Akai MPC firmware update ( X / Live / Force / One / Keys )

Ik heb de filmpjes allemaal zitten kijken, ik zou hem graag willen hebben, alleen een beetje onduidelijk welke 8 instrumenten mee geleverd worden, Jura en mini D zullen er wel niet bij zitten.

Op de akai site stond dat meen k wel.
 
je kan 1 plugin gratis kiezen uit dit aanbod:
Screenshot 2024-02-06 at 22.37.29.png
 
Tjeetje ben nu best wel blij dat ik de Key 61 heb, die behalve de SD card slot alles heeft hij met z'n 4 GB meer dan genoeg capaciteit om volledige tracks te maken. Sommige plug-ins zie ik hier overigens niet eens opgesomd zoals o.m. de fantastische Fabric Xl plug-in.
 
Maar serieus, daar zit ik zo aan.
Iets met multitracks en meerdere nummers in één project om laadtijden te vermijden.
Wij hadden met onze Depeche Mode tribute een setje van nog geen anderhalf uur en daarna 3 toegiften. Die toegiften moesten al apart geladen worden (MPC Live Mk-I). En dan gebruikten we niet eens audiotracks, alleen (multi-)samples. Voor live is die 2 GB inderdaad wat aan de magere kant, afhankelijk van wat voor soort muziek je maakt en hoe lang je set is uiteraard.
 
Heb begrepen dat juist de nieuwe instrumenten een aanslag op het geheugen zijn, en dan vooral de multi-gesampelde strings en piano..na 4 tracks is het dan klaar.
 
Heb begrepen dat juist de nieuwe instrumenten een aanslag op het geheugen zijn, en dan vooral de multi-gesampelde strings en piano..na 4 tracks is het dan klaar.
Dat is precies mijn punt (waarom ik liever niet instap nu met een MPC die 'maar' 2Gb heeft)
Als het keygroup plugins betreft, dan is dat wel de beperking.
De plugins die het geluid 'maken' met modelling natuurlijk niet. (maar die lopen dan weer snel tegen CPU beperkingen aan, omdat ze minder efficiënt werken, maar wel beter klinken)
 
Hij gaat aan mij voorbij met maar 2 outputs en 2Gb ram.
2 Gb is echt belachelijk weinig. Geheugen zijn op deze prijs dan ook de kosten niet. Daarbij is alles in de nieuwe 'Live' range minstens 4Gb.

Zeer frappante keuze van Akai.
 
Er moet ook nog een OS geladen worden in die 2gb .. 600mb. En volgens mij werd audio omgezet naar 32bit float..tel uit je bytes..

Even ter correctie. Het is 1.3gb die beschikbaar is na het laden van het OS. Maar het geheugen is 32bit!! Dus netto heb je net zoveel samplingtijd per MB.

Ever wat samplers te vergelijk en hun specs opgezocht, allen 16 of 24 bit.

Electribe 2: 20mb dacht ik (270seconden) Alleen mono
Digitakt 64mb - Alleen mono
Octatrack 80-85mb
Polyend tracker - 8mb?? - Alleen mono
Polyend tracker mini 133 seconden??

Alles veranderd als er er voor de MPC ook discstream mogelijk wordt, zoals op de Force sinds een paar OS versies terug kan.
De ONE+ heeft meer opslaggeheugen 16 ipv 4gb en is sneller. En heeft een snellere CPU dan de oude MPC's. Dat zal in deze keyversie ook wel zitten vermoed ik.. dat is wel weer fijn met Modeling synths.. zeker die Moog en Jura bv..

Ik kom nog uit de tijd dat samplers met floppys moesten worden voorzien van samples.. ik had een Emax 2 en later een ASR10. Soms moest ik meer dan 10 floppen laden voor een project.. ging 1 flop kapot was je project niet meer te laden.. Ik had met de ASR 10 wel load while play, zodat je een beschikbaar geheugen kon vullen en niet gebruikte samples overschrijven.. Later ruilde ik de ASR10 in en kwam er een nieuwe A3000. MPC's heb ik nooit naar gekeken.. waren destijds gewoon prijzige bakken. Nu zijn ze in verhouding mega cheap met een shitload aan geheugen em futures als je het vergelijkt met die andere samplers die ik in het lijstje wat ik hierboven noem.

Het is maar net wat je verwacht van een sampler.. Maar ok. 2gb is weinig voor een PC, agree :D
 
Laatst gewijzigd:
Even ter correctie. Het is 1.3gb die beschikbaar is na het laden van het OS. Maar het geheugen is 32bit!! Dus netto heb je net zoveel samplingtijd per MB.

Ever wat samplers te vergelijk en hun specs opgezocht, allen 16 of 24 bit.

Electribe 2: 20mb dacht ik (270seconden) Alleen mono
Digitakt 64mb - Alleen mono
Octatrack 80-85mb
Polyend tracker - 8mb?? - Alleen mono
Polyend tracker mini 133 seconden??

Alles veranderd als er er voor de MPC ook discstream mogelijk wordt, zoals op de Force sinds een paar OS versies terug kan.
De ONE+ heeft meer opslaggeheugen 16 ipv 4gb en is sneller. En heeft een snellere CPU dan de oude MPC's. Dat zal in deze keyversie ook wel zitten vermoed ik.. dat is wel weer fijn met Modeling synths.. zeker die Moog en Jura bv..

Ik kom nog uit de tijd dat samplers met floppys moesten worden voorzien van samples.. ik had een Emax 2 en later een ASR10. Soms moest ik meer dan 10 floppen laden voor een project.. ging 1 flop kapot was je project niet meer te laden.. Ik had met de ASR 10 wel load while play, zodat je een beschikbaar geheugen kon vullen en niet gebruikte samples overschrijven.. Later ruilde ik de ASR10 in en kwam er een nieuwe A3000. MPC's heb ik nooit naar gekeken.. waren destijds gewoon prijzige bakken. Nu zijn ze in verhouding mega cheap met een shitload aan geheugen em futures als je het vergelijkt met die andere samplers die ik in het lijstje wat ik hierboven noem.

Het is maar net wat je verwacht van een sampler.. Maar ok. 2gb is weinig voor een PC, agree :D
Omdat de MPC in de markt gezet wordt als ‘do it all’ (zeker met de laatste plug-ins) hoort daar (voor mijn gevoel) ook een stevige(re) binnenkant bij. En ze kunnen het (zie One+ en keys61) dus qua firmware of compatibiliteit zijn er geen reden om de snellere cpu en meer ram niet in te zetten (Volgens Loopop zit de oude CPU er in dacht ik) .

Dus die stap terug vind ik teleurstellend. Met of zonder disk streaming, want ik dacht dat die keygroup plug-ins altijd vanuit het ram werkten. .

En ik weet, het is standaard om de boel af te knijpen en maar mondjesmaat te upgraden bij veel makers, maar ze hebben er iig 1 minder verkocht hierdoor.

Als sampler zeker geschikt, maar voor de nieuwe plug-ins daardoor minder.
 
Ik speel nog steeds op een 4-snarige bas. En dat terwijl er 5, 6, 8, en 12-snarige alternatieven zijn. Waarom toch?
Omdat die lekker speelt en klinkt :)
En geen 'do it all' centrumstuk van de studio is.
En geen plugins hoeft te draaien :)

Ik heb overigens een 5-bas, dus ja. Misschien zegt dat al wel genoeg waarom ik ook 4 Gb RAM wil :D
 
De ONE+ heeft meer opslaggeheugen 16 ipv 4gb en is sneller. En heeft een snellere CPU dan de oude MPC's. Dat zal in deze keyversie ook wel zitten vermoed ik.
Als ik ze tegelijkertijd opstart dan is de opstarttijd van mijn MPC One sneller dan die van mijn MPC Key 61. Ik vermoed dat ze precies dezelfde CPU hebben en dat dit komt omdat de Key versie meer features heeft die natuurlijk ook eerst geactiveerd moeten worden.
 
Als ik ze tegelijkertijd opstart dan is de opstarttijd van mijn MPC One sneller dan die van mijn MPC Key 61. Ik vermoed dat ze precies dezelfde CPU hebben en dat dit komt omdat de Key versie meer features heeft die natuurlijk ook eerst geactiveerd moeten worden.
Ik lees (voor wat het waard is) dat ze allemaal dezelfde CPU hebben en dat alleen de ram afwijkt. The Standalone MPC Buyer's Guide
 
Ever wat samplers te vergelijk en hun specs opgezocht, allen 16 of 24 bit.

Electribe 2: 20mb dacht ik (270seconden) Alleen mono
Digitakt 64mb - Alleen mono
Octatrack 80-85mb
Polyend tracker - 8mb?? - Alleen mono
Polyend tracker mini 133 seconden??
Goed dat je de vergelijking maakt, maar deze apparaten werken niet met een plugin-systeem zoals Akai dat doet. De plugins die deze apparaten hebben, is wat het is.. een aanvullend updateje her en der daargelaten. Bepaalde plugins die Akai heeft hebben een flink stukje geheugen nodig.

Goed op 32bit is het wellicht vergelijkbaar met 4Gb op 64bit. Evengoed vind ik het vreemd.

Mis ik wellicht iets, is er iets voordelig aan de keuze van 32bit?
 
Mis ik wellicht iets, is er iets voordelig aan de keuze van 32bit?
Volgens mij is de gebruikte hardware zelfs 64 bit.


Van: MPC Live Internals

The mainboard​

The MPC Live and X hardware is centered around the Rockchip RK3288 system-on-chip, which contains a quad-core ARM Cortex A17 and a number of peripherals. The FCC filings and device tree used by the Linux software refer to the Radxa Rock2 system-on-module, a board which contains the RK3288 itself, 2GB RAM, eMMC storage for the system software, as well as power management. The silkscreening on my board indicates it was revised after the FCC filings. There’s a heatsink on the board that covers the SOM, I’ve not taken it off to see if it actually contains a Radxa board or some redesign, but the basic principle looks similar to the photos in the FCC documents. Linux only reports 8GB internal storage (eMMC), but the Rock2 was not available in this configuration..

The SOM is attached to a “base board”, or mainboard, which is InMusic’s design. This board is the left-most third of the unit when looking from the back. It contains the power button, the plug for the external DC supply, and the USB ports (both host and device ports). The display is attached here (using MIPI), as is the controller that handles the touch input. The base board also contains two unpopulated ports near the front that appear to be HDMI video and gigabit ethernet. These were likely used during development. The RK3288’s HDMI is still mentioned in Linux’s device tree, but marked as disabled.

All the power is handled here. The 19V power supply connects here, and there is some circuitry as well as a connection to the battery pack. The audio/midi board is powered over the internal USB connections, and this in turn powers the other control surface-related boards.

The base board contains an internal micro-SD card reader, in addition to the external, full-size one which is connected via a USB header. The internal reader in mine has a 16GB card in it. This is the “internal storage” that the factory content is on. This is in addition to the eMMC, which is only used for system software. The base board also has a SATA connector, and a SATA-USB bridge - the RK3288 doesn’t have real SATA.

Wifi and bluethooth are handled by a single module, with a single cable to an external aerial.

On the far side of the board, away from the external ports, there is a debug port. On my board it was already populated. It is a 3.3V UART, the pinout is as follows:

GND
RX
TX
3.3V
With GND being closest to the internal SD card reader.

There is a button called “recovery” on the left side board. Pressing it while booting puts the Live into the same update/recovery mode that can be reached from software. The right side of the board has a reset button, next to an unpopulated two-pin header labeled “latch”.

All the knobs, pads and buttons are connected to the audio/midi board, which connects to the mainboard via two internal USB connections (using plain cables and pin-headers, but clearly marked as USB on both sides). On the mainboard side, these connections are marked “USB hub”, because they go to a Microchip USB5537 hub that also handles the external SD card reader and the two external device ports. There is an internal pin header labeled “USB host”, unconnected.

In addition to the USB connections, there’s also a flat-flex cable (FFC) between the mainboard and the audio/midi board. Silkscreening suggests, among other things, a UART connection to the STM32 microcontroller that handles the MIDI and control surface. The output of the lsof utility doesn’t mention any serial ports in use, though, (except for the console), so it’s probably not used in normal operation.

The mainboard sees the audio/midi controller board as class-compliant audio and MIDI devices. All the buttons and knobs on the front panel simply send MIDI information to the MPC software.
 
Goed dat je de vergelijking maakt, maar deze apparaten werken niet met een plugin-systeem zoals Akai dat doet. De plugins die deze apparaten hebben, is wat het is.. een aanvullend updateje her en der daargelaten. Bepaalde plugins die Akai heeft hebben een flink stukje geheugen nodig.

Het is idd jammer dat je keuzes moet maken.. tekort geheugen. Als je op een gemiddelde PC een plug-in als DIVA draait moet je ook keuzes maken en tracks freezen / bouncen.. of je latency omhoog gooien..
Ik weet ook niet of het zo eenvoudig is om er bij die Aka'si 8gb van te maken.

Ik weet nog toen ik vernam dat de Force uitkwam. AKAI Force: Push + Ableton Live hardware? Ik dacht toen zelfs dat die 2gb geheel beschikbaar was voor opnames.. maar daar is het OS nog groter dan de MPC. Maar goed.. De MPC is diir geevalueerd tot een soort DAW.. maar underpowered en met tekort geheugen.. voor sommigen. Voor anderen is de MPC betaalbaar en met meer features dan ooit.
 
Ik weet ook niet of het zo eenvoudig is om er bij die Aka'si 8gb van te maken.
Geen idee idd. Maar 4 had wel gekund iig.
Mijn hoop / verwachting was dat ik de 37 in de oefenruimte kon inzetten, maar dat gaat hem helaas niet worden.
Maar het blijven interessante machines. Dus wie weet welke Akai er ooit nog komt hier :)
 
Back
Top