ChatGPT als hulpje in je studio

De hersenen analyseren zijn nog niet ver mee en ze nabootsen al helemaal niet dus dat is inderdaad nog ver weg. Ik weet ook niet of dat het doel zou moeten zijn. Ik kan me wel voorstellen dat naarmate we beter snappen hoe de hersenen werken, we ook steeds betere computers kunnen maken die zelfstandig steeds beter met ons mee- en samenwerken.
De mensheid weet relatief veel hedendaags, maar tegelijkertijd ook weinig. Iemand zei ooit, hoe meer we weten hoe meer vraagtekens er oprijzen. Ook zei iemand anders, het ontdekken van hoe hersenen werken is hetzelfde als het ontcijferen van het heelal. Dus ja, je hebt wel punt betreft dat het nog ver weg is. Maar misschien ook niet...

Of het een doel zou moeten zijn, ligt eraan. Uiteindelijk kan het doel zowel negatief als postitief ingezet worden.
 
Zelfs iets eenvoudigs als ChatGPT doet al ervaringen op en verwerkt die in latere reacties. Ook is het een koud kunstje sensoren in de hardware te plaatsen zodat het programma met het equivalent lichamelijke gevoelens aan de slag kan. Emoties hebben te maken met doelgerichtheid die al dan niet gefrustreerd wordt, ook dat valt te programmeren. Dat men dat allemaal meestal niet doet is een andere zaak.
 
Over ChatGPT als hulpje in de studio gesproken: het zou handig zijn als Chattie heel veel ervaring en betrouwbare kennis omtrent testen en repareren van buizenversterkers had... Ik vertrouw hem hier echter niet ver genoeg in ook al heeft hij enkele algemene basics wel correct.
 
Ik zou van ChatGPT wel willen weten waarom mijn left output van mijn Behringer Deepmind 6 het niet doet en wat ik er aan kan doen. Google weet het niet.
 
Over ChatGPT als hulpje in de studio gesproken: het zou handig zijn als Chattie heel veel ervaring en betrouwbare kennis omtrent testen en repareren van buizenversterkers had... Ik vertrouw hem hier echter niet ver genoeg in ook al heeft hij enkele algemene basics wel correct.

Misschien weten ze het hier: Nederlands Forum over Oude Radio's

Of je kunt op ons eigen forum het schema plaatsen, dan kunnen we mee denken.

Algemene regel is dat de elco het vaakst kapot zijn.
 
Ik zou van ChatGPT wel willen weten waarom mijn left output van mijn Behringer Deepmind 6 het niet doet en wat ik er aan kan doen. Google weet het niet.
Omdat je een goedkope knockoff hebt gekocht waarbij iedere euro die je eraan uitgaf er twee te veel waren en nu zit je natuurlijk verbaasd te kijken dat dat stuk ellende het reeds begeven heeft.

Oh sorry, ik zat per ongeluk op ChagGPT.
 
Ik heb ChatGPT gevraagd om zijn visie.
 

Attachments

  • chatgpt.png
    chatgpt.png
    70,2 KB · Bekeken: 76
Ik zie voor- en nadelen, maar kan op dit moment nog niet echt overzien wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn.
Toen internet opkwam dacht ik nog dat het mensen dichter bij elkaar zou brengen, maar het is voor een groot deel schuldig aan de polarisatie in de wereld. Internet had geen baas of eigenaar, dus ik dacht dat het een vrije online wereld kon worden. Nu bepaalt Google, Youtube, Facebook en Instagram ons leven.

Tom Scott verwoordt een beetje hoe ik op dit moment over AI denk.
 
Smoesjes helpen niet - kijk wat er feitelijk gebeurt. Er is een fundamenteel verschil tussen een hamer of een mes in je gereedschapskist, en de huidige technologisch ontwikkelingen. Wat je met een hamer of een mes doet bepaal je zelf, of je mee doet aan aan de moderne techniek bepaal je niet meer zelf. Dat wordt van je geëist! Individueel wordt ons geen keus meer gelaten: je moet mee doen als je niet als outcast wilt eindigen.
Je hebt wel een punt, maar het is niet de techniek zelf die zich opdringt, maar de belangen van met name big tech en andere multinationals en elite clubjes die jou er toe dwingen.. Dus misschien gaat het niet zo zeer hoe jij gebruik maakt van de techniek, maar meer hoe de mensen met macht er gebruik/misbruik van maken.
 
Een nieuwe combi van language AI en zoekmachine is perplexity.ai. Die is behoorlijk goed in zoeken en presenteren van feiten (vgl met ChatGPT) en doet niet zulke rare dingen als Bing. En hij geeft zijn bronnen als voetnoten weer. Je hoeft ook geen account aan te maken. Het lijkt nu wel of er elke week een AI bot bij komt…
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Je hebt wel een punt, maar het is niet de techniek zelf die zich opdringt, maar de belangen van met name big tech en andere multinationals en elite clubjes die jou er toe dwingen.. Dus misschien gaat het niet zo zeer hoe jij gebruik maakt van de techniek, maar meer hoe de mensen met macht er gebruik/misbruik van maken.

Dat is juist, maar het zijn niet enkel machtige belangen die je ertoe dwingen. Het zijn ook de gewone burgers die het allemaal we best vinden en die niet eens meer moeite doen om nog zelf keuzes te maken. Je moet met je tijd meegaan, luidt immers het devies. Opkomen voor het recht van anderen die zaken graag op hun oude vertrouwde manier willen blijven doen kun je wel helemaal vergeten. Vandaar: de strijd is al gestreden en de (individuele) mens heeft het verloren.
 
Dat is juist, maar het zijn niet enkel machtige belangen die je ertoe dwingen. Het zijn ook de gewone burgers die het allemaal we best vinden en die niet eens meer moeite doen om nog zelf keuzes te maken. Je moet met je tijd meegaan, luidt immers het devies. Opkomen voor het recht van anderen die zaken graag op hun oude vertrouwde manier willen blijven doen kun je wel helemaal vergeten. Vandaar: de strijd is al gestreden en de (individuele) mens heeft het verloren.
Ik den dat je er in 99% van de gevallen vanuit mag gaan dat het 'oude vertrouwde' van nu ook ooit iets nieuws was waar destijds weerstand tegen was.
 
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedere ontwikkeling gewenst is. Aan de andere kant zal iedere ontwikkeling zal zijn plekje wel vinden uiteindelijk.
 
De zonderlinge luddite die tot lengte der dagen koppig vast blijft houden aan de dingen van vroeger al moet hij ervoor door de regen fietsen naar een loket 30km verderop terwijl het ook makkelijk vanuit de luie stoel kan is natuurlijk óók van alle tijden.
 
Zeker, ik ken zo iemand, ik ga het zelf niet doen, maar ik zie wel ongewenste ontwikkelingen, soms moet je gewoon erkennen dat niet alles oke is en misschien niet had gehoeven. Daarmee komen we gelijk bij het volgende, als het kalf verdronken is dempt men de put. En zelfs dan nog vaak niet eens.
 
Om terug te komen op de titel van dit topic -ChatGPT als hulpje in je studio-.
Ik verwacht dat in de toekomst er best wel AI toepassingen te verzinnen zijn, zoals een mixer die zelf instellingen kan voorstellen uitgaand van de inkomende signalen. Of een "zelfdenkende" compressor.
 
Back
Top