OEM & allerlei elektronische componenten verbinden om tot andere muzikale output te komen

Blij dat je niet m'n buurman bent. :D
haha nou dit geloof je niet, mijn vader maakte als puber nitroclysarine. Echt in die tijd, geen google of wat... maar toen de apotheker zn vader ging vragen , Meneer weet u wel wat u zoon allemaal bij ons koopt? Toen was het afgelopen. Hij heeft trouwens deze kennis nooit aan mij door willen geven.

Dus dit valt wel mee
 
Onmogelijk is het niet om zelf halfgeleidercomponenten te maken, maar niet gemakkelijk en het is maar de vraag hoe goed het werkt, als het je lukt. Buizen zijn gemakkelijker.

 
leuke video. best knap. hij checked ook effe met 400v en een los draadje op lekken.. fing hell.
 
Prachtig, tungsten, glass, vacuüm love it. Zelf had ik dit in huis liggen..
En een cathode ray tube die ik nog netjes van de beeldbuis moet afsnijden

image.jpgimage.jpg
hierdoor geïnspireerd:

 
Laatst gewijzigd:
Nog even een aanvulling op bovenstaande post, over de 'magnetic amplifier'. 'Saturable reactor' klinkt nog wat beter. De techniek was eens in beeld als alternatief voor buizen, bv. voor computers.

 
Nice! En stukje geschiedenis

“ A mag amp can be made to be nearly indestructible”
 
Nog even een aanvulling op bovenstaande post, over de 'magnetic amplifier'. 'Saturable reactor' klinkt nog wat beter. De techniek was eens in beeld als alternatief voor buizen, bv. voor computers.


Ik ga dat vanavond nog eens bestuderen. Ik begrijp nog niet hoe dat werkt... :o:
 
Ik heb er een Dieselpunk-vibe bij. Of wat wellicht haalbaar is als technologie in een post-apocalyptische setting als je nog iets van een industriele basis hebt en wat met elektronica wil doen.

Een soort van opamp met deze techniek zou welkom zijn om gemakkelijk ontwerpen te bedenken voor allerlei toepassingen. Liefst redelijk licht en compact...
 
De uitleg in de link is duidelijk. Het is geen versterker maar een regelaar. De impedantie van de spoel is afhankelijk van de mate van verzadiging van de spoelkern, en die verzadiging wordt weer bepaald door de stuurstroom in de regelwinding. Wanneer de serieschakeling van spoel en last wordt gevoed met een wisselspanning bepaalt dus de stuurstroom hoeveel van de voedingsspanning op de last terecht komt. De stuurspanning (of eigenlijk de stuurstroom) moduleert dus de wisselspanning over de last. Wel kun je er een versterker van maken door de wisselspanning over de last gelijk te richten en de rimpel van die gelijkgerichte wisselspanning weg te filteren. Maar dit werkt dan alleen als de stuurspanning veel trager varieert dan de aan de serieschakeling van spoel en last aangeboden wisselspanning.

Althans dat is hoe ik het nu begrijp...
 
Het kan inderdaad werken als een versterker, hier een voorbeeld als een audioversterker. In de periferie nog niet helemaal zonder halfgeleiders, maar dat moet kunnen, zou je denken.

 
Interessant! Weet iemand waar je donut (toroidal) magneten in algemeen en ferrite kan kopen in de buurt? (in nederland / europa?)
 
Conrad heeft ringmagneten en ferrietkralen, verder heb ik het nog niet uitgezocht. Maar gewoon googlen op "ringmagneet" geeft ook vanalles.
 
Ik heb zojuist m’n opamps ge-op-amped :)

IMG_5226.jpeg

IMG_5227.jpeg
IMG_5228.jpeg




 
Laatst gewijzigd:
Ja, als je de opamps zo radicaal parallel zet kan het gebeuren dat de ene opamp stroom gaat leveren die de andere weer moet opnemen.

Als het echt niet goed werkt geven de opamps wel een signaal af. Een rooksignaal. :D
 
Eerste wat ik dacht toen ik m’n Synth aanzette en door de Eq haalde was de gedachte Cwejman.
 
Back
Top