Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.363
Last edited by a moderator:
Voor de non-zurist (nog eentje voor je jaaroverzicht @flyweight ) zal de Behringer een prima deal zijn met zijn PolyAT keyboard en 16 voices en de hele santekraam. Als je een Oberheim vormig gat in je bestaan hebt wellicht wat minder.
 
Nou ja, wel met "op het origineel geïnspireerde" Coolaudio varianten van de echte componenten natuurlijk. Bottom line is dat het een benadering is en geen familie. Of je dat belangrijk vindt, is een tweede.

ze gebruiken de originele masks van de IC's das niet een benadering hoor ...
 
Persoonlijk vind ik het toch wel een dingetje wat Behringer de laatste maanden op tafel heeft gelegd, de Kobold, de Pro VS mini, de JT4000 micro, de Edge en de Crave, en nu deze "Oberheim" clone.
De Proton moet nog komen en het zou me niets verbazen als ze de Moog one als volgende projekt gaan neer zetten.
 
Ze hebben ook die Pro-16 nog, dat lijkt me een logische volgende kandidaat. Van Oberheim-achtige naar Prophet-achtige is geen enorme stap. De CS-80 zat nog in reverse engineering hell geloof ik.
 
Reverse Engineering Hell: zorgen dat de Deckards Dream inspiratie niet te hard opvalt? :engel:
Geloof niet dat het de firma iets uitmaakt of mensen zien dat het gewoon gekopieerd is van welke ( kleine) aanbieder dan ook …

Zelfde is gebeurd met de jasper/ wasp etcetcetc . Het gaat alleen om de centjes alle mooie verpakkingspraatjes ten spijt en beter goed gejat dan slecht bedacht lijkt het motto 😂
 
De Deckard Dream is geen CS80 kloon maar een VCO chip CS80 geinspireerde synth.
Klinkt ook maar een beetje als...
 
inVrs: "i recently bought this very rare german synthesizer called "banana". it was manufactured by SSB (Synthesiezr Studio Bonn) and only about 100 were built as far as i know."

Analog Crazy: "The Banana is basically an Oberheim OB Polyphonic made only in Germany. Its flat top reminds me of the OB-SX but apparently it sounds more like an OB-8. You are lucky to have one

 
16 3340 VCO’s and 16 x 3320 VCF's .... een modmatrix voor 1500 euries is voor mij genoeg reden.
De UB-XA is voor mij gewoon zichzelf staand product.
Had liever niet die lelijke Oberheim kleuren erop die zitten ook al op mijn Matrix 6 CRLT controller.
 
16 3340 VCO’s and 16 x 3320 VCF's .... een modmatrix

Ja ik moet zeggen dat die modmatrix geniale zet is. Want hoe dik tie ook klinkt ik zou het persoonlijk toch een beetje saaie bak vinden anders. Bedoel ik heb tot nu toe nog geen vernieuwende sounds gehoord dus ik kijk uit naar mod matrix filmpjes en dan besluiten. Zonder MM had ik het een toffe bak gevonden maar dankzij MM wellicht ook reden tot aanschaf
 
32 VCO's zelfs ... In die zin is dat 'gekloon' ook wel een dubbelzijdig zwaard. Aan de ene kant lift je gratis mee op de hype van een klassieker, aan de andere kant word je daar ook langs de lat gelegd. In plaats van dat we ondersteboven zijn dat een bedrijf een synth met zulke specs neer kan zetten voor zo weinig geld, valt dit een beetje weg in het 'klinkt 'ie wel hetzelfde' debat.
 
ja idd.
Dat boeit mij veel minder. Of hij wel hetzelde klinkt.
Als iets vet klinkt is het vet.

Ik hoor ook niet echt dat hij plat klinkt of zo. Kan dat niet de youtube compressie zijn?
Aangezien je zelf een OB-X8 thuis hebt kan ik me wel voorstellen dat deze referentie er voor zorgt dat het op jijbuis plat voor je klinkt.

Veel boeiender voor mij is of hij crossmod / fm kan doen en dat de modmatrix beknopt is.
Dan is er ook nog polyAT, dat je dan waarschijnlijk ook op je modmatrix krijgt.
Dan is dat voor mij een droombak.

Ok wellicht droom ik. We zullen zien.

Laat het internet maar blaten of hij wel hetzelfde klinkt als.
 
Ik hoor ook niet echt dat hij plat klinkt of zo. Kan dat niet de youtube compressie zijn?
Aangezien je zelf een OB-X8 thuis hebt kan ik me wel voorstellen dat deze referentie er voor zorgt dat het op jijbuis plat voor je klinkt.

Ik heb over de demo meegespeeld met de OB-X8 en die sneed er inderdaad dwars en moeiteloos doorheen. Maar dat kan prima aan Youtube liggen, ik wil daarom ook graag meer demo's horen. Ik ben vooral benieuwd in hoeverre de synth 'gelukt' is voor de toekomstige modellen in de reeks, met name de CS-80 omdat daar gewoon geen echt alternatief voor is (de Deckard's Dream komt wat in de buurt maar die voel ik toch niet helemaal) en het origineel onbereikbaar is.
 
Is niemand geïnteresseerd in de ppg wave clone? Want die is volgensmij next
 
met name de CS-80 omdat daar gewoon geen echt alternatief voor is (de Deckard's Dream komt wat in de buurt maar die voel ik toch niet helemaal) en het origineel onbereikbaar is.

Als ze overal een mod matrix in gaan zetten wordt ik gek
 
Ja jij buis doet rare dineg met het geluid.
Allses klinkt daar als een soort vst ivg met de originele sound.

Ik zit ff het panel te bekijken.

Er zitten dus quantizers in en ik zie "inverters" en naast OSC detune ook "voice detune"
Maar vind in de quick start manual niets over de "mod" knop die de "mod matrix" zou openen.
Wel lijkt het erop dan je kan FM-en en crossmodden ( fm heen en weer ).
Ik hop toch echt op een deepmind achtige modmatrix

1700648209003.png
 
Is niemand geïnteresseerd in de ppg wave clone? Want die is volgensmij next
Niet echt. Maar het origineel vind ik ook niet echt interessant. Ik heb de plugin versie van Waldorf maar die klinkt vrij slap. Third Wave lijkt me nog wel tof maar te duur.
 
Back
Top