Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.423
Last edited by a moderator:
Kan marketing zijn maar ik las dat dit project een part time project was en een “labour of love” gehalte had naast de andere projecten. Wat ik ook gelezen heb is dat de club van Midas UK die ook de deepmind ontwikkeld hebben voor ontwerp verantwoordelijk zijn. Vraag ik me toch af waar ze nog meer mee bezig zijn. Als alle wat grotere synths part time moeten of een “labour of love” moeten zijn lijkt me wel een beetje vreemd

dat is nu dus niet meer. Ze hebben hiermee de basis gelegd voor elke andere poly. Ze hoeven niet meer na te denken over hoe hun voices met het poly keyboard moet werken. Interne routings hebben ze in place, engineering van een groot aantal onderdelen die op elke synth hetzelfde zullen zijn. Net zoals al die kleine bakjes in dezelfde vormfactor. Heel slim en met de kennis dat ze voorlopig wel poly's in een of andere vorm blijven verkopen, kunnen ze dus nu al de prijs flink drukken. Ik kan me dus best voorstellen dat er nu elk jaar (of twee) wel minstens een nieuw bij zal komen de komende tijd. Waarschijnlijk niet te veel tegelijk ivm productie capaciteit en kannibalisme van je eigen markt. Men moet wel kunnen sparen voor die volgende supersynth natuurlijk. Tenminste, zo begrijp ik het hele verhaal ;)
 
Ja idd maar dan klopt het wel dat het dus zakelijk vrij Genius is en work en pleasure blijkbaar hand in hand gaan.

Ppg wave clone zijn ze ook al jaartje ofzo aan het beta testen geloof ik. Als alles 16 voices en modulatie matrixen krijgt zou wel echt next level zijn..

Ps, zitten er op behringers ook randomize functie’s? Voor de niet zo technische designers als ik altijd wel leuk (verrassend) startpunt.

M’n laatste Beghringer Synth was een Odyssee kan me niet herinneren
 
Ze lullen maar wat want kan me posts van jaren geleden al herinneren dat de basis voor hun poly af was.
Ze hadden de Deepmind ook al.
Dus de firmware basis was er al lang geleden.

Maar goed denk wel dat ze een source tree hebben die dan geforked voor iedere poly word.
Dat kan ook betekenen dat features en bugfixes makkelijk beschikbaar komen.
Maar goed dat moeten we nog zien.

Freakin impressive wat Behringer hier neerzet.
Dit is een high-end synth lijkt het.
Het klinkt allemaal erg lekker in mijn oren :-)
 
Rokerige kroegen? Iemand is al erg lang niet meer buiten geweest.:D

De bang for buck is natuurlijk enorm, maar ik hoor, in elk geval in deze demo, toch niet echt een volbloed Oberheim.
En toch zal niemand aan het eind van de avond zeggen "Mijn hele avond is verpest, want de toetsenist speelde niet op een échte Oberheim"

Ik kan me voorstellen dat iemand naast z'n échte Jupiter-8 en z'n échte CS-80 geen Behringer OB-xa in z'n blitse zolderkamer studio zet, maar er blijft een hele groep muzikanten over die gewoon "die bepaalde sound" zoekt. (en dan nog 3000,- overhoudt voor de andere clones die er aan komen)
 
Vraagje.. ik heb zelf nooit een oberheim gehad en ik ken een van m’n favo synths de Crumar bit 99 via uvi falcon :/

Maar klopt het als ik denk te horen dat de Oberheim/Behringer ook dat organische kan hebben van de Crumar?
 
JL Cooper was chief engineer voor het analoge gedeelte tijdens de OB-X en Ob-Xa Oberheim dagen ... die engineers waar jij over praat zoals Marcus Ryle die deden het digitale gedeelte van de matrix ... In die nieuwe Oberheim zit dan evenveel Oberheim dna als in die Behringer clone hoor ... het is maar welk verhaaltje JIJ zelf wil horen horen ...
Nou ja, wel met "op het origineel geïnspireerde" Coolaudio varianten van de echte componenten natuurlijk. Bottom line is dat het een benadering is en geen familie. Of je dat belangrijk vindt, is een tweede.
 
En toch zal niemand aan het eind van de avond zeggen "Mijn hele avond is verpest, want de toetsenist speelde niet op een échte Oberheim"

Ik kan me voorstellen dat iemand naast z'n échte Jupiter-8 en z'n échte CS-80 geen Behringer OB-xa in z'n blitse zolderkamer studio zet, maar er blijft een hele groep muzikanten over die gewoon "die bepaalde sound" zoekt. (en dan nog 3000,- overhoudt voor de andere clones die er aan komen)
Nee, maar dat geldt voor iedere synth die je neerzet, met een microkorg kom je waarschijnlijk ook nog wel weg.
 
Ze hebben hiermee de basis gelegd voor elke andere poly. Ze hoeven niet meer na te denken over hoe hun voices met het poly keyboard moet werken. Interne routings hebben ze in place, engineering van een groot aantal onderdelen die op elke synth hetzelfde zullen zijn. Net zoals al die kleine bakjes in dezelfde vormfactor. Heel slim en met de kennis dat ze voorlopig wel poly's in een of andere vorm blijven verkopen, kunnen ze dus nu al de prijs flink drukken. Ik kan me dus best voorstellen dat er nu elk jaar (of twee) wel minstens een nieuw bij zal komen de komende tijd. Waarschijnlijk niet te veel tegelijk ivm productie capaciteit en kannibalisme van je eigen markt. Men moet wel kunnen sparen voor die volgende supersynth natuurlijk. Tenminste, zo begrijp ik het hele verhaal
Wat je vertelt doet me denken aan een paar jaar geleden toen die Korg MS-20 ontwikkelaar werd aangetrokken om samen met andere Japanse engineers oa samplers en flagship synths voor Behringer in een aparte divisie in japan te gaan ontwikkelen en met deze synth hebben ze wel een goede basis neergezet lijkt me dus het zou zomaar kunnen dat we nu wel meer vanuit die afdeling kunnen gaan verwachten?
Maar het zal zoals je al zegt geen stortvloed worden zoals met die monobakkies, misschien krijg je wel twee aparte afdelingen zoals ze ook met Behringer en Midas doen voor mengpanelen, Behringer voor de massa en Midas voor een paar exclusieve topsynths bijv.

 
Als ik het goed begrijp onwikkel jij je soundwise ook meer naar experimentelere, modernere klanken.
En dat lijkt me iets waar de obx.... niet echt voor is.
Nee hoor, dat gaat prima. Het is niet alleen maar Jump en Prince wat eruit komt, het blijft een synth :D als ik moest kiezen tussen de OB-X8 of Prophet-10 dan ging de profeet.
 
Laatst gewijzigd:
Ze zijn er alleszins trots op.
Je kan op de meeste synths wel ook interessantere sounds maken dan de 10 waar die bekend voor staat.
Het is wachten tot er wat meer mensen mee aan de slag gaan.
Zou de Take 5 dan een rechtstreekse concurent zijn, niet kwa voices maar prijs.
Als 8 van je Behringer voices stuk zijn, heb je er nog altijd 8.
En hij heeft ook vintage modes.
Als het beter klinkt dan een Matrix vind ik het al heel wat. :)
 
Matrix 12 ja...
De Matrix 6 is leuk maar de UB-XA is wel van een ander caliber.
Beter? het blijf appels en peren vergelijken.
Iets maakt sounds die je kan gebruiken of niet.
 
Oberheim is toch op een gegeven een beetje richting die 'synth on a chip' dingen gegaan voor meer modulatiemogelijkheden en dergelijke? Van de poly's vind ik de OB-X denk ik de mooiste OERKLANK hebben, ik kies bijna altijd OB-X filter ook in de OB-X8. Bij de Prophet-10 is de Rev 3 filter meestal favoriet (ja, ik weet dat de meesten zweren bij rev 1/2, maar ik vind het rev 3 filter vaak mooier laag hebben).
 
Nee, maar dat geldt voor iedere synth die je neerzet, met een microkorg kom je waarschijnlijk ook nog wel weg.
Nee, want ik ben nog zo’n ouderwetse toetsenist die met twee handen tegelijk speelt 🤣
 
JL Cooper was chief engineer voor het analoge gedeelte tijdens de OB-X en Ob-Xa Oberheim dagen ... die engineers waar jij over praat zoals Marcus Ryle die deden het digitale gedeelte van de matrix ... In die nieuwe Oberheim zit dan evenveel Oberheim dna als in die Behringer clone hoor ... het is maar welk verhaaltje JIJ zelf wil horen horen ...
in een Rover auto zit ook BMW-dna in, maar toch heb ik veel liever een BMW
 
Ferrari wordt ook steeds betaalbaarder zie ik! Wat een mooie tijden
 

Attachments

  • IMG_3915.jpeg
    IMG_3915.jpeg
    126,8 KB · Bekeken: 81
Oberheim is toch op een gegeven een beetje richting die 'synth on a chip' dingen gegaan voor meer modulatiemogelijkheden en dergelijke? Van de poly's vind ik de OB-X denk ik de mooiste OERKLANK hebben, ik kies bijna altijd OB-X filter ook in de OB-X8. Bij de Prophet-10 is de Rev 3 filter meestal favoriet (ja, ik weet dat de meesten zweren bij rev 1/2, maar ik vind het rev 3 filter vaak mooier laag hebben).

Ik vond de ob-x ook supervet, wat wat weg had van de Poly Sems.
Maar ik denk dat Oberheim niet de enige maker was die naar meer synth on a chip is gegaan.
Degene die het niet deden Moog, Arp zijn gewoon failiet gegaan.
De OB-Xa en OB-8 zijn dan weer andere versies. Nog altijd breed van klank.
De Matrix 12 was modulair met VCO's en een multimode filter. De budget Matrix 6 met DCO's en een lowpas filter maar is niet de minst klinkde DCO synth maar heeft niet zoveel gemeen met een OB-X ofzo.
De Matrix synths zijn vooral erg breed inzetbaar.

Ik zei ook maar Matrix omdat die nog altijd netjes klinkt. Dat moest niet te serieus genomen worden. Ik kon net zo goed OB-6 zeggen. Beide zijn helemaal andere synths.
Een echte Ob-xa zal waarschijnlijk vetter klinken, de OB-X8 mogelijk ook. De vraag is hoe dicht het erbij ligt, vooral de OB-X8.
De Oberheim VST klinkt ook als een Oberheim en is mijn meest gebruikte VST ... ik hoop dat hij beter klinkt dan de VST.
Een goede OB-Xa cloon maken is niet zo makkelijk. De Deepmind waren ze ook trots op en vond ik niet zo vet ...

Al de pre testers en patch programmeurs zeggen natuurlijk dat ze hem vet vinden.
Het verschil zal duidelijker zijn als meer mensen met de synth aan de slag gaan.
En langs een kant spelen de verschillen geen rol, slecht klinkt hij niet. Wil je er meer dan 1000 euro aan geven en de rest van je leven de X8 craven ...
 
Back
Top