Akai MPC firmware update ( X / Live / Force / One / Keys )

Geen idee idd. Maar 4 had wel gekund iig.
Mijn hoop / verwachting was dat ik de 37 in de oefenruimte kon inzetten, maar dat gaat hem helaas niet worden.
Maar het blijven interessante machines. Dus wie weet welke Akai er ooit nog komt hier :)

Is Maschine+ niet geschikt? Die heeft wel 4gb. En volgens mij Gebruikt NI ook een soort disc streaming bij sample libraries. Als ik in Komplete wat instrumenten heb geladen en ik kijk naar het gebruikte geheugen zou het geheugen veel voller moeten zitten. Sommige instrumenten zijn 6gb.. Ik weet niet hoe dat met de standalone + versie gaat maar dit is zo'n beetje de enige die qua mogelijkheden in de buurt komt.. Zoals ik je nu begrijp wil je em ook inzetten voor gesampelde sounds.. Voor bread and butter sounds zou ik gewoon iets anders kopen en zeker geen MPC.. Krome of een MoDX bv. En je had toch een Yamaha synthesizer gekocht?? Het is leuk dat ze als extra die gesampelde instrumenten beschikbaar maken maar dit is niet waar de kracht ligt van de MPC en de Force. Het zijn super krachtige sequencers met bijna ongelimiteerde mogelijkheden.. plug iets midi USB in en je kunt het gebruiken. De MPC vind ik omdat het pattern based is wat beperkt maar de Force is door de Arranger, en dan nog de Sessionmode, die veel verder gaat dan de pattern based methode op de MPC's nog geschikter als DAW vervanger. Je kunt ze ook beiden gebruiken.. via Abletonlink lopen ze perfect in sync als 't moet.. :)

Akai is echt op eenzame hoogte bezig.. dus dat scheelt misschien wat keuzestress.. :D Wat ik sowieso jammer vind bij Maschine(+) is dat het nog steeds met die 2 schermen werkt waarop je alles doet met de encoders eronder.. Ik heb een Maschine Studio controller van NI..'JAM en ik ben ooit begonnen op de MK1 controller voor Maschine.. laatst nogeens vergeleken.. eigenlijk kan alles wat met de Maschine Studio kan daar ook mee. En zeker als je er een monitor boven hangt. En dan moet je nu ineens alles op de schermen doen..
Heb ook de MPC software geprobeerd, sampen met de MPC touch.. dat is een LIVE maar dan de controller versie.. en je kunt ook een MPC, ONE, Live of X gebruiken om de MPC software te bedienen. Met een MPC touch heb je op een laptop iets wat in de buurt komt maar geen beperking en geen audiotracks dacht ik. Maar een ONE werkt gewoon lekkerder.. en daarvoor de X. Ook doordat je 'n touch screen hebt natuurlijk.. Die X is echt super compleet qua controls en transport.. en ook door de extra futures van wat footswitches die je standaard kunt inprikken. Bij opnames maken kun je dan via punch in/out 'n 'take' opnemen, als je er na wat rondjes jammen klaar voor bent en het wilt vastleggen. Maschine + heeft volgens mij geen audiotracks.. Op de computer kun je het ook niet inzetten als DAW in ieder geval.. Hardware HD recorders worden ook nauwelijks meer ontwikkelt. Wat kleine porta multitrackers maar echt grote 16-32 trackers zoals Roland VS, Korg (XD)32D, etc zijn historie.. Alleen Tascam maakt nog wat HD recorders volgens mij. Ik heb een tijdje met een Yamaha multitracker gewerkt (AW4416).. dan nam ik bv 8 of 16 tracks op voor een koortje.. en deze sampelde ik dan in een SU700.. liepen beiden mee op de midiclock van de RS7000.. en de MV syncte daar ook op. Behoorlijke setup met een Roland A880 om alle midi te routen. Hou maar op.. als je dan nu ziet wat voor een mogelijkheden de MPC's en Force hebben.. plug iets USB in en je kunt het via midi gebruiken.

Vergeet ook niet dat het MPC concept alweer van 2017 dateert.. Ik zou ook liever 32gb hebben.. maar met een beetje creativiteit is het zeker werkbaar.. en alles kan.. audiotracks inclusief fx sampelen.. En zelfs de matige reverbs kan je iets anders voor gebruiken als je een externe USB audiokaart gebruikt.. een Behringer XR bv.
 
Is Maschine+ niet geschikt? Die heeft wel 4gb. En volgens mij Gebruikt NI ook een soort disc streaming bij sample libraries. Als ik in Komplete wat instrumenten heb geladen en ik kijk naar het gebruikte geheugen zou het geheugen veel voller moeten zitten. Sommige instrumenten zijn 6gb.. Ik weet niet hoe dat met de standalone + versie gaat maar dit is zo'n beetje de enige die qua mogelijkheden in de buurt komt..
2 outputs. Dat wordt hem niet. Ja, je kunt een soundcard toevoegen, maar ik wil minder meeslepen, niet meer.
Wel fijne pads (wat ik overal hoor). Maar dan zou ik eerder de gewone kopen (niet standalone) en die als controller gebruiken.
Het is m.i. niet wat ik zoek qua sequencer en master brein van m'n setup en voorlopig geen prio voor mij. Ik doe nagenoeg niks meer in de DAW.

Zoals ik je nu begrijp wil je em ook inzetten voor gesampelde sounds.. Voor bread and butter sounds zou ik gewoon iets anders kopen en zeker geen MPC.. Krome of een MoDX bv. En je had toch een Yamaha synthesizer gekocht??
Stage piano (YC61) dus geen synth. Heerlijk voor piano sounds. En af en toe wat anders. En hij is ook mijn midi controller voor de desktop synths die er staan (via de 707).
Het is leuk dat ze als extra die gesampelde instrumenten beschikbaar maken maar dit is niet waar de kracht ligt van de MPC en de Force. Het zijn super krachtige sequencers met bijna ongelimiteerde mogelijkheden.. plug iets midi USB in en je kunt het gebruiken. De MPC vind ik omdat het pattern based is wat beperkt maar de Force is door de Arranger, en dan nog de Sessionmode, die veel verder gaat dan de pattern based methode op de MPC's nog geschikter als DAW vervanger. Je kunt ze ook beiden gebruiken.. via Abletonlink lopen ze perfect in sync als 't moet..
De Force is en blijft de optie die het dichtst tegen mijn beoogd gebruik aanschuurt.
Zowel voor thuis als in de band.

:)

Akai is echt op eenzame hoogte bezig.. dus dat scheelt misschien wat keuzestress.. :D Wat ik sowieso jammer vind bij Maschine(+) is dat het nog steeds met die 2 schermen werkt waarop je alles doet met de encoders eronder.. Ik heb een Maschine Studio controller van NI..'JAM en ik ben ooit begonnen op de MK1 controller voor Maschine.. laatst nogeens vergeleken.. eigenlijk kan alles wat met de Maschine Studio kan daar ook mee. En zeker als je er een monitor boven hangt. En dan moet je nu ineens alles op de schermen doen..
Heb ook de MPC software geprobeerd, sampen met de MPC touch.. dat is een LIVE maar dan de controller versie.. en je kunt ook een MPC, ONE, Live of X gebruiken om de MPC software te bedienen. Met een MPC touch heb je op een laptop iets wat in de buurt komt maar geen beperking en geen audiotracks dacht ik. Maar een ONE werkt gewoon lekkerder.. en daarvoor de X. Ook doordat je 'n touch screen hebt natuurlijk.. Die X is echt super compleet qua controls en transport.. en ook door de extra futures van wat footswitches die je standaard kunt inprikken. Bij opnames maken kun je dan via punch in/out 'n 'take' opnemen, als je er na wat rondjes jammen klaar voor bent en het wilt vastleggen.
Klopt zeker. Ik bekijk regelmatig Force videos om er meer van te 'snappen' en het is echt wel de beste vervanger van de 707 voor mij.

Maschine + heeft volgens mij geen audiotracks.. Op de computer kun je het ook niet inzetten als DAW in ieder geval.. Hardware HD recorders worden ook nauwelijks meer ontwikkelt. Wat kleine porta multitrackers maar echt grote 16-32 trackers zoals Roland VS, Korg (XD)32D, etc zijn historie.. Alleen Tascam maakt nog wat HD recorders volgens mij. Ik heb een tijdje met een Yamaha multitracker gewerkt (AW4416).. dan nam ik bv 8 of 16 tracks op voor een koortje.. en deze sampelde ik dan in een SU700.. liepen beiden mee op de midiclock van de RS7000.. en de MV syncte daar ook op. Behoorlijke setup met een Roland A880 om alle midi te routen. Hou maar op.. als je dan nu ziet wat voor een mogelijkheden de MPC's en Force hebben.. plug iets USB in en je kunt het via midi gebruiken.

Vergeet ook niet dat het MPC concept alweer van 2017 dateert.. Ik zou ook liever 32gb hebben.. maar met een beetje creativiteit is het zeker werkbaar.. en alles kan.. audiotracks inclusief fx sampelen.. En zelfs de matige reverbs kan je iets anders voor gebruiken als je een externe USB audiokaart gebruikt.. een Behringer XR bv.
Zeker waar.
Ik blijf gewoon verlekkerd kijken, zeuren over te weinig features en niet kopen voorlopig.

De realiteit is dat ik niet beperkt ben door de gear, maar door tijd, talent en budget.
Ik kan alles wat ik thuis wil met de 707, misschien sommige dingen niet zo 'handig' als op de Force, maar daar staat wel een super snelle workflow tegenover (waar ik bij de Force weer from scratch zou moeten beginnen)
En het idee van 'samples' klinkt leuk, maar ik moet me eerst maar eens in de DAW gaan bekwamen in het werken met samples, voordat er gear komt die dat makkelijker kan.
Ik heb al 20 jaar niet meer met samples gewerkt (anders dan one shots voor drums en wat vocals), dus geen bibliotheek aan goede geluiden en eerlijk gezegd weet ik niet of het een 'realistische wens' is of gewoon aangewakkerd door youtubers die vette dingen maken met samples. Daar moet ik eerst maar tijd voor vrij kunnen en willen maken.
Natuurlijk inspireert gear die lekker werkt om er meer mee te doen, maar dan moet ik eerst in de DAW weten wat ik wil (en wat er voor nodig is).
Ik heb eerder een granular synth gekocht zonder goed te begrijpen wat daarvoor nodig is. Die kon linea recta terug naar de winkel, want dat is dus niks voor mij (momenteel).

En voor de band is het gewoon niet realistisch om de Akai ecosysteem te gaan gebruiken voor mij.
Teveel gedoe t.o.v. Reaper met multitracks om meerwaarde te hebben.
Reaper werkt stabiel, kost weinig moeite en ziet er alleen minder sexy uit dan een Force.
En live spelen met een Force is ook een risico. Je hoort teveel over bugs die bij elke update weer oppoppen. Kan goed gaan hoor, maar dat is geen reden om over te stappen van Reaper naar de Force.

En de Key37 (back on topic) leek op papier even een goede optie om m'n 707 te vervangen bij de band. Dan mis ik het keyboard namelijk wel eens.
De subsequent 37 is perfect, maar dan moet ik weer de 707 extra meeslepen. (en dat ding weegt een ton). Dus dat doe ik liever alleen live.
Maar ja, 2 outputs. Dus die wordt het ook niet.
 
Laatst gewijzigd:
En de Key37 (back on topic) leek op papier even een goede optie om m'n 707 te vervangen bij de band. Dan mis ik het keyboard namelijk wel eens.
De subsequent 37 is perfect, maar dan moet ik weer de 707 extra meeslepen. (en dat ding weegt een ton). Dus dat doe ik liever alleen live.
Maar ja, 2 outputs. Dus die wordt het ook niet.
Weinig biedingen nog: ≥ AKAI MPC 61 KEYS NEW!! — Keyboards — Marktplaats

Met 37 keys ga je ook geen uitgebreide piano partijen doen.. kun je de helft van de samples schrappen in de keygroups.. scheelt weer geheugen.. dus daarom misschien maar 2gb ipv de 4gb van de 61 key? :D
 
Die sleep je niet zo mee naar de oefenruimte ;P
Met 37 keys ga je ook geen uitgebreide piano partijen doen.. kun je de helft van de samples schrappen in de keygroups.. scheelt weer geheugen.. dus daarom misschien maar 2gb ipv de 4gb van de 61 key? :D
Hahahahahahahahahahahahaha. Werkt dat zo met die nieuwe plugins?

Voor mij gaat het 80% om bas duties. Dus dan zou ik (denk ik) toch een virtuele plugin gebruiken.
En af en toe voeg ik een arpje toe via Reaper nu.
De rest levert de toetsenist aan als audio.
Behalve als we aan het jammen zijn, dan lopen soms meerdere tracks van de 707.
 
Ik vind dit wel een mooie bakje voor de prijs.
Ik heb altijd wel een zwak voor apparaten die als DAW dienen en ik dus zonder computer kan werken.
Ik vind de compacte vorm ook wel aantrekkelijk.

Ik vraag me wel een beetje af hoe gemakkelijk het zich laat inpassen in een uitgebreide hardware setup laat inpassen.
Hoe gemakkelijk stuur je meerdere externe synths aan met de sequencer?
Daar heb ik me nog niet echt in verdiept, maar daar is vast wel wat over te vinden op de diverse kanalen.

Het plugin systeem spreekt me ook aan, hoewel dat de prijs natuurlijk wel omhoog gooit als ik zie dat die gemiddeld rond de $ 150,- zijn.
Dat vind ik geen onredelijke prijs overigens, maar het tikt op termijn wel aan natuurlijk.

Die prijzen liggen hetzelfde als bij Roland en daar wringt bij mij een beetje de schoen.
Met twee Roland instrumenten die gebruik maken van RolandCloud heb ik al een plugin-omgeving en afgezien van kosten zijn het ook weer veel dingen om mee te leren omgaan.
Vooralsnog blijft het voor mij dus bij verlekkert kijken.
 
Ik vind dit wel een mooie bakje voor de prijs.
Ik heb altijd wel een zwak voor apparaten die als DAW dienen en ik dus zonder computer kan werken.
Ik vind de compacte vorm ook wel aantrekkelijk.

Ik vraag me wel een beetje af hoe gemakkelijk het zich laat inpassen in een uitgebreide hardware setup laat inpassen.
Hoe gemakkelijk stuur je meerdere externe synths aan met de sequencer?
Daar heb ik me nog niet echt in verdiept, maar daar is vast wel wat over te vinden op de diverse kanalen.

Het plugin systeem spreekt me ook aan, hoewel dat de prijs natuurlijk wel omhoog gooit als ik zie dat die gemiddeld rond de $ 150,- zijn.
Dat vind ik geen onredelijke prijs overigens, maar het tikt op termijn wel aan natuurlijk.

Die prijzen liggen hetzelfde als bij Roland en daar wringt bij mij een beetje de schoen.
Met twee Roland instrumenten die gebruik maken van RolandCloud heb ik al een plugin-omgeving en afgezien van kosten zijn het ook weer veel dingen om mee te leren omgaan.
Vooralsnog blijft het voor mij dus bij verlekkert kijken.
Ik heb zelf een Live 2 voor een weekje in mijn bezit gehad. Daarna wegens onwillekeurig rebooten terug naar thomann moeten sturen (is apart verhaal). Maar de Live 2 zal als vervanging van mijn Roland MC500 gaan dienen. De MPC stuurde een Montage (16 midi kanalen) op de eerste din midipoort aan, een EMU sampler (16 kanalen) op de tweede midi DIN-poort. Ik heb dan nog geen gebruik gemaakt van de USB poorten voor bv de Q49 en Keystation masterkeyboards. Maar ook dat gaat prima.

Ieder kanaal van de externe synth heb ik op een aparte track gedefinieerd met de overeenkomstige midi kanalen voor in- en output. Via ´merge´ kan ik composities uitproberen en opnemen. ´Auto´ stelt je kanaal enkel open wanneer je het ´armt´.
Ook multimidi inspelen gaat zonder probleem.

Als toemaatje heb je dan nog een sampler, drumsynth, plugins, stepsequencer die je bv voor drums kan gebruiken zoals de drumbakken van de TR-serie. Enfin, teveel om op te noemen.

In de loop van dit jaar komt er waarschijnlijk nog een tweede Live 2 bij om de oude Roland W30 te vervangen en de Virus, SY99 en D20 aan te sturen.

Nu maar vingers gekruist houden dat het exemplaar dat terugkomt van thomann het wél goed doet en niet herstart wanneer ie daar zelf goesting voor heeft.

Hopelijk ben je iets met mijn uitleg 😉

:doei:
 
Ik vraag me wel een beetje af hoe gemakkelijk het zich laat inpassen in een uitgebreide hardware setup laat inpassen.
Hoe gemakkelijk stuur je meerdere externe synths aan met de sequencer?
Daar heb ik me nog niet echt in verdiept, maar daar is vast wel wat over te vinden op de diverse kanalen.
Ik heb zelf een MOC live en werk qua DAW veel in Abelton en voorheen Reaper.

De mogelijkheden van de MPC Live zijn geweldig. Zoals je al zegt, een DAW in een box. Wat mij er uiteindelijk velke keer weer van weerhoudt om de MPC consequent te gebruiken zijn de menu's en pages. Daarnaast mis ik ook op logische plekken knoppen om naar een gerelateerde pagina te gaan. Ik moet te vaak terug naar het hoofdscherm als extra stap. Er zit voor mij, m.b.t. electronische muziek en live willen freaken geen goede workflow in. Hier is wel wat op te bedenken door wat te imporiviseren, maar het heeft geen goede workflow om lekker live mee te jammen. Dit is overigens een meer gehoord probleem, waarin we stil hopen dat er in de MPC 3.0 update de cliplauncher van de Akai Force zit. Dit komt een stuk dichter tegen de werkwijze/layout van Ableton aan.

Maak je je muziek meer rechtoe rechtaan en kun je wennen aan de opbouw van een song met sequences dan is het echt een leuk apparaat, alles 'in the box'.
 
Ik gebruik drie MPC's en de X is een van mijn belangrijkste sequencers geworden omdat ik er zo veel instrumenten via usb mee kan aansturen zonder geheugen tekort te komen. De nieuwe, compacte Key 37 lijkt me ook heel interessant maar ik heb hem niet nodig. De 4000 vind ik nog steeds de beste MPC omdat die veel meer midiboodschappen kan opnemen, meer bewerkingen kan uitvoeren en smpte heeft. Transponeren is op de X bijvoorbeeld veel lastiger dan op de 4000. Sysex kan hij niet verwerken. Smf kan hij niet exporteren. Werken met songs en met midi mtc is onbetrouwbaar. Zo, ik heb mijn grieven weer gespuid. Ook de oude Yamaha QY-700 regelt bewerking van sequences veel slimmer. Eigenlijk is dat de beste hardware sequencer die er is, alleen niet zo krachtig, maar daar staat tegenover dat het geheugen niet vluchtig is. Ik hoop nog steeds dat Akai een paar van mijn grieven oplost maar als dat niet gebeurt, blijf ik toch met de X werken. Ik heb er geen instrumenten op aangesloten waarvoor ik midi sysex nodig heb en de andere beperkingen neem ik voor lief.
 
Ik gebruik drie MPC's en de X is een van mijn belangrijkste sequencers geworden omdat ik er zo veel instrumenten via usb mee kan aansturen zonder geheugen tekort te komen. De nieuwe, compacte Key 37 lijkt me ook heel interessant maar ik heb hem niet nodig. De 4000 vind ik nog steeds de beste MPC omdat die veel meer midiboodschappen kan opnemen, meer bewerkingen kan uitvoeren en smpte heeft. Transponeren is op de X bijvoorbeeld veel lastiger dan op de 4000. Sysex kan hij niet verwerken. Smf kan hij niet exporteren. Werken met songs en met midi mtc is onbetrouwbaar. Zo, ik heb mijn grieven weer gespuid. Ook de oude Yamaha QY-700 regelt bewerking van sequences veel slimmer. Eigenlijk is dat de beste hardware sequencer die er is, alleen niet zo krachtig, maar daar staat tegenover dat het geheugen niet vluchtig is. Ik hoop nog steeds dat Akai een paar van mijn grieven oplost maar als dat niet gebeurt, blijf ik toch met de X werken. Ik heb er geen instrumenten op aangesloten waarvoor ik midi sysex nodig heb en de andere beperkingen neem ik voor lief.
De MPC is fijn als centrale hub, maar het menu-diven vind ik persoonlijk de creativiteit ondermijnen.

Leuk om te lezen dat je er goed gebruik van weet te maken. Hoe gebruik jij de MPC m.b.t. arrangement? Is het meer DAW based opnemen, editen en dan arrangeren?
 
Houdt ons op de hoogte

Nou, voorlopig valt er niet veel op de hoogte te houden, want als hij er al komt is het niet voor morgen vrees ik. ;)
Ik vind het evengoed wel leuk de diverse bevindingen te lezen.
 
De MPC is fijn als centrale hub, maar het menu-diven vind ik persoonlijk de creativiteit ondermijnen.

Leuk om te lezen dat je er goed gebruik van weet te maken. Hoe gebruik jij de MPC m.b.t. arrangement? Is het meer DAW based opnemen, editen en dan arrangeren?
Ik heb daar ook een hekel aan maar ik vind het bij de MPC's wel meevallen. Ik weet inmiddels waar ik de juiste pagina's kan vinden en daarom kan ik er goed mee werken.

Ik heb nooit een DAW gebruikt - hoewel daar dit jaar verandering in moet gaan komen - maar het komt neer op midi opnemen en bewerken. De song-mode gebruik ik in geen van mijn MPC's. Ik doe alles binnen een sequence. Helaas kan de X binnen een sequence geen tempoveranderingen opnemen. De oudere MPC's kunnen dat wel. De X gebruik ik ook veel voor samples, omdat hij zowat alle formaten lust, en ik heb voor het laatste album twee plugins, Jura en OPx-4, gekocht. De 4000 gebruik ik ook voor samples, met name van cd''s in het Akaiformaat. Bewerken en arrangeren gaat het beste met de 4000. Ik gebruik de MPC's echter het meest voor externe hardware. Ze hebben alle drie vier midi-uitgangen en twee midi-ingangen en op mijn X heb ik een USB-hub met dertien aansluitpunten. Een normaal mens zou een DAW gebruiken om alles mee aan te sturen maar ik weet niet beter. Ik ben in 1989 begonnen met achtsporen midi-sequencing op de Ensoniq SQ-80, die ik nog steeds heb. Daar zitten weinig bewerkingsmogelijkheden op, bijvoorbeeld event edit ontbreekt, maar ik heb er nochtans de eerste vier albums exclusief mee opgenomen, waarvan de vierde commercieel het meest succesvol was. Ik ken ook muzikanten die geen midi gebruiken en alles als audio opnemen, maar wel gebruik maken van softsynths en effecten in de computer. Het gaat erom wat voor de individuele muzikant het prettigste werkt.
 
Ik gebruik daarvoor Spectralayers van Steinberg en RX van Izotope
Nu maart dichterbij komt en dus ook de stem separation van AKAI heb ik spectrallayers ook kunnen testen.
Eigenlijk vind ik het veel praktischer als izotope RX. Ten eerste kan je het in je DAW gebruiken als plugin, wat het grootste verschil was met rx izotope.
Maar de stem separation is ook uitgebreider, dus meer instrumenten en ik ben ook onder de indruk van het betere resultaat.

1708209733552.png


1708210016266.png


Je kan dan ook heel gemakkelijk de sporen solo/muten en zo renderen indien gewenst.

RX was altijd zo een gepruts, hoewel het uiteindelijk ook lukte, maar nu hoef ik mijn DAW niet eens meer te verlaten ;)

1708209866697.png
 

Attachments

  • 1708209751562.png
    1708209751562.png
    274,2 KB · Bekeken: 32
Jammer dat t nog niet standalone werkt. Anders is dit wel heel interessante feature.
 
1-malig en je moet niet opnieuw betalen als de hardware versie uitkomt
 
Back
Top