OEM & allerlei elektronische componenten verbinden om tot andere muzikale output te komen

Zo kwam ik vroeger ook aan mijn componenten: oude radio's en TV's slopen. 8) Tegenwoordig zitten er steeds minder discrete componenten in en zijn de pootjes veel te kort voor hergebruik... :(
 
Ja leuk, ik vind het wel meditatief hoor dat los solderen en ook leuker om echt een component in je hand te hebben en uit te zoeken wat het doet of geschikt voor is en of het de moeite is.

Denk dat Elektrolytische condensators wel in de prullenbak kunnen als ze oud zijn toch? Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin om Capacitors in een audio project te gaan gebruiken. Of op zn minst geen capacitors die degenereren. Dus mijn leerschool is ook om capacitors zo veel mogelijk te vermeiden.
 
Helemaal zonder condensators wordt lastig, tenzij je graag met spoelen werkt...

Oude elco's kunnen soms weer hersteld worden. Maar daar is hier ook al gedoe over geweest. Dus stuur maar een PB als je daar meer over wilt weten.
 
Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin om Capacitors in een audio project te gaan gebruiken. Of op zn minst geen capacitors die degenereren. Dus mijn leerschool is ook om capacitors zo veel mogelijk te vermeiden.

Soms is het niet te vermijden en het hoeft ook niet erg te zijn. Hangt af van de context en het ontwerp hoe je het gebruikt. Bij voorbaat uitsluiten is geen goed idee, bij voorbaat sluit je dan ook ontwerpen uit met caps, die netto beter zijn dan ontwerpen zonder.
 
Er zijn zoveel soorten caps. Sommigen gaan "eeuwig" mee maar een beetje goede en goed gekozen elco gaat ook een halve eeuw mee. Dus qua levensduur zie ik echt geen issue. En als het je gaat om geluidskwaliteit: zelfs in de beste audio appaten (versterkers ed) zitten caps, gewoon doen. Ik vind het een te grote/onnodige beperking om ze bij voorbaat uit te sluiten.
 
IMG_5171.png
IMG_5172.png

“By using solid electrolytes, polymer capacitors avoid the issue of liquid electrolyte drying out, which severely limits the life of classical electrolytic capacitors”
 
Reken 'ns uit wat de levensduur van een kwalitatief goede elco is. En of die "korte" tijd dan echt een probleem zou zijn.

Aan tantalum kleeft een groot nadeel, als ze stuk gaan slaan ze vaak door en in sommige ontwerpen kan dat catastrofaal zijn. Voor sommige low drop regulators heb je tantalum caps nodig, maar voor andere toepassingen is het maar zeer de vraag of dat echt een goede keuze is, om het zacht uit te drukken.
 
Nou tis meer dat als ik zie dat Manley labs dit topic (weg laten) van capacitors en bizar goede switch mode psu’s kunnen maken vind ik dat een interessante kant. Ik sluit nooit echt dingen uit. Maar in een niet commercieel traject is de fun voor mij om de geleerde theorie half mee te nemen. Zo zit ik ook te denken aan het gevolg van bijvoorbeeld spoelen en andere componenten in boxjes van lood te plaatsen en dan ingieten met epoxy.

Even een korte onderbreking voor de OEM sponsor van de week:


IMG_5173.jpeg
IMG_5174.jpeg
 
Ik had het idee om een printplaatje uit een slap massage apparaat the halen en aan een gong te verbinden.

Hij deed het ook nog maar paar seconden. Beetje lopen rommelen en de buzzer op een gong geplaatst.

Hij maakt ook Ritmes… hoe zou ik dat kunnen aansturen met Modular bijvoorbeeld?

Ps het zit nu met tape maar heb geen geschikte lijm.
 
Laatst gewijzigd:
Pas op met cymbals en gongen met vastlijmen op zelfs solderen .. je haalt de spanning uit het metaal weg .
En dan klinkt dat ding ineens naar een volle vuilnisbak.
Even voor de volledigheid een oud project van mij. ;)
 
Met die tuinslang delay kun je ook heel veel waar je normaal gesproken condensatoren voor nodig hebt. Je moet daar bijvoorbeeld ook filters mee kunnen maken, etc. Niet geschikt voor mensen die klein behuisd zijn... :D
 
Ik zit inmiddels wel te denken aan diy solid state condensatoren in 12/15/22 mm of steunhuls.
Zit nog na te denken welke ingredienten.. ik heb silica in huis.
Screenshot 2024-06-29 at 15.17.34.png
 
Nou nou begrijp me niet verkeerd, ik kijk gewoon wat rond, met name wat ik in huis heb. Daarnaast heb ik honderden componenten waaronder gewone elco’s los gesoldeerd uit wat ik allemaal op zolder heb staan. Ik hou wel van A-typisch en emperische aanpak.

Toeval wil dat ik blijkbaar ook nog een flinke rol ptfe, polyester, epoxy en andere interessante ingrediënten heb staan.

Maar dingen die potentieel kunnen ontploffen, brommen, lekken of kunnen cross-bleeden is interessant om te vermeiden.
Wat ik interessant vind is om componenten als plug en play te gaan zien. In muziek productie lijkt me dat een ander verhaal dan in ontwerp van een commercieel product als hifi of een synth in opdracht van een bedrijf.


IMG_5179.jpegIMG_5178.jpegIMG_5176.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Een Leidse fles is een condensator, dus zou je (al dan niet voor de grap) moeten kunnen bouwen. Wellicht kun je de capaciteit daarvan zelfs moduleren door de fles te schudden. Dat zou auditief interessante effecten kunnen geven...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top