MATHS...?

Koop die Maths nu maar,kan je een hoop plezier aan beleven ;)

Ik heb 'm (via ons eigen Marktplaatsje) al gekocht en als het goed is wordt die morgen bezorgd. De hele discussie hierboven over een anticiperende schakeling (om het zo maar even te noemen) heeft op zich ook niets met de Maths te maken. Misschien kan ik beter vragen om dat in een apart topic af te splitsen...?
 
Zal even officieel aan de moderatoren vragen om de discussie over de anticiperende schakeling in een ander nieuw topic te plaatsen. Het antwoord op de vraag van @Cornerman heb ik inmiddels ook, maar daar wacht ik dan even mee tot het nieuwe topic er is.
 
Als alles goed gaat heb ik binnenkort ook zelf de Maths in huis, en daarom heb ik alvast de Manual gelezen. En daar las ik dus wat vreemds wat mij aan het denken zette. De redenering in die Manual klopt volgens mij niet om de redenen die ik al heb gegeven. Het zou inderdaad interessant zijn om een patch te bedenken die aantoont dat er niets paradoxaals aan is een schakeling te bouwen die regeert op te voorziene toekomstige ontwikkelingen. Zelfrijdende auto' moeten dat immers ook kunnen, en die bestaan al.
In het digitale domein wordt dit al gebruikt ik heb het even niet paraat. Maar signalen in een zeg wav formaat is te voorzien en te analyseren. Mochten er in een analoog circuit bepaalde componenten zijn die herkend worden door een “slimme” component dan kan ik me voorstellen dat daarop geanticipeerd kan worden.
 
Je kunt er ook een compressor van maken je weet wel met audio :D
 
In het digitale domein wordt dit al gebruikt ik heb het even niet paraat. Maar signalen in een zeg wav formaat is te voorzien en te analyseren. Mochten er in een analoog circuit bepaalde componenten zijn die herkend worden door een “slimme” component dan kan ik me voorstellen dat daarop geanticipeerd kan worden.
lookahead is ook niet in de toekomst kijken. je bouwt gewoon een vetraging in zodat je kunt anticiperen gebasseerd op hier en nu en dat dan op een vertraagt signaal toepast.
 
Wat ik zelf op de snelweg doe is ver vooruit kijken als er dan op de rem getrapt wordt is mijn reactie vermogen eerder ingezet en daarmee de voorspelling van een geen of minder erge kettingbotsing voorspeld. :D 100% analoog
 
das dus lookahead...je reageerd en anticipeerd op dingen die al gebeurd zijn.

Jomanda kan wel in de toekomst kijken. maar die heeft het niet zo met synths enzo.
 
Dit gaat nergens meer over. De huis, tuin en keuken spreektaal is niet geschikt voor technische discussies. Daar heb je grafieken, schema's en wiskundige formules voor nodig. Als men de tijd die nu al verdaan is aan flauwiteiten had besteed aan het lezen van mijn uitleg van de principes achter de werking van de anticipatie schakeling was dit allemaal niet nodig geweest. Dit is geen hocus pocus maar is simpelweg gebaseerd op een inschatting van het waarschijnlijke toekomstige verloop (binnen een heel kleine tijdspanne!) van het aangeboden audio signaal op basis van de kennis van heden en verleden.
 
Laatst gewijzigd:
Mag ik even mijn complimenten geven voor de "anticiperende schakeling?

Geweldige woordkeuze.
Kon niet laten dit gelijk even te genereren met Midjourney.

Hierbij het resultaat:
1717012951691.png


Hoe vet?!
Artwork is geregeld, hoeven we het niet meer over ingewikkelde technische schema's te hebben, alleen die dikke beats nog even bouwen @ProgHead !
 
Dank! Dat kunnen we gebruiken als frontplaat voor de anticipatie module (als er tenminste geen copyright op zit!). Het bouwen van dikke beats laat ik graag aan anderen over.
 
Dit gaat nergens meer over.

Nou, toch wel een beetje. ;) De posts van @MstrFX en @flyweight roepen de vraag op of een digitale versie ook werkt. Juist omdat digitale signalen meestal band-gelimiteerd zijn, de hoogst mogelijke frequentie is gelimiteerd om aliasing te voorkomen. Aan die voorwaarde zal dus meestal zijn voldaan.
 
Als men de tijd die nu al verdaan is aan flauwiteiten had besteed aan het lezen van mijn uitleg van de principes achter de werking van de anticipatie schakeling was dit allemaal niet nodig geweest.
je reageert ook niet op mijn reactie over de zinloosheid ervan. allemaal lagge gewauwel, maar in geen enkele muzikale situatie bruilkbaar. daarnaast begon het topic met dat jij vond dat de manual van maths niet klopte, omdat maths kennelijk wel de toekomst zou moeten kunnen voorzien. veel succes daarmee. anderen waren maar goedgelovige schapen dat ze zomaar zo'n manual geloven. je nam zelfs aanstoot aan de claim in de manual. misschien moet je die rood onderstreepte regels nog even lezen en daarna een klein momentje van zelfreflectie nemen.
 
Nou, toch wel een beetje. ;) De posts van @MstrFX en @flyweight roepen de vraag op of een digitale versie ook werkt. Juist omdat digitale signalen meestal band-gelimiteerd zijn, de hoogst mogelijke frequentie is gelimiteerd om aliasing te voorkomen. Aan die voorwaarde zal dus meestal zijn voldaan.

Een zinvolle discussie is hier door het trolgedrag van sommige leden niet langer mogelijk. De spaarzame zinvolle en ter zake doende posts verzuipen hier in de onzin. Ik zal je daarom via een PB antwoorden.
 
Als je claimt dat de statement in de manual ‘maths kan niet in de toekomst kijken’ onjuist is, dan kun je wel dit soort reacties verwachten denk ik.

Ik denk zelf dat ze gelijk hebben in de manual. In de toekomst kijken betekend dat het gevolg voor de oorzaak komt.

In een schakeling betekent dit dat de output voor ijlt op de input (gevolg komt voor oorzaak) en ook nog eens altijd juist is.

Ijlt de output na dan kwam oorzaak voor gevolg en ben je dus niet in de toekomst aan het kijken.

De manual klopt dus gewoon, je kan niet in de toekomst kijken.
 
Back
Top