ChatGPT als hulpje in je studio

De zonderlinge luddite die tot lengte der dagen koppig vast blijft houden aan de dingen van vroeger al moet hij ervoor door de regen fietsen naar een loket 30km verderop terwijl het ook makkelijk vanuit de luie stoel kan is natuurlijk óók van alle tijden.
Dat gezegd zijnde hebben de Amish naar aanleiding van ChatGPT besloten om eindelijk met hun tijd mee te gaan en de "m" uit hun naam weg te laten.
 
Dank Nap, je reacties bewijzen precies mijn punt. :mega:

Een vrije keuze in het al dan niet aanvaarden van technologische noviteiten wordt zelden gewaardeerd, en meestel belachelijk gemaakt of afgewezen. Het zijn beslist niet alleen de grote commectiele belangen die dit doordrukken. Ook veel gewone burgers kunnen het maar moeilijk kunnen verkroppen dat anderen een grotere keuzevrijheid opeisen in het al dan niet aanvaarden van nieuwe technologie dan zij zichzelf toestaan. Je MOET immers met je tijd meegaan!
 
Ik denk dat veel mensen ook redeneren vanuit een gedachte dat het 'toch niet tegen is te houden'.

En dat is misschien ook zo, maar dan nog is het wel oke om kritisch te blijven tav de wereld om je heen en waar mogelijk keuzes te maken waar je in ieder geval zelf 100% achter staat.

Interessant onderwerp trouwens, niet zozeer de AI als wel hoe je omgaat met wat je aangereikt wordt. Maar goed, de wereld raast door, hoe dan ook. Doe ik het niet dan doet een ander het wel en andersom. :D
 
Ik voel het, er komt weer een sit-in op een kruispunt bij jou in de buurt aan!
Mijn gevoel laat me niet in de steek. Een paar uur later is het van dat:
Een sit-in op een kruispunt bij mij in de buurt! Alsof het 1968 is.

Dat had zelfs een A.I. chatbot niet zien aankomen. Er is nog plaats voor mij in deze enge nieuwe wereld.
 
Ik den dat je er in 99% van de gevallen vanuit mag gaan dat het 'oude vertrouwde' van nu ook ooit iets nieuws was waar destijds weerstand tegen was.

Zoals ik al eerder naar aanleiding van het afschaffen van eerst het bankloket, en vervolgens het geleidelijk verdwijnen van de flappentap heb uitgelegd bewijst je stelling helemaal niets. Wanneer oude technologie door steeds onwenselijker nieuwe technologie wordt vervangen is het volstrekt gerechtvaardigd bij opeenvolgende "innovaties" protest aan te tekenen.
 
Er zijn inderdaad de nodige technologische ontwikkelingen waar ik niét op zit te wachten. Zo wil ik bij een helpdesk gewoon een mens met kennis van zaken asap, geen 37 robotmenu's. Ik wil een deel van mijn geld in cash kunnen hebben, vlot bereikbaar met bankautomaten. Ik wil niet elke 3 weken een nieuw wachtwoord MOETEN aanmaken waar minstens de naam van 1 renpaard en een Chinees teken in staan.
 
Waar het misgaat bij ontwikkeling van dingen in de breedste zin des woord is dat alleen het beoogde doel wordt nagestreefd. Alle onbedoelde bij effecten zijn van minder of geen belang. Hierdoor is er te veel ruimte voor ontwikkeling en lopen de al dan niet bekende nadelen of gevaren achter de feiten aan.
 
Overigens heb ik bij het gebruik van ChatGPT tot nu toe wel nog een grens getrokken..

Sinds de komst van internet is de wijze van communiceren zo enorm veranderd en wat mij betreft niet perse ten goede altijd, dat ik besloten heb geen behoefte te hebben om vragen te gaan stellen aan een bot. Het lijkt me natuurlijk wel grappig, zeker ook om te proberen die bot een beetje te trollen, maar uiteindelijk word je er in gezogen en dat was ik niet van plan eigenlijk.
 
Ik heb nog wat, net zoals je een robot.txt bestand hebt waarmee je pagina's op een website kan uitsluiten van crawlen zou er iets moeten komen waarmee je documenten en data zou kunnen markeren waarmee je AI toepassingen uitsluit voor gebruik.

De auteur van een text of document of bestand zou zelf moeten kunnen kiezen hoe zijn data mag worden gebruikt.
 
Een vrije keuze in het al dan niet aanvaarden van technologische noviteiten wordt zelden gewaardeerd, en meestel belachelijk gemaakt of afgewezen. Het zijn beslist niet alleen de grote commectiele belangen die dit doordrukken. Ook veel gewone burgers kunnen het maar moeilijk kunnen verkroppen dat anderen een grotere keuzevrijheid opeisen in het al dan niet aanvaarden van nieuwe technologie dan zij zichzelf toestaan. Je MOET immers met je tijd meegaan!
Ja, het is hollen of stilstaan uiteindelijk en je kan je eraan onttrekken maar dan zit je uiteindlijk in je hutje op de hei, wel zo rustig maar je moet dat ook willen natuurlijk.
Ik heb bijv een nog goede telefoon die het prima doet maar wil ik nog m'n bankapp gebruiken dan moet ik toch een nieuw toestel kopen omdat de mijne niet meer update naar een nieuwere versie van Android wat wel nodig is als ik de bank via m'n telefoon wil blijven gebruiken, wel vervelend dat je op die manier eigenlijk gedwongen wordt om wat nieuws te kopen, keuzevrijheid is er niet eigenlijk.
Ik zie AI als iets waar ik gebruik van kan maken en soms moet ik er in mee.
In sommige gevallen zal het ons voordelen opleveren maar net als met wapens zijn er altijd mensen in de wereld die andere plannen hebben en de boel verknallen, Big Brother is zo'n beetje waarheid geworden helaas.
 
Laatst gewijzigd:
Ben eigenlijk meer benieuwd naar de tegenbeweging die AI straks hoogstwaarschijnlijk uitlokt, ook op muzikaal gebied, dan de AI zelf.

Waarom zouden we daar zelf niet al mee beginnen? Ik ben het zat dat alles voortdurend verandert, het is alsof je in een moeras van de ene boomstronk naar het andere graspolletje moet springen om je spulletjes en software draaiende te houden. Ik hunker maar een oud kasteel als vast ambiance en een eenvoudige gereedschapskist met vertrouwde tools die in de loop der jaren hun nut afdoende bewezen hebben. Daarmee wil ik dan aan de slag zonder me nog zorgen to hoeven maken over upgrades, niet langer ondersteunde systemen, speciaalzaken die verdwijnen, betaalwijzen die ik niet ken en/of niet wil gebruiken, etc. Zijn er geen internet fora voor dergelijke eigenwijze lieden die bijvoorbeeld bij Windows XP zeggen van zo is het mooi genoeg, hiermee ga ik aan de slag! Op die het houden bij een analoge computer of een oude vintage synth? En die zich er ook voor inzetten zulke oude systemen "in de lucht" te houden? En als dergelijk fora niet bestaan, kunnen we daarvoor dan hier op het SynthForum een eigen tegendraadse afdeling starten?
 
De ontwikkeling gaat kei- en keihard idd. Dat is ook best vermoeiend, zeker als je wat ouder wordt. Ik heb er zelf ook 'last' van. Van mij hoeft niet alles steeds weer vernieuwd en 'verbeterd' te worden.

Vroeger, toen niet alles beter was, kon je gewoon een leven hebben wat vanaf het begin tot het eind min of meer het zelfde was, ik zeg expres, toen niet alles beter was, maar de steeds sneller gaande metamorfose van de wereld om ons heen is ook niet echt gezond 'denk ik'.

Het zal in ieder geval wel van invloed zijn op het leefklimaat en het evolutionaire proces van mens, plant en dier, dus ik ben benieuwd hoe alles er over een paar miljoen jaar uit ziet.
 
dan zit je uiteindlijk in je hutje op de hei, wel zo rustig maar je moet dat ook willen natuurlijk.

Och, dat klinkt nog niet zo gek. :D Maar we zijn in Nederland, duurt niet lang dat je een ambtenaar bij je hutje heb staan om je te vertellen dat je weg moet. Krijg je ook nog een prent, waarschijnlijk.


Waarom zouden we daar zelf niet al mee beginnen?

Nou ja, daar valt inderdaad wel iets voor te zeggen. Tenminste voor die dingen waarbij een verandering zeker niet een verbetering is, of ronduit een verslechtering. Hangt er wel een beetje vanaf waar het precies om gaat, er zijn soms ook ontwikkelingen die wel nuttig zijn. AI met een medische toepassing, bijvoorbeeld, dat is iets waar je mensen echt mee kunt helpen. Waarmee ik de negatieve aspecten van AI niet wil bagatelliseren.

Wat betreft een tegenbeweging, ik denk dat je met ontwikkelingen eerst een zekere "kritische massa" moet bereiken voordat zo'n beweging echt op substantiële schaal op stoom komt (om 'ns een verwijzing naar oudere technologie te gebruiken ;)) Met ChatGPT en wat we in de nabije toekomst van zulke technologie mogen verwachten is dat misschien niet het geval. Op de iets langere termijn, misschien 5 tot 10 jaar ofzo, kan zijn dat het dan heel anders is.
 
chatgpt.jpg
 
Zelfs als iets op zich genomen een verbetering is (bijvoorbeeld in de zin van sneller, meer opties, groter of juist kleiner, etc.) dan nog is het zo dat een mensenleven begrensd is in de zin van wat je binnen een mensenleven redelijkerwijs kunt doen. Ik heb de stellige indruk dat de mogelijkheden van elektronische analoog en/of digitaal gemaakte muziek nu al zo gigantisch uitgebreid zijn dat verdere verbeteringen vooral bijdragen aan de overkill die er nu ook al is. Alsof men als een bezetene alsmaar doorgaat met het aanschaffen van steeds meer instrumenten terwijl men het eerder aangeschafte nog niet eens heeft leren gebruiken. Klinkt bekend...? ;-)
 
De ontwikkeling gaat kei- en keihard idd. Dat is ook best vermoeiend, zeker als je wat ouder wordt. Ik heb er zelf ook 'last' van. Van mij hoeft niet alles steeds weer vernieuwd en 'verbeterd' te worden.

Je kunt er toch wel iets aan doen. Ik heb bijvoorbeeld een smartphone, maar waar ik 'm het meest voor gebruik is om even te kijken hoe laat het is. :) Geen social media, geen apps die je tijd opvreten, enz. FOMO is voor veel mensen kennelijk een reden dat ze zoveel gebruik maken van social media, of ronduit een verslaving hebben. Het kan mij niet veel schelen of ik iets "mis", of niet. Ik heb aan m'n eigen leven genoeg, heb geen behoefte om alles in dat leven te etaleren en hoef evenmin alles te zien en te weten van een ander. Je kunt niet alle ontwikkelingen en technologie vermijden, maar door je houding wel enigszins een druk die je ervaart verminderen, denk ik.
 
Ik heb de stellige indruk dat de mogelijkheden van elektronische analoog en/of digitaal gemaakte muziek nu al zo gigantisch uitgebreid zijn dat verdere verbeteringen vooral bijdragen aan de overkill die er nu ook al is.

Kweenie, het is toch wat complexer dan dat. Je hebt dan misschien uitgebreide mogelijkheden, maar dat wil niet zeggen dat de manier waarop je ermee moet werken aansluit op jouw manier van denken en gevoel voor technologie. Komt toch vrij regelmatig voor, synth X heeft een fantastische engine, maar de sequencer is voor jou een ramp om te gebruiken bijvoorbeeld. Die van synth Y is wat dat betreft veel beter, maar de klanken van die synth zijn gaar. Graag had je synth Z gehad, waarbij beide gewoon goed zijn. Maar die is er niet. Zo hou je toch wat te wensen over, ondanks het grote aanbod van instrumenten.
 
Je kunt er toch wel iets aan doen. Ik heb bijvoorbeeld een smartphone, maar waar ik 'm het meest voor gebruik is om even te kijken hoe laat het is. :) Geen social media, geen apps die je tijd opvreten, enz. FOMO is voor veel mensen kennelijk een reden dat ze zoveel gebruik maken van social media, of ronduit een verslaving hebben. Het kan mij niet veel schelen of ik iets "mis", of niet. Ik heb aan m'n eigen leven genoeg, heb geen behoefte om alles in dat leven te etaleren en hoef evenmin alles te zien en te weten van een ander. Je kunt niet alle ontwikkelingen en technologie vermijden, maar door je houding wel enigszins een druk die je ervaart verminderen, denk ik.

Juist. Wat ik als de gehoopte tegenbeweging voor stel is enkel een wat verder doorgevoerde versie van wat je zelf nu ook al doet. Jouw aanpak is makkelijker in die zin dat je minder afwijkt van wat normaal wordt gevonden, maar het vergt wel een grotere zelfbeheersing om opties die je op je smartphone beschikbaar hebt bewust niet te gebruiken. Dat is niet iedereen gegeven. Ik heb zelf een mobieltje met zo min mogelijk opties.

Kweenie, het is toch wat complexer dan dat. Je hebt dan misschien uitgebreide mogelijkheden, maar dat wil niet zeggen dat de manier waarop je ermee moet werken aansluit op jouw manier van denken en gevoel voor technologie. Komt toch vrij regelmatig voor, synth X heeft een fantastische engine, maar de sequencer is voor jou een ramp om te gebruiken bijvoorbeeld. Die van synth Y is wat dat betreft veel beter, maar de klanken van die synth zijn gaar. Graag had je synth Z gehad, waarbij beide gewoon goed zijn. Maar die is er niet. Zo hou je toch wat te wensen over, ondanks het grote aanbod van instrumenten.

Als je twee synths weg doet en er een voor in de plaats zet die minder ergernis geeft, en waarmee je vlot aan de slag kunt lijkt mij dat ook een vooruitgang. Het gaat er vooral om te zorgen dat de zaak te behappen blijft, en dat je op zeker moment het punt bereikt waarop je je materiaal afdoende kent en ermee aan de slag kunt. Maar zo'n systematische aanpak zal vast niet iedereen aanspreken, dus ik verwacht ook niet dat de voorgestelde tegenbeweging ooit grote vormen zal aannemen.
 
Och, dat klinkt nog niet zo gek. :D Maar we zijn in Nederland, duurt niet lang dat je een ambtenaar bij je hutje heb staan om je te vertellen dat je weg moet. Krijg je ook nog een prent, waarschijnlijk.
:D
Ja, in Nederland lukt het niet, dan zal je moeten uitwijken naar een minder dichtbevolkte streek.
De ontwikkeling gaat kei- en keihard idd. Dat is ook best vermoeiend, zeker als je wat ouder wordt. Ik heb er zelf ook 'last' van. Van mij hoeft niet alles steeds weer vernieuwd en 'verbeterd' te worden.

Vroeger, toen niet alles beter was, kon je gewoon een leven hebben wat vanaf het begin tot het eind min of meer het zelfde was, ik zeg expres, toen niet alles beter was, maar de steeds sneller gaande metamorfose van de wereld om ons heen is ook niet echt gezond 'denk ik'.
Ja, tijd gaat niet sneller want de wisseling der seizoenen in de natuur duurt nog net zo lang als miljoenen jaren geleden maar voor ons gevoel gaat alles wel sneller.
Sinds het begin van de industriële revolutie hebben we een ontwikkeling op gang gebracht die steeds sneller gaat en niet te stoppen is, we zijn ahw de hamsters in een rad wat steeds sneller ronddraait, de rem ontbreekt en de tegenwoordige mens maakt meer veranderingen door in een paar jaar dan vroeger in een heel mensenleven.

Daar zijn theorieëen over natuurlijk zoals Ray Kurzweil die het idee heeft dat door AI de ontwikkeling steeds sneller gaat en we over en jaar of tien hopeloos zijn verloren omdat AI dan superieur zal zijn aan de mens.
Terrence McKenna had door ook z'n ideëen over met z'n timewave zero theorie die er als ik het goed heb op neerkomt dat er eerst voor een verandering nog tijd nodig was maar op een gegeven moment de verandering zo snel gaat dat er geen tijd meer nodig is zo ongeveer en dan heb je eigenlijk constante verandering in het leven van de mens.

Dat is wat we dan uiteindelijk zelf gecreëerd hebben en de vraag is waartoe leidt deze versnelling van ontwikkeling en of wij dat aankunnen als mensheid?
Wetenschappers zijn er steeds meer van overtuigd dat we met z'n allen leven in een matrix, een soort holografische projectie leven en de ontdekking van het Higgs Boson is ook een teken dat de mens steeds meer z'n horizon uitbreidt voorbij de grens der relativiteit ons tijd-ruimte continuum, ook de quantum computer en fotonenverstrengeling is een gegeven dat de mens steeds meer ontdekkingen doet die voorbij onze tijdruimte gaan.
Wie weet zijn het allemaal tekenen des tijds dat we langzaam maar zeker naar een nieuw paradigma toegroeien, wie zal het zeggen?
Spannend is het wel natuurlijk maar kunnen we het nog volgen op den duur?
 
Back
Top