OEM & allerlei elektronische componenten verbinden om tot andere muzikale output te komen

Of zo'n versterker echt praktisch nut heeft, daar valt over te discussiëren. :D Voor net iets anders wel, je kunt zo vrij gemakkelijk een leuk versterkertje maken voor een koptelefoon. De "O2" is een bekende, die gebruikt geen 5532 maar de NJM4556, met twee parallelle opamps per kanaal. Die opamp kan meer stroom leveren dan de 5532. Kijk even hier.
 
Nou ik krijg soms ingevingen althans noem het inspiratie. Ik kan het alleen niet alleen. Maar de achterliggende gedachte achter deze draad is eigenlijk om tot een unity gain mono gebalanceerde Summing mixer te komen. Dus niet parallel maar serieel mono input en naar mate hoe hoger de frequentie eventueel het mono signaal met componenten op basis van frequentie pannen.

In het kort: een mono seriële gebalanceerde mixer die eigenlijk hard wired is. De invoer van instrumenten bepaald dus de drive, volume, functie.

Vandaar dat ik als eerst een oude crossover teste om het mono signaal splitsen.

Dit type design spreekt me ook erg aan. Deadbug, Manhattan.

4096b0343ec087d8425a1c3414bd646f.png
index.1.jpg
 
Laatst gewijzigd:
... is eigenlijk om tot een unity gain mono gebalanceerde Summing mixer te komen. Dus niet parallel maar serieel mono input en naar mate hoe hoger de frequentie eventueel het mono signaal met componenten op basis van frequentie pannen.

In het kort: een mono seriële gebalanceerde mixer die eigenlijk hard wired is. De invoer van instrumenten bepaald dus de drive, volume, functie.

Ik probeer het te snappen, maar dat lukt nog niet helemaal. :D Hoe bedoel je in dit verband serieel, in tegenstelling tot parallel? En je wil dus met filters frequentiebanden kunnen scheiden en die vervolgens pannen naar links/rechts, aan de uitgang?
 
Cool ik zal er later even goed voor gaan zitten maar dit is een visuele in a nutshell analogie:
(Ps ik vind dit ook wel hilarisch)

LaurenceMarshall4.jpeg
 
haha ja we gaan terug naar de basis!
mono

Zie het als mixbussen bottum up.


IMG_5148.jpeg
 
Om een idee te krijgen hoe een eenvoudige mixer werkt met gebalanceerde in- en uitgangen kun je 'ns kijken op de website van Rod Elliott. Het circuit voor de ingangen zal meestal ongeveer eruit zien als fig. 4 van hier, met de mixing zoals daar beschreven, en vervolgens iets als fig. 4 op die pagina voor een gebalanceerde output. Het is in de kern niet zo heel ingewikkeld, met meer ingangen gaat de totale hoeveelheid elektronica wel steeds groter worden.
 
Eens, ik denk dat een mixer zo veel mogelijk geminimaliseerd moet worden.

Even een snelle reactie op dit citaat van R. Elliot:

“All input modules have 3-band EQ, with the mid frequency variable from 500Hz to 2kHz to allow maximum flexibility”

Ik zoek het tegenovergestelde.

Als je afstand neemt van je instrumenten en ze zou reduceren tot ic’s is eigenlijk alles een component.
 
Laatst gewijzigd:
“All input modules have 3-band EQ, with the mid frequency variable from 500Hz to 2kHz to allow maximum flexibility”

Ik zoek het tegenovergestelde.

Dat soort dingen kun je in een ontwerp achterwege laten. Wat blijft zijn de essentiële dingen die ik hierboven noemde, een circuit voor de gebalanceerde ingangen, een circuit om de boel te mixen, een circuit voor een gebalanceerde uitgang. Al het andere zijn smaakmakers, maar niet per se nodig voor de eigenlijke maaltijd.
 
Ik heb zojuist de hoofdtelefoon uitgang van de uno drum voorzien van een dubbele mono Jack.
IMG_5158.jpeg

1 kanaal gaat naar m’n 3 weg scheidings filter. 2e stackable gaat m’n eurorack mixer in.

IMG_5157.jpeg
De 3 frequentie gescheiden kanalen krijgen elk een mono input 1.2.3.
4 is het volle signaal.

Wat heb ik nu gemaakt?
Het kunnen mixen van de volumes van frequenties (amplitude) is zover ik weet anders dan traditionele parametrische eq ?


IMG_5156.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat de kans vrij groot is dat het filter op deze manier zich niet gedraagt zoals het doet als scheidingsfilter waarvoor het is bedacht...

Voor het doel wat jij voor ogen hebt, uitfilteren van frequentiebanden zodat je die afzonderlijk naar wens kunt pannen (als ik je goed heb begrepen :D), ik denk dat je uitkomt op iets als een 'frequency isolator', dat kom wel 'ns voor in de DJ-wereld. Filters zijn dan vaak Linkwitz-Riley, om ook een vlakke frequentiecurve te kunnen creëren.
 
Het idee is alleen om dit verder te trekken met zeg 7 air-inductors. En zo min mogelijk componenten. Al zal er wel een make-up gain moeten komen denk ik.
Ik ben zeer bekend met dj mixers zoals xone en model 1. Ik zoek een hardwired gebeuren... mmm..

Eq'en is zeer complex. te complex om in een paar dagen te snappen.. Maar ik weet wel dat dit een variant van new york style mixing is (althans droog met wet compressie e.d.) Met eventuele phase problemen maar ik maak me daar nooit zo druk om als het goed klinkt.

Ook iets om mee te nemen..

IMG_5160.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
ik denk dat je uitkomt op iets als een 'frequency isolator'
Ik ga daar even op doorborduren..

wat ik interessant vind is om een zo natuurlijk mogelijke overgang te vinden terwijl traditionele cross-overs soms keiharde slopes hebben
 
Ik denk dat de kans vrij groot is dat het filter op deze manier zich niet gedraagt zoals het doet als scheidingsfilter waarvoor het is bedacht...
Dat klopt als een bus. Het getoonde filter is een drieweg filter (van Magnat).
Waarbij de kantelfrequenties 500Hz en 3000Hz zijn.
Dus laag af gaat tot 500Hz, mid bandpass 500 to 3000Hz en hoog doorlaat 3000 tot 20.000Hz.
Maar dat geldt natuurlijk alleen als de impedantie aan de uitgang van de filter '4'of '8' Ohm is.
Afhankelijk van de impedantie waarop het filter berekent is.
 
Laatst gewijzigd:
Maar dat geldt natuurlijk alleen als de impedantie aan de uitgang van de filter '4'of '8' Ohm is.
Afhankelijk van de impedantie waarop het filter berekent is.
Is de input hier mede bepalend?
het lijkt mij 1 grote weerstand
 
Nice!! Eurorack is een speeltuin vergeleken bij deze Rabbithole.

IMG_5145.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben heerlijk componenten aan het desolderen en tegelijkertijd ruimt het op 🎉

image.jpg

image.jpg
 
Back
Top