moet kunnen. Bij Falstad zag ik zo snel geen magnetische versterkers staan, maar misschien zijn ze wel te simuleren?
 
Over amplitude gesproken wat gebeurt er als je 2 12au7 op a-typische wijze aan elkaar verbind en dan in 1 socket stop. Zoals de opamps. Deze worden wel 80 graden alleen. Horizontaal of verticaal naast elkaar.
IMG_5242.jpeg
IMG_5243.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Inderdaad is het wel slim om eerst te proberen een OpAmp met magnetische versterkers te maken. Als dat lukt weet je in elk geval zeker dat een synthesizer met magnetische versterkers ook moet kunnen. Bij Falstad zag ik zo snel geen magnetische versterkers staan, maar misschien zijn ze wel te simuleren?

Als je in Falstad een Tesla-coil kunt simuleren, inclusief vonken, dan zou dat toch moeten kunnen. :D

In elk geval iets om naar te kijken. Trafo's hebben weinig parameters in Falstad zie ik, het had geholpen als je het kernmateriaal zou kunnen wijzigen.
 
Als je in Falstad een Tesla-coil kunt simuleren, inclusief vonken, dan zou dat toch moeten kunnen. :D

In elk geval iets om naar te kijken. Trafo's hebben weinig parameters in Falstad zie ik, het had geholpen als je het kernmateriaal zou kunnen wijzigen.

De kern moet verzadigd kunnen raken, want daarop is de magnetische versterker gebaseerd.
 
hoe zit het met je spullen als je er niet meer bent? kun je mij in je testament zetten voor die Unosynth?
mijn dank is groot :)
 
De kern moet verzadigd kunnen raken, want daarop is de magnetische versterker gebaseerd.

Het model is vrij beperkt in Falstad, afgaande op de parameters. Wellicht kunnen we bij de auteur interesse wekken om het model uit te breiden. :D Kan zijn dat een andere simulator wel zoiets kan?

Heb er dus een Dieselpunk-vibe bij, de techniek komt uit een tijd dat daar bij past. AI heeft wat ideeën hoe een synth in die stijl eruit zou kunnen zien:

pic0001.jpg


pic0002.jpg


pic0003.jpg


pic0004.jpg
 
Wel opvreters van ruimte. "Komt er ook een desktopmodel?" ;)
Tis dat er zo weinig uren in een dag zitten maar dit concept zou ik best in desktop willen proberen te bedenken leuke uitdaging!
 
Het is in elk geval de moeite waard om het 'ns verder te bekijken, en dan vooral om te zien hoe klein je het zou kunnen maken en het toch werkt. Voor iets als een synth gaat het niet om groot vermogen. Zou leuk zijn als je iets bruikbaars kan maken wat in een relatief klein kastje past en zo'n megagrote behuizing is niet nodig.
 
Kwam deze simulatie nog tegen van een magnetic amplifier, die van Nyle Steiner hierboven genoemd. Probleem is dat het niet goed genoeg is, zie comments.

 
Back
Top