Expressive E Osmose: Augmented Keyboard

Het begin van het keyboard: expressive e's osmosos



Getipt door een forumlid. Polyphonic aftertouch. Extreem nauwkeurig. Net als een echt analoog instrument?

Hmmmm zAl ik hem preorderen???

1615128969924.png
 
Voor de Continuüm had ik een Electra one aan de computer gehangen en dat werkt prima maar ik doe in de praktijk uiteindelijk toch de aanpassingen direct op de Mac met een muis. Ik neem aan dat de Electra one dus hetzelfde doet voor de Osmose.
Een Arturia beatstep controller werkt ook trouwens.
 
Maar dan heb je het alleen over de macro's die ook op de Osmose zelf te veranderen zijn?
Ik bedoel je kan toch niet volledig de eagenmatrix proggen met een controller of kan dat wel?
 
Dat klopt idd, voor zover ik weet kan je dus niet diep in de engine duiken en voor alles een controller aanwijzen zodat je een geluid al knoppen draaiend van de grond af kan bouwen. Wordt ook wel een giga controller als dat zou kunnen.
 
ik heb expressievee hier over gemaild en het was geen zeer uitgebreide mail en een foute link maar je kunt wel wat meer met een mapbare controler maar of dat alleen macro’s zijn weet ik niet. Alles is toch mapbaar? Ken die software dus niet :/

Maar er is dus ook een haken matrix eurorack synthvoice vandaar dat ik bijna niet anders kan denken dat het editbaar moet zijn.

Cv via expressie pedalen al gechecked? :)
 
Dat klopt idd, voor zover ik weet kan je dus niet diep in de engine duiken en voor alles een controller aanwijzen zodat je een geluid al knoppen draaiend van de grond af kan bouwen. Wordt ook wel een giga controller als dat zou kunnen.
De Electraone lijkt me daar wel goed voor.
Al is menu's coden voor dit soort matrix praktijken best pittig.
Dat wil ik nog voor mijn Korg Z1 gaan doen.

Edit: Tja hoe wil je nou wiskundige formules met een controller doen.... dat word wel heel pittig.
 
Zoiets moet met FAUST te doen zijn, maar zal je al snel maanden zo niet jaren programmeerwerk opleveren.
 
Als je het haken preset cookbook leest dan intrigeert dat wel, maar ik denk dat idd met de Osmose de nadruk ligt op muziek productie. Tis alleen uitdagend als er zo'n complexe synthese mogelijkheden in theorie open liggen. Zelf zie ik het ook niet zitten om elke parameter te editten maar een database met gereduceerde formules en die aan te kunnen spreken lijkt me wel wat. De vraag is, is de sound engine het waard. En zou je wellicht met een MPE+ en andere cv controle mooiere resultaten in het analoge domein krijgen. Vind het ook gewoon een mooi ding die Osmose..dus houdt me bezig.

Ik heb zo ook heel veel plezier aan de Nord Modulars beleefd destijds.
 
Zag op Thomann dat ie bovenaan de lijst met populairste synths staat. Had nog niet eerder gekeken wat het nou is.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken; aan de ene kant mooi dat ze innovatief bezig zijn met expressiemogelijkheden, aan de andere kant vraag ik me af of dat met een aangepast klavier de beste manier is om te doen. Het lijkt me op het eerste gezicht lastig om eruit te halen wat er potentieel in zit, of je moet een bizarre speeltechniek hebben of alleen hele langzame muziek spelen ofzo.
 
Nou ik heb best wat filmpjes gekeken, het continuüm slim keyboard is nog gevoeliger dan de Osmose. Ik denk dat als je 10+ jaar accoustische interfaces gewend bent dat je wel even moet wennen en wat gefrustreerde uurtjes mee gaat maken 😂

Tis denk ik wel wat zeg maar met 1 type interface het dichtstbij komt van “the real thing” tis een nieuw instrument leren.
 
Vergeet Linnstrument en Roli niet als je op zoek bent naar een MPE controller voor andere synths/VSTs.
Bij Osmose miste ik eerst de verticale actie (Timbre , Y), die gebruik ik vaak als een Morph / cross-fade om een geluid volledig te veranderen. Terwijl ik dan pressure (Z) vaak gebruik als volume. Geweldig voor ambient.

Op Osmose kan je Z en Y niet onafhankelijk gebruiken, maar die is weer prettiger om op te hameren. Voor percussie sounds en keys is Osmose lekkerder omdat de keys hard zijn. Linnstrument is rubberig en Fingeboard is neopereen.
 
Ik weet niet of het dit topic is, maar we hebben het ook idd over extra toegankelijkheid van de synth engine en de interactie gehad.
Expressie pedalen.. Cv invoer, midi controllers. Zelf heb ik (nog) de Touche Se. Dat met een gewoon keyboard vind ik al tegek!
 
Ja, heeft een prima synth engine aan boord. Moet je wel editten met een computer/tablet, ik vind ‘m prima klinken. Anderen vinden ‘m ruk, maar die kunnen niet spelen.
Mijn eerste voorzichtige non wetenschappelijke analyse is dat de soundengine niet perse top is, eerder beetje lofi digitaal maar door de micro articulatie lijkt het allemaal veel meer te leven. Bijzonder in iedergeval
 
Maar dan heb je het alleen over de macro's die ook op de Osmose zelf te veranderen zijn?
Ik bedoel je kan toch niet volledig de eagenmatrix proggen met een controller of kan dat wel?
Ik heb nu dit over de Osmose gevonden. En zelf patches maken is zeker mogelijk.

Triggering the EaganMatrix from an external device​

Osmose’s Augmented Keyboard Action sends MPE+ messages to the internal EaganMatrix sound engine. MPE+ is what Haken Audio calls their optimized extension to the MPE standard (MIDI Polyphonic Expression). You will find more information on its specifities here: https://www.hakenaudio.com/mpe

If you wish to trigger the EaganMatrix with MIDI messages coming from another source than the internal keybed of Osmose, we recommend to use the USB MIDI Haken Port (Port 2) as input. If you wish to use the DIN MIDI input instead, then make sure that a "dsp in" option is chosen for the "din mode" of the MIDI I/O tab of Osmose's global settings.

Sending MPE messages to EaganMatrix​

There are some things to pay attention to when trying to trigger the EaganMatrix with MPE messages:

  1. Individual notes must be sent on MIDI channels #2 to #14. The Master Channel according to the MPE standard is #1. MIDI channels #15 & #16 are used for communication with the Haken Editor exclusively, so make sure to not send note data on these channels.
  2. In order to produce a sound in the first place, it is always required to send Channel Pressure messages (sometimes called "mono aftertouch") alongside your Note On messages. This is because with MPE+, a constant flow of Channel Pressure messages is used to describe a sound's envelope, specifically its attack trajectory. Indeed, MIDI Velocity ("MPE Strike") is ignored entirely by the EaganMatrix’s when it comes to the MPE implementation.

Sending mono-channel legacy MIDI messages to EaganMatrix​

It’s also possible to trigger notes in the EaganMatrix by sending regular, "legacy" mono-channel MIDI to the device. Stick to these guidelines to make it work:

  1. MIDI messages must be sent on the Master Channel (#1).
  2. MIDI Velocity will be interpreted as a first Pressure (Z) data value for the respective note to start with.*
  3. Polyphonic Key Pressure (Polyphonic Aftertouch) messages can be used to modulate Pressure (Z) on a per-note basis over time.
  4. Channel Pressure (often called Monophonic Aftertouch) will be ignored completely.
  5. Pitch Bend messages will affect all notes in the same manner.

*Due to the simplistic projection that happens when replacing the stream of pressure data for the attack trajectory with a single MIDI Velocity value, the sound generated may differ noticeably from what happens when playing it from Osmose’s keybed. This will vary from preset to preset as it depends on how gestures are implemented for the specific sound.
 
Back
Top