ChatGPT als hulpje in je studio

We doen nu allemaal net of AI les nieuws is, en je de "keuze" hebt erin mee te gaan of niet. Het zou eigenlijk geen verrassing moeten zijn, maar iedereen (ja, werkelijk iedereen) maakt hier al jarenlang gebruik van, bewust of onbewust.

Bij het zoeken op internet worden je zoekresultaten getoond obv vorige zoekresultaten en online aankopen, advertenties op websites worden hiermee gestuurd, in de handel en retail wordt AI gebruikt voor voorraadbeheer, logistiek en transport. In met name de financiële sector wordt he gebruikt bij fraude bestrijding, op luchthavens wordt AI toegepast met sentiment analysis om mogelijke dreigingen waar te nemen (en ten tijde van COVID om de warmtebeelden te analyseren)... In de levensmiddelen branche wordt he gebruikt om productiviteit te verhogen en ziektes e verminderen en daardoor gezondere voeding te produceren, tankstations gebruiken het om te bepalen welke kassakoopjes er op welke dag op welk tijdstip moeten staan, en iedere smartphone heeft wel een digitale assistent die voor jou op maat gemaakte antwoorden en diensten aanbiedt.
Toen ik 6 jaar geleden mijn auto koch zat er al een Nvidia supercomputer in voor neurale netwerken me de rekenkracht van 150 MacBook Pro's (en inmiddels is die vervangen door een nog 8x krachtiger computer). De meeste mensen hebben wel een slimme thermostaat in huis die de temperatuur regelt obv je leefgedrag. Etcetera etcetera.

Denk daar maar eens aan als je een banktransactie doet, door de supermarkt loopt, die chocoladereep bij de kassa van de Shell afrekent, of simpelweg het internet bezoekt.

ChatGPT is gewoon de zoveelste toepassing in het al hele grote AI rijtje :okdan:
 
Dat klopt. Ook degenen die zeggen nu even "niet in te stappen" in AI maken een denkfout, want de data die AI systemen van hen kunnen gebruiken is al lang ergens opgeslagen. Gevoed door de pinpas (of overschrijving), bonuskaart, OV chipkaart, surfgedrag, camera's langs de snelweg en in de stad met kentekenherkenning, internetaankopen, personeelsdossier, zorgdossier, prikklok, waar je je auto parkeert, locatie en gebruik van je telefoon of auto, beveiligingscamera's (met gezichtsherkenning), de wifi netwerken die je gebruikt enzovoort.

Daarom denk ik dat het juist goed is zoveel mogelijk te weten hoe die systemen werken en wat er (potentieel) allemaal wel of (nog) niet mee kan.
 
Dom programma.....
tja.png
 
Ik maak die denkfout niet, dit weet ik al lang, maar daar kan ik idd niks aan doen, ik kan er wel voor kiezen om ChatGPT niet te gebruiken. Daar zijn verschillende soorten redenen voor die te bedenken.

Misbruik van data hebben we gehad.

Weer een nieuwe entity die alles van mij weten wil en ik weet niet wat er met mijn gegevens gebeurt. Waarom zou ik er bij willen horen.

Maar da's het enige niet..

Ook op sociaal vlak vind ik het een verarming, ipv dat je iemand iets vraagt, vraag je het aan een AI bot. Dit deden we natuurlijk met Google natuurlijk ook al, maar wat ik al zei, het staat me steeds meer tegen.

Je kan zo'n chatbot gebruiken om vragen beantwoord te krijgen, en voor veel vragen is het heel handig dat dat kan, maar sommige dingen kan je misschien beter (ik heb het over bijvoorbeeld jongeren of anderen die niet sterk staan in de maatschappij) met je ouders bespreken of een professional. Neem nu bel-angst bij de jeugd, je krijgt straks ook (en dat is er nu ook al) 'vraag-schaamte'. Mensen durven straks niks meer te vragen aan iemand, de AI bot is veiliger en zal je niet afwijzen of uitlachen.

De AI bot wordt je persoonlijke vriend die alles weet en alles begrijpt en altijd neutraal is. Lekker veilig... of niet?

Los van dat ik het een onveilige gedachte vind dat de AI bot alles weet van iedereen vind ik het ook een onveilige gedachte dat men een bot in vertrouwen neemt ipv zijn of haar medemens. Natuurlijk, een gezonde balans is wat we allemaal willen en positief denken maakt dat we willen geloven dat die balans er ook is of zal komen, maar dat vraag ik dus me af. De maatschappij is al behoorlijk ontspoort wat mij betreft, er ligt geen prioriteit bij het creëeren van een gezonde maatschappij maar wel bij het ontwikkelen van tech en het verdienen van geld.

Nou goed, ik kan alles wel op gaan schrijven wat ik denk wat de negatieve effecten zijn van het massaal gebruik van AI bots om dingen aan te vragen, maar ik vind het wel goed zo.

Ik moet die bot niet. :D

Dat klopt. Ook degenen die zeggen nu even "niet in te stappen" in AI maken een denkfout, want de data die AI systemen van hen kunnen gebruiken is al lang ergens opgeslagen. Gevoed door de pinpas (of overschrijving), bonuskaart, OV chipkaart, surfgedrag, camera's langs de snelweg en in de stad met kentekenherkenning, internetaankopen, personeelsdossier, zorgdossier, prikklok, waar je je auto parkeert, locatie en gebruik van je telefoon of auto, beveiligingscamera's (met gezichtsherkenning), de wifi netwerken die je gebruikt enzovoort.

Daarom denk ik dat het juist goed is zoveel mogelijk te weten hoe die systemen werken en wat er (potentieel) allemaal wel of (nog) niet mee kan.
 
Waarom dom? Dat is precies hetzelfde vragen als “maak een paar zinnen dat mij absoluut mijn baan laat verliezen”. Lijkt me beiden niet wenselijk en alleen maar goed dat hierin niet wordt meegegaan

Voor iemand met een Facebook-verslaving lost een blokkering misschien wel een probleem op. Een werkverslaving kan natuurlijk ook bestaan, maar denk dat daar minder gevallen van zijn.
 
Waarom dom? Dat is precies hetzelfde vragen als “maak een paar zinnen dat mij absoluut mijn baan laat verliezen”. Lijkt me beiden niet wenselijk en alleen maar goed dat hierin niet wordt meegegaan
Ik vind geen antwoord geven op een vraag dom. En ach ik ouwehoer maar wat.
 
Mijn dochter kwam net naar me toe of ik even mijn wachtwoord wilde invullen van de apple store want ze had een spelletje gezien wat ze wilde hebben. Heel lief natuurlijk.

Maar het is dus een AI bot geweest die haar op basis van haar voorkeuren spelletjes liet zien de gekocht kunnen worden.

Nu is ze dus verdrietig dat ik dat spelletje niet heb gekocht. De AI bot is medeverantwoordelijk voor haar verdriet vind ik, ik moet haar uitleggen dat ik iets niet ga doen en mijn 'tegenstander' is een AI bot.
 
Mijn dochter kwam net naar me toe of ik even mijn wachtwoord wilde invullen van de apple store want ze had een spelletje gezien wat ze wilde hebben. Heel lief natuurlijk.

Maar het is dus een AI bot geweest die haar op basis van haar voorkeuren spelletjes liet zien de gekocht kunnen worden.

Nu is ze dus verdrietig dat ik dat spelletje niet heb gekocht. De AI bot is medeverantwoordelijk voor haar verdriet vind ik, ik moet haar uitleggen dat ik iets niet ga doen en mijn 'tegenstander' is een AI bot.
En zo ontstaan generatiekloven. Nu vindt je dochter je een rare ouderwetse paranoïde vent, rekent zichzelf aan dat ze je 'getriggered' heeft en zal ze er volgende keer over liegen om het toch gedaan te krijgen. Lekker bezig, Don Quichot! :D
 
Laatst gewijzigd:
Mijn dochter kwam net naar me toe of ik even mijn wachtwoord wilde invullen van de apple store want ze had een spelletje gezien wat ze wilde hebben. Heel lief natuurlijk.

Maar het is dus een AI bot geweest die haar op basis van haar voorkeuren spelletjes liet zien de gekocht kunnen worden.

Nu is ze dus verdrietig dat ik dat spelletje niet heb gekocht. De AI bot is medeverantwoordelijk voor haar verdriet vind ik, ik moet haar uitleggen dat ik iets niet ga doen en mijn 'tegenstander' is een AI bot.
Dit is (nog) geen AI bot maar een simpel algoritme. Hetzelfde dat Youtube gebruikt om jou steeds maar weer dezelfde stijl filmpjes te laten zien. Als jij naar filmpjes van blauwe auto's kijkt zal YT je meer van blauwe auto's laten zien, maar zelden iets over rode auto's. Een AI bot zou slim genoeg zijn om dat wel te doen. (Dit is natuurlijke een simpele voorstelling van de achterliggende systemen)
 
Dat snap ik wel. Ik wil alleen maar zeggen, een stukje tech probeert onze keuzes te beinvloeden. Meer dan een algoritme is niet nodig voor wat het nu is, maar AI zal het terrein dankbaar verder ontginnen.
 
En zo ontstaan generatiekloven. Nu vindt je dochter je een rare ouderwetse paranoïde vent, rekent zichzelf aan dat ze je 'getriggered' heeft en zal ze er volgende keer over liegen om het toch gedaan te krijgen. Lekker bezig, Don Quichot! :D
Haha, dat liegen gebeurt al, 'heb je je sokken opgeruimd?' ... 'ja haa' is het dan, ga je kijken, niks van waar dus. :D

Maar ja generatie kloven, er is zoveel waar ik niet aan mee doe, ik hoef toch niet aan alles mee te doen? Ik heb onlangs ook besloten om niet mee te doen aan de Miss Paraguay verkiezingen, en de plaatselijke bingo laat ik ook aan me voorbij gaan.
 
[..] Hetzelfde dat Youtube gebruikt om jou steeds maar weer dezelfde stijl filmpjes te laten zien. [..]
Het zal je misschien verbazen, maar Youtube gebruikt al sinds 2016 AI en machine learning in haar algoritme hoor
 
Het feit dat je steeds meer via internet doet zorgt voor individualisering van de maatschappij, waar je vroeger aan een ander al handen schuddend vroeg hoe het ging, vertellen mensen nu wat ze zelf aan het doen zijn, 'kijk, zo gaat het met mij', precies andersom dus
Helaas ontzettend waar en ook zeker een keerzijde. Het ontwikkelt allemaal sneller dan de meeste mensen geestelijk kunnen bijhouden en we worden er steeds antisocialer van in het "echte leven".
 
Ik ga de laatste tijd weer steeds vaker bij de gewone kassa afrekenen, die zelfscan is een asociaal middel, en om een of andere reden heb ik heel vaak controle van wat ik gekocht heb, heel a-relaxed.
 
Ik zie nu van allerlei voors en tegens maar ik zie nog geen reaktie op m'n betoog dat AI en internet een wapen kan zijn wat voor iedereen toegankelijk is itt bijv een atoombom maar waar je wel op grote schaal problemen mee kan veroorzaken itt to bijv iemand met een mes.
Zien jullie dat probleem niet of vinden jullie dat niet belangrijk en is dit de "vooruitgang" die we zo graag willen of is daar simpelweg geen oplossing voor en dan praten we er gewoon niet over?
ik vind het namelijk wel een punt dat we zover zijn gekomen dat de techniek nu itt tot vroeger veel makkelijker misbruikt kan worden en dat daders ook lastiger te traceren zijn.
 
Ik gebruik de zelfscankassa enerzijds om eventuele rijen (al zijn die er tegenwoordig dus zelden meer) te ontwijken (vooral de variant waar met name de bejaarden hun pot kleingeld omkeren om af te rekenen) en anderzijds om het verhoor te ontlopen... Heeft u een bonuskaart? Spaart u Pannenkoekzegels? Dierentuinpunten? Kristalnachtplaatjes? Wilt u het bonnetje? NEE IK WIL ALLEEN MAAR BETALEN.
 
Ik zie nu van allerlei voors en tegens maar ik zie nog geen reaktie op m'n betoog dat AI en internet een wapen kan zijn wat voor iedereen toegankelijk is itt bijv een atoombom maar waar je wel op grote schaal problemen mee kan veroorzaken itt to bijv iemand met een mes.
Zien jullie dat probleem niet of vinden jullie dat niet belangrijk en is dit de "vooruitgang" die we zo graag willen of is daar simpelweg geen oplossing voor en dan praten we er gewoon niet over?
ik vind het namelijk wel een punt dat we zover zijn gekomen dat de techniek nu itt tot vroeger veel makkelijker misbruikt kan worden en dat daders ook lastiger te traceren zijn.
Nou ja, dat is de vraag ... is het voor iedereen toegankelijk, en wat gaat diegene er dan mee doen? Ik gaf al wat voorbeelden hoe AI gebruikt kan worden om iemands hele digitale profiel naar boven te trekken, inclusief alle info die je misschien liever voor jezelf zou houden. Massale hacks zie ik ook nog wel gebeuren door geautomatiseerd info bij elkaar te harken en passwords uit leaks te gebruiken of te raden op basis van beschikbare data. We zullen ons tegen dat soort zaken moeten wapenen enerzijds op overheids/toezichtsniveau door wetgeving, regels en toezicht en anderzijds op persoonlijk vlak door een goede internethygiëne. Voor zover het laatste niet al te laat is, want we hebben allemaal inmiddels al een jaar of 20-30 sporen achtergelaten. En het internet vergeet nooit.
 
Back
Top